All comments on routes, broken holds, difficulty, repetitions, bolting, birds... only in Belgium!
Title Posted by Replies Views Last reply    

corde magique en de routes in de buurt (Freyr)

21 2213 8-4-2004 09:01  

Last reply

davidstroobants
[email protected]
posts

16-6-2003
22:38

 

corde magique ??

Wat is er mis met de Corde Magique, een beetje engagement mag toch.(Haken zijn ok)
Zet in sommige routes om de twee meter een haak en de route(ambiance) is naar de kloten !!

 

 

Harald Swen
addict
430 posts
Beta male

16-6-2003
22:38

 

oke, foutje. Bedoel de route rechts van Corde Magique en links van Prof Bras.

Harald
 
[edited by Harald Swen on 2003.06.16 20:45:30]

 

 

Ulf Lennertz
regular
38 posts

16-6-2003
22:38

 

ik keek gister naar die route tussen de corde magique en de prof bras de beurre...welke route is dat eigenlijk, staat niet in de nieuwe topo (maar er zitten wel hele slechte haken in )
 
[edited by Ulf Lennertz on 2003.06.16 22:37:33]

 

 

kobe
daily client
146 posts

16-6-2003
22:56

www
 

spookroute

ik heb die vraag hier ook al gesteld,welke route is het? Nog altijd geen concreet antwoord op gekregen. En de haken zijn echte nen hoop prul bijeen gezocht om toch maar een paar 'haken' te kunnen zetten. waarschijnlijk nog van in den tijd dat iedereen de haken zelf betaalde!!
 
[edited by kobe on 2003.06.16 22:56:00]

 

 

Ulf Lennertz
regular
38 posts

16-6-2003
23:09

 

ja idd elk weekend 1 derbij plaatsen ofzo

 

 

Guus
regular
36 posts

17-6-2003
10:49

 

zit geen route tussen???

ik ben er toevallig zaterdag geweest, en heb volgens de bott/maschelein topo uit 94 de corde magique gedaan (start bij de spleet) en daarna 'professeur', volgens dezelfde topo rechts ervan. Volgens de oude CABBAC topo begint CM echter links op de grijze plaat, en is de spleet de 'yoyo'.
Hoe dan ook, de CM die ik klom had oude ringhaakjes maar die leken mij OK. De haken van de 'prof' zijn oude plakkettes met een erg verroeste bout.
Bij mijn weten zat er geen route tussen CM en 'Prof'... dus de route die Ulf bedoeld is denk ik de 'prof'. Dat van de haken zou dan ook kloppen, oude plakkettes uit '86 van Ingo... of heb ik het mis en iets over het hoofd gezien?

 

 

Erik Lennertz
regular
20 posts

17-6-2003
17:41

 

ik heb zondag de prof gedaan en die loopt over de goede haken rechts van die slechte (ik had hem al eens gedaan en hij liep dit keer super, nieuw snelheidsrecord ofzo ), een kennis van mij heeft een stuk of 7 topo's van freyr (oude en de laatste 2 verschenen), binnenkort daar maar ff in kijken.

huhm stond ingelogged als mijn vader
Geen delete post optie hier helaas, maar het is gewoon een reactie van Ulf (Lennertz )
 
[edited by Erik Lennertz on 2003.06.17 17:41:22]

 

 

Harald Swen
addict
430 posts
Beta male

23-6-2003
22:45

 

verduidelijking

Hoi,

In de rots ziet het er zo uit vlnr:
1: route door spleet met de oude versie van de broche
2: route over lichte bolling met uit 'T-vormige' haakjes
3: route die start in de eerste holling waar ook la Voie des Trous begint - nieuwe brochen
4: La voie des Trous - hier is geen twjfel mogelijk

Volgens de topo van Bott/Masschelein zijn dit de volgende routes:

1: La Corde Magique (in CABBAC topo de Yoyo/Corde)
2: staat niet in topo
3: Prof Bras
4: La Voie des Trous

Maar waar is dan L1 van Ni Vu Ni Connu????

Volgens mij is het dus zo:

1: La Corde Magique
2: Prof Bras (met de haakjes nog uit '86 - klopt dat Ingo?)
3: L1 van Ni Vu Ni Connu
4: La Voie des Trous

Dit verklaart ook waarom de route (nr 3) die door bijna iedereen voor Prof Bras wordt gehouden zo makkelijk is voor een 6a... Maar dat betekend ook dat ik m'n vriendin moet gaan vertellen dat ze nog geen 6a in Freyr heeft voorgeklommen .... O, shit!

Harald
 
[edited by Harald Swen on 2003.06.23 22:45:55]

 

 

Guus
regular
36 posts

10-12-2012
14:29

 

de puzzel wordt langzaamaan duidelijk...

ik heb net de oude thread die Kobe aanhaalde even gelezen (http://www.belclimb.be/forum_posts.asp?mode=gotoMessage&messID=8909&topicID=878), en daarin zegt JM Arnould (die toch wel als insider aangemerkt mag worden):


de droite à gauche: "la voie des trous", "good good", "ni vu ni connu", "professeur" et/ou "y'a pas d'heure pour les braves" et "la corde magique".


dus de prof loopt inderdaad over de oude plaatjes.

Slecht en goed nieuws voor je vriendin, Harald:
het slechte nieuws is dat ze de prof (nog) niet heeft geklommen
Het goede nieuws is dat-ie nog steeds niet echt zwaar is voor 6a; ik vond 'm zelf opmerkelijk ruw voor zo'n populaire route! we begrijpen nu allemaal waarom dat nog zo is

 

 

kobe
daily client
146 posts

18-6-2003
17:13

www
 

yihaa

Ok nu is het mij duidelijk, die oude plaquetjes zijn van 'prof..'
Zal er eens proberen te passeren met boor om er
brochen in te zetten. Geeft toch meer vertrouwen!

 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

10-12-2012
14:45

www
 
 

 

Tom Vandenberghe
Sinterklaas
94 posts

18-6-2003
19:15

 

volgens mij wel

 

 

Ulf Lennertz
regular
38 posts

19-6-2003
00:44

 

zoals jij uhm op de foto klimt is dat over de nieuwe haken en ik kijk net in beide recenste topo's en de tekening geeft aan dat de prof recht boven de inham/inkepping/gat/grotje loopt, de route over de oude haken ontbreekt gewoon in de laatste 2 topo's

 

 

Harald Swen
addict
430 posts
Beta male

10-12-2012
14:45

 

foto

Hoi,

De foto http://www.belclimb.be/route_detail.asp?mode=route&routeID=149 is dus inderdaad van L1 van Ni Vu Ni Connu.

De route over de oude haken (Prof Bras van Ingo Ronner) ontbreekt inderdaad in de laatste 2 topo's van Bott/Masschelein

Misschien even Ingo vragen op het Prikbord?

Harald

 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

24-6-2003
00:23

www
 

In die tijd had ik enkel nog maar de topo uit 1993 (CABBAC) waarin de Prof en Les Braves vermeld staan. Aangezien ik zelf op die foto sta, geloof ik nooit dat het in Ni vu ni connu is, of wat is dan de kwotatie van de zogenaamde eerste touwlengte daarvan?

Lijkt me wel sterk , wat dat leek me echt geen 7b+ of 7a+ (Y'a pas d'heures pour les braves)... zeker niet onsight op een koude dag.

edit: dan had ik toen mijn topo tóch goed gelezen, zie hieronder

G
 
[edited by theboss on 2003.06.24 00:23:49]

 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

24-6-2003
00:54

www
 

Ik heb even wat in de topo´s gesnuffeld:

In de topo van 1993 (p136)
Professeur= L1 van Y'a pas d'heures pour les braves
Van Ni vu ni connu is er in 1993 geen sprake. Op de plek waar die nu begint, staat er wel een oude niet/behaakte route (le pédalo).

In 1994 (p128) én 2002 (p132)
de lijnen van Professeur en Y'a pas d'heures pour les braves liggen op dezelfde plaats als in 1993.
Een haartje rechts van waar Le pédalo vertrok, is nu de start van Ni vu ni connu getekend, vertrekkend aan het tweede gat links van La voie des Trous.
Ook Good-good is hier hertekend en in tegenstelling tot 1993 vertrekt deze niet meer als voortzetting op Le pédalo, maar nog meer naar rechts vanop La voie des Trous.

Welke topo nu de juiste lijnen heeft en wie het meeste de historiek gerespecteerd heeft... best eens vragen aan ´t Kint, Bott en Zorro, wie die laatste ook mag zijn

Trouwens, ook Pied de biche en L´entorse zijn sinds 1994 niet meer te bespeuren De eerste is respectloos opgeslokt Good-good.

G
 
[edited by theboss on 2003.06.24 00:54:43]

 

 

inGO
[email protected]
posts

25-6-2003
14:38

 

Prof. bdb het verlossende woord

Misschien heb ik iets toe te voegen aan deze thread. Prof. bdb loopt rechts van die spleet, start links bij een goede boorhaak (vervangt oude mephaak), dan via wat gaten die je niet goed ziet van onderen in licht overhangend terrein beetje naar rechts over twee, inderdaad hele oude roestige Mammut plaquettes en eindigt voor Werner's dakje. Zou inderdaad ok wel 5c gewaardeerd kunnen zin. Werner = Werner van Steen die daarmee min of meer een vervolg op Prof. bdb heeft gemaakt. Destijds zat er nog niks op de rechterkant van de L-P, dus was het ook nog niet zo verwarrend. Beetje respect voor die haken he, heb ze gekregen van DE Ad van der Horst en ze zijn met de hand gezet Toen overigens nooit gedacht dat er nog zoveel bij zou komen, dacht dat we op de allerlaatste onontgonnen rots bezig waren.

 

 

inGO
[email protected]
posts

25-6-2003
14:54

 

Prof. bdb het vervolg

Even niet opgelet, maar y'a pas d'heures pour les braves, is gewoon 5 meter extra toegevoegd aan prof. bdb, die ons routetje buiten proportioneel moeilijk gemaakt zou hebben...

 

 

Guus
regular
36 posts

25-6-2003
16:19

 

bedankt Ingo!

Altijd goed om even de historie achter een route te horen...
Zo blijkt maar weer dat zelfs hollandse routes in belgische topo's geboycot worden...
Hoe dan ook, mooie lijn! en de oude haakjes geven 'm net dat beetje ambiance

 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

25-6-2003
16:23

www
 

Boycot van Hollandse routes?
Amai zeg, wat vinden jullie dan van de overbevolking van Welcome to the Machine? Waarschijnlijk is dat wel de populairste 7a van Freyr!

G