All comments on routes, broken holds, difficulty, repetitions, bolting, birds... only in Belgium!
Title Posted by Replies Views Last reply    

Nieuwe topo Freyr

37 4922 28-1-2006 14:46  

Last reply


addict
278 posts
'Anything you can climb you can easily watch tumble away'

10-11-2005
11:46

 

Idd een topo moet een zo juist mogelijke kwotatie geven naar huidige maatstaven. Het is geen museumstuk ter ere van openers en eerstklimmers.
Maar het is mss een goed idee om aan openers te vragen of ze het eens zijn met een nieuwe kwotatie en als ze dat niet zijn of 'er niet meer zijn', dan twee kwotaties op te geven.
 
----------------
O'clock tick tock

 

 

Harald
[email protected]
posts

10-11-2005
12:34

 

Ha, gelukkig is niet iedereen zo stom om te denken dat een eenmaal genoemde kwotatie voor eeuwig blijft staan. Hiervoor dank. Kees, ik ga binnenkort wat inboren, dus laten we dat stuk rots dan maar 9a gaan geven. En omdat we dat dan gedaan hebben hebben we volgens sommige mensen gelijk.

@Paul Lahaye: ga me geen klimhalklimmer / kaartjesplakker noemen, anders ga ik jou armchairmountaineer ofzoiets noemen... Ik ben van mening dat ik inmiddels redelijk in staat ben een oordeel te vellen over dergelijke issues. Een waardering blijft subjectief, maar het feit dat een waardering niet een statisch en historisch gegeven is zou toch eenieder duidelijk moeten zijn.

 

 

Roby
I used to climb
824 posts
May the best of your past, Be the worst of your future.

12-11-2005
10:28

 

klein vraagje: Wat doet ge dan als er grepen gelustreet zijn van de vele pasages of grepen zijn uigebroken Dat zal de zaak er niet gemakkelijker op maken ( kijk naar l'abatoir de eerste 7a in F.B. bacuvier in de topo jardin public staat 7a+ en er naast staat vermeld dat het 7a was maar dat de inver is uitgebroken.(om maar een vootrbeeld te geven))
Conclusie alles kan en moet evolueren volgens mij.
 
----------------
May the best of your past, Be the worst of your future.

 

 

sticky finger
I used to climb
627 posts

12-11-2005
13:14

www
 

laat et zoals et is

 

 

klimfreak
I used to climb
587 posts
I wanna climmmmmmmb!

14-11-2005
15:18

 

In Fontainebleau worden de kwotaties toch ook grotendeels gelaten zoals ze zijn en mij maak je niet wijs dat jullie nog nooit moeite hebben gehad met een 4a daar.
klimfreak
 
----------------
I wanna climmmmmmmb!

 

 

fieke
Forum God
1154 posts

14-11-2005
17:32

 

In Fontainebleau zijn de kwotaties ook wel boulderkwotaties. Al kunnen er inderdaad stevige 4kes tussen zitten. Maar ook daar wordt er aangepast hoor. Bekendste voorbeeld zal wel 'Le Petit Toit' in 95.2 zijn denk ik. Maar uiteindelijk doet dat er toch allemaal niet veel toe. Als de routes maar plezant zijn.

----------------
Anyone who thinks the sky is the limit has limited imagination.

 
[last edited on 2005.11.14 17:32:42]

 

 

DS
[email protected]
posts

18-11-2005
12:20

 

terug naar vroeger....yeah !!!!

Waar is den goeie ouwe tijd toen de Grippe, Folie furieuse 6a+ stonden...toen Samarkande 6b stond...toen the joint 6c stond...toen cocaine fingers 6c stond....aan alle zagers ge moogt kontent zijn dat ge niet 10-15 jaar geleden in Freyr klom....

 

 

m.
I used to climb
501 posts
vur mich en dzjat kaffei,en dzjee?

18-11-2005
12:34

 

Ja, da's echt waar!
Waarom en door wie worden er eigenlijk zulke threads geopend?
Da belooft voor de komende maanden
 
----------------
vur mich en dzjat kaffei,en dzjee?

 

 

Harold Moody
daily client
147 posts

18-11-2005
18:25

 

Ha DS,

De Samarkande was toevallig een van mijn eerste 6b´s in Freyr (1989).

Waar het om gaat is dat de gradering CONSEQUENT moet zijn. Nu zijn in Freyr OUDE routes nog al eens veel moeilijker zijn dan NIEUWE routes met dezelfde graad. B.v. Secret d´Etat is een volle graad makkelijker dan Lacher les Fauves.

Er zijn al veel routes opgewaardeerd in de loop van de jaren. Heb je al geprobeerd:
Art of Noise 7a+
Le Barbier 7b
Sans foi ni loi 7c/7c+
La Brigitte 6b
La Sylvia 7b
Utopia 7a
Fraises des bois 6c??????????

En als het niet belangrijk is of de gradering consequent is, waarom is het dan nog nodig om routes te graderen?

 

 

Harald Swen
addict
430 posts
Beta male

18-11-2005
22:44

 

Het is vooral stoerdoenerij. Er zit helaas geen logica achter bij degenen die roepen dat alles bij het oude moet blijven. Loos internetfora-geroep. De term discussie niet waard. Als ze met diezelfde starre houding wat verder zouden (kunnen) terugdenken, dan zouden ze misschien nog gaan roepen dat alles maximaal VI is. Want dat is immers de grens van het 'Menschmoglichen', of niet soms jongens?

HMS

opvoeden is lastig

 

 

jan putte
regular
27 posts

20-11-2005
12:41

 

wanneer wordt die nieuwe topo verwacht?

hallo! sorry dat ik uw zeer boeiende discussie over quotaties verstoor, maar tussendoor een praktisch vraagje misschien: wanneer mogen we de topo verwachten??

 

 

BZ
bleaubabe owner
4816 posts

20-11-2005
14:21

 

Voorjaar 2006

 

 

sticky finger
I used to climb
627 posts

27-11-2005
23:33

www
 

horald en harald. maak jullie eigen topo.

 

 

Thorgal
be carefull with that axe
243 posts

1-12-2005
15:40

 

Ik klom 10-15 jaar geleden in Freyr...
en mijn topo dateert uit die tijd! Als die quotaties toch niet aangepast worden, waarom zou ik dan een nieuwe kopen? Een topo met "historische" maar onjuiste gegevens is een naslagwerk om in uw kast te zetten, van weinig nut bij het klimmen, en de naam topo niet waard.

Is dat nu zo moeilijk om bij elke route 2 quotaties te zetten, een originele en een geactualiseerde?


BTW: vloeit er van de opbrengst van die topo's van Freyr eigenlijk iets terug naar de huur en het onderhoud van die rotsen?? Voor zover ik weet is dat een privé-uitgave!?

 

 

Andries
addict
241 posts

1-12-2005
16:05

www
 

niemand verplicht je een nieuwe topo te kopen noch te gaan klimmen in Freyr...

BTW. de mensen die de topo uitgeven hebben ongeveer 1/3 van de routes geopend + topo gemaakt... ik zou ze niet graag per uur betalen!!!

 

 

Roby
I used to climb
824 posts
May the best of your past, Be the worst of your future.

1-12-2005
19:52

 

Er heeft er ene geld nodig
Ik verwacht toch niet zoveel niews in de topo
Ik gebruij nog altijd die van 97 als ik me niet vergis die door de zelfde personen is gemaakt en als ik die vergelijk met die van 2002 is daar toch niet veel verschil in te bekkennen het meeste heb ik er toch bij genoteerd.
(hij wordt wel wat oud dus zal ik meschien is overwegen om de volgende versie toch aan te schaffen.)
 
----------------
May the best of your past, Be the worst of your future.

 

 

haspi
addict
382 posts

28-1-2006
14:46

www
 

Is er al meer concreet nieuws wanneer de nieuwe topo nu eigenlijk verschijnt? Ik ben namelijk aan 't wachten op de nieuwe topo alvorens mij eentje aan te schaffen