All comments on routes, broken holds, difficulty, repetitions, bolting, birds... only in Belgium!
Title Posted by Replies Views Last reply    

rotswerken in Pont-a-Lesse

Rudi Frankinouille 4 3224 16-9-2011 23:20  

Last reply

Rudi Frankinouille
I used to climb
524 posts
Ik heb laagtevrees...

29-8-2011
18:45

www
 

rotswerken in Pont-a-Lesse

Als coördinator rotswerken van onze club stond er zondag 29/8 een rotskuisdag in Pont-a-Lesse op het programma:
we hebben ZEER veel en goed werk verricht!
We waren in 3 groepen verdeeld:
Groep 1 olv Eddy Serneels: de bovenweide van castel 5 gesnoeid!
groep 2 olv Caroline en Rudi (niet ondergetekende) Castel 4:
- alle ijzeren rommel uit Bachelors paradise verwijderd en aan het parkingetje tussen castel 1 en 2 op het gras gelegd.
- alle brokken steen die uit de tunnel verwijderd uitgezonderd de grote blok.
> Die MOET nog in stukken geslagen worden met een moker, dus nog op de to do lijst
- alle brokken steen ter hoogte van ingang tunnel is mooi gestapeld in pad-formaat. Ik ben het niet gaan controleren maar ga ervan uit dat dit perfect gedaan is!
Groep 3 olv Jeroen en Bart: de linkerpijler van castel 2 is volledig gepoetst. Ook de pijler rechts van deze linkerpijler (hoekversnijding: castel 2.9 > 2.12)) is grotendeels gekuist maar ook daar kwamen veel te veel losse stukken uit. Deze routes zijn nog te perfectioneren. De klimmers hebben hun uiterste best gedaan maar het was gewoon te veel werk!
Net op het hoekje zijn de 2 eerste routes ook gekuist (castel 2.15-16 volgens mij, bril niet op ) . De rots was daar veel stabieler en er moest enkel grassen verwijderd worden. Ik heb deze routes nadien geklommen en deze 2 laatstet zijn zeer mooie routes!!! Ook de kuiser (slechts 1 persoon) heeft dit schitterend gedaan.
Groep ikzelf en Michael: castel 1 (route 1 en 1.3)
De blok van 1 x 1 x 1 m die in de vette os weg moest was het kleinste blokje. Door het verwijderen van deze blok is erboven nadien zonder moeite nog een blok naar beneden gedonderd die dubbel zo groot was. Alle kleinere blokjes zijn in stukken geslagen en weggeruimd. Die 2 grote blokken moeten net als de grote blok in de tunnel stukgeslagen worden met groter materiaal.
Ik heb in deze route naar analogie met de (te veel haken) in deze route 3 haken bijgezet. Ik begrijp niet goed waarom niet recht over de rots geklommen wordt maar ernaast. Had de route-opener niet beter voor dat pad gekozen?
In de route castel 1.3 moest er een haak onderaan bijgezet worden. Ik had dit verkeerd begrepen en heb tussen de laatste haak en de relais nog 1 haak bijgezet. Halverwege mocht er misschien nog eentje bij ifv een moeilijkere pas maar de rots was daar niet solide.
Samenvatting:
- 4 haken 4 glascapsules > overal een rood lintje.Moe en voldaan terug thuis

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

31-8-2011
10:14

www
 

Mooi werk wordt er daar gedaan, bravo, doe zo verder. Er ligt trouwens op de redactie een artikel klaar over PaL.

 

 

Moriath
I used to climb
767 posts

31-8-2011
11:55

 

't was zelfs plezant om te doen... 'k was achteraf wel stijf van de hele dag in m'n gordel te hangen en steenpuin los te wrikken...

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

16-9-2011
23:20

www
 

Een geluk dat die blok van meer dan 1 Ton niet verder is gerold...
De Vette Os nu klimmen heeft wel gevolgen voor je handen.... snijden dat dat deel doet...