All comments on routes, broken holds, difficulty, repetitions, bolting, birds... only in Belgium!
Title Posted by Replies Views Last reply    

Kuiswerken Dave - opletten

Eddy de Ouwe Rakker 7 3049 11-12-2011 07:11  

Last reply

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

6-12-2011
18:15

 

Kuiswerken Dave - opletten

Hello,
In Dave werden wat kuiswerken ondernomen. De steenlagen liggen daar dwars op de Maas. De overhangen zijn dus het gevolg van de opstapeling van de blokken en als daar onderaan één los zit, en je daaraan gaat prutsen riskeer je dat de hele stapel naar beneden komt. Dit was het geval boven de bivak-route. Dus werden er voorlopige netten gespannen en het los blok gedynamiteerd - en inderdaad de hele troep is naar beneden gekomen en grotendeels opgevangen in de netten. Het grootste deel is nu opgeruimd maar onderaan is er natuurlijk nog een hoop stof, steenrestanten, enz. Dus er nog maar eens aan herinneren dat bergbeklimmen een gevaarlijke sport is ! Dat een helm tijdens clubactiviteiten verplicht is en in elk geval principieel altijd zou moet gedragen worden !
Verdere info :
http://vimeo.com/32962297
http://vimeo.com/32965030

http://www.clubalpin.be/article/peignage-rochers-dave-le-19-novembre-2011

 

 

Stijn
daily client
123 posts

7-12-2011
02:37

www
 


Dat een helm tijdens clubactiviteiten verplicht is

ik zou wel eens willen weten van welk merk de helm van die eerste kerel in dat eerste filmpje is, ziet er extreem licht, warm en comfy uit

 

 

Rudi Frankinouille
I used to climb
524 posts
Ik heb laagtevrees...

7-12-2011
06:40

www
 

Veilig???

1: zonder helm en af en toe net iets lager (hoewel zijwaarts) van de werken
2: zijn werktouw waar toch blokken in de richting van hem vallen hangt onder hem. Als 1 blok of net daarin verstrikt raakt en zijn werktouw meeneemt is het zijn laatste heldendaad geweest.
> Je werktouw hangt in een rugzak en niet onder je...
3: 1 werktouw ipv een extra back-up?
Zo doe je het normaal gezien niet...

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

7-12-2011
10:16

 

Is een van de redenen waarom ik die videos op belclimb gezet heb. Ik ben beneden gebleven omdat ik het belangrijker vond daar de veiligheid, langs de baan en onder de rotsen, zo goed mogelijk te controleren. Boven was het waarschijnlijk spectaculairder, trouwens ik heb alle respect voor het werk dat ze gedaan hebben. Maar mijn gemoedsstemming was er niet - de dag ervoor was mijn buur en vriend boswachter, 46 jaar en 2 kinderen, met wie ik daar geregeld rondliep elders verongelukt. Hij was een paar vrienden gaan helpen in Malonne en bij het takelen met een klimtouw was de bevestiging losgevlogen en kreeg hij de mousketon tegen het hoofd - op slag dood.
Bij de cursussen en onder de rotsen heb ik altijd gevraagd een aantal veiligheidsmaatregelen te treffen, zoals helm, dubbel touwgebruik bij evacuaties, enz die geven natuurlijk geen uitsluitsel op het niveau van risico, en soms is snelheid een factor op het niveau van de veiligheid. Maar hierover moet kunnen gepraat worden. Als ik een paar jaar terug vroeg om die terug toe te passen, onder andere tijdens de challenge en cursussen grimp werd me geantwoord dat standaarden en een gehiérchiseerde structuur belangrijker zijn. Lees dat ik mijn mond moest houden als de baas sprak. Gelukkig komt daar vooral door de professionalisering van de reddingsteams in het buitenland (vooral Engeland) verandering in.

 

 

climbbeast
addict
246 posts
No Pain No Gain

7-12-2011
11:07

 

4: geen bril tijdens slijpen
5: geen hoorbescherming
6: maar 1 hand aan de slijpschijf??? Hij zat bijna in zijn eigen opt moment dat de kabel doorgaat...

 

 

brigitte
regular
35 posts

8-12-2011
08:07

 

plezante cartoons - De man met rode pots en zijn borstelsteel om het poeder aan te stampen verdient het KBF-Security-Award 2011. Inderdaad hij neemt de risicos voor "ONZE" veiligheid, maar een must om op de volgende clubpresentatie over veiligheid wat animatie en commentaar te brengen over "welke maatregelen en waarom" in plaats van steriele reglementeringen.

 

 

Rudi Frankinouille
I used to climb
524 posts
Ik heb laagtevrees...

11-12-2011
07:11

www
 

Vandaag 11 december 2011

Opgelet, we zijn met 2 groepen alpi-secours aan het oefenen, het kan er drukker zijn...