All comments on routes, broken holds, difficulty, repetitions, bolting, birds... only in Belgium!
Title Posted by Replies Views Last reply    

onduidelijkheid routeverloop Dalle Tilff

Harald Swen 4 3488 2-8-2013 09:57  

Last reply

Harald Swen
addict
430 posts
Beta male

31-3-2011
22:23

 

onduidelijkheid routeverloop Dalle Tilff

Afgelopen woensdag weer 's in Tilff op de plaat wezen klimmen. Plaatklimmen blijft leuk, zeker als de rots nog mooi ruw is zoals hier. Er zit overigens wel flink wat rots los na de strenge winter.

Hoewel ik de topo van deze wand heb weet ik soms nog altijd niet welke route ik klim. Met name de routes helemaal rechts zijn onduidelijk qua verloop.

Ik doe hieronder een opzet. De routes van links naar rechts:

1 La Germaine: variante de gauche : 3+ . Net rechts van de vegetatie.
1a La Germaine: 5a pour la traversée. De tweede lengte van route 1.
2 La Germaine: variante de droite : 6a. Over de plaat.
3 La Dylan: 6a
4 Old-Fuck: 6a
5 La Monique Capel: 5c
6 La Chimérique: 6a+ (start in route 5, daarna rechts/rechtdoor uitklimmen)
7 L.Hyppolite: 6a+
8 Le Boomerang: 5c. Behoorlijk expo. Slechts 4 of 5 haken.

Voor mij was het tot dusver duidelijk. Maar nu kom ik bij een stuk rots waar ik een route te veel heb. Of is het soms zo dat route 12 en 13 eigenlijk dezelfde routes zijn en slechts bovenin op 3 meter van elkaar verschillen?

9 La Malaisa: 5b. Herbehaakt. Lijkt me eerder een 5c/5c+. Expo stukje na de laatste haak - niet moeilijk wel ver.
10 La Chity-Bang-Bang: 5a. De makkelijkste route midden op de plaat. Herbehaakt. Zelfde relais als route 9. Vreemde laatste haak die rechts uit de lijn van de route zit - of is deze haak bedoeld om vanuit de route rechts naar links te klimmen.
11 L'Hortense: 6a+. Herbehaakt. Tricky pasje en ticky expo boven de 3e haak. Route loopt bovenin door een soort van geul. Relais identiek met route rechts ernaast.
12 Le No Mans Land: 6b. Is dit de linkervariant van La Directe?
13 La Directe: 5c. Herbehaakt. Twee varianten bovenin. Direct via mini-spleetje (6b+) of een kleine omweg via rechts (1 haak en ongeveer 6a/b).

14 La PPM: 6c+ (Pas Pour Micheline). Hoe loopt deze route? Deels herbehaakt? Bovenin geen haken meer?
15 Noublies pas Jean-Michel: 6c+ . Hoe loopt deze route? Deels herbehaakt? Bovenin geen haken meer?
16 Le Pilier Capel: 6a+. Hoe loopt deze route? Deels herbehaakt?
17 Bad Boys: 6c. Hoe loopt deze route?
18 Mad Max: 7a. Hoe loopt deze route? Deels herbehaakt?
19 Le Grand Dièdre Sainte-Anne: 5a. De diedre die de plaat begrensd. Herbehaakt.

Wie kan me helpen de onduidelijkheden weg te nemen?

 

 

 

Harald Swen
addict
430 posts
Beta male

3-4-2011
19:46

 

Duh... - hoe denk je dat ik aan die namen en waarderingen kom? Alles wat er zoal aan topo's te vinden is van klimgebieden in Belgie heb ik, maar... ik wil graag de puntjes op de i hebben.

Je zou me een groot plezier doen als je me kan vertellen hoe het zit met L'Hortense, No Mans Land en La Directe - is NML een uitklimvariant van LD? Hoe zit het met de (oude) broche die de geul van L'Hortense (?) verbind met het relais van CBB?

En helemaal rechts op de plaat:
- routes eindigen in the middle of nowhere. Naar links of rechts uitklimmen?
- welke instap 'hoort' bij welke route?
- waar traverseren de varianten naar rechts en hoe lopen ze precies?

De nieuwe haken die er zitten maken het er niet makkelijker op, omdat alle oude spul is blijven zitten. Met name rechts op de wand is het nu een grote zooi van haken geworden. Wie gaat ze eraf slijpen?

Ik kan wel wat gaan lopen klooien tot ik alle routes/variaties geklommen heb, maar ik zou liever van iemand horen hoe het precies zit en ze dan allemaal onsighten. Dat lijkt me het leukst.

 

 

Harald Swen
addict
430 posts
Beta male

2-8-2013
10:02

 

Eindelijk de topo 'Vallee de l'Ourthe' van Olaf Wipperfürth te pakken gekregen.

De 5 lijnen rechts met het gezamenlijk relais staan hier duidelijk in. En No Mans Land blijkt een startvariant tot halverwege de wand links van de Directe te zijn.

Ik zal komende winter checken hoe het er nu bij ligt. Heb alleen de PPM geklommen en kan dus nog niet oordelen over de overige routes:

- No Mans Land. Variant van de Directe tot halverwege de wand. Hierna gezamenlijk tot relais wat door meerdere routes gebruikt wordt.
- La Directe. Start op punt waar het terras begint. Halverwege de wand komt NML uit in de route. Hierna gezamenlijk tot relais ietwat links wat door meerdere routes gebruikt wordt.

- La PPM: 6c+ (Pas Pour Micheline). De meest linker route die vanaf het terras start. Eigen lijn al komt ie op een gegeven moment dicht tegen de rechter route aan. Deels herbehaakt. Crux is direct na de laatste gecementeerde haak. Daarna run-out schuin rechts omhoog naar ingecementeerde piton. Hierna geen haken meer en 8 m run-out naar gezamenlijk relais. Leuke mentale on-sight uitdaging.
- N'oublie pas Jean-Michel: 6c+ . Volgens de topo een zelfstandige lijn rechts van de PPM. Gezamenlijk relais.
- Le Pilier Capel: 6a+. Start rechts van vorige route. Routeverloop slingert een beetje tot het spleetje/diedre bereikt wordt. Gezamenlijk relais.
- Bad Boys: 6c. Variant van Pilier Capel. Na wat vroeger de eerste haak was (nu nog steeds?) naar links en tussen Jean-Michel en de Capel omhoog. Gezamenlijk relais.
- Mad Max: 7a.Variant van Pilier Capel. Na wat vroeger de tweede haak was (nu nog steeds?) naar rechts en tussen de Capel en de Dièdre omhoog. Gezamenlijk relais.

Daarna is het volkomen duidelijk: Le Grand Dièdre Sainte-Anne: 5a. Dit is de diedre die de plaat begrensd. Geheel herbehaakt. Leuke route.