All comments on routes, broken holds, difficulty, repetitions, bolting, birds... only in Belgium!
Title Posted by Replies Views Last reply    

Milieuvergunning en verboden routes in HOTTON, massief Les Rocher du Renissart

Geza TOTH 14 4131 14-6-2006 12:47  

Last reply

Geza TOTH
I used to climb
968 posts
Alpi-Secourist + Wilderness First Responder

14-12-2005
22:28

www
 

Milieuvergunning en verboden routes in HOTTON, massief Les Rocher du Renissart

Zopas verschenen op de website van het VBSF, zeker eens te lezen en te onthouden in ons aller belang

http://www.vbsf.be/natuurbescherming%20hotton.htm

Een vergunning werd voor 5jaar gekregen, met en pak voorwaarden.
Een zeer belangrijke is het verbod van het beklimmen van enkele routes.

Klimroutes waar niet langer geklommen mag worden*
Massief Rénissart:
- La Cheminée Rénissart, n° 9
- La Cyrano, n° 15
Massief Amonts:
- L?elephant, n° 1
- Les oeufs de giraffe, n° 2
- Les ?ufs d?elefant, n° 3
- Les ?ufs du fourmis, n° 4
- Le fanfan la tulipe, n° 5
- Le bon Clou, n° 6
- Mar-si-pi-la-mi, n° 7
Massief Mandille:
- Alle routes die na het verschijnen van de topo geopend werden. Dit zijn de routes rechts van de Liana, n° 15.
Het routeaanbod in de massieven Avals en Fré-Diame blijft ongewijzigd.

* Naam en nummering klimroutes zoals vermeld in topo verschenen in januarin 1999.

Klim ze, NIET meer

 

 


addict
278 posts
'Anything you can climb you can easily watch tumble away'

15-12-2005
09:22

 

Waarom niet naam en nummering gebruiken van de recentste topo (2003)?
Ik vind het wel spijtig dat er nu een paar viertjes op de mandille niet meer beklommen mogen worden. Dat was supertof om met beginners te doen.
 
----------------
O'clock tick tock

 

 

argus
daily client
92 posts
argus,
klimmer in de broek

15-12-2005
10:45

 

wordt er dan iets gedaan om die routes onbeklimbaar te maken? da's redelijk wa efficienter.
 
----------------
argus,
klimmer in de broek

 

 

Haan
daily client
51 posts
Wees realistisch, eis het onmogelijke - El Ché

17-12-2005
17:02

 

Dat is misschien het beste, een plaatje aan de eerste haak hangen verboden te klimmen ofzo, anders gaan de meeste mensen da toch niet weten, of vergeten zijn als het klimseizoen terug begint.
 
----------------
Wees realistisch, eis het onmogelijke - El Ché

 

 

papillon
noob
10 posts

17-12-2005
17:27

 

Verwijder ofwel al die haken of zorg dat er door elke haak een bout hangt (wel enen die deftig is vastgezet) en verwijder de betreffende relais zodat er genen enkele het in zijnen domme kop krijgt om die route nog te klimmen.

 

 

Kees Breek
addict
278 posts

19-12-2005
18:42

 

Als je alles weg gaat halen dan ga je er dus vanuit dat alle routes voorgoed niet meer beklommen mogen worden. Dat lijkt me een nogal pessimistische opstelling. Over 5 jaar zal blijken dat een aantal van deze routes vanuit natuurbeheers-oogpunt voor niets is gesloten en hopelijke leidt dat weer tot een iets ruimere vergunning.
De eerste 2 haken en het relais onbruikbaar maken met bouten en moeren lijkt me afdoende.
 
[last edited on 2005.12.19 18:42:20]

 

 

Stef Laevaert
noob
12 posts

7-3-2006
17:35

 

INFO ivm verwijderen route

De routes worden behandeld als volgt.
- de eerste 3 haken worden verwijderd.
- de standplaats wordt verwijderd. (bijna op alle is dit de 2 haken met ketting)
- onderaan komen kleine pictogrambordjes welke via een infopaneel worden gecommuniceerd (cirkel met kruisje)

Tevens belangrijk voor zij die gaan klimmen in Hotton:
Recent hebben we in overleg met DNF (Division-Nature & Forets) een aantal delen van de bovenzijde van het massief onder handen genomen. Wees niet verbaasd als je bovenkomt! Dit wordt ons zo opgelegd. Vanaf 1 augustus zal de rest van de bovenzijde onder handen worden genomen.
Ter hoogte van de onderzijde van Mandille (routes zie opsomming Geza) hebben we bewust het hout- en snoeiafval laten liggen om het klimmen van deze routes te bemoeilijken. Op het ogenblik dat de haken worden verwijderd zal dit ook gecommuniceerd worden.

En om even filosofisch af te sluiten wil ik benadrukken dat het inderdaad spijtig is dat er routes moeten gesloten worden die mogelijk in de toekomst terug worden opengesteld. Dit is geen utopie. Doch dit kan enkel als we de weg die we nu ingaan verder afleggen.
Via biotoopimpactstudies is men er inmiddels ook al achter dat al die rotswerken (beklimbaar maken en uitrusten van) zijn positief effect heeft. Zo is het niet ondenkbaar dat in de toekomst bepaalde deelmassieven of rotsen worden opengesteld mits een verantwoord beheer. Dit is een win-win situatie aangezien de bewust na te streven biotoop er anders zowieso geen kans krijgt.
Dit lijkt misschien een contradictie namelijk een natuurlijke biotoop nastreven door middel van menselijke tussenkomst. Je zou het kunnen vergelijken met de Kalmthoutse heide of de Hoge Venen? Die zijn pas echt artificieel of wist je dat nog niet.
Wat wij doen is eerder de klok terugdraaien in de tijd. Namelijk toen er nog schaapjes graasden op de bovenzijde van die rotsen. Poog voor het slapengaan al die schaapjes eens te tellen die over onze rotsen in België springen? Zeker dat je al slaapt voor je van al die routes er onder kan dromen. En dit moeten er niet overal 100 zijn. Links een 5-tal en rechts een 5-tal zou al heel fijn zijn. Ik denk dat niemand daar iets op tegen kan hebben. De recreatieve sport/rotsklimmer kan dan rustig zijn ding doen en hoeft niet gefrustreerd rond te lopen als men een klimschool in zijn nek dropt. (Of was het andersom?)

EN OM ECHT AF TE SLUITEN: Gaan klimmen is heel leuk en liefst zonder al te veel braam of andere pikdinges, vallende stenen en met goede veiligheiduitrusting, haken etc.

Zijn jullie al eens een handje gaan helpen bij de mensen van Belgian Rebolting of op een VBSF werkdag? Zij zijn tenslotte de enige die er voor zorgen dat jij KAN gaan klimmen. Was het onlangs geen week van de vrijwilliger???

HIEP HIEP HOERA VOOR ALLE VRIJWILLIG WERKENDE ROTSWROETERS.

ugh

Stef Laevaert
VBSF coördinatie klimmassieven



 
[last edited on 2006.03.07 17:31:47]
 
[last edited on 2006.03.07 17:34:37]
 
[last edited on 2006.03.07 17:35:01]
 
[last edited on 2006.03.07 17:35:44]

 

 

Serre
regular
45 posts

15-3-2006
09:12

 

Ik heb een nieuwere topo (2003) en vraag mij dus het volgende af,

mag er op:
de N° 15, genaamd L'ETAGE in het Renissart-massief nu nog geklommen worden of niet?
de N° 15, genaamd OVIDE'S PARADISE en alle routes rechts daarvan in het MANDILLE-massief? (is het dan alleen de N° 16 tot 26, of is de 15 zelf ook verboden terrein?)

LET ME KNOW PLEASE,

serre

 

 

Imaran
ne charme woko alstublief
2066 posts

15-3-2006
16:00

 

Misschien ook even mailen naar de VBSF zelf? Die kunnen je alle info geven....

 

 

Geza TOTH
I used to climb
968 posts
Alpi-Secourist + Wilderness First Responder

15-3-2006
17:22

www
 

De verantwoordelijke voor de rotswerkzaamheden voor het VBSF is Stef Laevaert.
Hij is te bereiken via zijn VBSF emailadres namelijk stef.laevaertATvbsf.be

en anders is er via de VBSF website ook de mogelijkheid om opmerkingen te plaatsen of vragen te stellen via een formuliertje te bereiken via volgende link

http://www.vbsf.be/massief_formulier2002.htm

 
[last edited on 2006.03.15 17:22:41]

 

 

Stef Laevaert
noob
12 posts

16-3-2006
14:33

 

Tot nader order op zijn Belgisch?

Aangezien de Geza blijkbaar ook al een paar pintjes te veel op had of nen te dikke vinger staan er een paar foutjes in mijn mailadres.
De vingers nog een beetje opgezwollen van dat fantastisch werk in Pont à Lesse zaterdag zeker?
Ik heb de positif comment van OBV Mitch al gehoord. Nice steps en goegedaan van die leuning, tsja spijtig, nietwaar.

adreske is [email protected]
Simpeler kan niet.

Betreffende nu wel of niet die routes nog klimmen en welke juist?

Het milieudossier bepaalt dat we een periode van 5 jaar hebben om alle opgelegde zaken te realiseren. Er zal dan een herevaluatie van de toestand worden opgemaakt met biotoopimpactstudie. Door eerst het snoei- & kapwerk te verrichten en dit te bestendigen gaan we hier over 4 jaar al een aanzienlijke verandering van de flora bemerken. Er zullen tussentijdse evaluaties gebeuren welke mogelijk het het sluiten van enkele van die routes positief kunnen beïnvloeden? Wat bv het probleem is met de routes op Mandille zie ik niet onmiddellijk aangezien er daar nergens moet uitgeklommen worden en die routes niet als "kalkgrasland" kunnen aanzien worden.
De weinige éénjarige bloempjes, die kunnen perfect in harmonie met de klimmer leven. Vooral de eventuele "braam" die is door zowel klimmer als "milieulant" niet geliefd is kan er dan ook welig tieren.
Op de routes van "Les Amonts" is de situatie anders gezien er daar een sluippad naar boven loopt en je dit wel kan aanzien als deels kalkgrasland. Bijkomend dat hier enkele "waardevolle" planten staan.

De melding van Geza ivm het verbod tot klimmen van die routes staat idd in de milieuvergunning doch gezien het tijdsplan ... . In een vorig leven heb ik nog polis en dief gespeeld doch ik ga daar niet de champetter komen uithangen. Allen zien dat je een "fankaart" hebt. (lidmaatschap van VBSF, BAC, CAB, .... zie eventueel wie mag er klimmen op de vbsf-siet)

Op het ogenblik dat er bordjes (X) hangen zal je het zien. En tsjién er mankeren een paar haken???
Ik mag het eigenlijk niet zeggen doch mijn emotioneel-anarchistisch trekje (stevig soms) zegt geniet ervan zolang je nog kan.
Het zweet dat in sommige van die routes is gestoken is nog maar amper opgedroogd.
Je moet maar eens aan die rotsen likken, je proeft het nog. Hmmm en de solfer van die verse kalk heerlijk.

Let's go climb some.

(niet vergeten te komen helpen hé SCHWULAH
dixit RMMSTN)

 
[last edited on 2006.03.16 14:31:51]
 
[last edited on 2006.03.16 14:33:34]

 

 

Serre
regular
45 posts

11-6-2006
22:28

 

BENLANGRIJK BERICHT

Nu jullie hier toch over Hotton bezig zijn....

Ben er deze zaterdag nog gaan klimmen en twee opmerkingen:

1: Op massief renissart op route 1 "LES PENDULETTES" , links naast de derde haak zit er een serieuze rotsblok los!!!! ik schat ongeveer een dertig kilo zware blok, die extreem los zit. Hij is volledig los en heeft niet veel nodig om naar beneden te vallen. Stel je voor wat er gebeurt als er iemand met zijn touw achter haakt en de mensen beneden deze blok op hun krijgen. heb getwijfeld om hem zelf naar benden te gooien, maar wegens te veel hollanders beneden heb ik het toch maar niet gedaan
Dus bij deze zijn jullie gewaarschuwd.

2: Ik krijg het schijt van mensen die heel de dag een route bezet houden door hun touw er ongeneerd te laten hangen alsof de route van hun is.... en dan heb ik het over de mensen die van 12:00 tot 17:00 LA BELLE HELENE en bijna het hele MANDILLE MASSIEF bezet hebben gehouden.... terwijl er daar bijna niemand rond liep. Volgende keer touwtje weghalen dat de andere klimmers ook hun gang kunnen gaan! Anders doe ik het graag in juliie plaats.

3: Blijkbaar word er geen rekening gehouden met het feit dat enkele routes nu 'gesloten' zijn.....


Maar swat, al bij al een leuk klimweekend gehad

Greetz

 

 

Serre
regular
45 posts

14-6-2006
11:13

 

Spijtig dat er niemand op reageert.....
Voor een onwetende klimmer die zich aan deze losse blok optrekt en zijn/haar partner kan dit wel eens nare gevolgen hebben.....


 

 

marie-anne
Forum God
1493 posts

14-6-2006
12:50

 

Ik ben er zeker van dat Stef Laevaert dit heeft gelezen en actie zal ondernemen (nietwaar Stef ...?)
Maar stuur ook je opmerking even door, rechtstreeks aan VBSF. Dat werkt goed en veel sneller ! Trouwens, op de site van VBSF is een formuliertje dat je kan invullen voor zulke toestanden.
Die mensen zitten niet hele dagen op het forum van BCN te staren...

BTW, ik erger me ook dood aan die route-bezetters !
Meestal ga ik het dan wel vriendelijk vragen om even op te krassen zodat iedereen daar kan klimmen. Levert dit niets op : uithalen dat touw en netjes aan de kant leggen !
 
[last edited on 2006.06.14 12:50:00]