Title | Posted by | Replies | Views | Last reply | |
1ste haak op 'Lonza' in Les Awirs |
Matti | 68 | 6682 | 16-3-2009 18:02 |
Last reply
1ste haak op 'Lonza' in Les Awirs
De eerste haak op route Lonza in Les Awirs zit op ongeveer 8m hoogte, tenzij ik slecht gekeken heb.
Deze route heeft quotatie 4 meegekregen en ik vind die combinatie nogal vreemd. Ik kan me voorstellen, zoals veelal in Frankrijk het geval is, dat gemakkelijke stukken sportiever gezekerd zijn, maar (de grote maar!) dat is dan wel meestal bij deelstukken op een route die in totaal veel hoger gequoteerd staat. Wat hier niet het geval is.
Nu ben ik zelf ook geen gedreven dal-specialist en heb ik mijn valrisico misschien overschat, maar de route zelf is dus een 4!! en is geen aanlooproute voor hoger niveau. Spijtig genoeg zit 2m onder de eerste haak toch nog een vrij gedurft pasje waar de voetjes en handjes op wrijving staan.
Verder heb ik horen zeggen, of dit waar is weet ik niet, dat er specifiek geen extra lagere bolt geplaatst zou zijn om het karakter van de route te bewaren ???!!!
Als er nog mensen zijn die deze route al geklommen hebben, zou ik graag eens weten wat ze er van vinden.
PS: ik wil ook niet beweren dat ik ze juist geklommen heb, ik heb nogal letterlijk op de graad zelf geklommen want op de topo lag het lijntje van de route links van het lijntje van de graad....
Ben dus wel voorstander van een extra haak onderaan.
[last edited on 2003.09.16 11:28:47]
Daar hebben we binnen het rebolting team ook al ettelijke discussies over gehad. Kijk eens wie de oorspronkelijke opener van de routes is, zou ik zeggen. En kijk dan eens in welke routes in Awirs de eerste haak óók hoog staat. Wordt vervolgd...
Australisch systeem
kunnen we dan niet het Australisch systeem gebruiken?
nl. dat er op de rots slechts een gat zichtbaar is waar je zelf een bolt kunt indraaien.
Dan rappel je eerst over je route om de bolten te steken die je wilt gebruiken en dan ga je die voorklimmen.
Als andere klimmers die bolt-gaten niet willen gebruiken, dan hebben ze er weinig last van...
en kan de slijpschijve niet passeren.
Reken er dan maar op dat de opener in kwestie met de sicapomp langs komt
Of dat een klimmer uit een van zijn routes valt, net onder de eerste haak. Liefst dan nog uit zo'n route waar ie de bijgeplaatste lagere haak heeft weggeslepen.
Is die persoon dan wel gans normaal? Moet die niet beschermd worden tegen zichzelve?
Gelukkig staat de naam van de opener in de topo, dan weet ik voor in't vervolg waar ik aan begin.
nog 1 vraagje:
zijn er nog routes door andere openers die dezelfde stijl hanteren? Kwestie om een lijstje in mijn topo te kunnen plakken.
[last edited on 2003.09.16 17:04:53]
Ik zou vooral beginnen met systematisch de routes met een te hoge eerste haak te vermelden. Dan kan er iets aan gedaan worden. De klimmende meerderheid zwijgt maar al te vaak als ze zo'n situatie tegenkomen
wimw
rebolter
26 posts
There are just 2 kinds of people, those who know they are stupid and those who think they are not!
16-9-2003
19:02
Ik heb de route geklommen voor hij geherequipeerd was. De nieuwe haken staan exact zoals de oude. Het verschil is dat de nieuwe haken wel een val houden.
Onlangs nog een discussie gehad met de openaar in kwestie. Niet over Lonza, maar over het werk van het BRT. Zijn kritiek was dat we van klimmassieven klimzalen maken en van de alpiene rotswanden maken we klimmassieven. (zie Schweiz Plaisir of Oisans Nouveau Oisans Sauvage). Dit neemt een groot deel van het engagement weg. En er zijn nog klimmers die zich graag engageren om zo'n routes te klimmen.
Onze beruchte opener is van een andere generatie. Een generatie "Alpiene" klimmers. Opgeleid en gedrild met de zin "JE MAG NIET VALLEN!"
Nu heb je een jongere generatie: Sportklimmers, waar vallen een essentieel onderdeel uitmaakt van de sport, samen met kilos magnesium.
Mag ik besluiten dat dit te maken heeft met een generatiekloof? Zijn er klimmers die vinden dat deze haak niet te hoog staat?
De groeten en klim ze
Wim
Rebolter
Sportklimmer Noch Alpinist
Klimmer met engagement
Juist een bedenking of een filosofische vraagstelling : zou je "het engagement" niet ergens in aanmerking nemen bij de quotatie?
engagement
Ik kan anders wel enkele routes aan Vittoz uit Schweiz extrem aanbevelen, waar hij gegarandeerd in zijn broek schijt...
Ik respecteer de mening van de oude generatie klimmers, maar tijden veranderen nu eenmaal. We wonen ook niet meer in grotten, en rijden niet meer rond met paard en kar, om het met een boutade te zeggen.
De stelling is nu anders, denk ik: een 4de graads route moet je equiperen voor iemand die 4de graad klimt. Zou dezelfde haak in een zevende graads route, met een naar verhouding even zware pas onder de eerste haak, niet veel meer kritiek losweken? Zelfs de sterkste broche houdt geen val ónder de eerste haak...
Let wel op: ik ben van mening dat een klimmer op voorhand moet inschatten wat zijn risico is als hij aan een route begint, en eventueel niet aan de route moet beginnen als hij het risico te hoog vindt. Maar dat is iets anders als een route (bewust!) aan een bepaald deel van het publiek te ontzeggen door de eerste haak onredelijk hoog te leggen. Of nog erger: correcties op deze toestand met een slijpschijf te lijf te gaan...
Inderdaad 8m met een pas die mogelijk iets zwaarder is en dit op een 4 is vragen om problemen, veel kans dat er zijn die denken: het is maar een vier en bedrogen uitkomen, een lelijke schuiver of val zit daar dik in.
Een generatie "Alpiene" klimmers. Opgeleid en gedrild met de zin "JE MAG NIET VALLEN!"
Nu heb je een jongere generatie: Sportklimmers, waar vallen een essentieel onderdeel uitmaakt van de sport,
Ik ben ook van de generatie van niet vallen maar ga vandaag toch niet akkoord met die 8m omdat nu vele massieven als sportklimgebied bezien worden. Of men maakt er een sportklimroute op voor beginners (4) of men maakt er een alpineroute van, het moet dus vermeld staan in de nieuwe topo dan weet je met wat je begint.
----------------
Nog veel klim- en bergplezier.
Guido Bl.
Engagement bestaat er dan ook in om met een oude wagen zonder airbags, wielen zonder profiel, geen kreukelzones, zonder ABS en EPS naar het massief te komen. Een oud henneptouw te gebruiken (maakt niet uit want ge moogt toch niet vallen), geen helm te gebruiken, ...
Wie streeft naar engagement kan dan toch gewoon die nieuw geboorde eerste haak overslaan?
Niemand is gebaat bij extra ongevallen ... belast de RSZ, duurdere verzekeringen, ...
Klim ze!
----------------
"De mens die het meest geleefd heeft is niet hij, die de meeste jaren telt,
doch hij, die het 't diepst ervaren heeft." (J.J. Rousseau)
Wim, gold zijn kritiek echt ook het pure vervangen van ouwe smerige haken (dit in tegenstelling tot het bijplaatsen van haken)? Want het soort engagement dat komt van het niet kunnen vertrouwen van een haak daar pas ik voor.
De nieuwe haken staan exact zoals de oude. Het verschil is dat de nieuwe haken wel een val houden.
Onlangs nog een discussie gehad met de openaar in kwestie. Niet over Lonza, maar over het werk van het BRT. Zijn kritiek was dat we van klimmassieven klimzalen maken en van de alpiene rotswanden maken we klimmassieven. (zie Schweiz Plaisir of Oisans Nouveau Oisans Sauvage). Dit neemt een groot deel van het engagement weg. En er zijn nog klimmers die zich graag engageren om zo'n routes te klimmen.
Onze beruchte opener is van een andere generatie. Een generatie "Alpiene" klimmers. Opgeleid en gedrild met de zin "JE MAG NIET VALLEN!"
Zelf klim ik het liefst op nuts, friends & schlinges, ik bedoel, engagement okee, maar dan wel op mijn eigen voorwaarden alstublieftdankuwel, en niet afhankelijk zijn van de grillen van zo'n die-hard!
Een generatie "Alpiene" klimmers
Is les awirs een sportklimmassief of een "alpiene" wand?
Wat mij betreft wil ik mijn " ding" doen in veilige omstandigheden op een verantwoorde manier.
Voor mij is het sport ,en heel da gelul over engagement enz vind ik heel mooi voor de macho's onder ons die nog denken dat ze hun heldenmoed moeten bewijzen!Wat mij betreft klimt hij ze dan maar solo hé.Da's pas cool.
Ik heb er geen enkele moeite mee om mij te engageren in een route maar dat kan/mag je niet verwachten in een vierde graads route waar mensen gaan inkruipen die pas in kontakt komen met de klimsport en zich nog niet kunnen inleven in die wel vreemde hersenkronkels van diene tiep.
Bart Dendas
addict
361 posts
if your balls are big enough, they work kinda like a crashpad.
supported by denDAS-committÃe
17-9-2003
10:14
ik ben het er volledig mee eens. er moet natuurlijk wel respect zijn voor de opener van een route, maar om het daarom zo gevaarlijk te maken? dat men dit op grotere hoogte doet als er geen gevaar meer is om tegen de grond te vliegen kan ik nog begrijpen maar zelfs dan is het wel overdreven ver. En zelf een extra zekering leggen is niet altijd mogelijk. Een extra haak maakt het er leuker op en met het inklikken verzuur je toch alleen maar meer dus makkelijker zal het er niet op worden. Ook klimmen evolueert (al is wat men tegenwoordig op de everest en zelfs de mont blanc uithaalt ook niet bepaalt het goede voorbeeld, ma das weer iets anders).
----------------
Keer je gezicht naar de top
en laat het dal achter je.
Laat het engagemant dan maar wat hoger in de route zitten, maar niet met kans op een 'grounder'. Zo kun je 6 metr boven je laatste haak toch nog even 'lekker' bibberen (niet mijn favoriete bezigheid)
My 2 cents