All about climbing...
Title Posted by Replies Views Last reply    

De Klimzaal Biover in Gent

Guido 64 7140 12-11-2014 12:54  

Last reply

SereN
daily client
153 posts

18-9-2014
13:19

 


Veilig in een zaal topropen dat word bij mijn weten door elke zaal aangeleerd aan zelfs hele groepen. Als je nieuwe klimmers over de vloer krijgt leer je die toch klimmen en beveiligen en als er scholen komen zelfs met 10 a 15 man tezamen. Terwijl die groep of nieuwe mensen bezig zijn ga je ze toch even in het oog houden. Je zou dit in het oog houden zelfs een evaluatie kunnen noemen. Voor dat je ze zelfstandig laat wil je trouwens ook zeker zijn dat ze het kunnen. Nadat je dit gedaan geef je gewoon een KVB1 gratis en voor niets en omdat je dat zal doen zal de nieuwe klant zo blij zijn dat hij steeds wederkeert naar u zaal. Joepie!!!


Vince: Volkomen mee eens dat dit gewoon moet uitgelegd worden bij het begin van een klimsessie van 'nieuwe' klimmers, inbegrepen in de 'service'. Hiervoor geld vragen is idd platte commercie.

Ik stel mij wel vragen bij de tijd die genomen wordt om deze uitleg te geven en daarna een oogje in het zeil te houden (=evalueren), in de meeste klimzalen.

Als ik het goed voorheb kom ik wel eens in jou 'thuis'zaal. Meestal is er hier maar één iemand aanwezig die de zaal uitbaat. Die zit dus aan de kassa, bedient de bar, en moet dan ook nog eens de (meerdere) zalen in het oog houden...

Wanneer er dan een moeder met haar twee kinderen binnenkomt op een woensdagnamiddag, dan 'initieert' deze persoon ook nog eens zijn onervaren klanten.
Er wordt gecheckt of de gordels correct werden aangetrokken. Men laat zien hoe je een 8-knoop terugsteekt, iedereen doet dat eens na. Het touw wordt in de gri-gri geplooit, eventueel aandacht gevestigd op de afbeelding intern over hoe het touw moet lopen, en weg zijn we. De klimmer klimt enkele meters omhoog, er wordt aangetoond hoe je touw inhaalt. De klimmer laat zich eens vallen, zelfblokkerende eigenschap gedemonstreerd. Uitleg over hendeltje naar bovenduwen en de klimmer staat terug op de grond.

Ondertussen staat er al 4 man aan de kassa, en zit er volk aan de toog met een droge keel. Dus: veel succes!

Je ziet gewoon aan die moeder dat ze niet zeker is, en die hoeveelheid aan informatie op zo een korte tijd niet heeft kunnen verwerken.

Als ik ze daarna dan zie prutsen om (iets dat lijkt op) een 8-knoop terug te steken, en zie foefelen met die gri-gri, dan word ik zenuwachtig.

Onwaarschijnlijk ook dat een moeder zoveel risico neemt met het leven van haar kinderen, en zich totaal wentelt in een onverantwoord veiligheidsgevoel, want: "ik ben hier toch in een commerciële klimzaal en heb net een uitleg gekregen, dus alles zal wel ok zijn"

Soms vraagt zo een moeder dan, wanneer je net op het touw naast hen aan het klimmen bent, of dat 'deze' knoop, of dat touw door die gri-gri 'zo' goed is... In principe wil ik daar dan niet op antwoorden, ik ben ook maar een klant in de zaal. Stel u voor dat ik zeg dat het ok is, en die kleine stuikt opeens toch naar beneden, dat is nefast voor mijn humeur.

Ik zeg niet dat er dan wel perse cursussen van 3h moeten gegeven worden, maar wat meer personeel, tijd en surveillantie in de klimzalen voor het opvolgen van onervaren mensen is volgens mij geen overbodige luxe.

 

 

Tegenzin
noob
4 posts

18-9-2014
14:16

 


kan iemand mij vertellen hoe ik met een beginner, (lees eerste keer) kan gaan klimmen in een lengtezaal ? Als ik het goed versta moet die persoon die dus voor de eerste en misschien zelfs enige keer eens met mij lengtes wil gaan klimmen in gent, 1/ een klimbeurt betalen 2/ op een avond komen dat er evavuatie KVB1 is 3/ daar 20 EUR voor betalen 4/ nadien nog eens 5 EUR betalen om het KVB1 te laten opmaken ? Ergens heb ik het gevoel dat die zal zegen : "kustakeermijnkloten" . Dus tenzij ik iets over het hoofd zie,


Een beginner zal ook een klimgordel huren (2.5 EUR) en klimschoenen huren (2.5 EUR).
Een beginner die geen KBF lid is, betaalt 7 EUR voor de opmaak van het pasje ipv 5 EUR.

Voorheen was er op http://www.bleau.be/nl/shop de optie om enkel KVB-1 evalutie te volgen voor 5 EUR ipv evaluatie+cursus voor 20 EUR. Momenteel enkel nog cursus.
En na KVB-1 kan men deelnemen aan de evaluatie voor KVB-2 (20 EUR) of cursus voor KVB-2 (3 lessen voor 60 EUR).

Gezien KVB gekozen werd als enige optie (geen enkel ander diploma/bewijs geldt) om te voldoen aan het Koninklijk Besluit waaraan de organisator van een actief ontspanningsmoment moet voldoen; lijkt het inderdaad opportuun om geen geld te vragen voor de evaluatie. Temeer daar het in het voordeel van de uitbater speelt dat de gerant voltijds aan de bar/kassa kan staan ipv te moeten surveilleren in de zaal.

Of men zoekt een sponsor voor de KVBs

 

 

log
noob
4 posts

18-9-2014
15:22

 

beginners een cursusje en persoonlijke begeleiding geven vind ik te verantwoorden. Daar mag/moet ook geld voor gevraagd worden ...

Maar meer - ervaren klimmers ook 20 euro aansmeren dat is erover.

 

 

Terra Alta
regular
22 posts

18-9-2014
18:23

www
 

@ Koen: Ik weet dat er KVB evaluatoren zijn die hun naam niet waard zijn, maar om evaluator te worden, dien je een briefing te volgen die zuiver en alleen de administratieve kant van de zaak toelicht, niet het sporttechnische. Dit laatste hangt immers af van de evaluator zijn VTS dilploma en dat deel ik niet uit....
@ Vince: partner check heeft inderdaad niets te maken met ego's maar als je tegenwoordig in een klimzaal iemand een opmerking geeft over foutieve handelingen, krijg je je bak vol.
@ log: hoe een klimzaal de zaak van het KB commercieel aanpakt is hun beslissing.
@ Bender: doe zo voort, jongen!

 

 

Rudi Frankinouille
I used to climb
524 posts
Ik heb laagtevrees...

18-9-2014
20:49

www
 

't Is lang geleden... De KVB-discussies

Als een zaal dit wil implementeren, is dat de beslissing van de zalen. Wie hier niet mee wil doen, gaat elders klimmen. Ik bewonder trouwens het initiatief. Een zaal met ballen. Het kaartje geeft je de reflectie om over je klimdaden na te denken. Je wordt hier geen goede klimmer van...
Hoewel een kvb1 niet veel om handen heeft zijn er toch enkele interessante details. Je wordt geïnformeerd over veiligheid, wat te doen in noodsituaties, de verschillende zekermethodes, eigenschappen van je materiaal enz. Ook worden de verschillende technieken van inbinden uitgelegd (8-knoop, inbinden met karabiners enz).
Hoe vaak zien we niet in klimax mensen die wel een 8-knoop kunnen leggen maar die dan met 1 schroefmusketon aan hun gordel hangen? Vaders die tijdens het zekeren van hun kind trots filmen wat hun spruit uitsteekt, met 2 handen aan de camera.
Iedereen kan wel gelijkaardige anekdotes aanhalen.
Ik merk dat Gent nu wel ineens hals-over-kop KVB-opleidingen inricht. En dat er zoals steeds een bende 'anarchistische klimmers' hier problemen mee hebben. Het leuke aan discussies, tenzij je mensen begint te beledigen. Ik vind de uitspraken aan het adres van Bart O. er over. Je mag van mij het probleem klimmen - kvb - pro - contra gerust ter discussie stellen, maar niet de competentie, deskundigheid en betrokkenheid van anderen hekelen.
Kijk je bij andere clubs, is de 20 euro niet meer / minder. Hoewel het in klimax iets duurder is, zijn daar wel 2 lessen aan verbonden http://www.bvkb.be/v2/index.php/kvb). Bij Bergsport Oost-Vlaanderen zijn er 4 lessen: 40 euro (http://www.bovl.be/opleidingen/klimschool/kvb1/) en bij BBH ook 40 euro voor 5 dagen http://www.blueberryclub.be/KVB1.html). BAC Antwerpen doet het voor 55 / 60 euro (http://www.bacantwerpen.be/Opleiding/KVB1.php) en VBW voor 45/50 euro (http://www.bergsportwaasland.be/ClimberSchool1.aspx). Dus als je je huiswerk goed doet zou ik maar maken dat ik in Gent was voor het KVB1-attest op 1 dag voor 20 euro

 

 

frakke
noob
8 posts

18-9-2014
21:18

 

Wat ik mij wel afvraag als beginner.
Het is een officiele cursus van de klim en bergsportfederatie waarom zijn er dan zoveel verschillen in de KVB-1 cursus van tijdsduur???

Bij sommige heb je het op 3 uur in de zak en bij andere 12 uur.
Want op 3 uur kan je toch niet zoveel leren als op 12 uur?

 

 

Rudi Frankinouille
I used to climb
524 posts
Ik heb laagtevrees...

18-9-2014
21:25

www
 

Sommige clubs geven buiten de basis ook uitbreidingen. Wil je alleen een KVB1 en voor de rest niets extra > goedkoopste formule. Ik ga er van uit dat bij de meerdaagse-opleidingen je een hoop extra's krijgt.

 

 

JonathanS
noob
1 posts

18-9-2014
22:56

 

Ik denk dat niemand er een probleem mee heeft dat nieuwe mensen een opleiding moeten krijgen, al dan niet betaalt. Wat ik echter niet kunnen vind is dat mensen die al jaar en dag klimmen, hier 20euro moeten voor betalen. Doe dan zoals in de klimax. Tijdens bewaakte uren mag je klimmen zonder klimvaardigheidsbewijs, en als je dan meer komt, dan kan je de moeite doen om gratis je pasje te behalen en zo op alle uren te kunnen klimmen.
Als je bijvoorbeeld altijd in de klimax traint, en je wil eens naar Gent, dan kan dit nu gewoon niet en dat is compleet belachelijk. Laat dan op zen minste andere klim vaardigheidsbewijzen toe en voorzie uren waar je kan klimmen onder toezicht zonder dat papiertje.
Ik vraag mij trouwens af wat ze gaan doen met internationale wedstrijden, moeten die topatleten dan eerst eens naar België komen voor die pas te halen?

 

 

boris
noob
14 posts

18-9-2014
23:27

 

Beginners rond de 40 euro voor een initiatie afpersen gewoon voor een papiertje dat niets waard is. Want sorry, in enkele uren kan je onmogelijk van iemand een volleerd beveiliger/klimmer maken en daar staat het kvb toch net voor lijkt mij?
Hoelang is zo een kvb geldig trouwens? Welke kvb-evaluator kan met de hand op het hart zeggen dat hij zich laat beveiligen door iemand die meer dan een jaar geleden een cursusje van 3u heeft gevolgd en nadien geen touw meer heeft aangeraakt?
En zelfs wanneer de cursus meerdere dagen duurt mis je in mijn ogen nog een dosis ervaring om te voldoen aan de waarden waar een kvb voor staat.

Ik snap in zeker zin de nood aan een dergelijk systeem, maar over de huidige implementatie is duidelijk niet genoeg nagedacht:
- na een cursus (zelfs van meerdere dagen) ben je geen volleerd klimmer
- mensen die al jaren klimmen hebben geen makkelijke (en goedkope) manier om een kvb te behalen

Systemen zoals die van Stone Age of Entre ciel et terre (en nog zalen zoals Jonathan aanhaalt) zijn in mijn ogen veel klantvriendelijker EN zeker niet minder veilig:
- tijdens permanentie-uren gewoon toegang voor iedereen
- een evaluatie + pasje is gratis en kan op bijna elk moment
Je kan niet ontkennen dat de tientallen euro's die je voor een kvb moet neerleggen overkomen als pure geldklopperij...

In zalen waar een kvb verplicht is zal je mij (en vele sportklimmers met mij) nooit zien klimmen. Een zaal met ballen? Als zaal zelf je verantwoordelijkheid opnemen en genoeg toezicht voorzien ipv je te verschuilen achter regeltjes, dat is pas ballen.

 

 

radic
girl spotter
580 posts
live the life you love, love the life you live

19-9-2014
12:17

www
 

Ik zou het logischer gevonden hebben mocht bijvoorbeeld een houder van een KVB bijvoorbeeld een lagere categorie mogen begeleiden. bv een KVB1 mag een beginner begeleiden in toprope, een KVB2 mag een KVB1 begeleiden indoor voorklimmen, enz... t is maar een denkpiste he...

 

 

haspi
addict
382 posts

21-9-2014
18:33

www
 

Dus even voor alle duidelijkheid, want er antwoordt precies niemand van de nieuwe klimzaal in deze thread.

Stel, ik kom binnenkort eens tot in de klimzaal in Gent, ik klim ondertussen dik 10 jaar in de zaal en buiten maar ik heb geen KVB en ik ben helaas niet daar op een evaluatie moment, mag ik dan komen klimmen of kan ik me dan beter de rit tot in Gent besparen?

't Is maar dat ik graag eens tot ginder zou komen maar dat nogal stom zou zijn om dan overrichter zake terug te moeten keren (en ik kan niet meer ginder geraken voor het laatste evaluatie moment dat ik op de website zie staan)

 

 

Stijn
daily client
123 posts

21-9-2014
19:05

www
 

voor al uw vragen over de klimzaal:
http://www.bleau.be/nl/store/klimzaal-biover-sport-blaarmeersen-gent


Zuiderlaan 20
9000 Gent
België
0476/94.19.45
[email protected]



 

 

Rudi Frankinouille
I used to climb
524 posts
Ik heb laagtevrees...

21-9-2014
19:16

www
 

Prijzen?

Als je enkel lengte wil klimmen is er geen "goedkoper" tarief, je kan blijkbaar enkel lengte + boulder nemen.
Er staat echter iets lager het volgende:

kan in Klimzaal Biover Sport Blaarmeersen terecht voor

een gewone klimbeurt

lengteklimmen is blijkbaar niet "gewoon klimmen"?

 

 

jbee
noob
1 posts

26-9-2014
19:47

 

pasje

ik heb een tooltje+machientje om pasjes te maken
ik heb al een format vd groene kaart voor outdoor voorklimmer
ik heb er eentje gemaakt vr mezelf, wie wil mag meegenieten

stuur me een mailtje met je gegevens

duidelijk vermelden naam, geb datum

EN organisatie (kies een club uit de de lijst van kbf

moraalridders gelieve niet te moraalridderen

 

 

Bender
I used to climb
715 posts

27-9-2014
21:32

 

Ge moogt een KVB 7 voor me maken. Indoor en boulderen met helm op.

Aja als we toch bezig zijn, laat ons dan nog eens brainstormen over een KVB ...tig. Uzelf veel te serieus nemen bij het klimmen.

Voor mijn part een goed initiatief als er maar wat creatief gedaan mag worden in gekozen titels, aansprekingen en dergelijke jbee Het zou nogal wat wenkbrauwen doen fronsen als ik plotseling overal met helm en regulier lijkend plastieksen kom aandraven ...

 

 

Klimzaal Bleau
daily client
57 posts

2-10-2014
11:34

www
 

Wanneer kan je lengteklimmen in klimzaal Biover Sport

Hallo,
Het is hier blijkbaar gezellig.
Lang geleden dat we nog eens een KVB-discussie hebben gehad en deze keer zitten we er middenin

Hierbij onze regels:

Wanneer kan je in klimzaal Biover Sport lengteklimmen: klimmers die zich aanmelden voor het lengteklimmen dienen verplicht te beschikken over een klimvaardigheidsbewijs 1 of een gelijkaardig attest uitgereikt door (een club van) een erkende (internationale) federatie. Een persoon in het bezit van zo'n attest mag ook onder zijn verantwoordelijkheid iemand begeleiden in de lengtezaal.

Volgens het KB ben je verplicht alles onder begeleiding te doen of te zorgen dat de sporter de juiste kwalificaties heeft. De klim- en bergsportfederatie heeft in samenwerking met de Nederlandse klimfederatie de klimvaardigheidsbewijzen ontwikkeld om een uniform pasje te hebben. Wij hebben er als organisatie voor gekozen om ook dit pasje te hanteren in de plaats van ons eigen Biover Sport-pasje te lanceren, zoals sommige andere klimzalen dit doen.

Het voordeel is dat het KVB overal gehanteerd kan worden, het nadeel is dat je er 7 euro extra voor moet betalen aan de federatie.

Wij weten ook dat vele klimmers reeds jaren klimmen en voor hen is het vervelend dat ze na 20 jaren een bewijs moeten afleggen dat ze deze vaardigheden beheersen: zeer vervelend en bijna onbegrijpelijk... We begrijpen deze frustratie! Elke medewerker van ons kent wel een aantal zo'n vrienden. Maar uit begrip zo maar pasjes uitdelen, kan niet want waar leg je de grens en dan nemen we het systeem van zo'n pasjes niet au serieus. Bovendien hebben we in 3 weken tijd gemerkt dat er veel mensen aan de toog schreeuwen dat ze kunnen klimmen, maar waarbij we merken dat ze in de praktijk toch niet alles veilig doen en bijna ongelukken veroorzaken. Indien we zo één schreeuwder toch laten klimmen en hij valt, zijn wij verantwoordelijk en aansprakelijk. Hier hebben andere klimzalen in het verleden al problemen mee gehad en dit willen we uiteraard voorkomen.

Wij hebben ervoor gekozen om de cursussen door gediplomeerde begeleiders en evaluatoren te laten doen. Ook heel de administratie wordt gedaan door medewerkers in dienst. Heel het gedoe rond die KVB's zorgt voor ons voor heel wat workload en kopzorgen. Iedereen moet zijn eigen rekening maken, maar in alle eerlijkheid kan ik zeggen dat we geen commercieel misbruik maken van de KVB's en is dit ook niet onze intentie.

We zullen toch even allemaal door die KVB's moeten, zodat we de klimzaal op een verantwoorde wijze kunnen uitbaten en ook uitgebaat kunnen houden.

Groeten,
Bert Geerinckx
Bleau

 

 

radic
girl spotter
580 posts
live the life you love, love the life you live

2-10-2014
16:05

www
 

Bert,

Bedankt voor deze verduidelijking. Ik kan uw standpunt volgen.
Dus al sik het goed kunnen volgen heb, is het dus wel degelijk mogelijk om met een beginner een te komen klimmen op voorwaarde dat de begeleider over het nodige pasje beschikt. En de begeleiding op zijn verantwoordleijkheid doet ?Correct ?
Ik besef ook dat de persoon in kwestie wanneer hij verder wil klimmen inderdaad best een cursus volgt om zelf een KVB te bemachtigen. maar ik spreek hier echter over een soort kennismaking met klimmen. greetz

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

2-10-2014
17:58

www
 

Een paar puntjes als aanvulling.

1. Ik kom net van de klimzaal Biover en die is "top", ook zij die willen voorklimmen kunnen dit doen in alle niveau's buiten, binnen zijn de voorklimroutes niet voor beginners.
2. De KVB's zijn bij sommigen een oud zeer , ik begrijp niet waarom. Alle leden van de KBF konden bij het invoeren van het KVB, hun pasje met een minimum aan voorwaarden behalen. Zij die in het verleden een klimschool hadden gevolgd kregen het bijna automatisch, de anderen dienden een proef af te leggen. Voor oudere klimmers had dit een voordeel dat bepaalde nieuwe technieken en veiligheidsvoorzorgen werden aangeleerd. Sommige clubs vroegen de minimale vergoeding die de kostprijs van het pasje moest indekken, er waren zelfs clubs die de kosten op zich namen. Dus als iemand al jarenlang klimt en geen pasje heeft dan is dit zijn eigen inschattingsfout, hij of zij dacht dat nooit nodig te hebben.
De reactie van Bert van Bleau is duidelijk en veel andere klimzalen zouden op dezelfde manier reageren.
3. Ikzelf klim ook liever buiten dan in een zaal, maar deze winter zullen ze me zeker regelmatig zien in Biover "met mijn pasje"
4. Voor mij mag men zelfs zover gaan dat men voor de rotsen ook een pasje moet hebben want er gebeuren daar teveel gevaarlijke dingen (ik weet wel dat dit geen garantie is - maar zware beginnersfouten zullen toch voor een groot deel vermeden worden zoals iemand die zijn touw laat vallen op een relais of het verkeerd inpikken enz...)


 

 

samson
regular
43 posts

2-10-2014
20:41

 

@ klimzaal Bleau:


klimmers die zich aanmelden voor het lengteklimmen dienen verplicht te beschikken over een klimvaardigheidsbewijs 1 of een gelijkaardig attest uitgereikt door (een club van) een erkende (internationale) federatie.


Ik beschik over een initiator muurklimmen uitgereikt door VTS van Bloso. Is dit geldig om te klimmen bij jullie?
'T is maar dat ik het zeker wil weten, voor ik eventueel die verplaatsing maak ...

 

 

boris
noob
14 posts

2-10-2014
21:10

 

@Bert


Een persoon in het bezit van zo'n attest mag ook onder zijn verantwoordelijkheid iemand begeleiden in de lengtezaal.


Beetje tegenstrijdig in je discours: langs de ene kant de wil je de veiligheid garanderen door het verplichte bezit van een kvb. Langs de andere kant geef je iemand die misschien net voldoende ervaring heeft om zelf geen accidenten te veroorzaken, de verantwoordelijkheid om een leek de basis aan te leren. Maar al te vaak zien gebeuren in zalen dat iemand een onervaren klimmer meeneemt, haastig de werking van het zekertoestel uitleg, 15 meter klimt en dan van boven af instructies roept. Als er dan een ongeval gebeurt ben ik vrij zeker dat je ook aansprakelijk bent als zaal. Kvb is niet gelijk aan een initiator (als dat diploma al iets waard is).


@Guido


Sommige clubs vroegen de minimale vergoeding die de kostprijs van het pasje moest indekken, er waren zelfs clubs die de kosten op zich namen. Dus als iemand al jarenlang klimt en geen pasje heeft dan is dit zijn eigen inschattingsfout, hij of zij dacht dat nooit nodig te hebben.


Misschien toch verder kijken dan je neus lang is. Niet alle klimmers volgen braafjes het opgelegde traject van de klimschool en bij mijn weten is dat zeker geen verplichting. Ik ken minstens evenveel klimmers die nooit klimschool hebben gevolgd en toch meer ervaring/kennis/kunde bezitten dan de gemiddelde kvb3/4-eigenaar.



Voor mij mag men zelfs zover gaan dat men voor de rotsen ook een pasje moet hebben want er gebeuren daar teveel gevaarlijke dingen (ik weet wel dat dit geen garantie is - maar zware beginnersfouten zullen toch voor een groot deel vermeden worden zoals iemand die zijn touw laat vallen op een relais of het verkeerd inpikken enz...)


Ik heb geen cijfers om mijn vermoeden te staven, maar de zwaarste ongelukken lijken mij te gebeuren bij touwhandelingen (ombouwen naar rappel en consoorten). Laat dit nu net zijn waar de klimschool persé zoveel op wil oefenen bij het 'rotsklimmen'