All about climbing...
Title Posted by Replies Views Last reply    

Drytoolen in België

hans 40 2216 7-10-2003 15:20  

Last reply

hans
daily client
142 posts
chalk is my dope

18-9-2003
09:30

 

Drytoolen in België

Zijn er wel eens klimmers die gewapend met pickels en stijgijzers naar de Ardeense rotsen trekken?

Wie heeft er ervaring mee,... waar, is het toegelaten?
 
----------------
chalk is my dope

 

 

wim
addict
309 posts

18-9-2003
10:12

 

De ideale training ....

Kies een klein massiefje uit, waar er (geen) weinig klimmers zijn ... een beetje gevaarlijk namelijk om naast een andere klimmer te gaan drytoolen ...

Wij hebben dit bvb al een aantal keren gedaan in Bohon (Roche Au Corbeau) ... je kan er een aantal schitterende routes doen met sijgijzers-piolets ... wel spannend !!

 

 

heidi
funny bunny
2344 posts

18-9-2003
15:16

 

maar dan liefst niet komende zondag want we gaan dat massiefje daar eens gaan onveilig maken, sportklimmend dan

 

 

hendrik
addict
464 posts

18-9-2003
22:51

www
 

ik heb ook al gedrytoold in belgie en das wel fijn

 

 

Guy Van den Bergh
laatst gezien op de Al'Legne
511 posts

19-9-2003
09:12

 

Beste zwans, is het echt nodig om met piolet en crampons de weinige belgische KLIM-rotsen die we hebben te massacreren.
Stel je voor dat er binnenkort nog zo een paar op dat idee komen, het zal er mooi uitzien dan.
krassen op de rotsen, grepen eruit sleuren met de piolets enz...





 

 

tweecplus
daily client
184 posts

19-9-2003
09:24

 

Drytoolen

Ik ben een hevig fan van het betere mixtewerk maar de eerste die ik op een mooi Belgisch rotsmassief met zijn piolets zie prutsen zal toch wat naar zijn kop krijgen van mij.
Trouwens het idee van drytoolen is dat er ook wat ijs aan te pas komt, NIET ????
Trouwens J. De Schepper heeft het drytoolen in België uitgevonden, lang geleden toen de Jaspers en andere Bubu's nog pampers droegen.
Trois Saurets(6c+) op stijgijzers en piolets in Freyr !!!! Niet voor herhaling vatbaar !!??

 

 

Nicolas
daily client
70 posts

19-9-2003
10:15

 

Pour le massif de Bohon et les autres sites dans les environs, j'habite pas loin! Le premier couilon que je vois massacrer mes rochers à coup de piolet et crampons, je lui coupe sa corde!!
 
----------------
La Limace

 

 

hans
daily client
142 posts
chalk is my dope

19-9-2003
15:06

 

Heb net gelezen dat je in Buggenhout ook kan oefenen op een oefenwand.

Voor één of andere zogenaamde local-klimmer zich echt kwaad gaat maken, daar eens gaan kijken.

Maar toch wel jaloers op de Ollanders met hun ijsmuur in Den Haag. Al is dat ook geen goedkope oplossing om de techniek of het ijsklimgevoel bij te schaven ...
 
----------------
chalk is my dope

 

 

Mat
Uncle Ben's favorite nephew
218 posts
"I think climbers should get credit just for remembering what their jobs are on Mondays." - Gary Clark

19-9-2003
15:33

www
 

Nog geen slecht gedacht allemaal met onze ijzerwinkel op die kompleet afgesleten 3kes en 4kes, misschien is het na enkele seizoenen terug beklimbaar!

De klimscholen zullen u dankbaar zijn!
 
----------------
"I think climbers should get credit just for remembering what their jobs are on Mondays." - Gary Clark

 

 

hendrik
addict
464 posts

20-9-2003
22:40

www
 

sorry maar ik geef bakkie gelijk he,


het gaat iddenkel over max 5e graad.

bovendien heb ik niks gezegd over drytoolen in freyr ofzo, der zijn nog genoeg kleine rotskes die nog ni geequipeerd zijn en waar je kan topropen rond een boom



 

 

bartl
regular
37 posts

24-9-2003
22:06

 

soort bij soort ?

Ik ben nogal verbaasd over de heftigheid waarmee aan aantal klimmers het dry-toolen veroordelen, terwijl er uit de overige reacties blijkt dat er wel degelijk een groep van klimmers duidelijk interesse toont om af en toe met de ganse ijzerwinkel aan de slag te gaan (hoewel slag er misschien net niet bij zal zijn).

Ik hoop dat alle dreigementen die werden geuit bij woorden blijven de komende winter

... of moeten we nu reeds een dialoog opstarten om uit te maken / af te spreken op welke rotsen er best wordt gedrytoold, dit om minimale verstoring van de 'gewone' klimmers te veroorzaken en omdat het misschien leuker is met soortgenoten aan de rotsen te vertoeven.

Trouwens wat gaan we doen met de mensen die af en toe met bottines gaan klimmen ?

 

 

popol
bleau-kids generator
2947 posts
late night spammer

24-9-2003
22:49

 

Ondersteboven boven een kampvuurtje grillen? Zeventien jaar strafkamp in Siberië? Indelen bij de kuisploeg van het Belgian Rebolting Team?

 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

24-9-2003
23:53

www
 

Kijk maar eens naar de poll...
't is wel nog de oude code, die niet kan tellen.

G

 

 

Thorgal
be carefull with that axe
243 posts

24-9-2003
23:53

 

Akkoord drytoolen is niet altijd even goed voor de rots, in het bijzonder niet voor de Belgische. Maar al die vettige pollen en die wolken magnesium ook niet!
Anyway, als iedereen zich een beetje verantwoordelijk voelt voor de rotsen en de klimmers die nadien komen...

Trouwens de eerste die ongevraagd aan mijn touw durft snijden krijgt met mijn piolet te doen
Ik zou der ook mijn voeten kunnen aan vegen, heeft wel effect met die crampons
 
----------------
Bij alle nevels van de Niflheim!!

 

 

Seán
Ca Colle!!!
251 posts
DAS is good for you!

25-9-2003
00:02

 

Ik heb al verhaaltjes gehoord van vrij moeilijke sporen in Freyr die gedrytooled werden in den tijd (van d'echte)... Maar ik zou het toch ook niet leuk vinden om beschadigde routes tegen te komen... Crampons laten littekens achter....kijk maar:
http://www.theshortspan.com/stuff/scratch.htm

 
----------------
"May the God of friction be with you!"

 
[last edited on 2003.09.25 00:02:59]

 

 

BramR
[email protected]
posts

25-9-2003
18:00

 

Als...

ik zondag een touw zie met een drytooler eraan dan zet ik er mijn stijgijzers op

 

 

popol
bleau-kids generator
2947 posts
late night spammer

25-9-2003
18:37

 

Doe maar, daar kan dat touw gerust tegen volgens Schubert

Kleine bemerking: als er zo moeilijk gedaan wordt over drytoolen, kan je dan de aversie tegen mechanische hulpmiddelen die krassen/beschadigingen maken op de rots ook doortrekken naar bv. skyhooks, nuts of friends?
 
[last edited on 2003.09.25 18:37:03]

 

 

BZ
bleaubabe owner
4816 posts

25-9-2003
21:47

 

Ik wacht alleszinds op de eerste vorst en hopelijk zelfs een beetje sneeuw

@poll, idd jong!
Waarom zo moeilijk doen? Wat maakt nu een krasje?
Wat regen, wat wind, wat vorst en je ziet het niet meer! Mijn standpunt: de bergen(rotsen) zijn van iedereen, maar gebruik ze rationeel! Plus heb respect voor mekaar en voor de natuur(zie andere thread) met dreigen kom je nergens... Berg- rotsklimmen is een mooie sport, hou het zo!!!
 
----------------
Geef mij een rots en ik kruip er op!

 
[last edited on 2003.09.25 21:46:57]
 
[last edited on 2003.09.25 21:47:31]

 

 

nobody
noob
2 posts

27-9-2003
20:12

 

cut my rope and i'll see you in hell, dude!

Aan allen die mijn koord willen komen doorsnijden: ik heb een beetje veel last van achtervolgingswaanzin en mijn geliefde bezigheid, na drytoolen , is non-conventionele oorlogsvoering

 

 

DE LODE
I used to climb
557 posts
DE LODE (LHFAM)

27-9-2003
20:25

 

Ik denk ni dat et probleem is dat er door het drytoolen krasjes op de rotsen komen maar eerder dat ge met uw piolet veel te gemakkelijk grepen kapot trekt!
Hoe komt het dat ge die grepen kapot trekt? Het oppervlak van een hand op een greep is veel groter dan de punt van uw piolet op de greep(+/- 1 mm² ofzo), hierdoor wordt het gewicht op de greep anders verdeeld.
(Nooit gehoord van het verhaaltje van een olifant en een dame met naaldhakken die op een parketvloer staan? Wie zakt er het eerst door?)
 
----------------
DE LODE (LHFAM)