All about climbing...
Title Posted by Replies Views Last reply    

Rope access

19 2757 12-7-2007 20:33  

Last reply

SynQ
[email protected]
posts

7-6-2007
13:08

 

Rope access

Hallow,

Ik ben van plan een cursus rope access te volgen om vervolgens industrieël klimmer als beroep uit te oefenen maar ik had eens een vraagje.

Ik ben van mezelf avontuurlijk aangelegd, ik heb al een job gehad waarmee ik met een hangbrug moest werken, ik voel mij goed op hoogtes en heb niet echt hoogtevrees. Maar als ik op foto's zie op welke hoogtes men hangt te bengelen aan een koordje, dan moet ikzelf toch ook wel eens slikken. Is dat normaal of heb ik hoogtevrees? Ik zou wel durven afdalen denk ik maar dat zal met een bang hartje zijn volgens mij, allé ja, is het niet wat normaal dat als je zoiets niet gewend bent je in het begin altijd wel schrik zal hebben of niet?

Btw: klopt het dat industrieële klimmers zo'n hoog loon hebben door het risico? Ik heb mij laten wijsmaken dat ze minimum 2500? of meer verdienen en wou gewoon eens weten of dat wel waar is en dat men mij ni is aan het voorliegen.

Btw: als er mensen zijn die samen met mij de cursus willen volgen, om de kosten een beetje te drukken, laat maar horen...

Mvg,
SynQ

 

 

dirk v o
addict
243 posts

7-6-2007
17:07

 

vette pree om wat van grond te zitten! waar is dat?

en als je schrik hebt om aan een koord te hangen, wat maakt dan het verschil nog met hoogte-werk?
gewoon effe wennen is dat!

 

 

Ricky
daily client
157 posts

7-6-2007
22:55

 

Als je mij die firma kunt zeggen da zoveel betaald ga ik daar ook direkt soliciteeren ze. Ik ben al 4 jaar hoogtewerker en verdien belangen ni zoveel. Da je schrik hebt in het begin is normaal ze, effe wennen maar het is wel belangrijk da je na een tijdje u op u gemak voeld aan die 2 touwen (in de inrustrie klim je altijd minstens op 2 touwen) anders kan je ook ni op u gemak werken.

Is het niet verstandiger om eerst werk te zoeken als klimmer zodat de firma de opleiding kan betaalen voor u?

Van waar ben je trouwens?

Erik

 

 

SynQ
[email protected]
posts

7-6-2007
23:51

 

Ben je industrieklimmer met touwtechnieken?
Zo gek vind ik dat loon eigenlijk ni, daarom dat ik het geloof, als je risicopremie erbij optelt? Ne mens die aan een koortje 150meter boven de grond hangt te bengelen met een slijpschijf of eendert wat mogen ze toch wel dik betalen of ziet men dat als een alledaags klusje dat eendert wie effe rap gaat fixen?

Btw: ik ben van omgeving antwerpen.
Goed dat ik weet dat het bedrijf je opleiding kan betalen.

 

 

Ricky
daily client
157 posts

8-6-2007
20:24

 

Ik vind da loon ook niet zo gek, maar toch verdien ik het niet.


Mail mij is als ge wilt. Ze zoeken nog veel volk bij ons.

[email protected]

Erik

 

 

martino
noob
9 posts

11-6-2007
19:34

 

@ Syn Q,

Als ge nog volk nodig hebt ivm de cursus rope acces, ben k zeker geïntereseerd.

Weet ge hoeveel zo'n opleiding kost en hoelang ze duurt?
En ook vrij belangrijk, is er genoeg werkgelegenheid in deze branche..?

Kwestie van niet hals over kop aan zo'n cursus te beginnen natuurlijk..

 

 

Koen VH
daily client
54 posts

11-6-2007
21:13

www
 

Van dat loon... In de sector worden wel vaak veel overuren gemaakt waardoor je goed kan verdienen maar het hoge loon komt niet dankzij risicopremies hoor...

En die hoogte dat went wel... Werk zelf in de hoogspanningslijnen en en mast die van de wind tot 1 m uit de lijn gaat (heen en weer wiegen dus) lijkt in het begin ook wel raar... Kwestie van gewoonte.

Veel hoogtewerkers beginnen in de telecom (meestal niet zo'n grote hoogtes) maar coax trekken gaat wel vrij snel vervelen (mijn persoonlijke mening althans)... Maar eens je in de sector zit is veranderen niet zo moeilijk natuurlijk...

Als je meer info nodig hebt over de hoogtewerkers in de hoogspanningslijnen stuur me dan maar een mailtje.

Groeten KOEN

 

 

pirre
[email protected]
posts

11-6-2007
21:48

 

risicopremies, zoiets als bibbergeld jaren terug, bestaat toch niet meer dacht ik? en idd hoge lonen door veel overuren te presteren.
In ieder geval veel succes

 

 

Werner
I used to climb
509 posts

12-6-2007
13:18

 

2.500 Euro ... bruto of netto?
Mocht ik van u zijn, zou ik mij eerst nog wat beter informeren. Neem contact op met de ervaringsdeskundigen van hierboven (hierboven op 't forum nvdr)

Succes ermee,

Werner

... Misschien zoeken ze binnenkort hoogtewerkers voor het ineenvijzen wan de windmolens op de Thorntonbank in de Noordzee?!

 

 

timothy
noob
5 posts

14-6-2007
12:02

 

Waar kan je die cursus volgen?

 

 

lander
[email protected]
posts

18-6-2007
18:30

 

Je kan een IRATA cursus volgen ( oa bij CRI) dit is een internationaal erkend brevet voor industriële touwtechnieken. prijskaartje: 1250 euro voor 5 dagen opleiding(incl. btw)

Wil je enkel in België werken dan heb je dit niet nodig, de meeste bedrijven die hoogtewerk doen zoeken in de eerste plaats techniekers ( elektriciteit,monteerders, lassers....) die ze zelf snel kunnen opleiden om veilig in de hoogte te werken.

Van dat hoge loon kunnen de meeste toch maar dromen denk ik...(werk zelf ook al een jaar als hoogtewerker in de Telecomsektor).

 

 

Koen VH
daily client
54 posts

18-6-2007
22:01

www
 

Waar je als hoogtewerker wel veel geld kan verdienen (tot 5000 euro netto per maand!) is offshore en dus op een booreiland... Een maand werken, een maand thuis,... Ken iemand die iemand kent die dat doet dus indien je geïnteresseerd bent mail je maar dan vraag ik wel z'n e-mail ofzo..

 

 

Lander
[email protected]
posts

27-6-2007
16:53

 

Weet je in welk bedrijf je kameraad werkt of kan je mij zijn e-mail adres eens doorspelen. Ben op zoek naar zo'n werk in het buitenland.
[email protected]

 

 

Jo loubin
daily client
125 posts

7-7-2007
20:49

www
 

Gratis opleiding in de hoogte met werk!

Bij ons in het centrum kan je gratis opleiding krijgen tot industriele hoogtewerker.
Het leuke is dat je hierbij ook een halftijdse job krijgt aangeboden in die sector.
Lander van het bericht hierboven is bvb een "afgestudeerde"
meer info op http://elektro.cdowilrijk.be
mvg
Jo Loubin
ten andere even zoeken op het forum en je vind mijn opleiding zeker een paar keer terug.
 
----------------
...;and so from the mountains we return refreshed in body, in mind and in spirit, to grapple anew with life''s problems; F.S. Smythe

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

7-8-2007
09:19

 

--------------
 
[last edited on 2007.08.07 09:19:30]

 

 

Jo loubin
daily client
125 posts

9-7-2007
20:16

www
 

Ik vrees dat je wel een heel verkeerd beeld hebt van het onderwijs, meer bepaald het onderwijs zoals het bij ons gebeurd.
- De pre wordt vooraf duidelijk besproken: de leerlingen schrijven zich in voor een week werken, een week opleiding en weten dat ze hiervoor het min loon van de sector krijgen, tenandere er is niemand die aan de opleidng kan beginnen zonder dat er sprake is van een werk, waar wij trouwens voor zorgen!
Zeg nu niet dat ik zoek ben naar naieve leerlingen, tenandere ze moeten min 18 en max 25 jaar zijn.

- Ik doe zeker niks af aan irata en dergelijke; maar de opleiding zoals ze bij ons wordt gegeven is wel degelijk op vraag van de Antwerpse bedrijven aktief in de telecomsector en hoogtewerken, komt daar nog bij dat ik alles geef volgens de irata-norm.
Ok het is geen IRATA maar qua niveau is iemand die bij ons afgestudeerd evenwaardig aan een level2 met dat verschil dat ze bij ons ook effectief kunnen werken in de hoogte na de opleiding, zowel mechanisch, lassen,en elektriciteit, wat je niet kan zeggen van iemand die even snel 1200euro betaald voor zijn IRATA opleiding om daarmee bij een bedrijf binnen te raken.

- Ik persoonlijk wordt er fin. absoluut niet beter van integendeel ik krijg de normale pre van een leraar elektriciteit & lassen ondanks het feit dat ik met de risico's, de verantwoordelijkheid en de opvolging zit en wat de klimmateriaalfirma's betreft, ik moet ook rond komen met een klein budget en koop daarom niet altijd het duurdere, bekendere merk, wij worden zeker niet gesponsord!!!! wij betalen alles uit eigen zak, aan de prijzen zoals iedereen ze aankoopt.

-Ten andere ik vraag me af over welke andere scholen je het hebt, we zijn de enige technische school in belgie met deze opleiding!!!!!

kijk gerust eens rond op onze website en herzie misschien je mening.
mvg
Jo Loubin
http://elektro.cdowilrijk.be
 
[last edited on 2007.07.09 20:16:27]

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

7-8-2007
09:19

 

----------
 
[last edited on 2007.08.07 09:19:48]

 

 

quinten p
noob
1 posts

10-7-2007
22:59

www
 

Voor alle duidelijkheid een Irata certificaat op zak geeft u de mogelijkheid internationaal te werken.Natuurlijk dat Antwerpse bedrijven IRATA-COPY'S (certifikaten)gesteund door subsidies graag (tijdelijk)in dienst nemen.Maar na de periode van sociale en fiscale voordelen voor het bedrijf blijft de werknemer over met een NEP-horloge waar je nergens mee terecht kunt.
INFO:http://www.irata.org


 
----------------
qp

 
[last edited on 2007.07.10 22:59:23]

 

 

Jo loubin
daily client
125 posts

12-7-2007
21:02

www
 

De mensen die zicht bij ons komen herscholen weten dit op voorhand en na 4 jaar opleiding kan ik met een gerust hart zeggen dat nog steeds 75% werkt in de hoogte ZONDER IRATA-COPY (met NEP-horloge dus).
Een toekomstige baas kijkt dus zeker niet alleen naar attesten, maar ook naar werkervaring.
Tenandere hoeveel 18-jarige op zoek naar werk zien het nut in van de 1200? die je moet betalen voor die opleiding en een attest? Via deze weg krijgen ze tenminste kosteloos de kans om te proberen en willen ze nadien zoals Lander in het bericht hierboven kunnen ze nog altijd zelf kiezen om dit te kopen, maar ze hebben dan wel al ervaring in werken (veilig), dus meer dan alleen maar kennismaken met de touwtechnieken wat irata level 1 eigelijk maar is.

In Belgie is irata nog steeds geen must, een meerwaarde ok en mochten wij als school het kunnen zouden we het attest naast het vca attest graag uitreiken maar helaas krijg ik alleen maar tegenwerking ipv medewerking om dit te kunnen realiseren.
Dit in tegenstelling tot een attest van stellingbouwer bvb wat ook streng gereglementeerd is, dit kunnen we vanaf september dus wel uitreiken.

 
[last edited on 2007.07.12 21:02:25]