Only climbing-related please
Title Posted by Replies Views Last reply    

Stretchen : Doen of niet ?

Cypher Lou 11 4041 4-5-2004 13:51  

Last reply

Cypher Lou
regular
29 posts
Chaos is just a higher and more complicated form of order...
So I'm not to blame if this order is beyond your comprehension...

19-4-2004
14:26

 

Stretchen : Doen of niet ?

Zijn er hier mensen die weten als stretchen nu al of niet goed is ?
Ik heb al verschillende mensen daarover aangesproken uit verschillende sporttakken en de meningen lopen nogal uiteen :
Aan de ene kant zegt men dat het goed is, om zo de volgende dagen minder spierpijn te hebben.
Anderen zeggen dat stretchen niets met de spierpijn te maken heeft ( spierpijn = kleine scheurtjes in het spierweefsel ), en dus niet te vermijden. En nog anderen zeggen dat wanneer ge spierOpbouw wilt doen je zeker NIET MAG stretchen, dat ge de spieren opgepompt moet laten en dus niet mag "Ontlasten"...
Welk van dees zijn er nu waar ?
Anybody ?
 
----------------
Chaos is just a higher and more complicated form of order...
So I'm not to blame if this order is beyond your comprehension...

 

 

m.
I used to climb
501 posts
vur mich en dzjat kaffei,en dzjee?

19-4-2004
15:37

 


Aan de ene kant zegt men dat het goed is, om zo de volgende dagen minder spierpijn te hebben.




Neen , stretchen doe je om de spier terug op de oorsprongkelijke lengte te brengen.
Zodat je de grootst mogelijke bewegingsamplitude van het gewricht behoudt.
Tevens voorkom je dat de gewrichtskapsels ,banden en pezen gaan "verkleven".
Dus.... gewoon doen!

 

 

Goeri
regular
27 posts

19-4-2004
20:30

 

DOEN!

Zeker stretchen. Wel na het klimmen, wanneer je spieren nog goed warm zijn.
Ik heb in elk geval minder spierpijn als ik me na het klimmen stretch.
Je krijgt een grotere bewegingsvrijheid, wat lastige bewegingen makkelijker maak. Uwe voet op een veel te hoog steuntje krijgen bijvoorbeeld.
Dat van die spieropbouw is "zever in pakskes".
Vergeet niet om heel je lijf te stretchen, armen, schouders, benen, buikspieren, rug,...

 

 

Roel 1
addict
339 posts

19-4-2004
23:28

 

Stretchen helpt, zowel voor als na de inspanning.

Met voetballen heb ik alles samen al een tiental spierscheuren en -verrekkingen gehad, telkens omdat ik me niet voldoende had opgewarmd. Ik heb, vooral in mijn benen, heel korte spieren en stretchen is voor mij dus absoluut noodzakelijk voor ik ergens aan begin.

Natuurlijk zijn er ook mensen met veel soepeler spieren. Die zullen er veel minder (of zelfs geen) last van hebben als ze niet stretchen. Het hangt dus wel af van persoon tot persoon. Kwaad kan het in ieder geval zeker niet.

 

 

Joris
BCN security expert
2084 posts

19-4-2004
23:38

www
 

persoonlijk stretch ik mijn benen nooit na het klimmen, wel m'n schouders, vingers en armen
 
----------------
"Many years ago, I climbed the mountains, even thought it is forbidden.
Things are not as they teach us; the world is hollow, and I have touched the sky."

http://klimmen.no-ip.com

 

 

Bavo
ik wil Belgisch bier!!!!!!
1439 posts

20-4-2004
10:49

 

Ik heb gemerkt door regelmatig mijn benen op allerhande manieren te stretchen dat ze veel losser en flexibeler geworden zijn. Voor mij is stretchen van mijn benen veel belangrijker dan het stretchen van mijn armen.

Een hoog voetsteuntje gaat nu veel gemakkelijker!

Conclusie: zeker niet vergeten te stretchen!!!!

 

 

Joris
BCN security expert
2084 posts

20-4-2004
11:10

www
 

Ik ben van mezelf nogal lenig in m'n benen, dus hoge voetsteuntjes zijn zo geen probleem.
Ik denk dat ge veeleer uw stretchen moet aanpassen aan uw eigen lijf.
Alles stretchen is natuurlijk nooit weggegooide moeite, maar ik praat over de niet graag stretchende mens
 
----------------
"Many years ago, I climbed the mountains, even thought it is forbidden.
Things are not as they teach us; the world is hollow, and I have touched the sky."

http://klimmen.no-ip.com

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

30-4-2004
14:59

www
 

Ik ben ook redelijk lenig in mijn benen maar kreeg deze week toch van een dokter te horen dat ik korte spieren in mijn benen heb. Dat doet mij dan denken dat ik toch meer zou moeten beginnen stretchen. Maar ik twijfel.
Waarom ik twijfel? Om de eenvoudige reden dat er veel tegenstrijdige geruchten de ronde gaan. Stretchen was een rage maar ondertussen gaan er toch al gematigder stemmen op die zeggen dat het toch niet zo super is als dat men dacht. Er zijn heel veel verschillende meningen terug te vinden en wat de juiste is is moeilijk uit te maken.
Momenteel hou ik dus de gulden middenweg aan en stretch regelmatig maar beschouw het niet als heilig. En k ga binnenkort toch eens horen hier op t sportkot in Leuven wat de tegenwoordig heersende mening is.
T
-Zit hier nu geen enkele dokter of kinesist op deze fora?-
 
----------------
The time to start training is when you stop improving - Ben Moon

 

 

m.
I used to climb
501 posts
vur mich en dzjat kaffei,en dzjee?

30-4-2004
15:30

 

De beweeglijkheid van een gewricht wordt bepaald door een anatomische component( vorm en gewrichtsoppervlakten) en een fysiologische(lengte en stijfheid van de spieren die het gewricht overspannen).Het is de fysiologische component die trainbaar is door stretching.Door te stretchen gaat de spanning in de spier dalen en kan je de volledige bewegingsslag van een gewricht behouden of verbeteren.Algemeen wordt aangenomen dat lenigheid een prestatiebepalende factor is bij sportklimmen.
Klimmers steken heel wat tijd in krachttraining doch zijn moeilijk te motiveren om op regelmatige basis te stretchen.Terwijl een klimbeweging uitvoeren met de nodige lenigheid minder kracht kost.


ben wel geen doc of kiné

 

 

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

3-5-2004
20:32

 

grasduin eens in http://www.cmcrossroads.com/bradapp/docs/rec/stretching/

tot we nog eens klimmen hé
 
----------------
walk through life and talk to everyone

 

 

laurent.wery
regular
20 posts

4-5-2004
13:51

 

stretching ja maar....

zeker stretchen maar met enkel aandachtpunten:
- nooit over pijngrens gaan. er is een "alarmsystem" in de spier, en als deze is te veel , te hard gestretchd, er is een reflexcontractie om de spier te beschermen
- nooit "balistic stretching" doen. dat is de stretching van de jaaren 80: trekken 5-10 keren. voor dezelfde oorzaak van vorige

- stretching voor oefeningen: somigen zegen niet een volodige stretching doen omdat het de maximum kracht van de spier daalt.
- stretching na oefeningen zeker, maar u moet u lichaam respecteren: niet te hard, niet te lang. 8-10 seconden houden is genoeg. u mag 3 keren elke kant doen. goed ademen, noit blokkeren.

nooit stretchen is zinloos voor mij, omdat dat u spieren hun soepelheid help terug te vinden.
Een goede spier is een soepel en krachtig spier. Als uw oefen op een gecontracteerd spier, u bloed draait minder goed, en de kwetsuren komen rapper.