Only climbing-related please
Title Posted by Replies Views Last reply    

krampen

heidi 35 5867 19-4-2004 16:38  

Last reply

heidi
funny bunny
2344 posts

10-3-2004
12:40

 

krampen

Ik heb nogal vaak last van pijnlijke krampen in mijn voet. Dan probeert mijn grote teen zich onder mijn andere tenen door te wringen.
Nu heb ik daar vrij veel last van tijdens het klimmen, vooral wanneer ik foothook of erg op mijn tenen moet trekken.
Ik klim met anaszis velcro
Zijn er nog mensen met dit probleem en hoe lossen ze dat op? Is er een bepaalde manier waarop ik mijn teen kan tapen zodat ze niet meer vanzelf 'verwringt'? Gisteren al de suggestie gekregen om zo'n watje tussen te proppen zoals gebruikt wordt bij de pedicure om tenen uit elkaar te houden maar ik vrees dat ik dan niet genoeg plaats meer ga hebben in mijn schoentjes voor mijn andere tenen

thx voor de suggesties
 
----------------
bunnies have more fun

 

 

Nico W
Forum God
1057 posts
The ground is a harsh spotter.

10-3-2004
12:40

 

Misschien volgende keer schoenen met nestels proberen? Of hebt ge dat daar ook mee?
Ik koop nooit schoenen met velcro. Omdat ik nogal ne smalle, lange voet heb kan ik die nooit voldoende aantrekken zodat mijn voet zich in alle mogelijk bochten wringt. Misschien dat jij hetzelfde probleem hebt... Ik kan het helaas niet met zekerheid zeggen, gewoon my two cents
 
----------------
"God used to be my co-pilot, but we crashed in the mountains and I had to eat him."

 

 

Joris
BCN security expert
2084 posts

10-3-2004
12:40

www
 

nestels, zeggen ze dat bij u ook al zo? Nestels

----------------
Dude with the everchanging avatar

http://klimmen.no-ip.com

 
[last edited on 2004.02.11 10:54:32]

 

 

Nico W
Forum God
1057 posts
The ground is a harsh spotter.

10-3-2004
12:40

 

"lace-ups" om het in een hippere, coolere, beestig bangelijkere taaltje te zeggen
 
----------------
"God used to be my co-pilot, but we crashed in the mountains and I had to eat him."

 

 

Imaran
ne charme woko alstublief
2066 posts

10-3-2004
12:40

 

Misschien een ander soort klimschoen proberen met een andere pasvorm?
Als ik klimschoenen probeer aan te doen die heel assymetrisch zijn, dan krijg ik ook overal kramp in mijn voeten omdat mijn voet niet zo die kant kan buigen. Als ik een model aandoe wat qua vorm redelijk rechttoe rechtaan is dan heb ik nooit kramp. misschien ook eens kijken naar schoentjes die meer of minder stugge zolen hebben, da kan ook al veel schelen.

 

 

heidi
funny bunny
2344 posts

10-3-2004
12:40

 

hmm
ben voor de rest heel gelukkig met die anazsis. HEb in lange routes ook geen problemen. 't is enkel bij foothooks en trekken op hiel of tenen.

Nu ja, ik zal ermee moeten leren leven zeker?
 
----------------
bunnies have more fun

 

 

Stephan aka stefke
multiforale schizofreen
4371 posts
Klimkriebels again

10-3-2004
12:40

 

Ik denk dat dat weinig uitmaakt, als ik een tijdje zwem, heb ik der ook last van...
 
----------------
Why do I climb mountains? Because they're there...

 

 

Imaran
ne charme woko alstublief
2066 posts

10-3-2004
12:40

 

@ Heidi, misschien meer die bewegingen oefenen? Worden die spieren ook sterker van en hoeven ze niet zo in de kramp te schieten

 

 

heidi
funny bunny
2344 posts

10-3-2004
12:40

 

dat is een zinnige suggestie

oefenen, oefenen...heeft iemand bepaalde oefeningen die de voetspieren versterken?
 
@stefke: ik krijg het ook bij zwemmen...
----------------
bunnies have more fun

 
[last edited on 2004.02.11 11:56:53]

 

 

Imaran
ne charme woko alstublief
2066 posts

10-3-2004
12:40

 

Ik kreeg da ook vaak bij t zwemmen, maar nu ni meer. Vind zwemmen niet zo leuk

En hoe je dat moet oefenen? Gewoon klimmen en kijken of je vaak die beweging kan maken, anders zou ik het ook niet weten hoor.

Oja wacht, ik weet nog iets. Met blote voeten proberen een klein zacht balletje met je tenen van de grond op te rapen en vast te houden. Da's t enigste wat ik kan verzinnen

 

 

Kees Breek
addict
278 posts

10-3-2004
12:40

 

Eerst goed opwarmen voor je bewegingen gaat maken die je niet heel erg gewend bent scheelt ook

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

10-3-2004
12:40

www
 

Ik denk dat die schoentjes daar niks mee te maken zullen hebben. Feit is dat een foothook, toehook en heelhook zeker geen normale bewegingen zijn die je dan ook niet dagdagelijks uitvoert. Daarom zijn die spieren dat wel degelijk niet gewend om zo'n trekkrachten te moeten doen. Wat meer daarop oefenen kan al helpen denk ik.
Ik denk trouwens dat er slechts weinigen zijn die in een opwarming reeds die spieren op een dergelijke wijze belasten. t Is misschien inderdaad het overdenken waard om dat ook in een opwarming te verwerken.
T
 
----------------
The time to start training is when you stop improving - Ben Moon

 

 

heidi
funny bunny
2344 posts

10-3-2004
12:40

 

enige specieke tips tijl?

meestal helpt strectching bij zo'n krmap heel erg. Dus mischien idd de spier soepel en los maken vooraleer zulke bewegingen te doen?

Heb het ook meer in koud weer dan in warm weer.
 
----------------
bunnies have more fun

 

 

Nicolas
daily client
70 posts

10-3-2004
12:40

 

_Si t'as mal au pied, c'est que tes chaussons ne sont peut-être pas adapté à ta morphologie?
_Si tu as un pied beaucoup plus grand que l'autre, je sais qu'au Vieux Campeur ils vendent certains chaussons à la pièce. Peut-être est ce possible de trouver de tels magasins en belgique?
_si tu attrappes des crampes, pense à boire beaucoup d'eau. Je remarque que beaucoup de personnes ne prennent pas la peine de s'hydrater.
_Si ça ne vas toujours pas, recoupe 3cm à tes pieds
 
----------------
La Limace

 

 

Wout
Married with child
1179 posts
Iedere tegenslag maakt je sterker (Marc Herremans)

10-3-2004
12:40

 

Volgens mij ligt het idd niet aan de schoentjes, maar aan de specifieke beweging. Als het aan de schoentjes zou liggen, zou je gewoon altijd na een tijdje kramp krijgen, zeker bij lange routes bv. Hier heeft het echter duidelijk met de soort beweging te maken. Ik heb bv soms ook kramp in kuiten of bovenbeen bij een hele wijde pas (en ik draag zo geen spannende broekskes )

(Trouwens, als ik kramp heb in mijn voeten, is dat meestal in m'n slaap midden in de nacht. Leg dat maar eens uit.)
 
----------------
Wherever you go, don't eat yellow snow!

 

 

dekas
noob
5 posts

10-3-2004
12:40

 

ik heb ook zeer dikwijls last van krampen in mijn kuit bij foothooks en onderaan mijn voet bij het instappen van mijn schoentjes.
oplossing ... weet ik niet
wat helpt: voldoende slapen, weinig alcohol, en eventueel magnesium tabletten. een tekort van magnesium is nl. dikwijls de oorzaak van krampen.

grütn

 

 

Q.
Le FLEAQ
4612 posts

10-3-2004
12:40

www
 

Magnesium tabletten?? Nog nooit van gehoord, en waar haal je zoiets???
 
----------------
Who are you gonna call???

 

 

Eric
daily client
147 posts

10-3-2004
12:40

www
 


Magnesium tabletten?? Nog nooit van gehoord, en waar haal je zoiets???




Maar goed, magnesium wordt veel gebruikt als voedinssupplement, meer uitleg zie

http://www.natuurlijkerwijs.com/mineralen.htm#magnesium


En je vindt bij elke apotheek of drogisterij
----------------
Being sarcastic is a way of living!

 
[last edited on 2004.02.11 21:07:40]

 

 

david
addict
288 posts

10-3-2004
12:40

 

Hm, k denk ook niet dat het iets met de schoentjes te maken heeft. Toen ik vroeger nog turnde moesten wij een oefening doen voor de vormspanning. Je moest je bij deze oefening volledig opspannen, een plank maken, elk spiertje moest opgespannen zijn. Ook de voeten moesten gestrekt zijn. Toen had ik ook dat fenomeen van tenen die een eigen leven gingen leiden. Dat zijn volgens mij zowat dezelfde spieren die je dan gebruikt als bij een foodhook en dergelijke, ook kracht zetten met gestrekte voet. Na een tijdje oefenen was dat probleem weg.
Hoe we dit oefende: ga in pomphouding staan en laat iemand je benen vastpakken. Je moet je spieren zodanig opspannen dat de persoon die je benen vastheeft deze niet uiteen krijgt, zowel in horizontale als in vertikale richting. Vergeet niet je tenen te strekken. Ik denk dat je na een tijdje wel hetzelfde probleem met je tenen gaat hebben. Dus oefenen tot het niet meer gebeurd!!!

Als de uitleg niet volledig duidelijk is wil ik nog wel is een poging doen.
Tata,
David

 

 

heidi
funny bunny
2344 posts

10-3-2004
12:40

 

hehe, als ik dat doe dan lig ik binnen de korste keren te kronkelen van 't zeer.

Maar om effe samen te vatten:
- 't ligt niet aan de schoenen
- goed opwarmen
- spierversterkende oefeningen doen
- hydrateren, dus veel water drinken
- weinig alcohol (hmm wat men toch allemaal niet opoffert voor de klimsport)
- veel slapen
- magnesium pillen
 
----------------
bunnies have more fun