Only climbing-related please
Title Posted by Replies Views Last reply    

gebroken teen; orthopedist gezocht

Kim Anthoni 9 11768 22-2-2004 20:21  

Last reply

Kim Anthoni
noob
12 posts

10-3-2004
12:31

 

gebroken teen; orthopedist gezocht

Gisterenavond veel pijn aan grote teen, vandaag naar de spoed geweest en nu blijkt hij gebroken te zijn! Dit betekent vier tot zes weken niet sporten; verschrikkelijk!
Nu ben ik op zoek naar een goede orthopedist, daar ik er later geen last meer van wil ondervinden bij het klimmen en ook zo snel mogelijk weer naar de rotsen wil trekken.
Kent er iemand een goede in de buurt van Antwerpen?
Mensen die zelf reeds een gebroken teen hebben gehad mogen me altijd hun tips doorsturen. Alle hulp is welkom!
Bedankt,
Kim

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

10-12-2012
14:29

www
 

http://www.belclimb.be/forum_posts.asp?mode=viewTopic&topicID=2166&cat=3

Misschien vindt je hier iets bruikbaar tussen. Het ging dan wel om vingers meestal maar nen teen vertoont toch enige gelijkenis met vingers denk ik...
T
 
----------------
Fear doesn't exist anywhere except in the mind. (Dale Carnegie)

 

 

Renaat
Forum God
1178 posts

10-12-2012
14:29

www
 

http://www.belclimb.be/forum_posts.asp?mode=viewTopic&topicID=1982&cat=2

Fieke had ook een teen gebroken een tijdje geleden, misschien een mailtje zenden?

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

10-3-2004
12:31

www
 

Ik ken er die erger hebbben meegemaakt en zijn blijven klimmen. Ook Fieke heeft niet lang stilgezeten maar als je blijft klimmen met die teen zal wel een paar voorzorgen moeten nemen.

Waar een wil is...

 
----------------
Nog veel klim- en bergplezier.
Guido Bl.

 

 

fieke
Forum God
1154 posts

10-3-2004
12:31

 

Ik heb inderdaad niet lang stilgezeten met m'n gebroken teen. Maar er was wel een verschil. Het was mijn kleine teen en een mooie rechte breuk.

Mijn voordeel was dus dat ik mijn grote teen nog kon gebruiken om te klimmen.

Enkele tips:
- Draag in het begin heel losse schoenen (ik zat op m'n teeva's oranjekes te doen in bleau). Aan je andere voet heb je je normale klimschoen.
- Na een tweetal weken ben ik overgeschakeld op een sportschoen.
- Overdoe je in elk geval niet. Vanals ik ook maar een beetje pijn voelde stopte ik met die route of begon ik rustiger aan te klimmen in gemakkelijkere dingen.
- Voor boulderen: vooraleer je aan iets begint denk je er best over na hoe je terug naar beneden zal geraken en of je slecht kan vallen. Als je in een dak kruipt moet je dat ook weer afklimmen, want springen doe je niet met zo'n teen
- Val je toch dan probeer je te landen op je goede voet, buig je je knie en laat je je naar achter rollen terwijl je je andere voet van de grond houdt. Handig en een lekker zachte val.
- De positieve kant is dat je heel creatief leert zijn in oplossingen zoeken voor routes. Ik heb er van versteld gestaan wat ik eigenlijk nog allemaal kon, als ik maar een beetje naar andere bewegingen zocht.
- Voor mij was't een goed moment om conti te trainen. (Voettechniek geraak je sowieso toch een beetje kwijt nu.)
- Probeer niet te snel terug in je klimschoenen te kruipen. Ik had op een gegeven moment totaal geen pijn meer met sportschoenen, maar wel in klimschoenen.

Uiteindelijk komt het hierop aan: niks forceren, luisteren naar je zere teen.

Rotsen is natuurlijk wat anders. Ik ben één keer gaan bolderen in Chawresse, maar was ongelofelijk voorzichtig in m'n routes. De voetsteunen buiten zijn minder sportschoenvriendelijk

Voorklimmen heb ik natuurlijk zeker vermeden.

Veel succes en hopelijk kan je even snel terug aan de muur/rotsen hangen als ik. 't Is misschien raar gezegd nu, maar doordat ik met die teen anders moest leren klimmen heb ik veel bijgeleerd en een tikkeltje verbeterd.

Think positive, ik ken inderdaad ook mensen die meer dan alleen hun teen gebroken hebben en ook bleven klimmen.

fieke

P.S.: "Er later geen last meer van hebben." Ik voel die teen wel nog af en toe als't koud is of als ik een lange wandeling gemaakt heb. Maar'k denk dat dat normaal is. 't Is ook nog maar een 6tal weken dat dat ik terug in m'n klimschoentjes zit.
 
----------------
Climb now, work later !!!

 
 
[last edited on 2003.10.27 10:54:35]

 

 

Kim Anthoni
noob
12 posts

10-3-2004
12:31

 

bedankje

Bedankt Fieke voor de reactie,

Ik weet dat een gebroken teen niet het einde van de wereld is, maar ik had buiten een project juist niet afgewerkt, maar had wel de form te pakken en dan pikt het toch even als je weet dat het zes weken zal duren alvorens ik daar nog eens terug in kan kruipen.
Het probleem bij mij is dat het mijn grote teen is en hierdoor eigenlijk enkel met een been zal kunnen klimmen of kunnen campussen of fitnessen bovenlichaam. Op één been neerkomen is normaal gezien geen probleem, maar zonder met mijn grote teen tegen de mat te tikken zal toch nog iets anders zijn. Ik zal nog wat moeten expe-rimenteren deze week.
Straks zal ik te horen krijgen wat ik nu eigenlijk allemaal mag en wat niet en of er toch een gips komt of niet, nog even afwachten alvorens te experimenteren denk ik.
Nu zou ik ook nog met mijn been omhoog moeten zitten, maar op het werk achter een bureau met cliënten voor mij is dat niet echt evident.
Vandaag proberen te fietsen, maar eigenlijk toch nog niet aangewezen.

In ieder geval bedankt voor de tips!
Klim ze!

Kim

 

 

BCN
red.
28 posts

10-3-2004
12:31

 

closed for business

This thread was closed by theboss

 

 

BCN
red.
28 posts

10-3-2004
12:31

 

re-opened

This thread was re-opened by theboss

 

 

BCN
red.
28 posts

10-3-2004
12:31

 

moved for the sake of all

This thread was moved by theboss