All comments on routes, broken holds, difficulty, repetitions, bolting, birds... only in Belgium!
Title Posted by Replies Views Last reply    

Steenbok

Cartman 13 4039 20-4-2007 09:22  

Last reply

Cartman
noob
7 posts

17-11-2006
14:08

www
 

Steenbok

Sorry dat ik een verschrikkelijk domme vraag stel, maar ik moet het gewoon effe weten.

Toen ik Steenbok te Mozet (ja, de route met de overstap) wou klimmen viel me op dat vlakbij één van de haken (ik denk de derde?) een klein richeltje was dat veel weghad van een artificieel 'bijgeplakt' steunpuntje. Op zich handig om effe wat steun te pakken tijdens het inpikken, maar kan iemand mij bevestigen of het al dan niet om een bijgeplakt richeltje gaat?

Alvast bedankt

 

 

Andries
addict
241 posts

17-11-2006
17:52

www
 

dit is een grap, niet?
 
----------------
"Si on ne fait pas des choses folles à 20 ans, ce n'est pas à 50 qu'on va s'y mettre." ? Marco Siffredi (1979?2002).

 

 

Cartman
noob
7 posts

19-11-2006
00:40

www
 

Hoe dom of stom het ook klinkt, het had echt veel weg van een beetje beton of ander verhard materiaal, niet eigen aan de rots. Vier centimeter breed, paar millimeter hoog, net diep genoeg om vingertoppen op te zetten. Donkerder dan de rest van de rots en het enige richel-achtige op die plaats. Ik vond het zelf ongeloofwaardig, vandaar dat ik het ook wou vragen.

Dus ja, dit lijkt stom en nee, ik denk zelf niet dat het artificieel is. Maar ik mag het toch maar vragen zonder voor lomperik versleten te worden, nee?

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

19-11-2006
20:30

www
 

Bijplakken, -vijlen, -boren, -sicateren, -staalborstelen, ... het maakt allemaal deel uit van het verleden dat nog lang niet voorbij is. Of het hier in de Steenbok wel degelijk het geval is kan ik niet zeggen.
Ik stelde zelf ooit een soortgelijke vraag over alle routes in Freyr. Je kunt nu eenmaal niet alles weten...
T
Zoek eens in onze forums op DAS.

 

 

Kees Breek
addict
278 posts

20-11-2006
14:44

 

Je beschrijving komt redelijk overeen met de insluitsels die in de kalk van Mozet voorkomen. Die zijn van natuurlijke oorsprong.

 

 

Cartman
noob
7 posts

26-11-2006
14:47

www
 

Sorry voor de late reactie.

Bedankt Kees en Tijl, toch twee ernstige en bruikbare antwoorden op mijn domme vraag

 

 

nero
daily client
57 posts

29-11-2006
20:21

 

wij noemden deze dingen vroeger "wratten". als je iets meer naar rechts op het massief klimt' dus voorbij het grote dak, dan zie je meer van die vreemde uitsteekseltjes. vb; in de "rups" en de routes links ervan. zeker de "rups" eens doen; héél mooie route! veel klimplezier.

 

 

nero
daily client
57 posts

29-11-2006
20:34

 

by the way, uw vraag was helemaal zo dom niet. laat u niet ontmoedigen door de 'domme' reply van mensen die nog nooit in Mozet zijn geweest (laat staan dat ze weten waar het ligt), geen fluit geïnteresserd zijn in geologie en nog minder afweten van de deontologie van het klimmen van vroeger! nogmaals veel klimplezier!

 

 

sander2
regular
48 posts

25-3-2007
12:52

 

op kalkrosten kan je wel eigenaardige structuren tegenkomen, door de snelle verwering dmv zure regen.
gesteentes in de kalkrots zonder carbonaat in, zullen dan amper eroderen tov het kalkgesteente, waardoor je na verloop van tijd inderdaad 'wratten' kunt krijgen.
Je beschrijft het wle als een richel, en dan lijkt het me vrij onwaarshijnlijk dat het op dergelijke manier is ontstaan en niet kunstamtig is.

 

 

balder
noob
5 posts

7-4-2007
22:10

 

was het soms geene duivenpoep

 

 

hendrik
addict
464 posts

17-4-2007
16:49

www
 

klim zwaluw (7a ) maar eens

zonder die wratten kom je er niet!!

 

 

Jo
Forum God
1843 posts
Think different!

20-4-2007
09:22

www
 

Rots is nu eenmaal geen homogene massa, sommige stukken zijn harder, andere zachter dan de rest. Anders zou de erosie overal even hard inwerken en zou de rots overal gelijkmatig wegslijten, met nefaste gevolgen voor de klimsport: geen gaatjes, geen wratten,... Er zouden ook geen diamanten of andere edelstenen bestaan, want dat zijn ook stukjes veel harder gesteente in een minder harde rotslaag.
Geen domme vraag dus, maar wat de Steenbok betreft, daar kan ik je niet op antwoorden. Maar dat hebben anderen al gedaan hier.
 
----------------
Think different!

 

 

BCN
red.
28 posts

10-12-2012
14:29

 

off-topic

The off-topic part was moved here...
This thread was split by Hube.