Only climbing-related please
Title Posted by Replies Views Last reply    

Water

Joris 18 3154 13-12-2003 21:43  

Last reply

Joris
BCN security expert
2084 posts

10-3-2004
12:43

www
 

Water

Weet er iemand hoe je er voor zorgt dat water niet zo snel bevriest en toch drinkbaar blijft?

Zout erbij? Alchohol erbij? ...

Laat de tips maar komen.
We gaan niet naar Mt. McKinley, maar waar we heen gaan kan wel vriezen, vandaar.
 
----------------
Dude with the everchanging avatar

 

 

Joris
BCN security expert
2084 posts

10-3-2004
12:43

www
 

Ik heb gehoord dat ingraven in de sneeuw zou helpen? Water in een pot in de sneeuw ingraven en het bevriest niet.
Maar dat vind ik ongeloofwaardig
 
----------------
Dude with the everchanging avatar

 

 

Bavo
ik wil Belgisch bier!!!!!!
1439 posts

10-3-2004
12:43

 

dat kan wel waar zijn ze...
aangezien sneeuw nen goeien isolator is!!!
 
----------------
how can we ever have time if we never take time

 

 

Joris
BCN security expert
2084 posts

10-3-2004
12:43

www
 

En hoe zorg je ervoor dat het niet bevriest als het in de rugzak zit?
In een camelbag of zo?
 
----------------
Dude with the everchanging avatar

 

 

Lieven Vlassenroot
Vlaanderns hoop in competitieve tijden
2918 posts

10-3-2004
12:43

 

thermische camelbag (bekleed met zo'n zilveren folie)
 
----------------
"The man who climbs only in good weather, starting from huts and never bivouacking, appreciates the splendor of the mountains but not their mystery, the dark of their night, the depth of their sky above? How much he has missed!" Gaston Rebufat

 

 

Joris
BCN security expert
2084 posts

10-3-2004
12:43

www
 

Er zit al een thermische hoes rond, maar of die het lang genoeg gaat uithouden is een ander zaak
 
----------------
Dude with the everchanging avatar

 

 

Lieven Vlassenroot
Vlaanderns hoop in competitieve tijden
2918 posts

10-3-2004
12:43

 

testen zou ik zeggen en dan natuurlijk hier verslag uitbrengen
 
----------------
"The man who climbs only in good weather, starting from huts and never bivouacking, appreciates the splendor of the mountains but not their mystery, the dark of their night, the depth of their sky above? How much he has missed!" Gaston Rebufat

 

 

popol
bleau-kids generator
2947 posts
late night spammer

10-3-2004
12:43

 

In extreme gevallen "gewoon" je thermos onder je jas dragen?

 

 

Guy Van den Bergh
laatst gezien op de Al'Legne
511 posts

10-3-2004
12:43

 

In noodgeval kan je natuurlijk eens tegen uw bidonneke pissen

 

 

pvdb
I used to climb
626 posts

10-3-2004
12:43

www
 

Warm water in een sigg-fles met isolatiehoes. Zelf doe ik steeds kokend water in mijn fles 's avonds en steek die aan mijn voeten in mijn slaapzak.De ochtend erna is dat nog steeds warm tot lauw en nog nooit is ze tijdens de dag vervroren in mijn rugzak. Bij grote koude geloof ik niet echt in camelbacks of platypus. Dat darmpje is toch wel constant aan koude en wind blootgesteld, zeker aan het dopje.
-P
 
----------------
no risk, no fun.

 

 

uitgeschreven
noob
0 posts

10-3-2004
12:43

 

da water in de camelbak bevriest nie maar da darmke en da mondstuk in no time( zelfs in hier in den bos)

 

 

Renaat
Forum God
1178 posts

10-3-2004
12:43

www
 

Ik heb lang geleden in Zwitserland eens op me combat-shoes ge...t omdat me tenen bevroren waren na het staan kijken naar een nachtelijke ijshockeymatch bij -20.
Pijn dat dat deed...
Maar wat een zalig gevoel erna!!!

 

 

popol
bleau-kids generator
2947 posts
late night spammer

10-3-2004
12:43

 

Mij hebben ze verteld dat ge bij camelback etc. bij vriestemperaturen het drinken moest terugblazen tot in de camelback als ge gedaan had met drinken, juist om bevriezing van dat slangske te voorkomen. Maar weet niet of dat echt helpt.

 

 

Bakkie
regular
33 posts

10-3-2004
12:43

 

thermos.

niets boven een thermoske. Een camelback, problemen met het darmpje. Beste vind ik nog altijd bij koude, buiten een thermos natuurlijk, een siggfles. 's nachts bij je houden en overdag indien ie in de rugzak zit, omgekeerd erin steken. De bovenkant bevriesd eerst, maar dat zit onderaan in de fles, dus geen problemen om te drinken.

 

 

Wout
Married with child
1179 posts
Iedere tegenslag maakt je sterker (Marc Herremans)

10-3-2004
12:43

 

goeie tip! (wel zien dat de dop goed dicht zit )
 
----------------
Wherever you go, don't eat yellow snow!

 

 

Roel 1
addict
339 posts

10-3-2004
12:43

 

Als ge er iets in oplost daalt de smelttemperatuur sowieso. Dat kan zout zijn, maar dat is nie zo lekker natuurlijk. Daarom suiker (of alkohol, maar dat is nie ideaal om te klimmen) dan maar. Het effect van suiker op de smelttemperatuur is wel maar half zo groot als dat van zout, omdat zoutmoleculen in oplossing uiteenvallen in Na+ en Cl-. (Dit is de reden waarom ze in de winter zout strooien)

5 g suiker in 100 ml water verlaagt de smelttemperatuur met 3°C.

 

 

Stiaanke
Water? Alleen om te blussen!
297 posts

10-3-2004
12:43

 

Om het bevriezen van het slangetje van de Camelbag te voorkomen kun je er ook een stuk holle bandsling over schuiven, maar de vloeistof terug blazen heeft wel het beste resultaat. Of de combinatie van beide.

 

 

BCN
red.
28 posts

10-3-2004
12:43

 

moved for the sake of all

This thread was moved by theboss