All comments on routes, broken holds, difficulty, repetitions, bolting, birds... only in Belgium!
Title Posted by Replies Views Last reply    

touw uithangen

ingrid69 26 3255 2-11-2012 21:18  

Last reply

ingrid69
noob
6 posts

23-10-2012
21:47

 

touw uithangen

ik ben op zoek naar locaties waar ik zonder voorklimmen een touw kan ophangen voor mijn dochter, max 6a tot nu toe. Wij hebben dit bij pont a lesse gedaan, weet iemand nog andere plekken?

 

 

climbbeast
addict
246 posts
No Pain No Gain

23-10-2012
22:16

 

klimtoren in Bornem en Buggenhout. Daar is een ladder waardoor je langs boven een touw kan hangen.

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

24-10-2012
11:03

www
 

Eigenlijk moet ik de vraag stellen: is de zekeraar bekwaam om in (nood)situaties te handelen en in hoever is de klimmer(ster) bekwaam om in noodsituaties zichzelf veilig te stellen. Je zit op de rotsen, mogelijk zonder andere klimmers die je kunnen helpen. In de klimzaal kan je geholpen worden door een verantwoordelijke ( de reden dat men bvb in Klimax niet mag klimmen indien men niet over het nodige KVB beschikt indien er geen toezicht aanwezig is). Ik vrees dat men hier het klimmen op rotsen in top-rope gelijkstelt met een klimmuur, wat het helemaal niet is.

 

 

ingrid69
noob
6 posts

24-10-2012
19:51

 

eh, ja, ik kan me voorstellen dat dit nogal onverantwoordelijk lijkt. Het zit zo: Onze dochter van 9 is gek op klimmen, binnen en buiten.
Mijn man en ik kunnen niet klimmen, maar we hebben wel (binnen en buiten) een cursus gehad van kliminstructeurs hoe je veilig een toprope kunt inhangen en zekeren.
Hoe te handelen in een noodsituatie zou ik inderdaad niet in ieder geval weten, ik ben me er wel van bewust dat klimmen op rotsen niet hetzelfde is en dus een zeker risico met zich meebrengt,
Ingrid

 

 

Bruno M
addict
215 posts

24-10-2012
22:16

 

Kan je ze dan niet beter inschrijven voor jeugdklimschool?

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

25-10-2012
09:54

www
 

Oplossing:
1. Ma of pa leert klimmen, de een moet minstens niveau KVB3 halen, de ander KVB1 (met of zonder papiertje) De voorklimmer (met kennis van KVB3) zou minimaal 5a moeten aankunnen. Dit is wel een project van een jaar.
Dit kan je doen via de een of andere club. Lid van KBF (of CAB) moet je zijn wil je op de rotsen mogen en ook voor de verzekering.
Een andere oplossing is de theorie (knopen en materiaal) thuis in te oefenen. Indien je een muur hebt waarop je enkele ronde haken kan inboren, dan kan je zelfs thuis bepaalde handelingen inoefenen. Dan moet je wel zoeken naar iemand die de thuis verworven kennis en handelen kan beoordelen en verbeteren en je op de rotsen helpt.
2. gezien de jonge leeftijd van je dochter is het nu aangewezen om haar te leren boulderen (op haar niveau) zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Boulderen , Fontainebleau is een prachtgebied waar ook kids kunnen klimmen. Af en toe eens naar een klimzaal zal in winter je ook voorbereiden.

Nota: een 9 jarige is meestal nog niet in staat om voor te klimmen, te zekeren en klassiek na te klimmen (zeker op geen 6a). Top-rope daarentegen kan onder bepaalde voorwaarden. (een ervan is dat één van jullie niveau KVB3 met hebben en de andere moet kunnen zekeren).

Anak Verhoeven klom al van zeer jonge leeftijd (4jaar), maar haar papa en mama zijn zeer goede klimmers en zij is ook begonnen op een 3a.

Ikzelf heb al 10jarigen laten tope-rope klimmen, de kleintjes werden gezekerd door mijn vrouw en ikzelf klom naast hen gezekerd door een zelfzekering op een 2de touw.

Ook kan je dit doen op eenzelfde touw, maar dan moet de zekeraar wel jouw gewicht en het gewicht van het kind kunnen opvangen, dan klimt papa of mama gewoon mee. Dit laatste wordt soms gedaan voor 4-7 jarigen. Bij 9 jaar en niveau 6 zou ik opteren voor meeklimmen op een ander touw.

 

 

ingrid69
noob
6 posts

25-10-2012
15:30

 

Mijn dochter is al lid van een klimclub maar in Nederland houdt dit in dat ze hooguit een of twee keer per jaar naar rotsen gaan om te klimmen. Zowel mijn man en ik kunnen niet klimmen en zijn ook niet van plan dit te gaan leren. Ik ben alleen maar op zoek naar plekken waar ik op een redelijk makkelijke manier een touw kan inhangen,via een pad of klettersteig, zoals wij dit bij pont-a-lesse geleerd hebben.

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

25-10-2012
22:54

 

Is weer zo'n eindeloos onderwerp. Normaal wordt aangenomen dat een klimmer zelf verantwoordelijk is voor zijn doen en laten op de rotsen. Dit is principieel ook geldig voor de naklimmer ! Er is niet alleen het gevaar voor steenslag, maar ook het klimmen, het zekeren, materiaal, knopen, andere klimmers, enz vragen de juiste aanpak en ervaring. Voor zalen, het gebergte, enz is hiervoor meestal een strikte wetgeving aanwezig. Negen jaar ? Onervaren ouders ? Persoonlijk vind ik het een onverstandige situatie. Specifieke jeugd klimscholen, Fontainebleau, kunnen een oplossing bieden maar meestal wordt "zelfstandigheid" als norm gehanteerd.
Door zijn omgeving blijft rotsklimmen meestal een uiterst risico-inhoudende activiteit. Als ouder moet je dit indachtig blijven.

 

 

Rudi Frankinouille
I used to climb
524 posts
Ik heb laagtevrees...

25-10-2012
23:26

www
 

Leren?

Hier kan je alles leren...

http://www.youtube.com/watch?v=bsAiOYXC-k0

 

 

Bruno M
addict
215 posts

26-10-2012
00:23

 

Iedereen moet ergens beginnen hé Rudi

 

 

Rudi Frankinouille
I used to climb
524 posts
Ik heb laagtevrees...

26-10-2012
11:01

www
 

"Mijn dochter is al lid van een klimclub maar in Nederland houdt dit in dat ze hooguit een of twee keer per jaar naar rotsen gaan om te klimmen. Zowel mijn man en ik kunnen niet klimmen en zijn ook niet van plan dit te gaan leren. "

Yep Bruno, maar 3 keer vloeken in 2 zinnen:
" Nederland en klimmen"
" Wij kunnen niet klimmen"
" en zijn het ook niet van plan te leren"

Maar willen wel kennis over klimtechnieken of het veilig installeren van een toprope. Ik wil het hen wel eens zien inhangen en vraag me af op welke manier ze de via ferrata doorlopen. Kortom, weer veel vragen bij het aspect veiligheid, technische bagage, wat als er iets mis gaat enz...
Klimmen op rotsen is inherent verbonden met risico's en kennis. Zonder kennis zomaar iets gaan doen, loopt altijd wel eens verkeerd af.

http://alpine.climbing.nl/recensies/veiligheidrisico.html

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

26-10-2012
11:30

www
 
 

 

Denis Hoste
addict
222 posts

26-10-2012
19:23

www
 


Yep Bruno, maar 3 keer vloeken in 2 zinnen:
" Nederland en klimmen"


Waar slaat dat nu op? Toegegeven, er lopen soms Hollanders rond in Freyr waarbij ik ook mijn bedenkingen heb waar en of ze eigenlijk wel hebben leren klimmen, maar dat kan ook van sommige Belgen gezegd worden. Om de woorden klimmen en Nederland in één zin nu al als vloeken te bestempelen... Jorg Verhoeven of Martin Fickweiler zouden het eens moeten horen!


zie ook:
http://nl.belclimb.be/article-details.asp?artID=190&sid=14

en:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Klimongeval



Dit slaat al op even weinig... Jullie doen precies alsof er al een ongeluk gebeurd is...

Met minder veralgemingen en meer opbouwende kritiek en/of raad zou Ingrid al lang geholpen zijn!

@Ingrid, natuurlijk zijn er in België inderdaad enkele massieven waar je van bovenaf een top-rope kan installeren. Om dat alles veilig te laten gebeuren raad ik wel aan (net als Rudi en Guido, alleen vind ik dat dat vriendelijker kan) dat je eerst ergens een klimschool volgt of (aangezien je zelf geen klimambities hebt + misschien geen jaar wil wachten) dat je van een (ervaren!) klimmer (vriend/familie?) al het nodige aanleert. Ik ben zeker dat je in de klimschool waar je dochter nu al les volgt een instructeur of ouder van één van de andere kinderen vindt die bereid is het één en ander te doen.

Een derde optie (naast klimschool of privé-uitleg) is je dochter mee te nemen naar bouldergebieden zoals Fontainebleau... Daar heb je enkel een crashpad voor nodig (soort valmat)en hebben de ouders helemaal geen touwkennis voor nodig. Je leert best wel eerst wat spotten is.

 

 

Rudi Frankinouille
I used to climb
524 posts
Ik heb laagtevrees...

26-10-2012
16:08

www
 

Jorg Verhoeven of Martin Fickweiler

Wie zijn dat?

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

26-10-2012
16:21

www
 


. Jullie doen precies alsof er al een ongeluk gebeurd is...

tja, sommigen vragen erom...

 

 

Denis Hoste
addict
222 posts

26-10-2012
19:25

www
 


Jorg Verhoeven of Martin Fickweiler

Wie zijn dat?


2 mensen (om er vlug 2 te noemen, niet specifiek die 2) die bewijzen dat er wel Nederlanders zijn die kunnen klimmen.

 

 

Rudi Frankinouille
I used to climb
524 posts
Ik heb laagtevrees...

26-10-2012
19:47

www
 

pfffff

We zijn nu wel off-topic aan het gaan maar hier vind je meer over mijn posts

:http://nl.wikipedia.org/wiki/Sarcasme

Verder: ik heb Jorg al gezekerd op de wereldbeker klimmen en al met toffe Nederlanders geklommen.
Ik heb al wel meer Hollanders zien topropen met een setje of maillonneke op een tussenhaak ZONDER andere tussenpunten, omdat ze niet door de pas geraakten, op een relais (stand in het Hollands) met een sling in modus valfactor 2 zien staan enz...

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

26-10-2012
23:25

www
 

Ik heb zo ook al Belgen, Fransen, Duitsers, Spanjaarden,... op twijfelachtige wijze bezig gezien. Back on topic please!
T
- die de Grieken, Italianen, Slovenen, Russen en alle andere nationaliteiten achterwege laat omdat de lijst anders te lang wordt...-

 

 

stijn van nunen
regular
43 posts

26-10-2012
23:52

 

misschien is het het geen slecht idee om je kint is in tschrijven voor een kvbII cursus?

klim ze

 

 

Rudi Frankinouille
I used to climb
524 posts
Ik heb laagtevrees...

27-10-2012
09:27

www
 

KVB2

Er zijn leeftijden geplakt op het behalen van KVB"s.
Voor KVB2 is dit 14j.
Dat wil niet zeggen dat een 6-jarige niet kan voorklimmen (er zijn genoeg voorbeelden die dit aantonen), maar het vraagt toch wel een zeker maturiteit voor sommige handelingen (setjes hangen, ombouwen naar toprope, ...) het mentale aspect voorklimmen komt er bij en vergeet niet dat bij een voorklimmersval er behoorlijk wat krachten op het (te jonge) bekken vrijkomen.

Daarom vind ik het meer dan ok dat de ouders voor hun kind het touw willen gaan inhangen zodat het plezier kan hebben van klimmen op rotsen.
Toch blijf ik het interessanter vinden dat ze dan binnen de kennissenkring ouders zoeken die WEL klimervaring hebben en hun dochter op die manier meenemen op de rotsen ipv het zelf oplossen.

Situatie 1: de dochter is toprope gezekerd en tijdens het klimmen zit haar voet vast in een barst en die geraakt er niet uit. Wie gaat haar helpen?
Situatie 2: De maillon rapide is redelijk uitgesleten en het is een relais zonder ketting. In de andere boorhaak zit geen maillon. Hoe installeer je dan de toprope?
Sitiuatie 3: een relais op plaquettes maar zonder maillons (gestolen?): hoe installeer je de toprope enz...
Situatie 4: het touw vertoont na de vorige klimbeurt een knikje (?). Wie evalueert of het touw nog veilig is.
enz...

Kortom, zoals aangehaald, bezint eer ge begint. In deze moderne tijd wil men met een baby op de Mont Blanc staan, wil men kinderen alles aanbieden zonder bij de consequenties te blijven stilstaan.
Zorg er steeds voor als verantwoordelijke dat je technische bagage groter is dan je leerling want als je in een probleemsituatie komt moet je het voor hen kunnen oplossen.
Het is vooral het zinnetje over "we zijn zelf niet van plan het te leren maar we willen haar zelfstandig begeleiden op de rotsen om haar daar te laten klimmen" dat me wat stoort in deze topic.