Only climbing-related please
Title Posted by Replies Views Last reply    

ontstoken gewricht

not so bigwall brambo 14 5371 19-5-2003 09:44  

Last reply

not so bigwall brambo
addict
202 posts
I cut down trees...I skip and jump...I like to press wild flowers...I put on women's clothing...And hang around in bars...I'm a lumberjack, and I'm okay...I drink all night and sleep all day...

10-3-2004
12:53

 

ontstoken gewricht

hallo, heeft er toevallig iemand onder jullie ervaring met een ontstoken gewricht in de vinger?? nuttige tips?? a.u.b. GEEN lijst met wonderdokters, enkel persoonlijke ervaringen, merci
 
----------------
I cut down trees...I skip and jump...I like to press wild flowers...I put on women's clothing...And hang around in bars...He's a lumberjack, and he's okay...He drinks all night and he sleeps all day

 

 

BCN
red.
28 posts

10-12-2012
14:29

 
 

 

not so bigwall brambo
addict
202 posts
I cut down trees...I skip and jump...I like to press wild flowers...I put on women's clothing...And hang around in bars...I'm a lumberjack, and I'm okay...I drink all night and sleep all day...

10-3-2004
12:53

 

ik heb al sinds eind november niet deftig kunnen klimmen (slechts een paar dagen in font), vingertje heeft dus veel gerust maar niet genoeg dus... ik krijg binnenkort een spuit tegen de ontsteking, daarna nog 3 spuiten met glucosamine (voor zij die dat niet kennen, dit is geen geneesmiddel, maar een door het lichaam aangemaakte stof) om het kraakbeen te verstevigen.. mag dan zeker nog een maand of 2 niet klimmen... zeer leuk als ge weet dat ik eigenlijk sinds begin dit jaar op "klimtrip" ben.. wat ik van jullie wou horen is of jullie goede truukjes kennen om zo'n vinger wat te onderhouden tijdens en na de ontseking (massage of juist niet, stretchen of juist niet, enz...)

ps. wat is dat "binnen klimmen"??

 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

10-3-2004
12:53

www
 

Hey Bram, nog eens in het land? binnen klimmen is wat ik doe terwijl jij ergens aan de toog hangt

G

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

10-3-2004
12:53

www
 

Toch nu al geen ouderdomsartrose ?

Neen, maar wat ik wel weet: enerzijds rust, maar toch blijven bewegen, dus lichtjes verder klimmen. (ik dacht wel dat ik je mijn eien ervaring na 3 maand niet klimmen heb verteld: pijn en stramheid in de vingers, ik kon op geen normale manier mijn vork en mes meer vast nemen. Na 2 weken klimmen - uiteraard licht klimmen - komen die gewrichten los, vandaag eet ik zoals een normaal mens)

----------------
Nog veel klim- en bergplezier.

Guido Bl.

 
[edited by Guido Bl. on 2003.05.14 09:11:52]

 

 

nico farcy
addict
286 posts

10-3-2004
12:53

 

k zit met t zelfde proleem: gewrichtskapsel en gewrichtsbanden van vinger overbelast
gevolg: 2 weken ni klimmen (aaaaagrghh veel te veel)
3 x per dag ijs op doen en fastum gel of feldene gel
wat ook helpt tegen onstekingen is Feldene lyotabs (pillekes tegen ontstekingen)

anders staat er in , k denk de 2 laatste, BOBA s vd BAC tips erover

verzorg u !!

 
----------------
just climb it!

 

 

Kees Breek
addict
278 posts

10-3-2004
12:53

 

Net als Guido kan ik je licht klimmen sterk aanraden werkt beter dan rusten tenminste als de ergste ontsteking verdwenen is maar dan heb je neem ik aan ook niet echt de neiging om te gaan klimmen. Het voordeel is dat je de doorbloeding stimuleert en een gebrekkige doorbloeding is vaak een probleem bij de genezing van pees en kapselblessures. Ik had er zelf in ieder geval duidelijk baat bij.

Licht bekent dat je geen enkele moeite met een route mag hebben dus NIET een graadje onder je normale niveau maar veel lichter.

Dubbelblind proeven tonen dat dagelijks slikken van glucosamine (drogist of apotheek) ook helpt bij dergelijke klachten. Het zou kunnen, ik merk zelf weinig verschil maar andere zijn wel erg enthousiast.

 

 

not so bigwall brambo
addict
202 posts
I cut down trees...I skip and jump...I like to press wild flowers...I put on women's clothing...And hang around in bars...I'm a lumberjack, and I'm okay...I drink all night and sleep all day...

10-3-2004
12:53

 

het probleem met glucosamine slikken is dat er een veel te lage dosis in zo'n vingergewricht terecht komt, een spuit in het gewricht werkt veel sneller en beter..
allez.. blijkbaar moet ik dan toch een beetje klimmen..

 

 

Tarsius
regular
21 posts

10-3-2004
12:53

 

rust, rust, rust

Het aloude probleem... die vingerblessures
Ik heb er ook geregeld last van, meestal ad ringvingers.
advies van een prof in Pellenberg: rust, rust, rust... ja zeg dat maar tegen een klimmer

het enige advies dat ik kan geven, is goed opwarmen voor het klimmen (bv met een power putty = soort kneedgel), rustig opbouwen naar zwaardere routes (maar zolang je last hebt blijf je maar weg uit het zwaardere trek- en sleurwerk), en na het klimmen afkoelen met ijs.
De pijnlijke gewrichten kruislings intapen (zie laatste BOBA) help de vingers te ontlasten (fout tapen doet meer kwaad dan goed!).
Let zeker op met injecties zoals cortisone: je voelt geen pijn meer, maar de ontsteking is er nog wel! als je dan blijft klimmen maak je het alleen maar erger.
Ik wil niemand ontmoedigen, maar na een weekje orpierre had ik 3 vingers in de prak, en na een half (sic) jaar rust ben ik eindelijk weer kunnen beginnen met 4-tjes klimmen....

 

 

Renaat
Forum God
1178 posts

10-3-2004
12:53

www
 

Ik dacht dat het ook wat helpt als je je vinger zo veel mogelijk lekker warm houdt, naast de behandelingen met ijs. Bij warme handen is de doorbloeding beter... Beterschap!! (zei de ondertussen alweer 2 maand genezene!!!)

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

10-3-2004
12:53

www
 

poeh zeg, na lezen van al dit vingerleed ben ik blij dat ik nog geen blessure gehad heb. Zal wel geluk zijn.

 

 

uitgeschreven
noob
0 posts

10-3-2004
12:53

 

3 maanden gerust maar zodra ge opnieuw op een redelijk niveau komt hebt ge weer prijs
kortweg ; 3 maanden verloren.

 

 

klimmer
I used to climb
938 posts

10-3-2004
12:53

 

4 routekes gadaan, nog niethoger geweest dan 6a, en al terg prijs hebben.
Dat wilt zeggen terug 2 maand niets doen.

Dat begingt ferm mijn voeten (vinger) uit te hangen.

 

 

BCN
red.
28 posts

10-3-2004
12:53

 

moved for the sake of all

This thread was moved by theboss