All comments on routes, broken holds, difficulty, repetitions, bolting, birds... only in Belgium!
Title Posted by Replies Views Last reply    

Links massief in Dave - rappels - abseilen - toprope - moulinettes - enz verboden

Eddy de Ouwe Rakker 8 3342 21-8-2007 17:50  

Last reply

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

26-7-2007
09:29

 

Links massief in Dave - rappels - abseilen - toprope - moulinettes - enz verboden

Er hangt natuurlijk al jaar en dag een reglement maar nu is het menens ... geen enkel massief ligt zo dicht tegen de baan ... vorige week zijn er met de zware regenval een paar stenen tot nabij de baan gerold ... bovendien "waaien" er geregeld rappeltouwen tot op het fietspad, vallen er stenen, maakt men 60meter rappels door verboden zone's, enz, enz ... er hangen nu overal stickers ... in het links massief "geen rappels" meer .. "geen moulinettes" ... "top-ropes" of noem maar op ... enz, ... het "zicht" aan de oversteekplaats werd vrijgemaakt ... er wordt elke dag controle uitgeoefend om problemen te voorkomen ... "Ja maar" !!! ons probleem niet ??? Als we daar willen blijven klimmen "MOETEN" we langs de aangelegde paden naar beneden !!!!!! respecteer dat en vraag andere klimmers dit ook te respecteren. In elk geval bedankt voor de medewerking en als er problemen zijn aarzel niet die te signaleren. Je mag me altijd een mail zenden ... ik doe dan het nodige.

 

 

Gunther
addict
374 posts

13-8-2007
21:32

 

Thanks!

Dag Eddy,

Ik was zondag in Dave en ik denk dat jij de man was die ons -streng maar rechtvaardig- even attent maakte op het feit dat rappels niet toegelaten zijn e.d. maar vooral je dat ook deed op een toffe, diplomatische en sympathieke niet-gendarmachtige manier... Dank ook voor de uitleg over mogelijke risico's op sluiting van het massief e.d.

Het feit dat jij daar rondloopt en mensen sensibiliseert is levende reclame voor het massief en de klimsport. Dank daarvoor en keep Dave open !

Ps. Ik vind die stickerkes richting pad er een tik over maar ik begrijp dat dit momenteel de enige optie is.

Keep up the good work.

G

 

 

Snowerine
ice on da rox
1074 posts
Vallen is gevaarlijk noch een schande. Blijven liggen is beide

13-8-2007
23:45

 

misschien een stomme vraag , maar "free" afklimmen volledig volgens de regeltjes van de kunst mag dat dan nog ??? om eens iets anders te doen
 
----------------
Vallen is gevaarlijk noch een schande. Blijven liggen is beide

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

17-8-2007
07:37

 

Alles gebeurt natuurlijk in samenwerking met CABBAC ? er zijn verscheidene aspecten die niet altijd gemakkelijk zijn om te ontwikkelen via een forum ? principieel is er een dosis gezond ?klimverstand? nodig ... en als ik al de excuses, uitleg, enz verzamel kan ik het heel forum vullen. Er is natuurlijk ook mijn persoonlijke visie ... Ik geloof nog altijd in de jeugd en degenen die de ?bestemming? en ?ambiance? van een ?oud? massief en van de ?oude? routes willen behouden ... Voor die aspecten (en mijn gezaag) vraag ik jullie begrip.
Voor Dave is de opdracht eenvoudig ?Keep it smoothly? ... alles is ?onder controle? ... enz - Eigenlijk ook geldig voor andere massieven ...
CAB-Namen organizeerde vorig weekeinde een klimstage ... 16 voorklimmers en 31 naklimmers ... alles werd in ?cordée? geklommen en er werd afgedaald via de paden, meestal ?ingebonden? ... het bewijs dat zoiets kan ... stageairs die ?leerden klimmen? (een beetje afgejakkerd)... geen overlast op de baan, noch op de rotsen, geen ?bende? onderaan het links massief, geen rappeltouwen tot op het fietspad, geen vallende stenen, alleen activiteiten die kaderen in hetgeen een ?normaal? mens verstaat onder ?alpinisme?, enz.
Momenteel wordt voor CABBAC dagelijks een rapport opgesteld ... wordt aan de aanwezige klimmers gevraagd of ze lid zijn van een vereniging (met leden zijn zelden problemen) ... wordt de omgeving nagezien en eventueel onderhouden ... en worden ?andere? maatregelen getroffen als men voor ?overlast? zorgt. Hiervoor sta ik niet alleen ... en de medewerking van de aanwezige klimmers hierbij is een enorme steun alsook de ?excuses?, de ?goede voornemens? enz van de anderen. Het is opvallend te zien hoeveel een paar weken later me komen melden dat ze zich ?administratief? in regel hebben gebracht.
Wat de stickers betreft : We wisten niet waar het pad was, dat we geen touwen naar beneden mogen gooien, enz ... ook de enige ?evidente? manier om ?officiëel? aan te tonen dat we rekening houden met eventuele aanmerkingen ... (mijn wijkagent rijdt daar minstens twee keer per dag de parking voorbij) ...
Het belangrijkste ... veel klimgenot
PS : Ah ja dat afklimmen ... no problem ... maar niet met stijgijzers, een mega-jukebox, een bak bier en zes vriendinnen zonder lidkaart
EDITED :
Toegevoegd op 17/8
Ik heb de moderator gevraagd (een beetje laat) deze rubriek af te sluiten - "keep it smoothly" - "alles is onder controle" - alle commentaren, informatie, enz mag men mij doormailen - er zal op geantwoord worden - Bijna elke dag kan men ter plaatse uitleg vragen - maar onder de huidige omstandigheden zou het spijtig zijn dat een ongewenste discutie of aanmerking op het net uit de hand zou lopen. Ook dat is gezond klimverstand ... in elk geval nogmaals iedereen bedankt voor de hulp - het begrip - en de vriendschap - Eddy
 

 
[last edited on 2007.08.17 07:37:37]

 

 

Gunther
addict
374 posts

14-8-2007
20:18

 

Hum, hum,

met 6 vriendinnen en een bak bier weet ik pas echt zeker dat je me komt redden als ik vast zit.

Is dus niet meer dan een veiligheidsmaatregel...

:wink:

G

 

 

Joe
noob
4 posts

16-8-2007
23:01

 

Dag Eddy,
Ik heb de verschillende berichten gevolgd over het verbod van afdalen en "moulinette" in het massief "Autrichiens". Ik moet teogeven dat ik op eerste zicht (toen ik de stikkers" heb gezien) niet wist "waarom ?", ik dacht aan een herziening van de ankeringspunten of zoiets. Een verbod zal zeker beter aanvaard en dus toegepast worden indien het uitgelegd en dus begrepen wordt. Er bestaat mischien allang (volgens wat je schrijft) zo'n reglement of verbod maar ik moet ook toegeven dat ik het niet ken en dus dat ik "moulinette" had gedaan "zonder slechte bedoeling". Ik weet dat iedereen is verondersteld de wet te kennen, maar dat is ook een beetje de gemakkelijke oplossing.
Ik denk dat zoiets moet GRONDIG uitgelegd worden met als bedoeling betere aanvaarding van het verbod en "permanente educatie" van de klimmers (bv ZEKER door een uithangsbord aan de voet van de rots, maar ook door berichten in de verschillende revues van de clubs (inbegrepen in het buitenland, ik denk vooral aan NL, en natuurlijk via fora op Internet). Jij hebt een lange ervaring, maar het is niet het geval van velen die dikwijls vooral in klimzalen klimmen en denken dat de rotsen een zaal in open lucht zijn. Volgens mij zou het uitleg zoiets moeten (kunnen) zijn zoals volgt : (Laat me toe nu verder in het Frans te schrijven om zeker te zijn de juiste woorden te gebruiken) :
La plupart des grimpeurs ont déjà pu constater que faire tomber un caillou est relativement rare pendant l'escalade elle-même (on ne prend généralement pas de pierres branlantes ou de cailloux "libres" comme prise de progression), mais est le plus souvent le fait d'un rappel ou moulinette quand on met les pieds "n'importe où" et encore plus quand on rappelle la corde (ou la moulinette) et que la corde va s'accrocher, voire se coincer un peu partout (et surtout dans la végétation, les petites terrasses, etc).
Le massif des Autrichiens ne se trouve qu'à deux ou trois mètres de la route et chaque caillou qui tombe a de fortes "chances" d'arriver sur la route (de plus haut il tombe, plus ces "chances" sont grandes). Minimisons ces risques et grimpons "à l'ancienne" en cordée avec relais ... c'est aussi un excellent entraînement pour les plus hautes falaises à l'étranger ou pour la montagne.
De même tentons d'éviter d'être trop nombreux au pied de ces rochers. Vu la densité de circulation, le risque d'accident est élevé.

Désolé d'avoir été un peu long, mais il faut parfois être plus (trop ?) complet pour être bien compris .

Joe


 
[last edited on 2007.08.16 23:01:55]

 

 

Hube
Master Chief
5488 posts

21-8-2007
17:50

www
 

L'interdiction perdure. Prière de prendre contact avec le gestionnaire du massif pour plus d'info.

Het verbod blijft geldig. Liefst contact met de massief beheerder voor verdere inlichtingen.

Hube

 

 

BCN
red.
28 posts

21-8-2007
17:50

 

closed for business

This thread was closed by Hube