All comments on routes, broken holds, difficulty, repetitions, bolting, birds... only in Belgium!
Title Posted by Replies Views Last reply    

verroeste plaquettes in Dave

39 4110 27-11-2005 01:09  

Last reply

Stephan aka stefke
multiforale schizofreen
4371 posts
Klimkriebels again

26-9-2005
15:15

 

m. heeft wel een punt, de naam wordt gebruikt naar gelang het hen goed uitkomt:

-terrain d'aventure: voor de verzekering en om te kunnen blijven zeggen dat klimmen een 'gevaarlijke sport' is.
-opleiding sportklimmen: voor het eigen imago en om het kind een naam te geven.

Ik ben er volmondig mee akkoord dat de voorbije jaren veel te veel tijd en geld naar andere (daarom niet nutteloze) doelen is gegaan, behalve de veiligheid van een redelijk gefrequenteerd massief (zoals Dave).
 
----------------
C'est quand qu'il reneige??

 

 

m.
I used to climb
501 posts
vur mich en dzjat kaffei,en dzjee?

26-9-2005
15:29

 

Neen mijn waarde Argus, hier moet ik je even tegenspreken.
"ecole d'escalade" is een deelsektor van een sportklimmassief dat specifiek afgezekerd is om je te laten kennis maken met de geneugten van het klimmen.


check it out op

http://www.ffme.fr/escalade/site/index.htm

Is een interressante site met allerlei normen en defenities van de ons aller geliefde sport.

 
----------------
vur mich en dzjat kaffei,en dzjee?

 

 

BZ
bleaubabe owner
4816 posts

26-9-2005
16:23

 


te veel tijd en geld naar andere (daarom niet nutteloze) doelen is gegaan, behalve de veiligheid van een redelijk gefrequenteerd massief


Bon, daar gaan we weer! Grootspraak à volonté!

Als je dan toch vindt dat er te weinig geld voorhanden is...Op de site van http://www.rebolting.be kan je hun rekeningnummer terugvinden!

Anderzijds: er mag eens over gediscussieerd worden (er zijn wel degelijk routes die ne keer opnieuw behaakt mogen worden), maar hou het bij het melden ervan. Wanneer de "papierenmolen" zijn werk gedaan heeft zal het er wel eens van komen zeker? En tot zolang: kruip gewoon ergens anders in, er is nog genoeg te doen in dit apenland!

 

 

m.
I used to climb
501 posts
vur mich en dzjat kaffei,en dzjee?

10-12-2012
14:29

 

Tiens ik dacht dat gij toch ook op zoek waart naar een "veilge" relais te Dave. http://www.belclimb.be/forum_posts.asp?mode=viewTopic&topicID=6490&startReply=0#last








 
----------------
vur mich en dzjat kaffei,en dzjee?

 

 

BZ
bleaubabe owner
4816 posts

26-9-2005
16:35

 

Ik stel me gewoon de vraag

Over de veiligheid ervan ga ik me niet uitspreken, 't zijn schoon colalipkes, goe genoeg om ne keer op te vallen!

 

 


addict
278 posts
'Anything you can climb you can easily watch tumble away'

28-9-2005
17:06

 

Even recapituleren

Deze thread was eigenlijk alleen bedoeld als vraag naar informatie. Maar er is heel wat meer naar voren gekomen dan ik verwacht had. We besluiten dus dat:
1. De haken in Dave niet gegarandeerd veilig zijn, vallen doe je op eigen risico
2. Eigenlijk geen enkele haak in België gegarandeerd veilig is, iets wat door VBSF noch CAB/BAC duidelijk wordt meegedeeld
3. Dave altijd al bekend heeft gestaan als gevaarlijk massief en dit volgens sommigen genoeg reden is om oude haken te laten hangen en mensen te laten verongelukken
4. Klimmen blijkbaar zo moeilijk en gevaarlijk mogelijk moet zijn
5. De regering om milieuredenen het aantal haken in routes beperkt én onnodig de vernieuwing van haken vertraagt
6. Ge mij in de nabije toekomst niet in Dave zult terugzien...

 

 

kobe
daily client
146 posts

28-9-2005
17:36

www
 

2de en laatste poging

Samenvatting volgens mij:

1. De haken in Dave niet gegarandeerd veilig zijn, vallen doe je op eigen risico
2. Eigenlijk geen enkele haak in België gegarandeerd veilig is, wat duidelijk wordt meedegedeeld in bijvoorbeeld topo van 'Awirs' 'Reglementering betreffende de toegang tot de rotsen in beheer van de CAB-BAC
3. Dave niet gevaarlijker is dan eender welk ander massief in belgië. Kruip maar eens in ne klassieker in freyr.
4. Klimmen een 'advontuurlijke' buitensport is. En ja, als je boven een haak staat kan je wel eens kan vallen.
5. De regering om milieuredenen, een aantal administratieve voorwaarden oplegt, alvorens je haken kan zetten. Deze administratieve rompslomp vertraagt inderdaad de renovatie werkzaamheden.
Heb nooit gesproken dat de overheid het 'aantal' haken in routes beperkt. Maar in de klimmerswereld wordt algemeen aangenomen dat je het engagement van een route behoud bij het
herbehaken van een route, dit engagement wordt bepaald door de route openaar.

6. Ge mij in de nabije toekomst zeker in Dave zult zien, wie gaat anders die prul repareren.

Veel klimgroeten,
Kobe
Belgian Rebolting Team
 
----------------
Ma meeennne maaann

 

 

De Lowie
daily client
138 posts

29-9-2005
00:32

 

@ Kobe

?Ge mij in de nabije toekomst zeker in Dave zult zien, wie gaat anders die prul repareren.?

Nogal goed dat er nog een paar idealisten zijn die in dit marginaal klimwereldje nog het beste van zich zelve geven ( en het volhouden)
Hier moesten we allemaal ons petje voor afdoen.

Groetjes

 

 

m.
I used to climb
501 posts
vur mich en dzjat kaffei,en dzjee?

29-9-2005
09:44

 

Uiteraard verdienen die mannen respect en hulp, dat krijgen ze ook!
Maar daar gaat het hier niet over Lowie, hier worden vragen gesteld naar veiligheid toe en waarom het zo lang duurt.
Als je de bovenvermelde link naar FFME eens openklikt zal je zien dat er allerlei normen en besluiten bestaan over clasificatie en uitrusting van klimmassieven.
De federaties geven constant de signalen dat ze het "sportklimmen" willen structuren,uitbouwen,ontwikkelingslijnen uitwerken,...enz om de sport alzo naar een hoger niveau te tillen.
Awel volgens mijn bescheiden mening horen daar veilig afgezekerde routes bij.
Of ga je soms bij initiaties en opendeurdagen tegen de ouders van potentiele klimmertjes zeggen dat er " wel eens wat oude haken zitten die kunnen loskomen"?
 
----------------
vur mich en dzjat kaffei,en dzjee?

 

 

Jo
Forum God
1843 posts
Think different!

29-9-2005
16:23

www
 

m. heeft zeker een punt als hij het heeft over het (hypocriete) verschil tussen "sportklimmen" en " terrain d'aventure". Maar daar gaat het hier niet over dacht ik!

Punt dat hier nog niet aangehaald is, is: de rotsstructuur in Dave laat vaak niet toe dat er zgn. veilige haken geplaatst worden! De rots zit daar vaak vol holtes. Wat hebt ge dan liefst: dat er een mooie nieuwe broche zit die er met rots en al uitkomt als ge der stevig op valt, of dat het echte engagement van de route duidelijk wordt door minder haken?

Als Dave een massief moet worden waar ge met een gerust hart met uw klein mannen kunt gaan klimmen, dat ze dan eerst die racebaan onder aan de rotsen eens verleggen! Volgens mij gaan er in Dave eerder slachtofffers vallen daardoor dan door de behaking.
 
----------------
Think different!

 

 

argus
daily client
92 posts
argus,
klimmer in de broek

29-9-2005
16:48

 

de meeste doden die in dave gevallen zijn kwamen toch van 't zothuis daarboven?
 
----------------
argus,
klimmer in de broek

 

 

kobe
daily client
146 posts

30-9-2005
00:20

www
 

aanvulling

voor de 'Reglementering betreffende de toegang tot de rotsen in beheer van CAB-BAC'

zie volgende link:
http://www.belgischealpenclub.be/sport_accomodatie/toegang_massieven_nationaal_algemeen.htm



 
----------------
Ma meeennne maaann

 

 

Seán
Ca Colle!!!
251 posts
DAS is good for you!

30-9-2005
17:24

 

Als Boss ne cent kreeg voor elke post met zever dan zou hij miljonair zijn...

Als ge vindt da Dave geen goed massief is om kliminitiatie te geven (buiten die drukke weg) dan weet ik het ook ni, dan blijft ge misschien best in uw klimzaal.
Bovendien is't ni omdat het geen blinkende broche is, da het ni stevig genoeg is om een val te houden. Probeer maar ge zult verschieten van hoe goed oude veroeste pitons een val kunnen houden. Persoonlijk heb ik nog geen haak gezien in Dave waar ik niet op zou vallen (ik kom er wel niet zo vaak). Ge moet ni van elke rots ne walibi klimzaal beginne maken.
Minimum impact.
 
----------------
DAS is good for you!

 

 

Bart Dendas
addict
361 posts
if your balls are big enough, they work kinda like a crashpad.
supported by denDAS-committÃe

30-9-2005
18:32

www
 

minimum impact...

maximum pleasure
 
----------------
if your balls are big enough, they work kinda like a crashpad.
supported by denDAS-committée

 

 

Toffee
Forum God
3933 posts

30-9-2005
19:29

 

En update van de topo van Dave zou eigenlijk ook geen overbodige luxe zijn...
De huidige gedrukte topo is van het jaar 1985
dacht ik.

Van Freyr komt er wel na drie jaar een nieuwe topo uit...

 

 

BZ
bleaubabe owner
4816 posts

1-10-2005
10:10

 


Ge moet ni van elke rots ne walibi klimzaal beginne maken.


Amaai, respect!

'k vrees dat de waarheid kwetst bij sommigen, maar Seán heeft nu ne keer overschot van gelijk!
 
[last edited on 2005.10.01 10:10:43]

 

 


addict
278 posts
'Anything you can climb you can easily watch tumble away'

1-10-2005
10:55

 

Ha nee? En ik wou net voorstellen om in Dave naast het vervangen van die haken ook gefixeerde touwen te hangen zodat wie niet wil voorklimmen dat niet moet doen. En dan een groot dak boven alle routes zodat ze droog blijven als het regent en zijwanden tegen de de wind en een karaoke-bar die constant de nieuwste hits van 'Tien om te zien' draait. Da zou toch de max zijn. Hoe kunt ge dat nu niet willen?
Ik begrijp het niet maar vind ulder wel heel stoer.
 
[last edited on 2005.10.01 10:55:13]

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

14-10-2005
08:20

www
 

Nu we toch off-topic aan het gaan zijn:
't zijn niet alleen de Hollanders die dat doen (oversteken in cordée) en wat ik echt heb gezien: liggend op de asfalt, met het hoofd net voor de volle witte streep Toen ik die jonge gast daarop attent maakte schrok hij zich bijna door.
Over de verkeerssituatie: ik dacht dat er borden staan(oversteekplaats), maar wie kijkt daarnaar?

----------------
De meeste bergsporters zijn gewoon creditcard-avonturiers(Joe Simpson)
Guido

 
[last edited on 2005.10.14 08:20:02]

 

 


addict
278 posts
'Anything you can climb you can easily watch tumble away'

10-12-2012
14:29

 

surprise

Ik wil niemand beledigen of zo, maar ik vraag me eigenlijk af waarom die gegoten grepen in 'Surprise sur prises' enkele jaren geleden wel vervangen zijn, terwijl de plaquettes verder roesten...
zie ook:
http://www.belclimb.be/forum_posts.asp?mode=viewTopic&topicID=4431&startReply=0#74328
 
----------------
O'clock tick tock