Only climbing-related please
Title Posted by Replies Views Last reply    

sportdrank

hilde 17 5601 14-5-2003 12:29  

Last reply

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

10-3-2004
12:54

 

sportdrank

wat doen jullie in jullie drankflessen bij lange duur inspanningen, zoals een alpiene beklimming of tocht?
ik zoek eigenlijk een alternatief voor isostar en co, omdat mijn maag die niet verdraagt en omdat ik ze absoluut niet lekker vind

 

 

Thorgal
be carefull with that axe
243 posts

10-3-2004
12:54

 

Thee. Als die koud is smaakt hij nog als icetea. En indien nodig kan je wel op tijd aanvullen met wat sneeuw, dan heb je meer (koude) drank.

Dit alles in afwachting van het bier in poedervorm uiteraard
 
----------------
Bij alle nevels van de Niflheim!!

 

 

Po~mas
addict
419 posts
I prefer the errors of enthusiasm to the indifference of wisdom.
- Anatole France

10-3-2004
12:54

www
 

Hey,

nog geen ervaring met dergelijke lange beklimmingen, maar m'n neef doet aan wielrennen en dat is ook wel een inspanning van enkele uren lang. In zijn drankbussen zit niets meer dan water en een hoop glucose ('Glucopur', als ik me goed herinner, te krijgen bij de apotheek), volgens m'n oom is dat nog steeds een van de beste dingen die je kunt doen, en zit in de meeste sportdranken niet veel meer dan dat "en een smaakje" (en ik citeer hier ). Net voor de koers eet hij ook nog wat gewone suikers, door hun trage verbranding worden deze langzamer vrijgelaten en zijn een welkome reserve.
Ik weet niet hoe veel van deze informatie correct is (ik kan ook gewoon zo naïef zijn hem te geloven), of van toepassing is op het klimmen, je ziet maar.

Po~mas
 
----------------
I prefer the errors of enthusiasm to the indifference of wisdom.
- Anatole France

 

 

Werner
I used to climb
509 posts

10-3-2004
12:54

 

vogelwijn (lees: water) ... nooit problemen mee gehad.

 

 

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

10-3-2004
12:54

 

nou werner, eerlijk gezegd neem ik in de bergen ook altijd alleen water mee en neem koolhydraten op via vaste voedingsmiddelen; maar ik vroeg het eigenlijk vooral voor mijn lange duurlopen (als voorbereiding op dat alpinisme): als ik dan alleen water drink is dat niet genoeg en dan kom ik letterlijk uitgehongerd thuis; maar een koek of zo eten terwijl je loopt is niet te doen, een banaan lukt wel, maar dat kan ik moeilijk bij me stoppen als ik loop: het ideale zou dus iets zijn in de drankbus dat wel extra suikers levert, maar ik weet niet goed onder welke vorm; nogmaals: van alle sportdranken word ik gewoon misselijk, ik verdraag ze niet. Ik zal de glucopur eens uit proberen, maar als iemand anders nog andere ideeën heeft, laat maar weten! dank jullie!

 

 

Renaat
Forum God
1178 posts

10-3-2004
12:54

www
 

Ik maak soms een mix van fruitsap en water, elk de helft. Heb vroeger ooit eens gelezen dat gewoon fruitsap niet zo goed is, omdat er te veel suikers inzitten, en je die te traag verwerkt of zo. Door te verdunnen met water zou dat dan beter zijn, dacht ik... Het smaakt bij het sporten ook veel beter dan puur sap: het is niet zo zoet en plakkerig meer.

 

 

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

10-3-2004
12:54

 

de hoeveelheid suiker in een sportdrank heeft te maken met hypo- / iso- en hypertonie: hoe meer suiker hoe hypertoner de drank en hoe sneller je ze opneemt (diffusie); alleen doet teveel suiker de bloedsuikerspiegel te snel toenemen, waardoor je meer insuline gaat produceren om die suiker terug af te breken; geen probleem, ware het niet dat als dit te snel gaat je bloedsuikerspiegel opeens nog veel lager uitkomt dan die oorspronkelijk was en dan ga je je maar slapjes enz. voelen: niet aan te raden voor alpinisten dus, tenzij de berghut in de buurt is... (idem met druivensuiker enzo)

 

 

wim
addict
309 posts

10-3-2004
12:54

 

Wat ik ook soms meeneem, zijn van die vitamine-tabletten. Niet zo zeer voor de energie, maar wel voor de smaak, die vitaminen zullen ook wel geen kwaad kunnen (ik vrees dat er in Mars en toestanden niet al te veel vitamines zitten).

Voordeel: zo'n tubeken is vrij compact mee te nemen, geen gesukkel met Isostar poeder, 1 tablet per liter, en klaar.
Voor als de "vogelkenswijn"smaak tegensteekt.

wim

 

 

J.BL
daily client
197 posts
"If we are what we eat, I'm Cheap, Fast and Easy."

10-3-2004
12:54

 

Born Sportscare

Ik weet niet waar, en of ie in belgie te koop is, maar naar mijn idee is Born veruit de beste sportdrank. De smaak is echter niet zo lekker als isostar. Maagproblemen heb ik met deze sportdrank nooit. Ook niet met fietsen of rennen. Zie hun site: http://www.bornsport.com

 

 

hilde
the real one
1514 posts
walk through life and talk to everyone

10-3-2004
12:54

 

isostar lekker??? pfff... wat moet dat dan met die born zijn???

dat van die vitaminetabletten vind ik nog geen zo'n slecht idee: veelal krijg je boven te weinig verse groenten en fruit binnen en dus te weinig vitaminen en mineralen: zo'n preparaat kan dan wel helpen; voor mijn lange duur lopen hier is dat niet nodig!!

 

 

Bert 1
noob
7 posts

10-3-2004
12:54

 

Dag Hilde,

Ik heb indertijd van een wielrenner het volgende product aanbevolen gekregen: Fantomalt van de producent nutricia. Ge kunt dat krijgen bij de apotheker. Kheb die zijn mening is gevraagd en het leek hem zeer interessant voor duursporten. Het grote voordeel is dat het van die "langdurig suikers" bevat, dus geen druivesuiker in poeder. Daarnaast is het ook volstrekt kleur en smaakloos. Je proeft in feite niet dat er iets in uw water zit. Als je toch wat smaak wil kan je gerust aanvullen met een of ander smaak poeder ( ook te verkrijgen bij apotheker) laatste voordeel is dat je het mag koken.

Ik heb het dan ook maar is uitgeprobeerd en het werkt echt goed. Je proeft er niks van maar je merkt het we! Nooit komt het honger gevoel echt boven (ik gebruikte het tijdens lange Alpiene toeren van 10u en meer en at ondertussen ook van die mueslibars). Ik maakte thuis van die dagpakketjes (een mix van Fantomalt en babysmaak poeder), je koopt dan water in de hut, hup dat poeder erin, alles te samen in uwe camelbag, en ge zijt vertrokken. Voor heeeeeel lang...

PS: ik vond er deze info over: farmacompendium.be/HTML/0041-046_N.htm
 
Enige nadeel:
Tis nen grote pot en 6 weken na opening zou hij moeten op zijn.
 
[edited by Bert on 2003.05.13 21:38:27]

 

 

Imaran
ne charme woko alstublief
2066 posts

10-3-2004
12:54

 

Fantomalt is bijvoeding voor als je bv. door ziekte niet voldoende meer op gewicht terugkomt. Als ik me niet vergis tenminste.
We gebruiken het wel eens op het werk voor mensen die ondervoed dreigen te raken, maar op een lange alpine tocht lijkt me daar geen sprake van te zijn.
Volgens mij doet gewoon gezond eten nog steeds wonderen. Ikzelf neem nooit van die extra dingen mee, drink gewoon water en als ontbijt neem ik musli met melk (die in poedervorm). Dat werkt bij mij prima
 
[edited by Hanneke on 2003.05.13 21:45:13]

 

 

Bert 1
noob
7 posts

10-3-2004
12:54

 

Aha nu weet ik ook eindelijk waarvoor ze dat spul gebruiken.

Maar het kan dus toch geen kwaad,om zonder dat ge er erg in hebt, nog een paar extra koolhydraten op te nemen? Of zit daar een limiet op? Want dat is nog een nadeeltje dat ik vergeten ben, op die pot staat er nergens bij hoeveel je moet/mag gebruiken. Ik veronderstel dat het dan niet uitmaakt?

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

10-3-2004
12:54

www
 

Klein beetje een zijspoor:

Via mijn fysio te horen gekregen wat ze bij een topsport-team als bijvoorbeeld Ajax doen. De voedigngsdeskundige daar geeft de "jongens" gewoon een banaan en een sinasappel. En in de bidons komt gewoon water.
Om maar aan te geven dat de natuur het toch weer het beste weet eigenlijk.

Ook het 1 op 1 mengen van appel- of sinasappelsap met water ken ik. Isotoon. Maar ik vind de smaak niet zo lekker. Wat me het beste bevalt is nog altijd die vitaminetabletten met een fris smaakje. Dat drinkt zich als limonade!

 

 

Imaran
ne charme woko alstublief
2066 posts

10-3-2004
12:54

 

Fantomalt wordt in de regel alleen door een arts voorgeschreven en die bepaald hoeveel je ervan mag nemen. Op medisch advies dus....

 

 

hendrik
addict
464 posts

10-3-2004
12:54

www
 

djeezes, voor mij geen foliekes

ge pakt gewoon mineraalwater (geen gletsjerwater want daar zitten geen mineralenof zouten in en dat droogt u nog meer uit, tenzij je er een smaakje indoet: beetje thee of grenadine ofzo.)

En dan twee of drie (goedkope !!!) mueslibars
of zelfs gewoon ne mars ofzo.

Daar kom ik mee toe van 04.00 's morgens tot 16.00 's avonds (en dat moet iedereen kunnen, als ge 's morgens wat eet en 's avonds heel goed eet)

Uw lichaam kan heus wel wat aan.

 

 

BCN
red.
28 posts

10-3-2004
12:54

 

moved for the sake of all

This thread was moved by theboss