All about climbing...
Title Posted by Replies Views Last reply    

gezocht klimboek

18 1778 9-7-2003 12:15  

Last reply

kevin
[email protected]
posts

3-7-2003
15:02

 

gezocht klimboek

Wij gaan met enkele vrienden deze zomer (binnen twee weken) de matterhorn doen. Niemand van ons heeft enige klimervaring en vermits een gids te duur
is denk ik dat het verstandigst is om eens een boekje te lezen over knopen
en ijshakken en zo.
Niet te moeilijk en liefst in het Nederlands. Kan iemand een boek aanraden?

 

 

argus
daily client
92 posts
argus,
klimmer in de broek

3-7-2003
15:06

 

ja, nijntje in de bergen, daar geraakt ge waarschijnlijk ook al ver genoeg mee.
wilt ge misschien voorhebben gelijk die twee belgen die dees week verongelukt zijn???

 
----------------
argus,
klimmer in de broek

 

 

Robbe
the spam club
2123 posts

3-7-2003
15:07

 


ik denk dat je met alleen een boekje niet veel succes zal hebben!

was er niet een maand geleden nog zo iemand??
 
[last edited on 2003.07.03 15:07:49]

 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

3-7-2003
15:09

www
 

troll?


G

 

 

Herman C.
daily client
73 posts

3-7-2003
15:14

 

Boekje

En stel dan dat je op wonderbaarlijke wijze de nodige technieken onder de knie krijgt, hoe dan je weg vinden naar de top ?

Wie kent er nog een goed boek over "de doolhof -praktische gids" of "de ziener - paranormale zoektocht" ?


Herman C

 

 

Joris
BCN security expert
2084 posts

3-7-2003
15:16

www
 

matterhorn + geen ervaring + geen gids = gekken werk

De ervaring voor zo een beklimmingen is niet alleen het kennen van wat knopen. en wat ijskappen.
Zulke dingen zijn gewoon niet te leren uit een boek.
in plaats daarvan, ga een stage volgen bij het VBSF of de BACCAB.

Ik qouteer van een site:


The ascent of Matterhorn must be taken seriously. This document alone does not contain sufficient information for an ascent of Matterhorn! Even experienced climbers are advised to hire a Guide.
Unexperienced climbers should not attempt an ascent of Matterhorn as their first mountain.

 
----------------
Start low, finish high...

 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

3-7-2003
15:16

www
 

Zonder boek? Dan doe je best volg gratis de gids...








... van een ander

 

 

Matti
addict
499 posts

3-7-2003
15:43

www
 

Beste Kevin,

we vinden het allemaal wel leuk om een eigen uitdaging te realizeren, maar het is slechts leuk geweest als je het ook kan navertellen!
Ge kunt natuurlijk chance hebben dat er je niets gebeurd, maar gevaren herkennen en erkennen doe je maar met de nodige ervaring. Met het volgen van een gids van een ander hebje natuurlijk zelf nog niet het juiste materiaal mee en breng je niet alleen jezelf maar waarschijnlijk ook nog anderen in gevaar, denk daar ook maar aan.

Mijn advies: ga eens naar een klimzaal (zie de uitstekende links van BCN) en probeer daar wat mensen aan te spreken die ervaring hebben. Ze zullen je wel op een HAALBAAR idee kunnen brengen voor je alpiene vakantie en met de nodige uitleg hoef je zelf geen boek te kopen. Zonder eigen ervaring is een boek ook maar papieren kennis.
Geloof me, ge zult meer plezier beleven met een beklimming die naargelang je eigen ervaring ook haalbaar is. Het staat je natuurlijk vrij zelf te bepalen welke risico's je wilt nemen.

Matti

 
[last edited on 2003.07.03 15:43:08]

 

 

Lieven Vlassenroot
Vlaanderns hoop in competitieve tijden
2918 posts

3-7-2003
16:01

 

een Tip

Beste Kevin,

Ik weet natuurlijk niet hoeveel ervaring jij en je vrienden hebben in de bergen, maar als je een mooie en haalbare vakantie wil hebben.

Ga naar het massief van de Gran Paradiso. Je kan er makkelijk van hut naar hut trekken met de nodige hoogtemeters, je komt er op de hoogste cols (tot 3300 meter) wel nog wat sneeuw tegen, maar normaal niet gevaarlijk. Als je geluk hebt, zie je zeker de steenbokken en de gemzen die er veelvuldig voorkomen. Hiermee kan je je meer dan een weekje zoet houden.

Als je dan toch echt op een hoge berg wil gestaan hebben, reserveer dan bij het begin van je tocht een gids in Cogne om de Gran Paradiso te beklimmen. De gids kost daar niet duur (wij betaalden met vijf elk 1500 BEF).

Hou het in elk geval veilig

Als je meer informatie wil (van welke hut naar welke hut, duur, moeilijkheden, waar overnachten, openbaar vervoer,...) stuur gerust een mailtje naar [email protected] . Ik zal wel pas vanaf 14/07 kunnen antwoorden om dat ik morgen op reis vertrek
 
----------------
I refuse to believe in a risk free society where the thrill of living is traded for the safety of existance

 

 

popol
bleau-kids generator
2947 posts
late night spammer

4-7-2003
05:30

 

Hoi, ik wil leren valschermspringen, maar een opleiding - laat staan een valscherm - vind ik te duur. Ik heb al wat stof bijeen gespaard, en wat koorden gepikt uit onze pa zijne tuin. Helaas heb ik geen ervaring met naald en draad. Weet er iemand een goed boek waarin uitgelegd staat hoe ik toch mijn eigen valscherm kan maken?

Point clear?

Een tip: volg de goede adviezen op deze pagina...

 

 

Toffee
Forum God
3933 posts

4-7-2003
06:51

 

Yep.
Het Rode Kruis heeft anders wel een zeer goedkope cursus EHBO.
En vergeet ook niet je lid te maken van de VBSF of BAC. Daar zit een verzekering inbegrepen.
De verzekering dekt immers de kosten van reddingen per helikopter en de rapatriëring van lijken naar het vaderland...
De kosten van de kist worden zelfs voorgeschoten.

 
[last edited on 2003.07.04 06:51:34]

 

 

Bart
[email protected]
posts

4-7-2003
10:59

 

probeer vooral de noordwand eens. Die ziet er tenminste nog wat uitdagend uit.(niet doen he)

 

 

Werner
I used to climb
509 posts

4-7-2003
11:02

 

Zonder ervaring de Matterhorn op? Je gaat toch minimum voor de Noordwand zeker?

Mogen de goden u gunstig gestemd zijn!


... ziet uwen engelbewaarder krijgt hier ook al een hartaanval!

Goe geprobeerd!!
 
----------------
"De mens die het meest geleefd heeft is niet hij, die de meeste jaren telt,
doch hij, die het 't diepst ervaren heeft." (J.J. Rousseau)

 

 

Joris
BCN security expert
2084 posts

4-7-2003
14:17

www
 

http://www.ivo.se/mike/pics/matter3.gif
en
http://www.about.ch/cantons/valais/matterhorn.jpg

dat is gene kattepis zoals ze hier in noord-limburg zouden zeggen...
 
----------------
"Where does all the white go when the snow melts ?"

 

 

Vincent2
daily client
180 posts

4-7-2003
16:38

www
 

Man, man, man! Hoe komen ze erbij? Boekje kopen over knopen en ijstechniekskes en dan... waarom niet de Matterhorn. "Mijn vrienden en ik hebben geen ervaring maar wij willen wel de Matterhorn doen. Zonder gids." Op uwe kop gevallen zeker? Volg cursussen bij VBSF of BAC maar vertel ginder maar niet wat je hier allemaal hebt gezegd.
 
----------------
Goe knabbelen en veel drinken!

 

 

Bart Naert
[email protected]
posts

9-7-2003
11:42

 

Joke?

Jongens toch. Volgens mij is diene Kevin gewoon ne grappenmaker die hier wat stof wil komen opwaaien en iedereen trapt er blijkbaar in.

 

 

Kurt
[email protected]
posts

9-7-2003
12:08

 

Grappenmakers?

Dit is toch niet het moment om dergelijke grappen uit te halen!

 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

9-7-2003
12:15

www
 

Die grap was er al eerder. (punt)
Heeft iedereen zijn zeg gehad? OK, allez sluiten dan maar, anders komen alle moralisten hier nog hun vingertje opsteken.

G