Only climbing-related please
Title Posted by Replies Views Last reply    

warme handjes

Koenkrol 11 2569 11-4-2004 00:16  

Last reply

Koenkrol
addict
229 posts

7-4-2004
22:57

www
 

warme handjes

Ik heb nogal vaak last van een brandend gevoel in de handjes bij grote open grepen.

Waarschijnlijk is dit terug te brengen op het feit dat eelt op mijn vingers in die grepen bij elkaar wordt genepen wat soms aanleiding geeft tot rondvliegende stukken huid of anders behoorlijk warme handjes.

Enige tips om dit te voorkomen of is het gewoon doorbijten en zien dat je niet al teveel vel verliest.

 

 

Matti
addict
499 posts

8-4-2004
14:03

www
 

heb dat ook aan mijn tenen, ....

vooral als er iemand opstaat.

Grapje,
maar ik denk dat het gewoon dat soort pijn is dat je voelt bij het samendrukken van huidweefsel, waarbij minuscuul de buitenste huidlagen losgerokken wordt van de onderliggende huidlagen. Uw vingertoppen zelf zijn hier minder gevoelig voor, waardoor je dat niet voor hebt bij kleinere greepjes die je enkel met de vingertoppen neemt.
maw. lijkt me heel gewoon normaal.

Een andere mogelijkheid is dat de greepjes slecht gespoeld zijn na het kuisen en dat het kuismiddel uw hand irriteert.

Er zijn nog andere mogelijkheden ook denk ik...

(zoals een exeem, huidschimmel...)

 
[last edited on 2004.04.08 14:03:17]

 

 

Koenkrol
addict
229 posts

8-4-2004
13:38

www
 

Dus gewoon negeren en hopen dat er niet al teveel vel blijft plakken aan greep of rots...

 

 

Matti
addict
499 posts

8-4-2004
13:42

www
 

hoe lang klim je al ?

 

 

Mister T
daily client
86 posts

8-4-2004
14:38

 

Als er echt te veel eelt op zit het eventueel proberen af te schuren????

Heb ooit es iemand in de klimzaal daarover horen spreken (ik hoop dat ze me toen niets hebben wijsgemaakt, maar dat was met een soort licht schuurpapier). Heb ook al op internet - ik denk op deze site - gelezen over dergelijk' handschuren'. Misschien es proberen opzoeken?

In elk geval het beste!!

 

 

fieke
Forum God
1154 posts

8-4-2004
15:32

 

Zere handen na't klimmen zijn doodnormaal. En inderdaad, je hebt daar meer last van bij bakken dan bij kleine vingergreepjes.

Eelt wegdoen met een vijltje of schuurpapierke helpt inderdaad. Vooral voor wie veel eelt heeft.
Zo heb je trouwens minder kans op 'flappers' (de eeltlaag die van je huid loskomt en dus rauw vlees achterlaat).

Wat deugd doet achter het klimmen: afwisselend uw handen in een ijskoud en een heet bad steken.
Als uw vingertoppen of handen te veel afslijten kunt ge ook altijd homeoplasmine eraan smeren. Dat werkt helend.
 
----------------
Anyone who thinks the sky is the limit has limited imagination.

 

 

Koenkrol
addict
229 posts

8-4-2004
23:50

www
 

Het zijn vooral van die flappers die ik meestal zitten heb, en inderdaad alleen op van die bakken.

Van versleten vingertoppen heb ik (nog) geen last.

Ik klim nog maar een anderhalve maand intensief, zijnde 3/4 keer in de week. Naargelang de goesting/tijd en of recuperatievermogen. Daarvoor was het eerder gelegenheidsklimmen.

Maar ik zal eens zien naar vijltjes of schuurpapier om dat overtollige eelt weg te werken.

 

 

Mister T
daily client
86 posts

9-4-2004
09:58

 

Naar verluid zou er zelfs één bepaald type van licht soort schuurpapier zijn dat ideaal is om de grotere eeltvlekken af te schuren. Ik heb het ooit gehoord, maar vergeten...

Als je es rondvraagt of -zoekt, vind je dat wel!

 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

9-4-2004
10:05

www
 

Lukt dat niet met een gewoon puimsteentje?
Te vinden in de supermarkt bij de lichaamsverzorging.

G

 

 

fieke
Forum God
1154 posts

9-4-2004
11:06

 


Ik klim nog maar een anderhalve maand intensief, zijnde 3/4 keer in de week. Naargelang de goesting/tijd en of recuperatievermogen. Daarvoor was het eerder gelegenheidsklimmen.


Aangezien je nog niet zo lang klimt, kan het ook aan je klimstijl liggen. Wat ik bedoel: hoe neem je grepen vast?, hoe beheerst ga je naar een greep? Als je dikwijls snel en ongecontroleerd naar een greep gaat, heb je naar mijn gevoel meer kans op flappers. Als dit bij jou het geval is kan je eens de volgende oefening proberen: beweging naar je volgende greep maken maar 3 tellen wachten om de greep vast te pakken. Dit doe je natuurlijk niet op routes van je maximumniveau


 
----------------
Anyone who thinks the sky is the limit has limited imagination.

 

 

Koenkrol
addict
229 posts

11-4-2004
00:16

www
 


Als je dikwijls snel en ongecontroleerd naar een greep gaat, heb je naar mijn gevoel meer kans op flappers.


Ik ben iets minitieuser gaan klimmen op de grotere grepen en het is een dag en nacht verschil moet ik zeggen, bedankt voor de tip.

Vooral het initieel plaatsen van je hand is belangrijk precies, wat je erna doet heeft blijkbaar minder belang.