All comments on routes, broken holds, difficulty, repetitions, bolting, birds... only in Belgium!
Title Posted by Replies Views Last reply    

freyrnews

marc 14 3509 18-6-2012 21:03  

Last reply

marc
regular
24 posts

12-3-2012
22:55

 

freyrnews

Deze winter hebben we kuiswerkzaamheden uitgevoerd in de Pape, Merinos en Cinq-Anes. Vooral in de Pape en de Cinq-Anes zijn daarbij verschillende grote rotsblokken naar beneden gekomen. Niet alle steengruis en aarde is uit de routes verwijderd. Vooral in de routes Balcon, Cancan, Cinq-Anes en Culot ligt er nog kleine rommel op de grepen.
Zoals elk jaar nestelen er weer slechtvalken in Freyr. Deze keer hebben ze de grot van de Z (Pape) uitgekozen. Deze week worden er beneden aan de pape bordjes opgehangen met de lijst van de routes die zeker niet mogen geklommen worden en dit tot eind mei/half juni.

 

 

Rudi Frankinouille
I used to climb
524 posts
Ik heb laagtevrees...

13-3-2012
13:59

www
 

bordjes of ook lint?

Hey Marc, hopelijk ga je ook lint spannen, want als je ziet dat zelfs met lint al mensen in de routes kruipen, zal een bordje hen nog minder tegenhouden. Of een bout in de eerste 2 haken?

Ben eens benieuwd welke routes gesloten gaan worden, want had net wat projectjes open op pape...
Kan je hier al een lijstje zetten, misschien moet ik mijn doelen bijsturen.
PS, nog voldoende te doen

 

 

Hube
Master Chief
5488 posts

11-9-2012
21:32

www
 
 

 

Paul Lahaye
daily client
84 posts

20-3-2012
18:51

 

foto's van slechtvalken:
www.lahaye.ws/Blog

 

 

tweecplus
daily client
184 posts

24-3-2012
18:56

 

VERHUIST

Volgens mij is het koppeltje verhuist !! Ergens bovenaan in den Al Legne id niche.....

 

 

marc
regular
24 posts

24-3-2012
19:59

 

het koppel is inderdaad verhuisd naar de nis van de hypothenuse. Vanmorgen heb ik een aantal bordjes opgehangen beneden aan de rots met een hopelijk duidelijke omschrijving van het gebied waar niet mag geklommen worden. Het gaat over de volgende routes.
-2de lengte van arete jongen
-2de lengte van de sérénade
-2de lengte van parain de juliette
-sortie des flamands
-les pûnaises de madagascar
-l'hypothenuse
-lengte 3,4 en 5 van de al legne
respecteer a.u.b. dit klimverbod, de toekomst van freyr als klimgebied kan er van af hangen.
Bedankt en tot ziens in Freyr.

 

 

Hube
Master Chief
5488 posts

11-9-2012
21:32

www
 

Club Alpin Belge

Inderdaad. Zie hier:
http://www.belclimb.be/news-details.asp?id=2463&sid=6

Hube

 

 

marc
regular
24 posts

25-3-2012
21:51

 

...en nog een nest, ditmaal in de Jeunesse en meer bepaald in Manon. Ik ga morgen kijken waar het nest juist zit en zorg dat er een affiche beneden aan de rots komt met de routes die niet mogen beklommen worden tot eind mei.
Vorig jaar was er ook een nest in Manon en toen werden Manon en A l'ombre de la pluie gesloten.

Het was dit w.e. heel erg druk in Freyr met vooral verschillende nederlandse en belgische clubs die de vooral gemakkelijkere routes bezetten. Toch werd buiten één uitzondering het klimverbod in de al legne gerespecteerd.

 

 

Harald Swen
addict
430 posts
Beta male

27-3-2012
09:21

 

Beste Marc,

Als er klaarblijkelijk toch nog mensen WEL de afgesloten routes klimmen, wellicht een fysieke afsluiting aanbrengen (verbondsbord op een haak bevestigen?).

 

 

Eddy Abts
daily client
59 posts

28-3-2012
09:16

 

't zelfde probleem in Dave. Vorig jaar werden de eieren wegggehaald door een stel pseudo-klimmers.
Moeilijk hiertegen te reageren. Als je te veel borden hangt komen dit soort "fauconnerie-liefhebbers" er op af. Een bout en een plaatje in de eerste haak, zoals Harald voorstelt is misschien nog de beste (slechte) oplossing.
Weinig mensen weten dat om een roofvogel te bezitten zowel een vergunning van het urbanisme als van de omgeving nodig is en bovendien worden tegenwoordig de roofvogel-populaties opgevolg via ADN.
Blijft het verstoren van het nest. De meeste roofvogels rekenen op hun camouflage en bijven op hun nest. Als je er echter een rappeltouw gooit, moulinettes installeert of er vlakbij langs klimt en de vogels de stuipen op het lijf jaagt, vliegen ze opgeschrikt weg en komen niet meer terug. Dikwijls is het dan ook te laat om een nieuw nest elders te beginnen en de jonge vogels voldoende sterk op te voeden opdat ze de volgende winter kunnen overleven. Blijft dat in het kader van Natura2000 klimmen alleen zin heeft als we kunnen aantonen dat het een positieve bijdrage levert op het niveau van de biodiversiteit. En daarmee moeten wij leven - anders worden we "weggejaagd" en moeten we thuis blijven, waar we trouwens ook al een urbanisatie vergunning voor nodig hebben.

 

 

marc
regular
24 posts

30-3-2012
18:36

 

ondertussen zijn de volgende routes gesloten
-la grand-mere
-manon
-a l'ombre de la pluie
-la mélampyre
Er zitten bouten door de eerste haken waardoor deze niet kunnen ingepikt worden.
Aan de ingang en in de grot waar nogal eens afgedaald wordt hangen er ook bordjes dat rapellen voorlopig niet kan.
Eddy, het heeft inderdaad geen zin om alles af te spannen met linten en toeters en bellen, het trekt alleen maar een soort van mensen aan die niets met het klimmen te maken hebben maar graag de één of andere zeldzaam wordende vogel in een kooi op een stok zien zitten.
Veel klimplezier dit w.e.
Marc


 

 

Harald Swen
addict
430 posts
Beta male

5-4-2012
14:56

 

Het schijnt dat de uit de nesten geroofde slechtvalken naar het midden-oosten gaan waar ze gewild status-symbool zijn (voor de jacht) en dus veel geld opleveren. Heb ooit bedragen van enkele duizenden euro's horen noemen voor mooie exemplaren. Vandaar dat sommige nesten 24/7 bewaking door vrijwilligers van de vogelbescherming hebben (in Duitsland).

 

 

Bruno M
addict
215 posts

5-4-2012
15:00

 

Bij mij in de straat loopt er zo iemand rond met een roofvogel op z'n schouder, beetje bizar type...

 

 

marc
regular
24 posts

18-6-2012
21:03

 

Ondertussen zijn de vogels gaan vliegen en kunnen alle routes terug geklommen worden. Bedankt voor het opvolgen van het klimverbod tijdens de broedperiode.
Ik wil er ook nog eens de aandacht op vestiggen dat er vooral tijdens de weekends niet mag gerapelt worden. Er zit hier en daar nog los gesteente dat tijdens het rapellen vaak naar beneden komt. Dit weekend zelf meegemaakt, een steen van een kilo of vijf die met een smak tussen een aantal klimmers onderaan de Al-legne terechtkwam. Paniek en gevloek naar het koppel dat vond dat je beter langs een touw naar beneden komt dan langs het pad.
Ik kom ook wel eens klimmers tegen die niet aangesloten zijn bij één of andere alpenclub en dus ook niet verzekerd zijn in geval van schade aan derde. Concreet, je stamt een steen los tijdens het klimmen, die steen valt op iemand zijn hoofd onderaan de rots, die iemand is gewond (al dan niet zwaar) dan is het uw (klim)verzekering die de schade dekt. Je blijkt echter geen lid van een alpenclub te zijn...dan heb je zo goed als zeker een serieus probleem
Heel veel klimplezier gewenst
Marc