All about climbing...
Title Posted by Replies Views Last reply    

Sneeuw !

Eddy de Ouwe Rakker 6 2351 23-1-2016 09:57  

Last reply

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

15-1-2016
11:20

 

Sneeuw !

Sneeuw ondanks alles wat ze vertellen.
Er ligt hier in Dave ruim een tiental cm, nog relatief natte sneeuw, en het blijft sneeuwen. Voor de komende dagen tot minstens half weg de komende week voorspellen ze vriesweer. Dus dat gaat blijven liggen. Wel vergeten de auto in de garage te zetten, dus vastgesneeuwd en het wordt dus een probleem, maar gelukkig (voor mij) onnodig kilometers te rijden om door de sneeuw te ploeteren.
Wat de kleding betreft - zoalang het niet serieus vriest (minder dan -8) moet ik wel zorgen voor waterdicht spul met thermosgevoel als gevolg en alles uiteindelijk toch nat, of heeft iemand andere ideeen dan met een paraplu te klimmen.

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

15-1-2016
15:39

 

Ondertussen bijna 20 cm ! Als je de baan opgaat vraagt de politie met volle tank te rijden en die niet leeg te draaien om warm in de fille te staan, te zorgen voor warme dekens en eten. Als je moet slapen in de auto zorgen dat een raam een beetje open blijft voor verluchting. Met andere woorden verwachten ze dat vannacht de situatie voor de skiers op de baan en de vallende sneeuw de situatie niet meer onder controle zal zijn. Voor de rest, sneeuwkettingen en ander spul om uit het ijs weg te geraken, enz. Bovendien zijn er overal lawineverwittigingen en vraagt men niet alleen naar de dikte van de sneeuw te kijken maar ook of de pistes open zijn. Bof - de klassieke praat voor toeristen !

 

 

cuyp
regular
25 posts

15-1-2016
16:16

 

oei lawines in dave en de ardennen,....

kunnen we onze ijsbijlen al in het massief kloppen??

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

22-1-2016
10:37

 

Hey cuyp, voor ijsbijlen is het te warm en om te klimmen een natte boel In elk geval ga ik morgen nog wat fotos maken - Je kan er nog altijd vinden (2010) op
http://www.obsirocbel.com/album/photos-dave-en-hiver-eddy-abts/

Voilà ondertussen zijn we zaterdag 10u36
Er is nu een beetje zon, 5°, het dooit flink - ik woon pal op de 200 meter hoogtelijn - de Maas is rond de 100 meter in Namen, dus het is daar een zevental graden. De hoofdwegen zijn nu meestal bestrooid en vrijgemaakt. De baan Naninne-Dave is nu volledig bereidbaar. Voor de rest overal papsneeuw.

Zondag 17 januari 8u30 - stralend weder min 3° - vannacht 5 cm sneeuw bijgekomen. Bedankt voor de vele mails - hou jullie een beetje op de hoogte van de condities rond Dave (Namen). In de weilanden onder mijn deur gisteren de hele dag een dertigtal kinderen met slees. Een paar langlaufers maar vooral veel wandelaars. Ik zal ook eens gaan kijken hoe het met de baan is - ijsplekken en bulten waar niet gestrooid is - de auto zit dus nog steeds vastgesneeuwd voor de deur.

Maandag 18 januari 2016
stralend weder- min 6 °. Vooral knap om te wandelen op slijkerige paden - die zijn nu bevroren - maar daar waar gisteren veel wandelaats zijn gepasseerd is het wel moeilijk stappen in het bevroren spoor ! In de sneeuw op binnenwegen veel last van spoorvorming met de autos en ijs voor de voetgangenrs. De zuidwanden zoals in Dave zijn nagenoeg sneeuwvrij. Ze voorspellen pas dooi vanaf donderdag-vrijdag. Degenen die dieper in de Ardennen zijn geweest kunnen misschien posten hoe het met de pistes gesteld is. Gisteren vertelden wandelaars hier dat het aanschuiven was en ze rechtsomkeer hadden gemaakt

Dinsdag 19 januari 2016
Stralend weder - blauwe hemel - min 7°.

Woensdag 20 januari 2016 - 12u30
Zwaar bewolkt 0 graden wind 0 km/u soms een heel klein beetje sneeuw, zonder de zon ijskoud. De dooi is voorspeld voor vrjdag/zaterdag, maar met vastvriezende regen, spekgladde wegen, sneeuw, waarschijnlijk met de gebruikelijke verkeerschaos afhankelijk of het vrijdagnamiddag al feest is of later.

Vrijdag : stralend weder -4°. Maar op de radarkaarten is het slecht weder reeds voorzien deze namiddag rond 15-16 uur (met een beetje extrapolatie).
http://www.buienradar.be/buienradar-locatie-instellen
De hoofdwegen zijn sneeuwvrij maar in de schaduw zijn er serieuse ijsplekken door smeltwater.Hopelijk warmt de zon het asphalt wat op zodat de ijsvorming bij de eerste regenbuien niet aanvriest, maar dat zal natuurlijk niet kloppen boven Namen.
Ondertussen (10u30) waait de wind 40 km/u nog steeds min 4° dus ijskoud. De sneeuw verdwijnt via sublimatie - dus het dooit niet en de eerste wolken komen opdagen.

Ik woon juist op de 200m lijn. Rechtover mij begint de condroz 270m. De top van de rotsen in Dave liggen op 150m en de maas op 90m. De rotsen zijn zuid, zuidwest.
Eigenaardig genoeg geven de IGN kaarten voor Freyr de cafés op 200m maar de Maas "slechts" ook op 90m. De wanden zijn zuid geörienteerd. In de tijd, zei Claudio Barbier, de autoweg is een goede indicator - als die droog ligt - zijn de rotsen ook droog - basta.
In Freyr zal er dus nog wat sneeuw liggen in de weilanden maar de rotsen moeten perfect en echt tof in het zonneke beklimbaar zijn (mijn mooiste souveniers !). Thuisgeraken ? Waarschijnlijk geen probleem vanaf zaterdag.

Je mag me altijd telefoneren zoals veel verantwoordelijken van klimscholen, enz om een nodeloze rit te vermijden - stuur dan een mailtje voor mijn nummer.
het amusement

 

 

Harald Swen
addict
430 posts
Beta male

21-1-2016
10:36

 

Handig! Dagelijkse updates over de condities.
Hoe ligt Freyr er bij...

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

23-1-2016
09:57

 

Zaterdag 23 januari 2016
Einde van een lang en besneeuwd verhaal - het regent - het gras komt met plekken uit de sneeuw. Tot de volgende keer als het vriest en sneeuwt. Je kan nog altijd informatie vinden voor de ardennen op
http://www.ardenne-ski.be/