Only climbing-related please
Title Posted by Replies Views Last reply    

PEESJE SPRING OF BOTTEN??? Wat te doen??

Q. 27 3483 14-2-2004 20:45  

Last reply

Q.
Le FLEAQ
4612 posts

18-3-2004
12:57

www
 

PEESJE SPRING OF BOTTEN??? Wat te doen??

De laatste tijd stel ik vast dat wanneer ik mijn rechterarm ronddraai dat de pees of wat het ook mag zijn steeds een knak geeft. Als ik genoeg rust dan is er geen pijn maar telkens ik ga klimmen doet het een beetje zeer erna. Na één dag is het probleem dan weg. Iemand die dit ook heeft en een wondermiddel heeft of info waardoor dit niet meer voorvalt. Opwarming misschien???
Het is niet hinderlijk tijdens het klimmen.

 
----------------
Who are you gonna call???

 

 

heidi
funny bunny
2344 posts

18-3-2004
12:57

 

ben benieuwd, heb het de laatste tijd ook vaak in mijn polsen, en dat kan wel pijnlijk zijn zowel tijdens als buiten het klimmen
 
----------------
bunnies have more fun

 

 

soulman
daily client
141 posts

18-3-2004
12:57

 

giant bunny rabbit, pas maar op!

kben twee weken geleden ook last beginnen krijgen in mijn pols en tis nu uitgebreid tot de helft van mijn onderarm. het betert wel door het een bikke te laten rusten.
vanavond kalmpkes klimmen...

 

 

Pieter dp
addict
223 posts
if you let go you will not fall, you will fly

10-6-2005
17:03

 

@heidi
kijk misschien eens naar deze zeer toepasselijke link:
http://www.angora-rabbit.com/carpal-tunnel/wrist-tendinitis-carpal-tunnel-syndrome.html

 
[last edited on 2005.06.10 17:03:34]

 

 

Q.
Le FLEAQ
4612 posts

18-3-2004
12:57

www
 

Ben daarnet gaan klimmen en heb eens een uitgebreide opwarming gedaan, gevolg is geen pijn meer.

Een goede opwarming is dus zeer belangrijk.
Toch springt dat nog altijd in mijn schouder. Iemand een idee??
 
----------------
Who are you gonna call???

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

18-3-2004
12:57

www
 

Soulman, wat uw probleem betreft zou het wel eens een 'flexor unit strain' kunnen zijn. Zo noemen ze het althans in de Engelstalige literatuur. In t Nederlands ben ik het nog niet tegengekomen.


Flexor unit strain is the term we used to describe a severe pain that begins at the proximal phalanx or distal palm and travels through the entire flexor system to the insertion at the medial epicondyle.(...)Each of these climbers could recall the precise move on which this injury ocurred; 10 of 11 had ocurred on a "pocket"type hold. Many of these injuries had a prolonged recovery time.


Ik ben geen dokter maar t lijkt me gelijkend. Weet jij exact sinds wanneer je het voorhebt?

T
 
----------------
The time to start training is when you stop improving - Ben Moon

 

 

Q.
Le FLEAQ
4612 posts

18-3-2004
12:57

www
 

Enkele weken, maar nu ik goed opwarm doet het geen pijn meer, het is er nog wel maar pijnloos.
Zal bij gelegenheid als ik bij de dokter ben eens navraag doen. Eerst ziek worden want dat is ook niet aan mij besteed.
 
----------------
Who are you gonna call???

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

18-3-2004
12:57

www
 

Ghostbuster, wat ik hier boven schreef was op soulman van toepassing hé!! Met uw probleem zie ik weinig gelijkenis... k Zal ook eens over uwe schouder nadenken. Wie weet valt er daar ook mijne euro voor.
T
 
----------------
The time to start training is when you stop improving - Ben Moon

 

 

heidi
funny bunny
2344 posts

18-3-2004
12:57

 

waw, tijl, hoe weet jij dat allemaal?
 
----------------
bunnies have more fun

 

 

Imaran
ne charme woko alstublief
2066 posts

18-3-2004
12:57

 

'T klinkt mij in de oren als overbelasting. Daar kun je maar een ding aan doen en dat is rusten. Niet klimmen dus en als je het toch niet kan laten op een zeer laag nivo...En vooral minder vaak in de week als wat je nu gewoon bent.

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

18-3-2004
12:57

www
 

Tijdens mijn vakantieweek veel gelezen
T
 
----------------
The time to start training is when you stop improving - Ben Moon

 

 

heidi
funny bunny
2344 posts

18-3-2004
12:57

 

't is maar een ideetje, maar zou het handig/behulpzaam zijn om al dat klimmersleed en blessure leed zowat te verzamelen in een soort FAQ of één of ander docje? Want heel wat van die dingen komen regelmatig terug?
Of is hier iemand die er veel van afweet en er een artikeltje over wil schrijven, over de meest voorkomende problemen en de oplossingen enzv?
 
----------------
bunnies have more fun

 

 

Imaran
ne charme woko alstublief
2066 posts

18-3-2004
12:57

 

Ik wil er kort wel wat over zeggen: de meeste blessures zijn meestal peesblessures. Pezen hebben maar weinig bloedvaatjes en daardoor is er weinig aanvoer van zuurstof en bouwstoffen en dus ook weinig afvoer van afvalstoffen. Een peesblessure is meestal een ontsteking(kje) en produceert dus ook veel 'afval'. Maar doordat een pees zo slecht doorbloedt is worden die afvalstoffen maar moeizaam afgevoerd. Daardoor duurt een peesblessure ook zo vreselijk lang (> 6 weken).

Om het herstel enigzins te helpen is het van belang om je belasting en belastbaarheid om mekaar af te stemmen. Een geblesserde pees kan nu eenmaal niet zoveel hebben.
Klimmen kan wel, maar met een zeer lange en grondige warmingup, zo raakt de pees ook weer wat meer doorbloed en kunnen er meer afvalstoffen weg. Maar klimmen tijdens zo'n blessure mag je enkel zeer rustig aandoen. Zie het klimmen dan meer als een ontspannende bezigheid die absoluut geen pijn mag doen aan de pijnlijke pees.

Ga na het klimmen na of het meer pijn doet, en let ook de volgende dag op of er meer of minder pijn is of stijfheid oid...

Kan er nog wel meer over schrijven, maar nu geen tijd meer. Wie weet wordt vervolgd...

 

 

heidi
funny bunny
2344 posts

18-3-2004
12:57

 

waw, mischien een speciaal hoekje voor hanneke!!
 
----------------
bunnies have more fun

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

18-3-2004
12:57

www
 

Hmm, Hanneke,
ik neem binnenkort eens contact met u op want er lag al een minikladversie klaar waar nog veel werk aan is!
En nu: Back on topic
T
 
----------------
The time to start training is when you stop improving - Ben Moon

 

 

Sven
daily client
106 posts
Somewhere out there is a place where I belong!

18-3-2004
12:57

 

ik ben momenteel zelf in behandeling bij de kine voor een peesblessure aan de knie (niet van te klimmen). die behandeling is erop gericht de pees terug meer te doorbloeden (dus exact wat hanneke hierboven zegt). 't is één of ander zweedse methode waarbij er met een haak duchtig aan de pees getrokken en in geprikt wordt, en dat is niet direct iets dat ge zelf thuis kuntdoen.

maar wat wel mogelijk is thuis én aangeraden door de kine: één keer per dag gedurende een dikke vijf minuten met een ijsblokje over de pees wrijven. in een eerste reactie gaan de bloedvaatjes van de pees samentrekken om daarna als reactie daarop terug extra te doorbloeden (je ziet de huid rood worden).

 

 

De Lowie
daily client
138 posts

18-3-2004
12:57

 

Sukkel ook al jaren met allerlei spier en peesletsels.
De dokter heeft me ooit aangeraden om een soort puntmassage bij een kinesist te ondergaan.
De bedoeling was hierbij ook de kwetsuur te activeren en de doorbloeding te verbeteren.Dit is wel geen slager of beenhouwerspraktijk zoals in de methodiek beschreven door Sven.
Deze behandeling is echter niet mogelijk voor onderliggende of diepliggende pezen en spieren.
?t Kan wel een pijnlijke behandeling zijn.
Medische diagnose van zulke letsels is een zaak van professionelen.Persoonlijk laat ik dit dan ook in de handen van een gekwalificeerde arts.

 

 

Toffee
Forum God
3933 posts

18-3-2004
12:57

 

Ik wil niet als tante Kaat klinken maar : Let op met peesletsels!

Peesontstekingen worden snel recidiverend, als je niet oplet.

Tendinitis is echt een sluipend letsel.

Ik ben destijds met achillespeesontstekingen véél te laat bij de dokter gegaan. Resultaat : ik heb er drie ingrepen aan overgehouden, maanden & maanden revalidatie, ontelbare zittingen pijnlijke kiné & ... quasi vier jaar op sportief vlak volledig op non-actief gezet...

Dankzij die ingrepen is het nu "leefbaar" geworden. Maar 100% wordt het nooit meer. Telkens als ik nu sport ben ik nadien rijp voor een kwartiertje cold-packs.

Als je dus aan een berghut een pipo ziet aankomen die direct zijn schoenen uitdoet en zijn pezen met sneeuw of ijs begint in te wrijven, is de kans groot dat ik dat ben...

 

 

Q.
Le FLEAQ
4612 posts

18-3-2004
12:57

www
 

Bedankt voor de info, ben weer wat wijzer geworden.
 
----------------
Who are you gonna call???

 

 

Crime-fighter
addict
227 posts
leave no men behind

18-3-2004
12:57

 

Lijkt mij eerder een ontsteking. Als ge uwen arm draait is het net een tandwiel waar enkele tanden op ontbreken. Heb da nu 4 jaar en na 120 beurten kiné, gerust te hebben willen ze lidocaïne inspuiten. Waarschijnlijk ooit een onsteking gehad, daarbij blijven sporten, scheurtjes getrokken. Die scheurtjes worden hard door kalkvorming en dan is het naar de kl...

Denk dat er weinig aan te doen is.
 
----------------
Waar de logica stopt, daar begint de politie. Man man man, miserie