Only climbing-related please
Title Posted by Replies Views Last reply    

blessure vraaje

Lieven Vlassenroot 12 3082 31-12-2003 09:16  

Last reply

Lieven Vlassenroot
Vlaanderns hoop in competitieve tijden
2918 posts

10-3-2004
12:43

 

blessure vraaje

hey,

Ik zou beginnen met klimmen "voorlopig indoor", maar voor ik eigenlijk effectief zou willen beginnen heb ik een vraagje.
Het gaat ivm met een blessures die ik opgelopen heb bij handbal. Deze is dat ik bij het intensief beoefenen van handbal verschillende keren mijn vingers heb gebroken. Zou dit enig probleem kunnen opleveren bij het klimmen of zou ik best beginnen met intapen van vinger of voorzorgsmaatregelen nemen om geen last terug te ondervinden van deze oude blessures (ter info ik heb 6 vingers gebroken gehad in de tijd da ik handbalde evenals ze verschijdene keren zwaar te verstuiken)

bedankt bij voorbaat (hopelijk ondervind ik van deze vinger geen last)
 
----------------
"The man who climbs only in good weather, starting from huts and never bivouacking, appreciates the splendor of the mountains but not their mystery, the dark of their night, the depth of their sky above? How much he has missed!" Gaston Rebufat



P.S.: kan een moderator dit bericht op naam van Maxke zetten aub? Alvast bedankt.
 
[last edited on 2003.12.29 15:46:07]

 

 

Maxke
I used to climb
604 posts
to be or not to be? that is the question! can i get my answer plz?

10-3-2004
12:43

www
 

dit vraagje kwam van mij maar ik stond wegens foutje nog verkeerd ingelogt
 
----------------
to be or not to be? that is the question! can i get my answer plz?

 

 

nico farcy
addict
286 posts

10-3-2004
12:43

 

ik zou zeggen begin zonder in te tapen en als je echt voelt dat het niet gaat intapen (kruis tapen) en op het gemak klimmen met goede grepen
 
----------------
just climb it!

 

 

Renaat
Forum God
1178 posts

10-3-2004
12:43

www
 

Zorg dat je handen heel goed warm hebben eer je begint.

 

 

Maxke
I used to climb
604 posts
to be or not to be? that is the question! can i get my answer plz?

10-3-2004
12:43

www
 

als ik kruistapen toepas, gaat het dan geen problemen geven bij het pakken van grepen want meestal als je kruistapen toepast kan je je vingers niet plooien. (zeker als er getaped wordt over het 2 de vingerkootje). mja, kweet het niet echt of er veel verschil zit in hoe te tapen want er zit redelijk wa verschil in klimmen en handbal. Dus voor het benaderen van tapen op het vlak van klimmen ben ik niet echt zeker hoe toe te passen want het gebruik van de vingers bij handbal en klimmen is anders dus tape je ze zo naargelang de belasting van de vingers. Ik zal nog wat voort zoeken ivm dit onderwerp maar alle info is welkom.

mvg Maxke
 
----------------
to be or not to be? that is the question! can i get my answer plz?

 

 

Maxke
I used to climb
604 posts
to be or not to be? that is the question! can i get my answer plz?

10-3-2004
12:43

www
 

ter informatie: ik heb geen blessures meer aan de vingers voor het moment. Maar ik spreek uit ervaring na alle blessures in handbal dat het niet lang zal duren eer ik het nu ook zal krijgen bij verkeerd pakken ofzo en vermits ze nu al zo gevoelig zijn daarvoor. Dat ik weet in hoevere ik eventueel na last kan tapen zodat het spelleke niet weer begint. Want dat hindert meestal meer dan dat het goed is.

mvg Maxke
 
----------------
to be or not to be? that is the question! can i get my answer plz?

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

10-3-2004
12:43

www
 

Lieven, moderators kunnen da nie...
Geert misschien wel ma die heeft enkele dagen vrij genomen, de gelukzak.
greetz T
 
----------------
Fear doesn't exist anywhere except in the mind. (Dale Carnegie)

 

 

Wimper
addict
225 posts
Hoe hoger je klimt, hoe dieper je kan vallen !

10-3-2004
12:43

 

Blijf van dat tapen af zolang je geen blessure hebt (of opkomende pijn voelt) want het doet eigenlijk meer kwaad dan goed. Ik kan aannemen dat je preventief vingers gaat intapen als je aan wedstrijden gaat deelnemen, maar zolang je het voor je plezier doet : ni doen zolang je geen problemen hebt.
Van zodra je last krijgt van je vingers, kan je nog steeds overwegen om te tapen (immobiliseren of gedeeltelijk immobiliseren). Ik heb jaaaaaren volleybal gespeeld (dus ook veeeeele rollekes tape verkwist ) maar die vinger-kwetsuren bij't klimmen ; da valt eigenlijk wel best mee.
Nog een goede raad : ga geen te zware routes klimmen in het begin, warm je vingers goed op en blijf met zwakke vingers uit die 1-vinger-gaten want da's erom vragen
En klim zoveel mogelijk tendue (afhangende vingers) en geen arquée (overstretching).
Veel succes !
 
----------------
When you reach the top, you're only half way there !

 

 

Maxke
I used to climb
604 posts
to be or not to be? that is the question! can i get my answer plz?

10-3-2004
12:43

www
 

mja ik ging nog niet direct tapen mor kweet da men vingers er gevoelig voor zen dermee dak wa info vroeg voor er deftig aan te beginne tapen etc... informeren kan nooit kwaad he!
Tis omdat ik niet veel goesting heb om constant weer in de les met blessures te zitten met de vingers etc... Vroeger was da alle weken blessure en probeer dan mor notities te pakken.
"niet dak een blokkerken ben, verre van mor tis om mor iets te zeggen "
 
----------------
to be or not to be? that is the question! can i get my answer plz?

 

 

nico farcy
addict
286 posts

10-3-2004
12:43

 

als je geen blessures hebt voor het ogenblik zou ik ook helemaal niet tapen
gewoon zorgen da ge dus inderdaad goed opwarmt
en als ge dus kruistapt moet ge het kruis beneden leggen (palmaire zijde van het hand) dan zult ge ni al te veel last hebbe om u vinger een beetje te plooien

succes
 
----------------
just climb it!

 

 

Khumbu
daily client
98 posts
"Those who say it can't be done should get out of the way of those who are doing it."

10-3-2004
12:43

www
 

heb ook gebroken vingers gehad...zo weinig mogelijk tapen en als het pijn doet loslaten...als je nu niets hebt, KLIMMEN..zou ik zo zeggen

 

 

BCN
red.
28 posts

10-3-2004
12:43

 

moved for the sake of all

This thread was moved by theboss