All comments on routes, broken holds, difficulty, repetitions, bolting, birds... only in Belgium!
Title Posted by Replies Views Last reply    

Route-overzicht Sy: Vignobles/Vierge

Harald Swen 5 2633 13-6-2006 15:47  

Last reply

Harald Swen
addict
430 posts
Beta male

13-6-2006
15:49

 

Route-overzicht Sy: Vignobles/Vierge

Hallo,

Ik ben afgelopen weekend eens in Sy wezen klimmen. Heel leuk: mooie rots, lekker rustig. Ik heb er alleen nog geen goede topo van. Heeft iemand misschien een topo (of een zelf in elkaar geknutseld overzichtje) digitaal beschikbaar? Ik ben voornamelijk op zoek naar een lijstje met de routenamen + waardering op de Vignobles vlnr.

Voor de Vierge is het me bijna duidelijk. Ik mis nog een paar namen en waarderingen. Ik zal zelf een topo tekenen zodra ik alles compleet heb.

Vierge stroomafwaarts, VLNR:

1. XXX: geen haken, alleen relais.
2. XXX: 2 oude boorhaken, nieuw relais.
3. XXX: 7 nieuwe boorhaken, circa 6a.
4. El Cascador: nieuwe route. 2 brochen, start in versnijding links van L'Acte Manque. Uitklimmen via L'Acte Manque - 7a.
5. L'Acte Manque/Cascador variant: instap via L? Acte, traverse onder de bombé naar links. Uitklim via 6a. 7a.
6. L'Acte Manque variant: normale instap, dan een kleine traverse onder de bombé (klip de 1e haak van de voorgaande route) en omhoog via de normale route) - 7a.
7. L'Acte manque - 7a/7a+.
8. Eddy Merckx: expo, glad en vies (doordat de abseilpiste hierover loopt. Starten via Acte of direct omhoog tussen Acte en Bagarre??? - ?
9. La Bagarre: de hoekverscnijding. Eén (of twee) oude ringhaak(en), verder niet behaakt - 5+? Variant start in diedre - 6a+.
10. Crise De Main : boulderroute. Staande start op steen. Blokpas en makkelijk uitklimmen - 7a.
11. Crise de Main (départ assis) : idem, maar met zitstart. Lang nat in 't voorjaar - 8a.
12. L'Esoterique : zitstart, lang nat in 't voorjaar. Blokpas en makkelijke uitklim - 7b+.
13. L'Esoterique (depart debout) : Blokpas en makkelijke uitklim - 7a+.
14. Palace Club: Instap via L'Esoterique, traverse naar links tot aan de start van L'Acte Manque, na derde haak naar links, twee nieuwe brochen volgen. Uitklim via route 3. Preclip 3e haak Eso, daarna touw doortrekken naar zekeraar. - 7c.
15. Le Guepier: links van het beeldje. Harde start, makkelijke uitklim - 6a+/6b.
16. La Judith: rechts van het beeldje. Harde start, makkelijke uitklim - 6a+.
17. Le Purgatoire (variante directe) : Harde start, makkelijke uitklim - 6b+.
18. Le Purgatoire : Harde start, makkelijke uitklim - 5c+.
19. L'Arête du T.C.B. : 1 oude haak ? 4 ?

Vierge stroomopwaarts, VLNR:

1. Le Pourpoint : Harde start, makkelijke uitklim - 5b
2. Les Spinaches : Harde start, makkelijke uitklim - 6a/6a+
3. Sans B 12: Boulderroute. Harde start, makkelijke uitklim 7a
4. La Rig à Dig Dig : jumpstart naar bak. Redelijk conti. 6c
5. Les Fourmis : mooie spleet. Harde start, makkelijke uitklim - 5+.
6. Patmier 6b / direct 6c : in feite dezelfde route, al dan niet met gebruik diedre aan rechterzijde. ? 6b+.
7. Le diedre facile : begroeid, geen haken ? 3?

Dan houd ik nog wat routes over die ik niet kan plaatsen. Zijn dit oude routes op mephaken? En wie weet wat over de korte routes op de twee blokken 30 meter stroomopwaarts van de Vierge?

1. L'Envers du décor 6a
2. Le Bidule 4+
3. Le Triste Hetre 4
4. Les Trois Bouleaux 5a

Harald


 
----------------

Learn to swim.

 

 
[last edited on 2006.06.13 15:49:05]

 

 

Harald Swen
addict
430 posts
Beta male

13-6-2006
13:31

 

Dank je wel voor de info! En dank je wel voor al het werk om de haken te plaatsen en de rots te kuisen.

 

 

Erik
daily client
157 posts

13-6-2006
14:17

 

Heya harald

Heb nog een hele oude topo liggen (kopietjes) met wat voormalige routes. Misschien dat je daar nog wat aan hebt?

 

 

Kees Breek
addict
278 posts

13-6-2006
15:03

 

Ik heb je net de Vignobles gemaild. De topo vindt de staande start van Esoterique overigens 9- (7b+). Daarin wordt niet gesproken over eliminaties in de vorm van zitstart of laag beginnen.
Oh ja 8 is Eddy Merkx, beginvariant van Acte Manque, waardering onbekend.
 
[last edited on 2006.06.13 15:03:46]

 

 

Harald Swen
addict
430 posts
Beta male

13-6-2006
15:47

 

De staande start van Eso is zekerweten geen 7b+. De zitstart waarschijnlijk wel. Heb nog aan een local gevraagd hoe alle routes en varianten liepen. Hij heeft de moves van Crise, Eso en de combi vrnl uitgelegd.

Route 8 loopt parallel aan L' Acte Manque en de Bagarre. Wat wel zou kunnen dat je start in Acte en dan uitklimt via route 8. Maar mooier en (waarschijnlijk) homogener is 't om te starten in de wand tussen Acte en Bagarre. Wel erg hoge eerste haak in dat geval...