All comments on routes, broken holds, difficulty, repetitions, bolting, birds... only in Belgium!
Title Posted by Replies Views Last reply    

Durnal is falling apart!

XyzAll 17 3563 16-4-2011 08:37  

Last reply

XyzAll
regular
27 posts

10-4-2011
16:30

 

Durnal is falling apart!

Ik ben gisteren gaan klimmen in Durnal. We klommen enkele eenvoudige routes om onze ombouwtechnieken te oefenen. Naast het feit dat er overal wel wat steentjes losliggen op de 'trappen'. Sleurde ik een giga groot blok uit de muur ( zo groot als mijn hand) toen ik er op ging hangen. Het viel rakelings naast een andere (helmloze) klimster en haar zekeraar. Nu, helm of niet, zo'n groot stuk komt nooit goed aan! Het betreft de route 'Rage 2 wtm'. Het gehele bovenste deel van de route beweegt en komt los als ik eraan ga hangen.


Ik zeg het hier even omdat ik het zo toch wel wat gevaarlijk vind. Moet ik het ergens anders ook melden (KBF, ..) ?

Groeten

 

 

Bruno M
addict
215 posts

10-4-2011
17:25

 

Ik heb daar ooit een stuk rots van 40 cm op 20 cm op 20 cm naar beneden zien donderen dat neerstortte op een 6-tal meter van mensen die daar ook aan het klimmen waren. Sindsdien toch maar geen Durnal meer voor mij denk ik zo.

 

 

XyzAll
regular
27 posts

10-4-2011
17:53

 

What?!
Tijd om andere klimmassieven op te zoeken!

Welk massief bevat veel 4'en en 5'en zonder een 'onstabiele trap' te zijn?

 

 

Bender
I used to climb
715 posts

10-4-2011
23:13

 

Da meent ge niet ... steen die loskomt bij het rotsklimmen.
Blijf daar vooral weg! En al zekers in het hooggebergte. Doe eerst hoogtestage in de klimzaal, met nitro in uw rugzak. Dan in een surplomb blijven hangen op 1 arm en uw pofzak misbruiken.

 

 

Jo
Forum God
1843 posts
Think different!

11-4-2011
09:42

www
 

Zo groot als uw hand? En dat noemt gij een giga groot blok?

Rots = natuur
en dat vergt een lichtelijk andere aanpak dan een klimzaal (waar de grepen trouwens ook af en toe los breken)
- veilige klimmers dragen een helm, voor de rest is het verplicht. Aanvulling: op het hoofd, niet aan de gordel! En ook (en vooral) om beneden rond te lopen.
- iedere greep testen voor ge hem belast. Natuurlijk niet 100% waterdicht, maar 't gaat al veel helpen.

Zeker na de winter zit er op de meeste massieven wel een en ander los. Take it.. or leave

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

11-4-2011
13:57

www
 

Wat Jo schreef ga ik niet herhalen maar beamen.
Je klimt in de natuur, dus er is altijd erosie bezig. Trouwens je kan ook andere problemen hebben. Ik ben al 3x in een wespennest terechtgekomen en éénmaal een adder (geen hazelworm) op mijn route gehad. i.v.m. wespennesten let ik meer op (kan je normaal op voorhand zien) maar als je door een licht struikgewas moet kan je prijs hebben.
Eenmaal stond er op een relaisplaats een tweehoornig beest op mij te wachten. Die was zonder touwen en setjes daar terecht gekomen.
In Durnal zijn er routes die nogal onveilig zijn in vergelijk met andere routes daar. Denk eraan: bijna alles wat beneden in Durnal ligt komt van boven... Het is trouwens het soort rots die het lapt.
Voor mij blijft het risico op de 2x150km snelweg naar daar minstens even groot...
Yvoir is een ander soort rots en daar heb je minder risico op loskomen van kleine stukken.

 

 

XyzAll
regular
27 posts

11-4-2011
14:19

 

Ik was ervan verschoten, 't is nog maar mijn tweede keer op de rotsen he. (De eerste was met KVB3)
Ik zal proberen over schakelen van klimzaalklimmen naar een iets voorzichtigere aanpak,

Bedankt voor jullie reacties

(Bender, ik weet niet of het ironie is of gewoon een zure opmerking van een meer ervaren klimmer, maar het komt nogal arrogant over. )

 

 

Bender
I used to climb
715 posts

11-4-2011
18:46

 

Sorry voor mijn arrogantie. Ik probeer gewoon duidelijk te stellen dat als je niet alle parameters in het oog hebt, het een spel van leven en dood wordt.

Ik heb in de tijd genoeg stommiteiten begaan en ook veel mooie momenten beleefd, maar ik wens het niemand toe om de volgende in een rij kennissen te worden die er niet meer zijn.

Altijd welkom om op een verantwoorde manier plezier te hebben

 

 

sans niveau
daily client
151 posts

11-4-2011
19:49

 

manmanman 't schoonste massief naar de zak getrokken..

 

 

XyzAll
regular
27 posts

11-4-2011
20:06

 

Verkeerd geïnterpreteerd dus, excuus Bender

Hopelijk kan ik bij twee weekjes nog eens gaan klimmen.
Enig advies voor een interessant massief dat novice-vriendelijk is?

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

11-4-2011
20:47

www
 


Enig advies voor een interessant massief dat novice-vriendelijk is?


Yvoir

Opgelet: Indien je de L'Aiguille tot boven doet en de rappel aan de achterzijde maakt, moet je ervaring hebben in het maken van een rappel in het ijle.

 

 

Harald Swen
addict
430 posts
Beta male

11-4-2011
21:10

 

En als algemene opmerking voor de minder ervaren buitenklimmer:
na een (relatief) strenge winter zit er vaak veel rots los. Ook in de bekende gebieden.

De reden hiervoor zijn de vries/dooi cycli. Water in spleetjes bevriest, zet uit en voila, weer een stuk(je) rots wat los zit. Daarom ben je in het voorjaar altijd wat voorzichtiger in met name de makkelijkere routes, waar nu eenmaal meer losse rots kan zitten. Immers, hoe meer spleten, hoe meer grepen en dus makkelijker routes. Anders gesteld: hoe meer losse zooi, hoe makkelijker de route.

 

 

Bender
I used to climb
715 posts

12-4-2011
01:03

 

Overal zit wel spul los. Ook in Yvoir. Als je de Aiguille doet al zeker, maar ook op de Dalle Imperiale (vooral linkerkant), heb ik al stenen richting mijn hoofd gehad. Hoort er gewoon bij, net als ongecontroleerd vallen enzo. heb trouwens ook in zaal al eens moeten uit de weg springen van een losgekomen greep, pofzakjes, en een grigri ...

 

 

teaser
daily client
73 posts

15-4-2011
14:27

 


Ik was ervan verschoten, 't is nog maar mijn tweede keer op de rotsen he. (De eerste was met KVB3)

Amai , de tweede keer pas op rots en toch al in het bezit van het o zo begeerde papiertje van de federatie?
Hoe heb je dat dan wel verkregen??

 

 

XyzAll
regular
27 posts

15-4-2011
21:11

 

Die onnozele discussie over veilig klimmen of geldklopperij heb ik hier al vaker gelezen en die gaan we hier niet openen.

Ik heb dat 'papiertje' nog niet. Ik schreef me in in de klimschool omdat ik niet echt een klimpartner had, via de school heb ik mensen leren kennen waarmee ik nu geregeld ga klimmen EN ik leer tegelijkertijd ook de nodige technieken.


Mijn besluit van dit topic is dus dat ik gewoon iets doordachtere passen moet maken en dat loszittend spul eigenlijk wel normaal is.
Bedankt voor jullie uitleg en hulp!

(Morgen Freyr )

 

 

Rudi Frankinouille
I used to climb
524 posts
Ik heb laagtevrees...

16-4-2011
07:34

www
 

that is the spirit

Van Durnal naar Freyr. Je zal niet weten wat je overkomt...
Geniet daar maar van het echte klimmen!

 

 

XyzAll
regular
27 posts

17-4-2011
12:23

 

hehe, we zullen het direct weten! Bij een kwartiertje vertrekken we!


*Fantastisch gebied! Maar wel spekgladde grepen