All comments on routes, broken holds, difficulty, repetitions, bolting, birds... only in Belgium!
Title Posted by Replies Views Last reply    

Met dank aan.....

tweecplus 23 3504 3-6-2013 23:31  

Last reply

tweecplus
daily client
184 posts

15-4-2013
13:34

 

Met dank aan.....

Met dank aan alle mensen die dit weekend op de Pape kilo's stenen naar beneden gegooid hebben om daarna ook nog eens zonder scrupules beginnen te rapellen !

Voor de Nederlanders: abseilen

 

 

Kees Breek
addict
278 posts

15-4-2013
16:36

 

Ik ben het grotendeels eens met je kritiek, maar het lijkt me een stuk effectiever om de personen daar zelf op aan te spreken i.p.v. anoniem op een forum je ongenoegen te spuien.

 

 

Eddy Abts
daily client
59 posts

16-4-2013
09:01

 

Beiden hebben natuurlijk in dit geval gelijk ... daarom ook dat ik onder mijn naam post. Ik weet niet welk reglement er momenteel uithangt in Freyr, maar althans een paar jaar geleden stond er duidelijk op dat rappel-abseilen verboden was, tenzij overmacht en mits een duidelijk zicht op de onderkant van het massief. Je kon dit eventueel een beetje interpreteren gezien de vertaling, in de zin van : dat rappellen verboden is, tenzij overmacht, als er geen zicht is op de onderkant van het massief.
De redenen zijn geloof ik voor elke klimmer duidelijk.
In sommige massieven was rappellen zowiezoo overal tijdens de weekeinden verboden, maar in dit geval hoofzakelijk om andere kordees niet te hinderen, of wegens steenslag op de baan.
Ergens komen we terug op de discutie, indien de mogelijkheid bestaat, langs de paden af te dalen om de rotsen zo goed mogelijk vrij te houden voor het klimmen.
Blijft trouwens dat precies door de mogelijke steenslag rappellen ook gevaarlijk is voor degene die afdaalt, of de rest van de kliek die beneden staat en dan kunnen we de vraag in verband met de helmen opnieuw stellen.
Vorig weekeinde was het erg druk, heel wat klimscholen, enz. In Dave zou je dan de ganse dag opzichter moeten spelen en beperkingen moeten opleggen. Een onaangename taak waarbij weinigen beseffen dat om gelijk te krijgen er ongevallen moeten gebeuren en zelfs dan ... onmogelijk zoals in een massief als Freyr ... en onmogelijk als niet al de klimmers hieraan meewerken.
Betreft de terechte, coup de gueule van tweecplus ... volgens CAB was de brandweer reeds moeten uitrukken om een gekwetste weg te halen in het massief van de lallègne en daarna werd nog iemand gekwetst door vallende stenen onderaan de pape ... ja dan is inderdaad de maat meer dan vol !

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

16-4-2013
11:10

www
 

Wat Eddy zegt zal nog altijd zo zijn, maar op zaterdag en zondag blijft het fenomeen zich voordoen dat groepen die weinig of niets met klimmen te maken hebben outdooractiviteiten organiseren op de rotsen, de controles zouden die groepen moeten verwijderen en nu komt het: zij tonen je dan een briefje dat zij toestemming hebben... En nu nog erger: zij denken dan nog dat ze het monopolierecht hebben op de rotsen.

 

 

FL
Forum God
2239 posts

16-4-2013
12:58

 

Toestemming van wie ???
Wie heeft er voordeel bij om die toestemming te geven?

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

16-4-2013
16:02

www
 

Dat was destijds onder meer: CAB - BAC - VBSF - UBS enz... Er waren inderdaad nog enkele kleine massieven die onder een plaatselijk beheer vielen.
Om niet te spreken over de aanvragen voor 15 personen waarbij er het dubbel aanwezig zijn.

 

 

marc
regular
24 posts

16-4-2013
18:11

 

eerste echt mooi weekend na een lange en soms koude winter met veel sneeuw en vriestemperaturen. Natuurlijk een hoop volk op de rotsen en natuurlijk ook mensen die op zo'n dag eens wat moeten rapellen. Veel steentjes en uiteindelijk een grote kei naar beneden die zijn doel niet mist. Einde verhaal...ik denk het niet. Als gardien in Freyr probeer ik samen met andere mensen vooral tijdens de winter zoveel mogelijk loszittende stenen uit de rotsen te halen. Maar een massief zoals de Pape en sommige delen van de Allègne is en zal altijd een probleem blijven. De rotskwaliteit is minder goed dan op de andere massieven in Freyr en er zal altijd wel hier en daar eens een steen naar beneden blijven komen. Wat rapellen betreft: dit is gewoonweg verboden en zeker tijdens het weekend. Staat ook aangegeven op de informatieborden waarvan er wel een aantal boven en onderaan de rotsen staan. Staat trouwens nog wel een hoop informatie op. De vraag is natuurlijk of dat ook gelezen wordt.
Toch maar een tip: er bestaan al lang goede lichgewichthelmen die vooral op overvolle weekends zeker hun nut kunnen hebben In ieder geval een snel herstel toegewenst aan de onfortuinlijke klimmer die de steen op zich kreeg!!
Marc

 

 

Rudi Frankinouille
I used to climb
524 posts
Ik heb laagtevrees...

17-4-2013
08:22

www
 

tip:

Voor wie rapellende mensen in freyr tegenkomt in het weekend:
Tip 1:
hun touw keihard aantrekken en ergens aan een boom ver over de Maas vastknopen. Wedden dat ze zich hier niet uit kunnen helpen?
PS, dit is de beste optie...
Tip2:
Op 10m boven de grond het stuk vrije touw afsnijden. Uit veiligheidsoverwegingen wel terug stopknopen inleggen...

Freyr is geen opleidingsmassief maar het centerparks voor klimmers
Wie wil rapellen gaat naar Yvoir of dergelijk massief...

 

 

Harald Swen
addict
430 posts
Beta male

17-4-2013
09:34

 

Helpen en niet schelden.

Marc, dank je wel voor je je uitleg.

Elk jaar zitten in het voorjaar opnieuw stenen los. Elk jaar broeden in het voorjaar vogels en zijn delen van de rots afgesloten. Niet iedereen weet dit. Dat zijn logischerwijs vaak de beginnende (buiten)klimmers. Het is aan de ervaren klimmers en aan de klimverenigingen om de nieuwkomers te helpen. Daarom plaatsen we infoborden, zetten we info op websites of spreken we hen ter plekke aan op hun onwetendheid. Dat het desondanks soms fout zal gaan moet je accepteren.

Dat laatste is voor sommige mensen klaarblijkelijk niet mogelijk. Heb je zelf wel eens een fout gemaakt of ben je perfect? Leef je eens in in anderen. Wie nieuw is bij welke activiteit dan ook zal bij zijn/haar eerste zelfstandige stappen daarin fouten maken. Al doende leert men immers. Dat geldt voor klimmen net als voor welke willekeurige andere activiteit. Er zullen ALTIJD onervaren mensen blijven. Er zullen ALTIJD nieuwkomers (niet per sé onervaren) zijn die niet de geschreven of ongeschreven (spel)regels van het gebied kennen.

Hoe kunnen we daar het best mee om gaan? Door te HELPEN, en niet door achteraf op een forum te gaan lopen vloeken en tieren. Het best is om mensen direct ter plekke er op aan te spreken. Dan heb je immers invloed. Achteraf heb je die net. Waarschijnlijk zullen ze je dankbaar zijn - mits je het vriendelijk vertelt. Je helpt ze er mee om een kundiger klimmer te worden.

Voor de Nederlanders die in Belgie gaan klimmen heb ik een document opgesteld waar in per Belgisch klimgebied staat wat de do's en dont's zijn. Waar mag je parkeren, waar kan je naar beneden lopen en wat mag beslist niet (rapellen of het spoor oversteken). Dit document vind je hier: http://www.nkbv.nl/fileupload/sportklimmen/klimgebieden/Klimregels_Belgie_19-09-2012.pdf Aanvullingen op de info hierin worden overigens geapprecieerd.

In de komende NKBV-nieuwsbrief zal in een item aandacht worden besteed aan vogelbroed, losse rots en voorgenoemd document. Dit is een jaarlijks terugkerend item. Dat is mijn/onze manier om (beginnende) klimmers te helpen. Wat doe jij - helpen of schelden?

Harald Swen

 

 

tweecplus
daily client
184 posts

17-4-2013
09:58

 

Pfffff

1) Al die mensen die dit weekend rappelden zijn aangesproken !
2) De cordées die al enkele stenen lostrapten id 2e lengtes vd Pape zagen het al aankomen dat dit eigenlijk onverantwoord was met zoveel mensen onderaan de rotsen !
Als deze dan nog rustig verder klimmen na reeds heel wat geroep in hun 3e lengte, ze begonnen dan ook nog eens te topropen id 3 e lengte vd Diabolique (gewoon rotte nest) om daarna rustig te rapellen ???
Probeer dan maar eens niet te vloeken !!!!!

 

 

Harald Swen
addict
430 posts
Beta male

17-4-2013
11:02

 

.... en indien alle goede wil niet geholpen heeft, dan mag je natuurlijk best kwaad worden.

 

 

marc
regular
24 posts

17-4-2013
15:40

 

Ik versta perfect de woede van diegenen die onderaan de pape stonden en stenen naar beneden zien komen. Ik snap ook heel goed dat je daardoor heel erg kwaad wordt en dat ook aan de stenensmijters duidelijk maakt.
Multipitchroutes klimmen kunnen we moeilijk verbieden maar wat echt niet kan is rapellen of topropen in een tweede of derde lengte en dan zeker niet in een gedeeltelijk gedepitoneerde route als "les diaboliques" waar inderdaad nog veel los zit en waar nog een hoop stenen uit moeten. Ik was zowiezo van plan om in de loop van deze week in de diabolique om de zaak eens gaan te bekijken en eventueel al wat naar beneden te duwen.
Verder ben ik het met Harald 100% eens dat we als klimgemeenschap beter af zijn met niet teveel roepen en tieren maar aan degenen die het spel niet volgens de regels spelen heel duidelijk te stellen hoe het wel moet. Als gardien kan ik dat niet alleen, ik heb jullie daar allemaal hard voor nodig!!

 

 

Eddy Abts
daily client
59 posts

17-4-2013
19:36

 

In verband met de standpunten. Ik heb een aantal cursussen informatica gegeven zowel in Nederland als België in verband met kennisoverdracht. Er was een probleem omdat de gestandardiseerde computerprogrammas op een individuele mannier werden gebruikt of aangepast. Standaardcursussen, meestal een copij van de handleidingen aangevuld met wat algemene ervaringen van de lesgever waren voor nieuwelingen die zich in een nieuwe activiteit moesten inwerken niet effectief. De oplossing was de oude en nieuwe garde samen te zetten in een gestructureerde peterschaps-context. Voor mij in een steeds op technische activiteiten gefocust computerbedrijf alles behalve een evidente aanpak.
Maar dit was de vroegere aanpak in de alpenclub, waar je om lid te worden twee peters nodig had !
De problemen komen meestal uit de hoek van legereenheden, avonturengroepen, klimscholen, enz met legevers en een betaalde omkadering waar men een strikt gestandardiseerd programma moet naleven.
Zet daarnaast het commerciëel karakter, een op zalen gericht programma en elke aanpassing, discussie of persoonlijk initiatief van de lesgevers is uitgesloten.
Kees schrijft terecht : Het is aan de ervaren klimmers en aan de klimverenigingen om de nieuwkomers te helpen. Is het door de af te leggen kilometers ... ik weet het niet ... maar ik heb in Dave duidelijk minder problemen met de nederlanders. Aan de rotsen zie je ze meestal met een voorklimmer (de peter !) en één of twee naklimmers. De klimmers zijn op die mannier verspreid over het massief en de verschillende lengtes. Ze hebben een helm en mobile zekeringen bij zich. Onder de typische multipitch-routes wordt er niet samengetroept en de kans dat uitéénspattende stenen iemand treffen is hierdoor beperkter noem dit nu traditioneel klimmen of iets anders is weinig ter zake. Maar de begeleiding, of het peterschap werkt hierbij effectief.
Het is meestal duidelijk dat ze naar belgië komen om te klimmen en niet voor wat openluchtzaal-activiteiten. Een paar jaar terug jaar telde ik onder de pape 35 man beneden op de grond, 4 klimmers (niemand had een helm), en 2 man ergens in een laatste lengte (met helm). Het is spijtig dat alleen de onderste meters van dit uniek massief nog wat belangstelling krijgt. Ik vermoed dat de situatie dit weekeinde weinig verschillend was.
De wetgeving van Natura2000 vraagt de activiteiten die elders kunnen uitgevoerd worden inderdaad ook elders te laten plaats hebben. Het enige huidige haalbare argument om verschillende lengtes te kunnen klimmen is duidelijk aanvechtbaar en strookt niet met wat men onder de massieven kan constateren. Een situatie waar, als we in de toekomst nog willen klimmen, duidelijk moet over nagedacht worden.

 

 

guide moustache
regular
24 posts

21-5-2013
20:06

 

Hollanders dien "abseilen"

Ik was die bewuste dag aan de voet van de Pape, waar een van de klimmers een steen op zijn been heeft gekregen en moest afgevoerd worden. Wanneer het bewuste koppel, een jongen met zijn vriendin, beneden kwamen, was hun uitleg " We kennen boven de weg niet om terug naar de baan (de Cham) te gaan en hebben dan maar abgeseild....!"

 

 

Erik Clay
noob
2 posts

28-5-2013
22:00

 

Ik ben het helemaal eens met het abseil verbod, maar zit met het probleem dat beginners wel moeten leren abseilen. We kunnen een voorkeursgebied aangeven maar vaak krijgen we van de NKBV slechts klimkaarten voor Freyr, Beez of Dave.

Moet we abseilen dan maar niet doen? Ze zullen dit toch echt ook in 'echte' rots moeten leren.

Zelf los ik dit op door op stille plekjes te gaan abseilen. Heeft nog nooit iemand last van gehad. Noordzijde van de Jeunesse is bijvoorbeeld een mooie plek waar vrijwel nooit iemand klimt of onderdoor loopt.

Zijn er andere suggesties?

Erik

 

 

FL
Forum God
2239 posts

29-5-2013
14:54

 

Helemaal aan de noordkant van Freyr is er een oude steengroeve als ik me niet vergis. Er staat daar ook iet wat ooit een BBQ plaats was. Links, vlak tegen de weg is daar een plek waar je heel goed kan leren rapellen. Via een weggetje tot bovenaan de rots, mooi overzicht to beneden, geen klimmers of wandelaars en geel losse rotsen, hooguit wat zand.

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

29-5-2013
16:42

www
 

In de steengroeve met je rug naar de Maas:
links: zijn er een 7tal routes waar geklommen wordt (4kes). Deze beginnen zeer eenvoudig maar gaan op het laatste stuk praktisch verticaal. Er zijn er een 2tal die 4c zullen zijn. Volledig rechts is er een route die vermoedelijk onbruikbaar is gemaakt, er zit een losse plaat van 3m x 6m waarin er een paar haken zaten.

rechts: zijn er 2 routes waar geklommen wordt. Het begin is even moeilijk maar vanaf de 3de haak is het 45° plaat. De linkse route is een eenvoudige 5.

Deze plaats was (is?) oorspronkelijk een privé stukje van de CAB onder toezicht van de gemeente Dinant. Destijds mocht daar niet gecontroleerd worden door de toezichters van het toenmalige CABBAC.


Ik vraag me af of het deze delen zijn die je voorstelt.

 

 

Eddy Abts
daily client
59 posts

30-5-2013
08:41

 

In Dave is er aan de Bivouac een speciale plaats voorzien voor rappel-oefeningen. In het centraal gedeelte (tussen fontaine en bivouac) mag er afgedaald worden maar alleen als het in kordee gebeurt. Dit wil zeggen een voorklimmer en één (of twee) naklimmers. In de rest van het massief moet er uitgeklommen worden en moet men naar beneden via het pad boven de bunker. Het is er zo vermeld in de bouw- en omgevingstoelating. Waarschijnlijk de enige in België die natura2000 compatibel is ! In de andere massieven is dit de verantwoordelijkheid van de klimmers en klimverenigingen.

 

 

marc
regular
24 posts

30-5-2013
10:46

 

Heb deze winter in Freyr de Fissures Georgette volledig herbehaakt. Er zijn 5 routes te klimmen waarvan 3 echt gemakkelijke, allen zeer goed behaakt om beginnelingen de kans te geven zonder teveel stress op kop te klimmen. Het is ook de ideale plaats om mensen te leren rapellen!! En inderdaad in de Carrière kan dat ook. Op de noordzijde van de Jeunesse daarentegen zijn alle routes herbehaakt ( heel mooie routes niveau 6a/6a+) en wordt er terug regelmatig geklommen dus zelfde als voor de rest van het massief, geen rapel toegestaan en zeker niet tijdens de w.e.

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

30-5-2013
15:43

www
 

"allen zeer goed behaakt "

't Kon moeilijk slechter, 'k zal dat binnenkort eens bezien. Meer dan een halve eeuw geleden vermoedelijk het eerst beklommen. De laatste keer dat ik daar geklommen heb was alles superglad van het mos.