All about climbing...
Title Posted by Replies Views Last reply    

hellingsgraad freyr

13 1094 10-9-2004 18:38  

Last reply

Peter
[email protected]
posts

9-9-2004
16:24

 

hellingsgraad freyr

Breek nu mijn klomp. Onlangs las ik een artikel waarin werd gezegd dat landmassa's stijgen en dalen bij eb en vloed. Ik vind het jammer genoeg niet meer terug maar het zit nog in cache bij google ( Je moet eens intikken "eb vloed landmassa". Je ziet het staan bij de VRTen het Laatste Nieuws)

Waarom zeg ik dit, wij waren laatst aan het klimmen op de tete de lion in Freyr (R2). Ik ging op kop en deed de route, mijn maatjes raakten niet door het begin en eerst deden we nog wat anders. (we lieten het touw hangen)

Een paar uur later keerden we terug en toen was er één van de setjes die die morgen nog tegen de rots rustte die nu los hangde, zoals in een lichte overhang. Ik zweer het, het klinkt onnozel maar kan het zijn dat de rots ietske meer overhangde die namiddag? We hebben er die dag nog zitten over zeveren dat de tete de lion aan het kantelen was en zo, maar nu ik dat artikel onder ogen kreeg dacht ik opnieuw aan het voorval. KAN HET ZIJN DAT DE MAAS EN DE GETIJDENWERKING EN INVLOED HEEFT OP het FREYR-massief (of enkel op de tete de lion)??????

Nu, niet dat er kantelgevaar is of zo, maar kom, stel nu eens dat die rots een paar graadjes helt in de namiddag, dat zou de routes dus moeilijker maken!!!???

Iemand? Een geoloog onder ons misschien?



 

 

Imaran
ne charme woko alstublief
2066 posts

9-9-2004
16:29

 

Hmmm, ja pas op zeg, de Tete de lion gaat omvallen. Weet je, ik zou er gewoon niet meer gaan klimmen, stel je voor dat die omvalt terwijl je daar net klimt.
Dan breken de mensen zich over 500 jaar het hoofd hoe het toch kan dat daar 'n gemummificeerde mens onder de rotsblokken ligt...

 

 

Peter
[email protected]
posts

9-9-2004
16:39

 

Ha,ja, en hoe verklaar je dan dat mn setjes los hangden??

Klimt u regelmatig in Freyr of bent u geoloog?? Zo niet, gelieve u te onthouden aub van deze discussie , er staat al zever genoeg op het net.

 

 

Imaran
ne charme woko alstublief
2066 posts

9-9-2004
16:42

 

Ik klim regelmatig in Freyr en ik ben bloedserieus

Wat ik eigenlijk bedoel is dat jou eigen verhaal nogal onzinnig overkomt. Het trollgehalte is vrij hoog hier de laatste tijd

 

 

Lieven
I used to climb
646 posts

9-9-2004
17:03

 

Troll is ook het eerste wat (alweer!) in mn gedachten komt...

Of misschien was Peter gewoon zat(ter) in de namiddag?
 
----------------
"C'est pas l'homme qui prend la mer, c'est la mer qui prend l'homme"

 

 

Esteban
addict
462 posts
wie't kleine ni deert,
is't groote ni weert

9-9-2004
17:26

 

kdenk er ook zo iets van
en stel dan dat dat invloed zou hebben op de hellingsgraad: dan gaat da zeker ni zoveel invloed hebben da ge het verschil van voelt (ge voelt de aarde toch ook ni draaien)

 

 

Jap@a
daily client
125 posts

9-9-2004
18:46

www
 

Ervan uitgaande dat niet weer een troll is. En dat je dus echt naar een verklaring zoekt, zou ik die eerder zoeken in de stijl van lichte uitzetting van het metaal v.d. karabiner of de haken als gevolg van een dag in de zon hangen!! Maar dat je de helling van massieven zou kunnen waarnemen lijkt me idd zeer straf !!!

 

 

Nico W
Forum God
1057 posts
The ground is a harsh spotter.

9-9-2004
19:52

 


Kuststreken bewegen door eb en vloed


Onze kust beweegt 2 cm

In het oostelijk deel van Engeland, dat net als onze kust uitgeeft op de Noordzee, is de getijdenstijging veel kleiner, nauwelijks 2 centimeter.


2cm scheefzakking aan de kust, met een afstand in vogelvlucht tot freyr van laat ons zeggen 200km... kort rekensommetje leert dat de hoekverdraaiing in Freyr..... NADA is Breekt nu mij klomp zeg
 
----------------
Life on earth is expensive, but it does include an annual free trip around the sun.

 

 

Luca
daily client
84 posts

9-9-2004
20:24

 

Absurd

hm... dit is duidelijk het gevolg doordat de buitenste laag van de rots 's nachts vocht opslorpt en aldus uitzet=> zal dus boltrekken.
Doordat door de dag dit water weer zal verdampen zal aldus de rots weer krimpen waardoor deze hol zal trekken. Denken dat dit effect bekomen wordt door de getijden zou echter totaal absurd zijn.

 

 

heidi
funny bunny
2344 posts

10-9-2004
09:13

 

komt door al die voorklimmersvallen, iedere keer dat er iemand uitvalt krijgt de rots een ruk naar voor...ge moet het allemaal niet te ver zoeken
 
----------------
bunnies have more fun

 

 

Imaran
ne charme woko alstublief
2066 posts

10-9-2004
11:24

 

Hihi, net als de noordawand van de Merinos, daar zie je dat pas goed. Daar zijn al zoveel voorklimmersvallen gemaakt dat die echt bijna gaat omvallen!!

 

 

radic
girl spotter
580 posts
live the life you love, love the life you live

10-9-2004
13:11

www
 

Even was ik de wanhoop nabij...

Was ik nu echt zo een slecht klimmer...
Maar nu ben ik gerust, er is dus toch een reden waarom ik nog steeds geen 8a geklommen heb in Freyr...

Het jammere aan dit effect is natuurlijk wel dat nu blijkt dat die 6c maar een 5ke bleek te zijn...De getijden waren mij gunstig gezind...

 

 

Wimper
addict
225 posts
Hoe hoger je klimt, hoe dieper je kan vallen !

10-9-2004
18:38

 

@ Radic,

Ik denk de oplossing gevonden te hebben voor uw probleem. Ga dat niveau van route toch gewoonweg aan een rots klimmen die anders georiënteerd is. Stel je klimt aan de zuidkant en 't lukt niet. Ga ergens eentje van dat niveau zoeken aan de noordkant. Met die verschillen van helling klim je dus in de namiddag misschien op nen dalle ipv overhang
 
----------------
When you reach the top, you're only half way there !