Only climbing-related please
Title Posted by Replies Views Last reply    

Schimmel

Herman De Kegel 20 5694 19-6-2003 22:39  

Last reply

Herman De Kegel
I used to climb
843 posts
No bolts, just nuts/guts

10-3-2004
12:51

 

Schimmel

Je mag je Sigg-fles, Camelbag of waterzak nog zo grondig reinigen... vroeg of laat heb je het zitten: schimmel! Bij de apotheker wist men niet hoe het te verwijderen... kent iemand een afdoende remedie???

 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

10-3-2004
12:51

www
 

Zijn die tabletjes van SIGG daar niet goed voor, of ontsmetten en ontgeuren die alleen maar?
Ik had het onlangs ook in mijn Camelbak ik heb hem ondertussen nog niet durven gebruiken.


G
 
[edited by theboss on 2003.06.17 18:20:52]

 

 

Sven
daily client
106 posts
Somewhere out there is a place where I belong!

10-3-2004
12:51

 

sodium zout?

werkte in mijn sigg fles toch tamelijk goe. hangt er waarschijnlijk ook vanaf hoe lang de schimmels er al welig aan het tieren zijn...

 

 

DE LODE
I used to climb
557 posts
DE LODE (LHFAM)

10-3-2004
12:51

 

Nog geen last van gehad, maar ik doe er na elke keer dat ik ze heb gebruikt van die Sigg-tablette in en laat ze dan een paar dagen verluchten.
 
----------------
DE LODE (LHFAM)

 

 

david
addict
288 posts

10-3-2004
12:51

 

Ik heb daar zo nen ronden borstel voor gekocht, zo ene waar de mama's de papflessen van hun klein mannen mee uitkuisen, of de laboranten hun reageerbuisjes.
En da werkt dus ook wel goed vind ik.

 

 

Vincent2
daily client
180 posts

10-3-2004
12:51

www
 

Kunnen chloortabletjes niet helpen? Zo van die micropur-dingetjes. Daarna wel spoelen om die zwembadsmaak eruit te krijgen!
 
----------------
Goe knabbelen en veel drinken!

 

 

heidi
funny bunny
2344 posts

10-3-2004
12:51

 

zo'n borstel moet je dan zelf ook wel proper houden want daar groeien evengoed schimmels en bacterieën in. Een paar druppels iodine of die micropurtabletten helpen ook. Anders da spul waar ze papflessen mee uitkuisen.
Ik hou die van mijn proper door die gewoon eens uit te spoelen met kokend water.
En normaal gezien overleeft een schimmel de zure omgeving van je maag toch nie dus....
 
[edited by heidi on 2003.06.18 09:33:51]

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

10-3-2004
12:51

www
 

Da's een beetje naief. ook goed om te weten dat schimmels de zwaarste giffen ter wereld produceren kunnen. Mycotoxinen maken anthrax een lachertje.
Ik weet alleen niet of de schimmels in de camelbag ze ook maken.
Ander voorbeeld: bij het gebruik van pinda's in voedsel (pindakaas, snickers) zit er een heel erg strenge controle op die mycotoxinen. dat is niet voor niks.

Ergo: niet zomaar ervan uitgaan dat schimmels in de maag wel dood gaan. Toch is er risico

Petje
- heb ik toch wat geleerd tijdens mijn studie

 

 

Guus
regular
36 posts

10-3-2004
12:51

 

ik heb het probleem ook een paar keer gehad, en ik kan je de volgende adviezen geven:

-als de camelbak voor langere tijd niet gebruikt, het mondstuk eraf nemen en de zak geopend in een droge ruimte bewaren. Dan kunnen de restanten water goed verdampen
-ik gebruik Steradent (van die reinigingstabletten voor kunstgebitten) om de zak te reinigen/ontsmetten na een langere periode zonder gebruik; werkt goed en ze zijn erg goedkooop!
-gebruik een koperdraad met daaraan een wollen draad om de slang te reinigen (als de bruistabletten nog niet alles hebben opgelost)

 

 

heidi
funny bunny
2344 posts

10-3-2004
12:51

 

petje,

je hebt gelijk wat die mycotoxines betreft, maar ik dacht nie dat de gewone huis-keuken-tuin schimmel zo'n zware mycotoxines produceert, of je moet er al kilos van vreten (ik kan me gransioos vergissen natuurlijk)
Je camelbag is ook een veel armere voedselbron voor die beestjes dan pindakaas
Maar je kunt natuurlijk maar beter zorgen dat de schimmels weg zijn uit je waterzak
 
[edited by heidi on 2003.06.18 11:14:17]

 

 

DE JEROEN
modepopke
1406 posts

10-3-2004
12:51

www
 

Ik heb eigelek alleen nog maar schimmel in een tent gehad.. maar die is er nu af. Hoewel er nog kleine donkere spikkeltjes te vinde zijn.
 
----------------
DE JEROEN

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

10-3-2004
12:51

www
 


...maar ik dacht nie dat de gewone huis-keuken-tuin schimmel zo'n zware mycotoxines produceert...


Dat hoop ik dus ook. Maar ik dacht dat die vorige opmerking over maagzuur nogal naief/licht opgevat was.
Gewoon uitkijken dus.

petje
- hoopt op schimmelvrije camelbag voor zijn verjaardag.

 

 

Guy Van den Bergh
laatst gezien op de Al'Legne
511 posts

10-3-2004
12:51

 

nen topper: Aflatoxine

bvb: Aflatoxine in noten
jaarlijks krijgen in Antwerpen verschillende containers met noten het label "return to sender" voor dit probleem

maar of ge zoiets in uw drinkbus kunt produceren is een natuurlijk een andere vraag.

oplossingen:
- goede mondhygiene
- en zabber niet zo op uw drinkbus



 

 

heidi
funny bunny
2344 posts

10-3-2004
12:51

 

ik heb ooit nog met mycotoxines van fusarium gewerkt (moederkoorn)en als ik zie wat voor voorzorgsmaatregelen ik moest nemen....
en te bedenken dat ze in de broesse bier maken van met moederkoorn ge¨nfecteerde tarwe om er visioenen van te krijgen

mischien helpt het al een hoop als je minder suikerdrankskes is je camelbag draait. Ik doe er meestal alleen maar water in. Ik heb wel al iet of wat algengroei gehad, maar zolang het geen blauwwieren zijn ben ik er redelijk gerust in

 

 

Vincent2
daily client
180 posts

10-3-2004
12:51

www
 

Je slurf ?!?

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

10-3-2004
12:51

www
 

ROFL!!

 

 

Renaat
Forum God
1178 posts

10-3-2004
12:51

www
 

Heb ook al van iemand gehoord die z'n hoge drukreiniger gebruikt voor z'n sigg...

 

 

ruth
Forum God
2575 posts

10-3-2004
12:51

 

en dan kan die zijn fles gaan zoeken bij de geburen ofwa?

 

 

Snowerine
ice on da rox
1074 posts
Vallen is gevaarlijk noch een schande. Blijven liggen is beide

10-3-2004
12:51

 

Ik snap niet waarom iedereen probeert zijn schimels weg te krijgen , ik koop voor iedere vakantie een nieuwe sigg fles , na de vakantie laat ik er nog een goed restje sinaasapppelsap in staan en zet ze dan in het chaufagekot bij de brander waar het een aangename temperatuur van rond de 40 graden is . Na een maand ofzo ga ik eens kijken of er al genoeg kweek is , en indien ja verkoop ik deze aan enkel extremistische moslimfundamentalisten , deze geven voor een goede kweek mycotoxinens tussen de 20 a 25 euro per gram, en hiermede kan ik dan weer verse nieuwe sigg flessen kopen .

 

 

BCN
red.
28 posts

10-3-2004
12:51

 

moved for the sake of all

This thread was moved by theboss