All comments on routes, broken holds, difficulty, repetitions, bolting, birds... only in Belgium!
Title Posted by Replies Views Last reply    

Mag het een beetje minder zijn?

reanimator 39 4221 4-5-2007 11:35  

Last reply

reanimator
noob
12 posts

30-4-2007
14:03

 

Mag het een beetje minder zijn?

Twee maten en gewichten?

Wat ons dit weekend bij het klimmen in de Ardennen op een paar kleinere massieven opviel is dat van de mindere goden kennelijk heel wat meer lef verwacht wordt dan van de betere klimmers. (Het ging aan de haken te oordelen over redelijk recent (her)behaakte massieven.)

Alle routes van niveau 4-5 die we hebben gezien waren beduiden slechter afgezekerd dan "straffere" routes. Deze tellen op een zelfde afstand vaak bijna dubbel zo veel haken, dat kan je objectief vaststellen. De eerste haak op 6 meter of hoger, enorme afstand tussen haak één en twee waarbij je serieuze "grounders" kan maken, een geniepig sleutelpasje voordat je kan inpikken, ... Waarom in godsnaam? Je staat daar dan wel voor je tweede haak wat te lachen met je zekeraar, genre "als ik nu val ziet het er niet goed uit, hahaha", maar dat kan de bedoeling toch niet zijn. Ik twijfel er trouwens geen seconde aan dat het daar vroeg of laat eens goed "prijs" gaat zijn, en dan spreek ik niet over wat gebroken benen hé.

Ik denk dat vrijwel iedereen het er over eens is de mooiste vorm van sportklimmen het voorklimmen is, maar het is toch wel moeilijk om (gevorderde) beginners aan te zetten om hun angst te overwinnen en proberen op hun niveau te klimmen wanneer de behaking ronduit gevaarlijk is.

Ik zou langs deze weg (her)equipeurs toch nog eens attent willen maken op deze problematiek.
 
[last edited on 2007.04.30 14:03:09]

 

 

Catsjit
daily client
106 posts

30-4-2007
15:04

www
 

Een paar klemblokjes aan de gordel voor de eerste, soms moeilijkste, meters zijn inderdaad geen overbodige luxe in bepaalde routes van die graad...

 

 

Kris 'xke' Smekens
ultimate chuffer
571 posts
failure never hurt anyone , until now ....!!

30-4-2007
15:38

 

@ thierry : laat dat nu de grootste zever zijn die ik de laatsten tijd gehoord heb ... iedereen vraagt hier raad aan iedereen ongeacht niveau of wat dan ook en steeds wordt er volgens mij geprobeerd om de prsoon in kwestie zo goed mogelijk te helpen ...
 
----------------
failure never hurt anyone , until now ....!!

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

30-4-2007
15:53

www
 

Wat Kris 'xke' Smekens zegt, klopt en als reanimator nu zou zeggen over welk massief het gaat, dan zou het nog beter zijn.
 
----------------
Ik klim nog één jaar.
Guido

 

 

reanimator
noob
12 posts

30-4-2007
17:25

 

Nee dat doe ik niet. Ik wil geen discussie starten over deze of gene equipeur(s).

Ik herhaal gewoon wat ik dit weekend met mijn eigen ogen heb vastgesteld. Zeer vaak zijn makkelijkere routes heel wat geëngageerder geëquipeerd dan moeilijkere routes die er (soms letterlijk) vlak naast liggen.

Ik zou persoonlijk graag willen dat er altijd met dezelfde maten en gewichten wordt gewogen als het op behaking aan komt (en dat dan liefst de norm gehanteerd wordt die nu voor zesde graads en hoger wordt gebruikt, maar kom, dat wil ik eventueel nog in het midden laten).

Andere forumgebruikers moeten me maar tegenspreken of bijtreden.
 
[last edited on 2007.04.30 17:25:41]

 

 

Jo
Forum God
1843 posts
Think different!

30-4-2007
21:03

www
 

Ik heb vernomen dat sommige equipeurs/openers geen haken plaatsen als je er vlot een klemblok of friend kwijt kan... en bovendien furieus reageren als er achteraf extra haken geplaatst worden.

Normale haakafstand voor een sportklimroute is 2,5 tot 5 meter, als de haken nooit meer dan 3 meter uiteen zitten, mag je de route overbehaakt noemen.
Dat makkelijkere routes gelijkwaardig mogen behaakt worden als moeilijkere, ben ik 100% mee eens, maar dat alles dan maar overbehaakt moet worden, dat niet! Er mag nog wat engagement blijven bij het voorklimmen (zolang het wat veilig blijft), anders kan je maar beter gaan topropen!


 
----------------
Think different!

 

 

Rudi Frankinouille
I used to climb
524 posts
Ik heb laagtevrees...

1-5-2007
13:17

www
 

Er is toch wel iets waar ivm deze topic.
Maar als VBSF en BAC samengaan per 1 januari 2008, worden de rotsen vermoedelijk ook in gezamenlijk beheer genomen.
Kunnen er dan niet 2 of 3 klimschoolmassieven 'overbehaakt' worden met haken om de 2.5m bijvoorbeeld. Durnal is daar een goed voorbeeld van. Ideaal om te leren voorklimmen.
De andere massieven dan volgens de 'gewone' normen, haken volgens routebouwers het nodig achten. Het bijsteken van friends vind ik nog overdreven. Het zijn Belgische sportklimmassieven en het aanwenden en steken van nuts en friends is niet direct iets voor de doorsnee klimmer. Dat is voor de KVB4's

 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

1-5-2007
14:25

www
 


Maar als VBSF en BAC samengaan per 1 januari 2008, worden de rotsen vermoedelijk ook in gezamenlijk beheer genomen.


LOL. Vervang dat vermoedelijk ook gerust door niet.
De BAC heeft geen rotsen in beheer. Wel VBSF, UBS, CAB en CABBAC. Je uitspraak slaat enkel op rotsen die momenteel door de VBSF beheerd worden.


Volgens mij zou hier en daar een haakje meer geen kwaad kunnen.


Leden van het BRT zijn om die reden onlangs bijna gelynched...
Openers van routes, en de bewakers van de heilige graal, staan echt wel op hun strepen als het gaat om herbehaking of aanpassing van behaking. De size of their balls is blijkbaar belangrijker dan de veiligheid voor klimmers die het niveau van dergelijke route pas aankunnen.
Het occasioneel steken van een nutje wordt in dit kader ook aangehaald.


De maximale haakafstand voor bv. scholingsroutes vaststellen, op - ik zeg maar wat - 2,5 meter is regelrechte onzin. Alles moet bekeken worden in functie van de veiligheid (grounders, val op terras of uitsteeksel...), comfort van inpikken, touwvoering... bij de plaasting van iedere individuele haak.

G
 
[last edited on 2007.05.01 14:25:27]

 

 

the sky
noob
12 posts

1-5-2007
14:40

 

Maar als je dan naar Frankrijk gaat lijkt het alsof die haken uit de muur groeien. daar staan ze om de anderhalve meter of zo?

Dit kan ik toch niet bevestigen.Bij vele sportklim gebieden moet je toch ook over de nodige lef beschikken in de 6de en 7de graad.Denk maar aan Céuse en vele andere waar de haakafstand toch ook kan tellen in bepaalde routes.

Zeggen dat bij 4de en 5de graadsroutes minder zekeringen zijn t.o.v de hogere niveau's zou ik niet durven zeggen. Er zijn ook zware routes waar je best niet valt en die heel luchtig zijn.
Klim gewoon de routes die je ziet zitten.Er zijn er zeker genoeg bij die goed zijn afgezekerd.

 

 

Rudi Frankinouille
I used to climb
524 posts
Ik heb laagtevrees...

1-5-2007
15:02

www
 

"De maximale haakafstand voor bv. scholingsroutes vaststellen, op - ik zeg maar wat - 2,5 meter is regelrechte onzin. Alles moet bekeken worden in functie van de veiligheid (grounders, val op terras of uitsteeksel...), comfort van inpikken, touwvoering... bij de plaasting van iedere individuele haak."

Die 2.5m was maar om een punt te maken van "zet ze indien mogelijk wat dichter bij elkaar op de scholingsmassieven".

Als de haken naar mijn zin te ver uit elkaar staan in een route die ik nog niet aan kan, zijn er voldoende alternatieven...

 

 

Kris 'xke' Smekens
ultimate chuffer
571 posts
failure never hurt anyone , until now ....!!

1-5-2007
19:40

 

alles overequiperen brengt alleen mee dat binnenkort alles spekglad is geklomme . in frankrijk zijn er ook meer massieven zodat er meer spreiding is en ik kan u garanderen dat ook in frankrijk ge b*lls nodig hebt in sommige sportklimmassieven (calanques , buoux , verdon , ceuse ...).
klimmen is en blijft een sport met een zeker risico en engagement , mensen die daar niet mee omkunnen moeten maar met de kaarten gaan spelen ...
 
----------------
failure never hurt anyone , until now ....!!

 

 

BCN
red.
28 posts

10-12-2012
14:29

 

off-topic

The off-topic part was moved here...
This thread was split by Tijl.

 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

1-5-2007
23:16

www
 


Als de haken naar mijn zin te ver uit elkaar staan in een route die ik nog niet aan kan, zijn er voldoende alternatieven...


ahja??? Vertel... ben benieuwd naar die alternatieven.


@Xke, schoppen troef

G
 
[last edited on 2007.05.01 23:16:23]

 

 

kobe
daily client
146 posts

1-5-2007
23:54

www
 

Ethiek over equiperen kijk eens op
http://www.safeclimbing.org/

quote:


The ASCA returns classic climbing routes to their original danger level by replacing deteriorating old fixed anchors, usually bolts, with modern camouflaged gear. We do not add bolts to make climbs "safer." Climbing is inherently extremely dangerous.


En inderdaad als je dit niet respecteerd riskeer je problemen met originele routeopenaar en de rest van de klimgemeenschap zoals ik als BRT-lid heb ervaren.

Als je nieuwe route behaakt kan je dit natuurlijk wel volgens de huidige standaards en verwachtingen, aan de routeopenaar de keuze natuurlijk.

enkele opmerkingen:
-gemakkelijkere routes zijn inherent gevaarlijker, meer losse stenen, minder overhang dus meer keren botsen. Soms in die mate dat meer haken evenveel pijn doen.
-korte haakafstand is niet noodzakelijk veiliger.
Positie van de haken is belangrijker

 

 

heidi
funny bunny
2344 posts

2-5-2007
09:46

 


Een paar klemblokjes aan de gordel voor de eerste, soms moeilijkste, meters zijn inderdaad geen overbodige luxe in bepaalde routes van die graad


ik denk dat de beginnende sportklimmer niet de ervaring heeft om op een correcte manier nuts of friends te steken. Is trouwens al meteen in grote investering. Plus het is ook niet altijd mogelijk.

Ik denk dat we in ons belgenlandje qua equipering toch vrij goed zitten. Ben net terug uit Frankenjura (één van de betere afgezekerde gebieden in Duitsland). Daar hanteren ze het principe van geen haken in gemakkelijke passages. Zo kom je routes van 6de graad (en ook wel van 7-8 ste graad)tegen met 1 haak over volle lengte. Van grounders gesproken.

Ik ben alvast geen voorstander van super afgezekerde leermassieven, dat komt de moreel niet ten goede. Beter meteen leren zoals het er in het echt aan toe gaat.
Wat onze belgische klimmers pas echt ten goed zal komen: mogen voorklimmen in zaal
 
----------------
bunnies have more fun

 

 

reanimator
noob
12 posts

2-5-2007
10:55

 

Ik heb geen probleem met geëngageerde behaking (zolang het "redelijk" blijft, tenminste) en vraag niet om de meter een haak.

Ik vind het gewoon nogal vreemd dat op sommige massieven hogere graads routes duidelijk beter (veiliger) worden afgezekerd dan lagere graads routes. Door dezelfde equipeur.

Volgens mij speelt het persoonlijke klimniveau van de personen in kwestie hen hier parten en wordt de route de facto onklimbaar of zeer gevaarlijk voor iedereen die geen ruime marge heeft. Je equipeert toch geen 4kes en 5kes voor mensen die eigenlijk makkelijk 6 en meer klimmen?

Misschien moet een Neil Gresham of een Dave MacLeod hier bij gelegenheid in 6de en 7de graads routes eens om de 15-20 meter een haak komen hangen, om dan te verkondigen dat klimmen "inherent" gevaarlijk is en engagement vraagt. Zo is alles relatief hé. Kennelijk moeten ze het dan gewoon als eerste doen en vervolgens op hun strepen staan als equipeur om een onbruikbaar stuk rots te creëren. Absurd, in een land waar de klimoppervlakte zo beperkt is.

 

 

Nadia
daily client
132 posts

2-5-2007
11:28

 

Helemaal eens met Reanimator. België is te klein voor egotripperij van openeners en sentimentele overpeinzingen over de good old way; door makkelijke routes onveilig te behaken blijven massieven die anders ideaal zouden zijn voor de lagere graads klimmers, onbenut terwijl de betere klimmer helemaal geen interesse heeft in een geëngageerd 5a-ke.

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

2-5-2007
18:42

www
 

Al die zogezegde egotrippers die enkel hun huidig niveau goed behaakt zouden willen zien volgens jullie hebben allemaal toch ook ooit in de lagere niveau's gehangen. Zij hebben ook de durf aan de dag moeten brengen om te leren klimmen in zogezegd zeer engagé behaakte routes. Dat lukt dan blijkbaar toch? Als dat bij hen lukt, lukt dat dan niet bij iedereen?
T
-advocaat van de Duivel-
 
----------------
The time to start training is when you stop improving - Ben Moon

 

 

Guy Van den Bergh
laatst gezien op de Al'Legne
511 posts

2-5-2007
21:51

 

egotrippers????

Mijn 1e 5+ buiten: de Liederkerke. Ben s'avonds nog eens in de topo gaan kijken... geopend in 1935. Toen waarschijnlijk met zeel rond de buik en misschien een paar ijzeren pinnen in de rots? respect!
Nu 5+ met 10 brochen en relais met ketting....


Mogelijks bega ik als boereke uit de kempen een zware geschiedkundige vergissing de alwetende freyr diehards mogen me altijd verbeteren.

 

 

Roel
daily client
90 posts

3-5-2007
07:03

 

Zeker ook een oorzaak is dat het het behaken van massieven toch ook vrijwilligers werk blijft ....
en ik moet zeggen, als ik een projectje voor mij zou equiperen waar ik 700 keer ga uitkomen, zou ik de haken toch ook een beetje dichter (veiliger?) plaatsen dan in de routes die als "opwarming" dienen.

Relatief natuurlijk als je opwarmt in 7c