Only climbing-related please
Title Posted by Replies Views Last reply    

Teenschimmel

Renaat 19 14924 29-4-2004 15:02  

Last reply

Renaat
Forum God
1178 posts

11-3-2004
22:55

www
 

Teenschimmel

Godverdomme.
Heb een eind geleden nieuwe schoentjes gekocht die aan de smalle kant zijn, waardoor mijn kleine teen heel hard tegen me andere tenen geduwd wordt. Blijkt dat ik daardoor een schimmel opgelopen heb. Heb een zalfje gekregen van den doktoor, maar heeft iemand nog andere tips?

 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

12-3-2004
00:31

www
 

Een teenschimmel loop je niet zomaar op door geknelde tenen, het is het gevolg van een onvoldoende voethygiƫne, neem het niet persoonlijk want ik heb er ook ooit mee gezeten.
De symptomen zijn een weke huid, kloven tussen de tenen of onderhuidse vochtophoping.

Er zijn verschillende oorzaken voor maar ze zijn hoofdzakelijk te wijten aan tropische (lees vochtige) omstandigheden tussen je tenen.

Doe tussen de routes in je klimschoenen uit en laat je voeten luchten, soms tot ongenoegen van je klimpartners
Na het klimmen moet je je voeten goed afdrogen, of je nu een douche genomen hebt of niet. Rondlopen op blote voeten in de kleedkamer op een al dan niet natte vloer kan ook voor besmetting zorgen.

G

 

 

Q.
Le FLEAQ
4612 posts

12-3-2004
07:54

www
 

Ik heb het ook gehad, bij de apotheker kan je dactarin kopen, zowel in zalf als in spuitbusje. Bij mij is het daarmee weg gegaan.
Vraag anders ff raad aan de apotheker, die gaat u zeker het goeie geven.
 
----------------
Who are you gonna call???

 

 

Sven
daily client
106 posts
Somewhere out there is a place where I belong!

12-3-2004
08:42

 

en vraag ook iets om je schoentjes zelf te behandelen, die schimmel overleeft daarin ook een tijdje.

als dactarin niet volstaat: dactacort, iets straffer spul.

 

 

Mister T
daily client
86 posts

12-3-2004
10:51

 

Mijn verwekster is apotheker en die raadt ook altijd aan om ook Dactarin in poedervorm in uw schoenen of kousen te doen, zodat die goed ontsmet zijn. Anders blijft het daarin sluimeren en komt het steeds terug.

Uw voeten na het douchen goed afdrogen kan naar het schijnt ook al wonderen verrichten

 

 

Imaran
ne charme woko alstublief
2066 posts

12-3-2004
14:39

 

Elke dag schonen sokken aandoen schijnt ook goed te helpen (zonder flauwekul, echt waar)

 

 

Geza TOTH
I used to climb
968 posts
Alpi-Secourist + Wilderness First Responder

12-3-2004
15:00

www
 

Isobetadinezeep

Regelmatig je voeten wassen met isobetadinezeep helpt zeker. Je moet je voeten ook altijd goed droogwrijven.
Deze zeep is enkel te krijgen bij de apotheker.
Als ik een weekendje geklommen of gestapt hebt was ik mij volledig met isobetadinezeep. Zo worden de kleine wondjes die ik eventueel opgelopen heb ontsmet.

zie ook onderaan de link
http://www.uwapotheker.be/apokrant/apokrant04/pagina4.html

 

 

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

12-3-2004
16:43

 

**zeer besmettelijk!! teenschimmel noemt men ook wel athlete's foot, want komt meest voor bij sportmensen; de mode van sportschoenen dragen doet er natuurlijk ook geen goed aan: vochtige, warme milieus zijn de ideale omstandigheden voor die schimmel; maar denk ook maar aan teva's enzo: leren zolen is nog het best!!
**daktarin is een mogelijke zalf, soms durven artsen ook cortisone-bevattende zalven voorschrijven (dactacort, travocort): als je geluk hebt, dan kan de schimmel hiermee zeer snel verdwijnen, als je pech hebt, kan het drie keer zo lang duren als met een gewone behandeling: niet aan te raden dus; andere artsen schrijven bij hardnekkige teenschimmel ook een oraal in te nemen middel voor, maar dat is dan al een paardenmiddel zulle!
**x-socks, nieuw op de markt gebracht twee jaar geleden, verwerkt zilvernitraat in hun vezels en die zouden de vorming van schimmels tegengaan: ja, voor zover je de kousen dan maar niet wast, want zilvernitraat is oplosbaar in water: onzin dus
**en tot slot nog dit: mannen hebben meer last van teenschimmel dan vrouwen

 
----------------
walk through life and talk to everyone

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

12-3-2004
17:06

www
 

Hoe schimmelinfecties behandelen

Voor een goede samenvatting zie:

http://www.gezondheidsnet.nl/display.php?categoryID=588

of
http://www.gezondheidsnet.nl/display.php?categoryID=588&cms[contentID][7132]=1479

----------------
Les ailes nous manquent, mais nous avons toujours assez de force pour tomber(Paul Claudel)


Guido

 
[last edited on 2004.03.12 17:06:00]

 

 

Koenkrol
addict
229 posts

12-3-2004
19:50

www
 

Ik loop in huis altijd op blote voeten rond, houdt je voeten goed droog en schimmelvrij.

Zie dat je een schoen van leder hebt voor alledaagse activiteiten. Die dingen ademen beter dan een polyester sportschoen.

 

 

Q.
Le FLEAQ
4612 posts

12-3-2004
19:57

www
 

Ik heb zelfs Geox gekocht, ge weet wel die schoenen tegen zweetvoeten, ik zweet nog altijd..
 
----------------
Who are you gonna call???

 

 

Renaat
Forum God
1178 posts

13-3-2004
13:34

www
 

Whoa, zoveel reactie! Nooit gedacht dat er zoveel schimmel rondloopt op de wereld!

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

13-3-2004
13:50

www
 

Wat wil je ?


teenschimmel noemt men ook wel athlete's foot, want komt meest voor bij sportmensen

De meeste onder ons zullen het fenomeen wel al ervaren hebben.
 
----------------
Les ailes nous manquent, mais nous avons toujours assez de force pour tomber(Paul Claudel)

Guido

 

 

Koenkrol
addict
229 posts

13-3-2004
17:52

www
 


Ik heb zelfs Geox gekocht, ge weet wel die schoenen tegen zweetvoeten, ik zweet nog altijd..


Als je echt zweetvoeten hebt denk ik niet dat dat op te lossen valt met een andere schoen.

En van die Geox toestanden geloof ik dus de ballen... het ademend vermogen van dat "membraan" zal zowieso al minder zijn dan gore-tex, anders hadden ze der wel een etiquete op gehangen.

Als je dan nog eens rekent dat het hier in belgie toch vrij vochtig is en dat aan de grond je te maken hebt met grenslaag verschijnselen zou het me niet verbazen dat je meer vocht afvoert langs de bovenkant van je schoen dan langs het "fantastische membraan".

 

 

Bavo
ik wil Belgisch bier!!!!!!
1439 posts

19-3-2004
20:55

 

Als die Geox nog niet werkt dan kunde ook is proberen uw voeten verschillende keren per dag te wassen!! (heb het bij mij een paar jaar geleden zo heel gemakkelijk kunnen oplossen!) Ik heb ook wel een poederke gehad om in mijn schoenen en sokken te doen om die schimmel daaruit te halen!

 

 

heidi
funny bunny
2344 posts

22-3-2004
08:18

 


Ik loop in huis altijd op blote voeten rond, houdt je voeten goed droog en schimmelvrij
.

idem hier, en ik heb nog nooit een schimmel opgedaan en nog maar ene keer ofzo een wrat gehad.
En je krijgt er een schone eeltlaag van
 
----------------
bunnies have more fun

 

 

Duveliscious Wiki
daily client
71 posts

22-3-2004
18:36

 

ik steek soms es mijn klimschoenen 48 uur in de diepvriezer (IN EEN PLASTIEKZAK!), das goed om te ontsmetten. en tegen vervelende geurtjes doe ik een laagje boorzuurschilfers in. ge kunt da krijgen bij uwen apotheker en da neemt de geur weg. das zowat hetzelfde als da ze in hi-fi materiaal steken om het vocht weg te houden (op te slorpen eigenlijk)

 

 

Nude
daily client
58 posts

31-3-2004
11:33

 

teenschimmel krijg je ook in douches van sportcentra.
Het vervelende is dat ze altijd terug komen. heel wat sportlui hebben hiermee te kampen.
Ik vraag me af hoe je je sportmateriaal ( vooral je schoenen) schimmelvrij maakt ?

 

 

Scuba Climber
addict
277 posts
kill 'em all,
let God sort 'm out!

29-4-2004
15:02

 

Wel, ik weet niet 100% of dit ook bij deze categorie hoort, maar daar zweetvoeten toch aangevoerd werd in dit bericht: in 't kruidvat (en bij den apotheker ook) verkopen ze "pedispray"... Dat valt die bacteriƫn in de schoenen en op de voeten aan die verantwoordelijk zijn voor 'kaasjesgeur'
't is gelijk hoe een aanrader om dit produkt eens uit te proberen voor de klimschoentjes... Misschien helpt 't ook wel tegen voetschimmel????
 
----------------
kill 'em all,
let God sort 'm out!