All about climbing...
Title Posted by Replies Views Last reply    

Hoe afdalen als je de route niet kan uitklimmen

hanshosten 24 5328 23-10-2016 13:01  

Last reply

hanshosten
noob
2 posts

19-6-2016
00:13

 

Hoe afdalen als je de route niet kan uitklimmen

Na enkele routes geklommen te hebben besloot ik een graadje hoger te proberen. Slecht idee, zo bleek. Halverwege de route kon ik onmogelijk verder, en tot overmaat van ramp wist ik ook niet hoe ik correct kon ombouwen op één haak ipv een relais. Na wat opzoekingswerk op internet en het bevragen van klimmers die naast ons bezig waren ben ik echter nog geen stap dichter bij de goede techniek. Is er iemand die dit kan uitleggen, of een goed filmpje weet?

Groetjes,
Hans

 

 

Bart Dendas
addict
361 posts
if your balls are big enough, they work kinda like a crashpad.
supported by denDAS-committÃe

19-6-2016
20:01

www
 

Hangt ervan af wat voor haken je hebt.
Bij plaquettes moet je een maillon rapide hangen. Best altijd 1 aan je gordel hangen. Anders kan je 1 musketon van een setje nemen en dit achterlaten. Wel iets minder veilig omdat dit niet dicht kan maar normaal ga je ook niet zot doen tijdens het afdalen. En je kan je extra beveiligen (zie lager).
Bij grote brochen krijg je meestal nog een touw erdoor terwijl je setje erin hangt.


Mogelijke extra:
Vermits je altijd op 1 haak afdaalt, kan je voor de zekerheid een prussik hangen van je zekerlus naar het touw dat omhoog loopt vanaf je zekeraar. Je schuift deze dan mee naar beneden terwijl je zekeraar je laat zakken en je de setjes uithaalt. Mocht de ene haak boven uitbreken neem je dan een voorklimmersval op je volgende haak via de prussik ipv een van op de grond.

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

20-6-2016
18:30

 

Natuurlijk zijn er een paar dooddoeners : zoals "bezin voor je begint", "eigen schuld dikken bult", enz . Laten we dit even documenteren (het regent weeral).

De adviezen van Bart zijn pertinent.
-In de praktijk : aarzel geen seconde en laat het volledig ingepikte setje achter. ( bezin voor je begint en koop voldoende setjes).
Eventueel, maar het is weer problemen zoeken, kan je slechts één karabiener achterlaten maar neem dan het slingetje weg dat door het touw zal beschadigd worden of erin verward kan geraken en let verduiveld goed op bij de touwmanupulaties. . Je kan dan de andere karabiener in de haak eronder gebruiken om je touw in te pikken als beveiliging, moest de bovenste haak begeven. De klemknoop (prussik) is inderdaad een enorm intelligente oplossing, maar een vlaamse strop met een dikker touw is veiliger. Een flinterdun touwtje als prussik met een volle vuistknoop is een zelfmoord klungel-zekering. En vermits niemand is komen kagen dat die knoop loskomt de standaard bij wat sukkelars wiens verstand op nul staat. nogal wiedes
-Je touw door de haak foefelen waarbij je dus moet uitbinden Het touw boven de karabiner zit, enz bijna alle zware ongevallen de laatste jaren hebben zoiets als oorsprong !
-Een voldoende kleine maillon rapide die je boven de karabiener door de haak probeert te steken en die dan je setje blokeert en die je touw beschadigt tijdens het moulinetten, en het volgend kordee in moeilijkheden brengt, trekt ook op niets ! Als het kan gebruik eventueel één van je schroefkarabieners als het oog in de haak voldoende groot is.
-Maar eigenlijk Een karabiener achterlaten die daar jaren blijft hangen zal inslijten en een volledig setje dat met de wind speelt en het slingetje dat met de UV-stralen verpoedert kan andere kordees in gevaar brengen. (het grote dak in Dave is er een voorbeeld van- daar hangen nog wat van die souveniers). Pak dus nooit op een achtergelaten setje, maar eventueel als het niet anders kan op de bovenste karabiener, na goed gekeken te hebben dat die niet is ingesleten...
-Er zijn nog wat echte "dooddoenders" zoals het klimtouw met een slingetje vastmaken en daar op moulinetten (na twee meter het einde van het verhaal slingetje doorgesleten klimmer op de grond.
Of een rappel op dat slingetje installeren dan kan een volgend kordee geen karabiner meer door de haak krijgen, met een paar zware ongevallen als gevolg ! enz.

Globaal : de minst slechte oplossing is dus het setje achterlaten (eigen schuld dikken bult - maar je maakt vrienden !) en zoals vroeger rondbazuinen dat er een te recuperen klimtrofee als oorlogsbuit in die route hangt. Als het een echte moeilijke route betreft kan je nog een bijkomende prijs uitschrijven en als je in de klimpolitiek zit een bijbehorend lintje uitreiken. Voor de huidige tablet-freeks kan je het op belclimb propageren als het laatste nieuw geocaching-concept..
Veel succes en good luck (want dat heb je blijkbaar nodig)
PS : waar hangen die setjes ?

 

 

hanshosten
noob
2 posts

22-6-2016
19:40

 

Dank voor het uitgebreide antwoord. Bezint eer ge begint is natuurlijk een goede raad, maar om beter te worden moeten ook grenzen opgezocht worden denk ik dan.
Ik had mij laten vertellen dat ik zeker niet mocht afdalen op een setje, hoewel mij dat ook veiliger leek dan opnieuw inbinden en alle daaruit volgende risico's. De volgende keer laat ik gewoon mijn setje achter.

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

23-6-2016
13:59

 

Hey Hans, het is inderdaad de minst slechte oplossing.
De andere argumentatie is dat de karabiners van een setje zo licht mogelijk zijn en niet "echt" opgewassen zijn aan "systhematisch moulinetten". Vooral de sluiting als die zich slecht positioneert in de haak of met het touw kan zeer problematisch zijn, maar dit is het geval bij elke val. Schroefkarabieners of een dikke maillon rapide zijn dus een pak veiliger. Met een prul-maillon-rapide breng je ook de volgende klimmers in gevaar die problemen gaan hebben om in te pikken. Het slingetje in de bovenste karabiner van een setje laten zitten en daar ook het klimtouw inplaatsen zal het slingetje en dus het setje levensgevaarlijk beschadigen, enz. Dus een setje en eventueel de andere setjes achterlaten en een klimmer vinden om alles te recuperen is de vestandigste oplossing. Erg positief was het probleem voor te leggen op belclimb. Het zijn de wisselende oplossingen aangepast aan de verschillende situaties die de veiligheid in de hand werken ! Voor mij was in elk geval het gebruik van die klemknoop een goede opfrissing die ik al lang vergeten was.

 

 

Marin
regular
35 posts

27-6-2016
15:03

 

Réchappe

Petzl has nice illustration of réchappe techniques
https://drive.google.com/file/d/0B1P3do_xYFGOUW5NNGNUQVVGRW8/edit

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

29-6-2016
09:44

 

Oei ...
Het zou niet de eerste keer zijn dat ik roet in het eten strooi ! Maar die boekjes van petzl ??? Er staan wel "soms" een paar goede ideeen in, maar het aantal denderende fouten zijn ook legio ! Gemaakt door tekenaars ? in plaats van klimmers ? De vraag blijft open !
Dus deze keer eenvraag naar de ingenieur-klimmers op belclimb.
Ik heb het vermoeden dat als een klimmer aan twee touwen hangt (rappel) dat zijn gewicht op elk touw de helft is? dus 70/2 = 35 kg (nogal moeilijk ?). Met andere woorden 35kg x 2 = 70 kg op de haak ! Bij een moulinette hangt de klimmer op één touw en de zekeraar op het andere. Bof - dus 2 x 70 kg = 140 kg. Het dubbele !
Waar zit de fout in het petzl-boekje ???? (niet in de newton-omrekeningen, want dan begint de zever van hoe zit dat op de noordpool (in het water ?), dus de zuidpool en op de evenaar ?
"sans rancune"

 

 

Marin
regular
35 posts

29-6-2016
09:57

 

Rappel of moulinette?

All depends on the bolts used. On the first page of the Petzl illu, they explain why the use of moulinette is recommended:

there is a slight difference between rappel and moulinette forces (25 daN) while the bold should be able to stand a 2,5 KdaN
AND you are still roped...

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

30-6-2016
09:29

 

Hello Marin,
I don't understand how you are managing -
"AND you are still roped..."
Did you climbed already on rocks or in other countries ? or What strange system are you using to pass the rope through the bold ???
De meeste recente zware ongevallen gebeurden op standplaatsen bij het ombouwen naar moulinette, specifiek als dit moet gebeuren in een rotsplaat en als dit gebeurt op een paar meter van een goed platform en standplaats kan ik het alleen betreuren. Men kan natuurlijk vragen op de standplaatsen varkenstaarten te instaleren of permanente schroefkarabiners maar dat is niet de praktijk.
Zowel de wetenschappelijke uitleg als een verklaring dat het ombouwen gebeurt zonder zich uit te binden getuigt in de praktijk alleen van een totale onkunde.
Misschien iets om een post te openen over incidenten en bijna ongevallen en hoe het risiko met aangepaste technieken vermijden. Bestaat bij het NKBV

 

 

Marin
regular
35 posts

30-6-2016
14:35

 

You put a maillon rapide quicklink on the bolt, you pass your rope in it. Thats what are quicklinks used for (besides sparing bolts)...

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

1-7-2016
10:13

 

There's a hole in the bucket, dear Liza, dear Liza,
There's a hole in the bucket, dear Liza,
There's a hole.

Then fix it dear Marin, dear Marin, dear Marin,
Then fix it dear Marin, dear Marin, fix it.

 

 

bartcockx
daily client
76 posts

3-7-2016
11:22

 

De waardes die Petzl opgeeft zijn inderdaad interessant! Wist niet dat het verschil zo klein is. Want ik geloof -in tegenstelling tot Eddy- wel dat Petzl die waardes niet zomaar heeft verzonnen, maar effectief heeft gemeten. Het klassieke verhaaltje van het verdubbelen van het gewicht bij moulinetten is, denk ik, wat kort door de bocht. Wat dikwijls zo is in de praktijk als je het vergelijkt met theoretische benaderingen.
Ik heb zitten zoeken naar een verklaring vanuit vectorkrachten op de punten van het relais, maar dat kan het niet zijn. De enige verklaring die ik ,zonder veel technisch verstand, kan bedenken is dat er in het ene geval veel meer kracht op een enkele streng van het touw komt: 70kg tegenover 35 als je rappelt. Dan zou ik kunnen denken dat het touw ook meer rekt en meer kracht 'opneemt'. Iemand een betere verklaring?

 

 

bartcockx
daily client
76 posts

3-7-2016
17:39

 

Ik heb het nagevraagd bij Maurice Levaux ,technische chef voor de Grimp-teams in Belgie. Een beetje off topic, maar voor de geïnteresseerden:

Comme dans le principe dune chute en escalade,
on estime que la force appliquée sur le point dancrage côte grimpeur (celui qui est suspendu) est de 100%, soit ici 70 DaN et que sur le brin repartant vers lassureur celle-ci correspond au 2/3, soit + ou 46 DaN, ce qui cumulé donne 116 DaN. Cette différence étant causée par labsorption dénergie au niveau du point de friction de la corde dans lanneau ou le mousqueton, (production de chaleur).( Il nest donc pas question ici de mettre une poulie au niveau de la moulinette !!)

Si la descente est stoppée, lassureur étant au sol, son poids ne peut être pris en compte complètement et s il sagît, comme ici, dune descente contrôlée la friction au niveau du point de moulinette induit cet effet de diminution de la force côté assureur. Lancrage subissant le cumul des deux forces (résultante des forces).



Pour le schéma de descente en rappel, cette donnée est approximative et souvent à peu près correcte, car le grimpeur descend souvent avec de très légers à coups ce qui augmente à chaque fois la traction sur lancrage (une partie de ses petits chocs étant toutefois absorbée par lélasticité de la corde). Par contre dans le cas dun grimpeur qui se laisse filer très souplement et rapidement le long du rappel, la force exercée sur lancrage peut être inférieure à son propre poids (une partie de lénergie étant alors absorbée dans le descendeur grosse production de chaleur) il sagît alors en fait dune chute contrôlée .

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

7-7-2016
08:33

 

Oei dat is allemaal lang geleden. Eind jaren zestig starte ik de klimcursussen op bij BLOSO. Evacuatietechnieken waren mijn stokpaardje en zouden vooral onder invloed van Jef de pompier (zijn familienaam ontsnapt me - Van Hoof ?) bij de brandweer in Antwerpen in Belgie verder uitgegroeien met later onder andere Frans Geza. Lt Borrey, die de cursussen in MLD volgde en die zou omkomen in Joegoslavie, was belangrijk omdat zijn opvolgers langs het franstalig gedeelte met De backer de opleidingen zouden doen uitgroeien tot de grimp-cursus. Voor de rest, na 10 jaar op pensioen laat mijn geheugen me een beetje in de steek. Ik was maar leraar wis- en natuurkunde en gaf les aan de gentse universitaire sportbond, waar de ingenieurs mijn wulpse theorien over dynamisch zekeren, krachten op touwen en in knopen allemaal gingen uittesten. De halve mastworp, de terugslaghaken op de standplaatsen waren zowat de bekritikeerde uitvindingen waar ik mee voor de dag kwam, vooral als de cursisten de beruchte vrachtwagenband in MLD moesten tegenhouden. Ik geloof dat Walter Mertens daarmee in de technische school don bosco ook wat testen heeft geprobeerd.
Soit veel van die ideeën kwamen uit de zeemanswereld. Alleen werden ze in het klimmersmilieu niet systhematisch benaderd.
De uitleg van Maurice Levaux ? Principieel dus niks nieuws maar ik meen mij te herrineren, mijn ex-studenten hebben het misschien onthouden uit de periode van de eerste spoetniks, enz dat er zoiets was als kilogram-massa en kilogram-kracht. Om het in mijn lessen moeilijk te maken werd er ook Newton bijgehaald, maar die sukkelaar was al lang dood. Een probleem met een appel die op zijn maag was blijven liggen, maar dat was de schuld van de valversnelling. Een alpinist die naar beneden valt zou alleen misselijk worden omdat die appel tegen dezefde snelheid naar beneden komt en alleen wat zou rondzwalpen in zijn maag.
Hetgeen hier dus door elkaar wordt gehaald is enerzijds het statisch aan het touw hangen waarbij de kracht van klimmer en zekeraar moet opgeteld worden en principieel opgevangen wordt door de haak (en eventueel door wat steun op de rots, de grond, de wrijving op de haak die een torsiekracht veroorzaakt, enz). De wrijving is natuurlijk een negatieve versnelling die statisch een grotere waarde heeft dan dynamisch.. En anderzijds dus de rol van het dynamisch opvangen van een val waarbij de kracht op beide touwuiteinden door de wrijving in de terugslaghaak op een verschillende manier wordt verdeeld en dat was dus mijn vroegere thorie over het nut van de terugslaghaken op een standplaats ! Sommigen beginnen dat gelukkig te snappen !


Nog een dooddoener Men spreekt over de elasticiteit van een klimtouw principieel kwatch ! Touwen zijn geen elastieken ! Ze moeten de kracht van een val gedeeltelijk absorberen en binnen bepaalde limieten houden, en dan beginnen de verhalen over valfactoren en krachten die oplopen tot honderden decanewton en ingewikkelde formules met versnellingen, vertragingen, enz een totaal ander verhaal ???

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

7-7-2016
08:47

 

Alleen een bijna onmogelijke link gevonden als ilustratie .
U-vormige maillon rapide.
Werd gebruikt voor een moulinette. Door de torsie op de sluitingsas kwam die los en werd het touw zwaar beschadigd. Gelukkig gebeurde dit op het einde vlak bij de grond ! Fontaine Dave.

http://nl.aliexpress.com/item/High-quality-Professional-Safety-Master-Lock-Stainless-Steel-O-Shape-Screw-Gates-Buckle-Lock-Carabiner/32668264283.html?s=p&spm=2114.48010208.8.1.SwEjdF

Hoge kwaliteit Professionele Veiligheid Master Lock Rvs O-Vorm Schroef Gates Gesp Lock Karabijnhaak Rotsklimmen L-XDQJ-103

 

 

Harald Swen
addict
430 posts
Beta male

19-7-2016
10:53

 

De documentatie van Petzl is prima. Ze is identiek aan die van de NKBV.

Hieronder de standaard van de NKBV. Na te lezen op p.52 en p.53 in het cursusboekje Outdoor Voorklimmen. Die kun je vinden via http://nkbv.nl/fileupload/Kenniscentrum/NKBV_opleidingsmateriaal_en_leermening/OV2014_inhoud.pdf

Je komt de route niet door wat nu?

Hoe kom je beneden zonder al te veel setjes achter te laten als je de standplaats niet bereikt, omdat de route te lastig of spannend is?

1) Je kunt afklimmen, afspringen (van haak naar haak),
2) een andere klimmer vragen de route voor je af te maken.

Als dat geen opties zijn ga je als volgt te werk:

1 De zekeraar blijft zekeren tot de klimmer weer op de grond staat.
2 De klimmer maakt een zelfzekering met bandlus of extra setje aan de hoogst bereikte haak. Verwijder het
setje wat in de haak hing.
3 Hang een (oude) karabiner die je bereid bent achter te laten of één karabiner
van een setje in de haak. Laat geen maillon rapide achter die verroesten en maken het inhangen van de haak
voor andere klimmers lastig.
4 Maak een hulptouwtje met klemknoop vast op het touw wat naar de zekeraar loopt en maakt dit vast aan de gordel. Laat je zekeraar je blokken en maakt je zelfzekering los.
5 De zekeraar laat de klimmer zakken terwijl die de setjes uit de haken haalt. De klemknoop behoed je, bij een eventueel
uitbreken van de haak waaraan je Exprestakel hangt, voor een val tot op de grond.

.... Opmerkingen op bovenstaande ...
- Hierboven staat klemknoop geschreven. Daaronder wordt verstaan 'prusikknoop'. Deze is multidirectioneel en daarmee de handigste knoop voor het geschetst scenario.
- Nogmaals: laat geen maillon rapide achter.
- Ik heb de bovenstaande tekst in het actuele cursusboekje Outdoor Voorklimmen herzien ten opzichte van de eerdere versie. Ik weet dus tot op zekere hoogte over het hoe en waarom van bepaalde aanbevelingen. Er is over nagedacht.
- Vind je bovenstaande te kort door de bocht? Had je meer uitleg gewilt over alle eventualiteiten? Bedenk dan dat het cursusboekje Outdoor Voorklimmen enkel een beknopt naslagwerk is. Geen uitgebreide handleiding waar ongelimiteerd tekst in opgenomen kan worden.

 

 

bbert
noob
1 posts

12-8-2016
07:57

 

kort advies

Kort Advies aan de oorspronkelijke vraagsteller:

Hans,
Doe jezelf een plezier, volg les bij een degelijke club. Elementaire zelf-redding zit in elke zich zelf respecterende klimopleiding.
(bijvoorbeeld maar niet noodzakelijk op basis van het KVB (klimvaardigheidsbewijs) 1-2-3 systeem)

 

 

lennie.BE
regular
27 posts

21-8-2016
23:40

 

Eddy het voorbeeld dat jij geeft is toch geen maillon rapide maar een harpsluiting?
Zoiets gebruiken om op te moulinetten lijkt mij inderdaad misdadig dom.

De methode die mij aangeleerd werd om uit de route te stappen. Ofwel universeel methode ombouwen, ofwel 1 snapper achterlaten, ofwel setje achterlaten, ofwel maillon rapide achterlaten. Alle mogelijkheden dus met elk hun eigen voor en nadeel... In alle gevallen een back-up dmv prusik toepassen!

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

22-8-2016
10:00

 

Hello lennie,
bedankt voor je terechte aanmerking - De naamgeving is inderdaad niet eenvoudig en is meestal een aanpassing van de termen en technieken uit de zeilwereld (nederland) die slechts veel later zijn overgenomen en aangepast door de klimmers. Als die dan nog via-via alpenlanden werden gehanteerd is het helemaal een soep.
Misschien moeten we een onderscheid maken tussen karabiners met een klepelsluiting (snapsluiting ?) al dan niet beveiligd met een schroef of een ander systeem. Karabiners met een schroefsluiting (maillon rapide ?). Karabiners gesloten met een schroefas (harpsluiting ?), karabiners met een draadsluiting, enz. Je hebt nog getorste karabiners, stagsluitingen, draaiende karabiners (bv gebruikt voor het bevestigen van de redder aan de helikopterkabel, enz.
En dan heb je nog de vorm ... van de karabiener, van de sluiting. Onlangs nog ontdekt dat de karabiners in een setje bij de meeste merken verschillend zijn aan de haakkant en de koordkant. In corsica - ajacio heb je een nuts-museum.Misschien eens een mousqueton- museum oprichten ???
http://www.needlesports.com/content/nuts-museum.aspx

 

 

lennie.BE
regular
27 posts

22-8-2016
19:07

 

Een karabiner museum dan toch... Want een musketon dat is dan weer iets heel anders: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Musketonhaak

Taal en de bijhorende verwarring is toch iets moois...