All comments on routes, broken holds, difficulty, repetitions, bolting, birds... only in Belgium!
Title Posted by Replies Views Last reply    

Klimroutes voor beginners

MichaÃl Luyten 23 5395 12-4-2012 11:25  

Last reply

MichaÃl Luyten
noob
3 posts

17-1-2012
12:02

 

Klimroutes voor beginners

Beste Belclimbers,

Na een een tijd in de zaal te klimmen en met de lente in het vooruitzicht ben ik op zoek naar leuke voorbehaakte routes in België. Kwestie dat dit mijn eerste outdoor ervaring is en het aanbod via de Belclimb zoekfunctie zo groot is zou ik van jullie eens willen horen welke routes een must zijn. Gezien ons niveau in de zaal (5c - soms een 6a) en het verschil met rots tov zaal zou ik opteren voor een route van max 4c. Is dit realistisch? Enige tips?

Alvast bedankt!

Michaël

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

17-1-2012
16:28

www
 


zou ik van jullie eens willen horen welke routes een must zijn. ... Enige tips?


Michaël,
Klimmen in een zaal is moeilijk te vergelijken met klimmen op rots, tenzij iemand voor jou de route voorklimt en je in top-rope die rotsroute beklimt. (mag niet overal)
Ik raad je sterk aan om je te laden begeleiden, dit kan via een klimschool of iemand die je privé wil begeleiden.
Er zijn clubs die een basisinitiatie geven.

Nu de vraag naar klimroutes voor beginners: Yvoir en Durnal. (Beez en Dave kan ook, maar hier is de keuze met eenvoudige routes kleiner)
De "must" is de basiskennis die je nodig hebt om op rots te kunnen (voor)klimmen.
Wel kan ik je vertellen dat als je eenmaal de smaak te pakken hebt...
Nog iets: om te mogen klimmen in ons landje moet je lid zijn van een club, gewoon omdat de meeste rotsen in huur of eigendom zijn van klimclubs. Trouwens ook heb je een (klim)verzekering nodig, zowel voor jezelf als voor derden.


Nu een antwoord op waar? :
Yvoir en Durnal (Hotton, Beez en Dave kan ook maar daar is de keuze op eenvoudige routes kleiner)

 

 

MichaÃl Luyten
noob
3 posts

17-1-2012
16:38

 

Bedankt Guido!

Van de basisinitiatie wordt werk gemaakt en van het 'verplicht' lid zijn van een club en KBF was ik ook al op de hoogte.

In ieder geval bedankt voor de informatie en als er nog mensen dingen kunnen aanraden of tips kunnen geven, hit me!

 

 

Bender
I used to climb
715 posts

18-1-2012
11:04

 

'k zou zeggen, begin met 3kes en een ervaren partner tot je alle techniek onder de knie hebt en begin met naklimmen.
In Yvoir heb je gemakkelijke 4kes, vooral dal waardoor je steeds je partner in het oog hebt en veel (te veel) haken

Als je serieuze 4kes wil doen zijn er 3 echte klassiekers in Freyr:
- Op de Merinos rechterkant heb je primus/radius (de start is niet van de poes).
- Op Les Cinq Anes de route Cinq anes, met op het einde een leuke Traversee.
- L'hypothenuse op de Allegne is een prachtige lange traversee. Een glad 3ke om er te geraken, dan de traversee met een pendule over een 6a paske (als je in zaal 5c/6a klimt raad ik je aan de pendule te gebruiken ) en dan simpel uitklimmen op een 3ke.

 

 

Bender
I used to climb
715 posts

19-1-2012
13:31

 

Nog een gedacht:
Op de Jeunesse bijna beneden heb je een 5c die voelt als een 5c in zaal. Variante Bibiche. Als je lenig bent in je bekken en rug kun je deze wel aan.
Eventueel een bouldermat meenemen tot de eerste haak (awkwards). Eens daar voor bij een pas naa boven en dan adnerhalve meter naar links traverseren. Dan een gemakkelijke uitklim. Een lengte van 15 meter schat ik.

 

 

MichaÃl Luyten
noob
3 posts

19-1-2012
19:51

 

Bedankt! Nu begint het toch wel te kriebelen!
Nu hopen op goede weersomstandigheden vroeg in het jaar

 

 

Nadia
daily client
132 posts

20-1-2012
12:00

 

Freyr zou ik afraden als kennismaking met de rotsen. Veel te glad in de lage quotaties en je riskeert veel tijd te verliezen met het zoeken naar de juiste route zeker als jullie met 2 beginners gaan. Beter meer overzichtelijke massieven opzoeken zoals Landelies, Awirs, Grands Malades, Yvoir. Deze zijn goed behaakt, je kan de routes makkelijk vinden en ze zijn van op de grond makkelijk te overzien. Voornamelijk dal dat wel, maar da's goed voor je techniek en je zal merken dat je al vrij vlug het niveau van in zaal haalt en zelfs meer.

 

 

Matti Buyle
regular
24 posts

20-1-2012
12:48

 

Spigolo (4e graad), onderaan den Al'legne, Freyr. Pareltje!

 

 

Bender
I used to climb
715 posts

21-1-2012
20:21

 

@Matti:

Spigolo is altijd spekglad geweest. Geen aanrader voor beginners ook al klimmen die in zaal 6a. Ik heb er mensen (Duitser) weten uitglippen die aan het opwarmen waren voor die 8a? (Cool Cat denk ik), in de overhang rechts ...
Wat wem nog interessant is in de zin om daar net naast de de eerste passen van Khumbu te bekijken. Is dacht ik 7a een goede waardemeter voor die graad. De eerste keer dat ik daar passeerde kon ik geneens de eerste pas.

 

 

Matti Buyle
regular
24 posts

11-9-2012
21:32

 

Helaas is een geschreven boodschap niet altijd duidelijk.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sarcasme

Btw: khumbu

http://www.belclimb.be/route_detail.asp?routeid=208

 

 

bart
regular
32 posts

2-3-2012
12:00

 

mozet

Ik vind mozet altijd goed voor iemand zijn eerste buitenervaring met het klimmen. Maar tis ondertussen wel redelijk afgesleten daar, in de gemakkelijkere routes dan toch. Maar tis niet hoog en tis rustig

 

 

bartcockx
daily client
76 posts

2-3-2012
17:25

 

Ik hoor hier maar niet Pont-a-Lesse vallen?! Is voor mij het beginnersmassief bij uitstek. Nog ruwe kalk, perfect behaakt, niet al te moeilijk gecoteerd. En ook nogal liefelijk in het bos om de stap vanuit de zaal extra aantrekkelijk te maken

 

 

stijn van nunen
regular
43 posts

4-3-2012
14:24

 

weet er iemant klimroutes tot 30 meters zijn

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

4-3-2012
18:40

www
 


weet er iemant klimroutes tot 30 meters zijn


En welke graad?

 

 

stijn van nunen
regular
43 posts

4-3-2012
19:11

 

3of 3+ om te beginen voor de eerst klim op de rotsen

 

 

Denis Hoste
addict
222 posts

4-3-2012
19:08

www
 

Durnal

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

5-3-2012
08:50

www
 

Durnal is zandsteen en een oude steengroeve.
Yvoir heeft ook een aantal lichte routes en is kalksteen.

 

 

Denis Hoste
addict
222 posts

5-3-2012
16:16

www
 

Ik vind de sector Pink Floyd in Beez ook wel leuk. Die staan allemaal 4 of 4+ gequoteerd, maar zijn wel leuk voor de graad. Ik ging daar vroeger altijd een lengte of 2 opwarmen.

 

 

stijn van nunen
regular
43 posts

5-3-2012
21:04

 

weet er iemand of de topo van Yvoir nederlans is

 

 

Denis Hoste
addict
222 posts

6-3-2012
17:59

www
 

ja topo yvoir is in het nederlands