All comments on routes, broken holds, difficulty, repetitions, bolting, birds... only in Belgium!
Title Posted by Replies Views Last reply    

Het betere klimwerk

Smaks 7 2267 25-4-2015 18:34  

Last reply

Smaks
noob
3 posts

16-4-2015
13:29

 

Het betere klimwerk

Beste klimmers,

Gisteren voor het eerst geproefd van het rotsklimmen op Les Rochers du paradou. Zalig maar iets te veel dal voor mij.

In de zaal klim ik tot 6B en begin ik aan de 6C routes, gisteren op rots toch een 5C'ke onsight voorgeklommen en het smaakt naar meer.

Kunnen jullie mij vertellen welk gebied vooral echte muren staan heeft ipv vooral "dal" maar met toch relatief makkelijke routes?

Dank bij voorbaat,

Smaks.

 

 

rods
addict
375 posts

16-4-2015
16:14

www
 

Rotsklimmen en zaalklimmen zijn andere disciplines. Buiten staan niet van die fluo grepen en is het soms minder duidelijk waar je moet op staan. Buiten moet je ook veel beter je voetenwerk verzorgen wat een zwak punt is van veel zaalklimmers. Als je wat meer grote grepen wil, kan je naar Beez. Maar hou er rekening mee dat de meeste routes in België gladder zijn en de haken soms wat verder uit elkaar staan. Het is gewoon een leercurve waar je door moet.

 

 

Smaks
noob
3 posts

17-4-2015
08:45

 

Hey Rods,

Dank u voor het antwoord,

Ik ben uitermate ontgoocheld geen fluo grepen weer te vinden op rotsen maar het zal zo maar moeten zeker..... doeme hé.

Dank u voor de tip over het voetenwerk, ik zal hier zeker aandacht aan besteden. Voor de grepen maakt het mij niet uit of die groot zijn of niet, ik heb zelfs graag crimps in de zaal dus dat valt mee.

Nu gaat het mij eigenlijk alleen over het feit dat het zoveel DAL klimmen is in Paradou. Ik dacht dat er wel andere rotsen waren in Belgie ook waar de rots meer een hoek van 90 graden vormt met de bodem ipv 110-150 graden. Mijn vraag was waar deze zijn?

Marche les dames lijkt me een leuk massief, te vermijden als beginnend rotsklimmer of gewoon doen?

 

 

bartcockx
daily client
76 posts

17-4-2015
19:29

 

Ik begrijp perfect wat je bedoelt met die dal, heb er zelf ook niets verloren.
Als je wat krachtiger-indoor klimt is Pont a Lesse zeker een aanrader: prima behaakt en meestal steiler. Probeer de afgeklommen Castel1 wat te vermijden.
Have fun!

 

 

samson
regular
43 posts

20-4-2015
08:10

 

Beez (of Marches les Dames) vind ik ideaal om te leren klimmen als beginner met al wat zaalniveau. Je ziet de grepen meestal goed zitten, je krijgt goede voetsteunen, ... Het feit dat de haken ver uit elkaar staan is voor het grootste deel van de routes zeker niet waar. Ikzelf heb menig dagen versleten als beginnend klimmer in Beez en heb er veel geleerd!
Nog een extra voordeeltje is dat het niet al te ver rijden is.
Succes!

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

20-4-2015
11:23

www
 

Ik zou zeggen: Pont a Lesse op Castel2 en indien je 5b en + buiten aan kan kan je ook op Castel1 het een en ander doen. (op Castel1 is die Dulfer rechts in de hoek en de blokken ernaast klimbaar en nog niet afgeklommen. Het is voornamelijk het eerste stuk dat superglad is doordat er jammer genoeg dagelijks door outdoorgroepen via top-rope geklommen wordt.
Yvoir moet je toch ook het een en ander gedaan hebben.
Niet vergeten het echt beginnersmassief: Durnal maar dit is een soort zandsteen waarop sommigen zich niet goed voelen.
Vergeet je lidkaart niet want op deze massieven wordt regelmatig gecontroleerd.

 

 

Smaks
noob
3 posts

25-4-2015
18:34

 

Thx voor de suggesties, kan ik toch al iets gerichter topo's aankopen en proberen om de buiten wat meer ervaring op te doen!

Geen nood voor de lidkaart, er steekt een regenboog in mijn portefeuille