All comments on routes, broken holds, difficulty, repetitions, bolting, birds... only in Belgium!
Title Posted by Replies Views Last reply    

Setjes in John B

Roby 33 4070 14-8-2010 06:04  

Last reply

Roby
I used to climb
824 posts
May the best of your past, Be the worst of your future.

8-7-2010
22:24

 

Setjes in John B

Vandaag is een viend van me naar Freyr gegaan en
heeft me verteld dat mijn setjes uit John B verdwenen zijn.

Ik had ze erin gehangen en woe de zelfde week nog terugkomen. Maar met dit weer heb ik niet meer de gelegenheid gehad om een poging te doen.

Al zijn het mijn oude setjes, zou ik ze toch graag recupereren(noem me sentimenteel ).

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt,
Groetjes
Roby

 

 

Bender
I used to climb
715 posts

8-7-2010
23:25

 
 

 

Isolde
noob
10 posts

8-7-2010
23:53

 

setjes john bee

Hoi Roby,

Afgelopen zaterdag -3 juli- heb ik John Bee gedaan en toen hingen er geen setjes meer in... ik hoop dat je ze nog terugkrijgt ,

groetjes Isolde

 

 

Roby
I used to climb
824 posts
May the best of your past, Be the worst of your future.

9-7-2010
00:14

 

Bender,

Zeg mij eens hoe ik van boven uit mijn setjes daarin hang?
+ mijn setjes van boven uit erin gann hangen mag het wknd al niet omdat je dan niet mag rapellen in Freyr. dus deze matregel is dan enkel voor de werkeloze? die in de week kunnen gaan klimmen zeker?!? Bewijze van spreken. (sorry voor die die werkzoekende zijn bedoel hier niet's mis mee)

Ik kan de regel wel respecteren al vind ik hem absurd. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Isolde dankje maar ik ben het laatst naar Freyr kunnen gaan op 20/6 en heb ze die zondag erin gehangen. Maar bedankt voor de info.

Maar als je me kan zeggen waar ik ze kan recupereren. Graag

Groeten,

 

 

Isolde
noob
10 posts

9-7-2010
08:03

 

setjes

hoi roby,

nou ja ik dacht ik laat het je even weten, ik heb geen idee waar die setjes zouden kunnen zijn of wie ze heeft.

grtjs isolde

 

 

Bender
I used to climb
715 posts

9-7-2010
08:21

 

Roby,

'k snap u reactie niet goed. Ik probeer door te linken naar info die misschien relevant kan zijn, maar waar ik in de verste verte niets mee te maken heb.

Zoek het voor de rest zelf maar uit zou ik zo zeggen.

 

 

Mich
daily client
127 posts

12-7-2010
16:36

 


Zeg mij eens hoe ik van boven uit mijn setjes daarin hang?

Gewoon Pillier D'availle klimmen, goeien opwarmer vr John Be trouwens..

 

 

Roby
I used to climb
824 posts
May the best of your past, Be the worst of your future.

12-7-2010
23:06

 

Kon min oren ni geloven!!!!

He mensen kheb daarstraks een babelke met Jean je weet wel die dat de refuge onderhoud in Freyr.

Die zei mij dat we geen setjes in de roetes meer mogen laten hangen omdat er setjes de hele winter in een aantal roetes zijn blijven hangen.
Maar de winter is meestal toch de beste periode behalve dit jaar dan het was of heel nat of extreem koud dus zijn de setjes daarom zolang blijven hangen "gewoon geen condities om een deftige poging te doen".

Op het feit dat mijn setjes weg waren antwoorde Hij dat als je setjes ergens ziet. je die eruit moet halen en je ze mag houden(pikken).

Nu het ligt mischien aan mij maar dit is toch voledig tegen de ethiek nee?

Als ze mij vragen setjes van een ander weg te halen zou ik het mischien doen maar laat ik een woordje na of leg ik ze in de Cham met een bladje waar ik ze heb weg gehaald. Maar ze voor mij houden zou niet eens bij me opkomen
Binnenkort kan jeje touw ogf rugzak niet eens meer laten staan met een gerust gevoel. Met zo'n mentaliteit. De hele dag onrustig omkijken naar je boeltje, dat word leuk!

"WAAR GAAN WE IN GODSNAAM NAARTOE?"

Probeer dit eens in Ceuse bijvoorbeeld als ze daarachterkomen maken ze je af

En naar mijn weten vind je in elk klimgebied wel setjes in routes van mensen die erin willen werken. Enkel in Belgie moeten ze weer speciaal doen.

Persoonlijke opvating maar die manne van de CAB toch. Ni veel mee aan te vangen.

Infin This maar dat ge het weet.

(btw setjes zijn niet terecht)

Groetjes
Roby

 

 

Roby
I used to climb
824 posts
May the best of your past, Be the worst of your future.

12-7-2010
23:09

 

he mich het eerste deel van JB is ook maar 7a ook een goede opwarmer nee

 

 

Bender
I used to climb
715 posts

13-7-2010
08:20

 


"WAAR GAAN WE IN GODSNAAM NAARTOE?"


Duidelijk naar een wereld met verwende jonge nesten die denken dat de rostsen hun bezit zijn, en geen respect kunnen opbrengen voor een paar simpele regelkes die ervoor zorgen dat het nog mogelijk is om midden in een beschermd natuurgebied te klimmen.

't is daar geen klimzaal he man. Wees content dat Jean daar op zijn leeftijd nog verschillende malen per dag zijne tour doet om alle vuil vanonder de routes op te kuisen.

'k ben al veel met hem meegewandeld en 't is ongelooflijk wat je allemaal tegenkomt, vooral onder de zwaardere routes.

En als ge dan echt een 8tje wil op uw palmares zullen ze heus uw touw niet doorsnijden hoor als ge uw setjes gaat hangen, maar dan kunde in mijn ogen even goed in zaal blijven. Als ge zo'n route bottom-up uitwerkt kunde volgens mij pas echt zeggen dat je dat niveau "benadert". Het niveau "beheersen" is voor mij 8 op de 10 a vue (liefst met de setjes aan de gordel).

Edit: (lees net dit nog)
Women and Chalk, on Shipton Spire, by Mauro Bole, 8a on-sight above 5000 m, putting on protections.

Afijn, 'k zal maar in mijn 6kes blijven spelen, kwestie van geen setjes naar mijn kop gesmeten te krijgen

 

 

Roby
I used to climb
824 posts
May the best of your past, Be the worst of your future.

13-7-2010
22:25

 

De discusie over het niveau zal ik niet voeren.
En in zaal gaan hangen dat is voor mij geen klimmen dat is gymnastiek om in de winter in form te blijven. Voor mij telt enkel de rots en daar voel ik me het best.
Maar dat is elk voor zich natuurlijk.

Wel is het zo dat ik als ik vui zie liggen ik dat altijd in mijn rugzak stop in boven in de vuilbak doe. en mijn klimpartners doen dat ook!!!
En volgens mij elke klimmer die die de natuur en zich zelf een beetje respecteerd ook dacht ik, en dat is zeker geen kwestie van niveau!

Maar dat staat niet ter discusie of vergis ik me!?!

En zo als ik al zij regelkes al stem ben ik er niet zo blij mee zal ik respecteren. Want klimmen zal ik blijven doen!

Het gaat er mij gewoon om dat als je zo'n mentaliteit volgt we elkaar onder klimmers beginnen te bestelen.

 

 

Paul Lahaye
daily client
84 posts

13-7-2010
22:38

 

Regels en ethiek zijn prima, maar wel respect voor andermans spullen, geef die setjes dus gewoon af in de Chamonix. Kom op zeg!! Paul

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

14-7-2010
09:28

 

Bof,
vroeger was alles wat achter gelaten werd door prutsers "oorlogsbuit".
Hoog tijd dat men begrijpt dat alles wat onder de rotsen ligt of in de rotsen blijft hangen geen zicht is.
In Dave op geen 50 meter van de parking sleurt men rugzakken en de meest onwaarschijnlijke troep tot onder de rotsen. Voor de rest klimt men dan slechts een paar meter hoger - zogezegd om die bazaar in 't hoog te kunnen houden, enz.
Wanneer gaan ze ook nog eens hun touwen laten hangen zoals in de zalen, dat van mij is een beetje overjaars.
Uit mijn autokoffer kan ik in elk geval terugbezorgen aan de wettelijke eigenaars :
- Een paar setjes die tussen de brandnetels staken.
- 69 lege jupilerblikjes
- één broekspijp
- 2 versleten schroefkarabiners
- 2 playboys
- één bealtouw
- 3 touwzeiltjes
- 1 linker sportsloef
- 2 rechter klimsloefkes (die klimt nu denk ik met twee linkervoeten)
- 200 kg poeier
enz

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

14-7-2010
13:16

 

- één bealtouw
- 3 touwzeiltjes

Waren achtergelaten tijdens dat onweer maandag en zijn terecht. Ze worden opgehaald door de rechtmatige eigenaars. Die krijgt de playboys er als cadeau bij - dus daar moeten ge niet meer voor mailen.

 

 

Renaat
Forum God
1178 posts

14-7-2010
23:16

www
 

Damn, ik dacht net een perfect verjaardagscadeau voor sticky finger te kunnen scoren.

 

 

sans niveau
daily client
151 posts

15-7-2010
11:21

 

veel plezier precies in die bananerepubliek en net ne hoop mislukte deontologen die setjes beginnen ontvreemden en zich dan nog eens gaan schuilen achter een zogezegde, trouwens ongeschreven/onbestaande, freyrwet.
Setjes gewoon teruggeven, als ie durft tenminste

 

 

sticky finger
I used to climb
627 posts

15-7-2010
14:46

www
 

LOL

face it jongens, freyr is een sportklimgebied en het uitwerken van routes hoort daar bij. Setjes een week of 2 laten hangen is daar het logische gevolg van. Wie dat ontkent kan kiezen: of men gaat als tegenoffensief bij de volgende freyrsessie l'enfant klimmen met C-schoenen, de achtergebleven mephaak en touw rond het middel; of men laat zijn vastgeroeste principes behandelen met wat koperpoets en beseft dat er een onderscheid is tussen 2weeksetjes en 2jaarsetjes. Als je dan toch zo vaak ter plaatse rondwandelt, dan weet jij ongetwijfeld dit kaf van koren te onderscheiden.
Het klopt dat freyr geen klimzaal is, maar begin dan eerst eens systematisch bij het afdalen u grepen te kuisen. Een geste die zo zeldzaam is als het onderkotsen van een geit. Nee... een hangend setje valt dan best wel mee.
Er is een duidelijk signaal gegeven dat de negatieve kantjes van het sportklimmen niet thuishoren in Freyr, setjes die 2 weken een project bekleden zijn geen onderdeel van die verzameling. Niet akkoord? Slijp dan meteen ook maar de haken weg. Toegegeven Jean Bourgeois is een ferme kerel. Naast de fulltimejob van gardien en levende legende, is hij al reeds terug gekeerd uit de dood en ziet hij er voor zijn leeftijd ontzettend goed (lees lekker) uit. En toch mijn beste, heeft hij geen alleenbeslissingsrecht over het rijlen en zijlen aan de Ardeense kalk. Ook al ga je de routes met hogedrukreiniger schoonspuiten en leg je de wandelpaadjes droog met je swiffer, dan nog heb je geen reet te zeggen. Ook al schop ik hier het schorriemorrie van dinant, de anciens van de Belgische klimwereld en alle diehards tegen de schenen. Je moet een kat een kat noemen en daar is de kous mee af.
Als er iemand mijn setjes na 2 weken uit een route pikt, dan wordt deze door mezelf en 100 dolgedraaide ridders gekielhaald, gevierendeeld en met kokende pek overgoten. Ik fret'm op en kots hem alsnog uit op die geit.

Kunnen we nu weer me zijn allen vriendjes zijn aub.

renaat: enkel de posters van de PB zijn ook goed.

 

 

Stijn
daily client
123 posts

11-9-2012
21:32

www
 

mij storen ze ook niet, maar toch even nuanceren...

als ik het bericht van Seán (http://www.belclimb.be/forum_posts.asp?topicID=11300&first=true) interpreteer gaat dit niet over alleenbeslissingsrecht maar over de bevoegde instanties.

heeft dit bovendien niet te maken met milieuvergunningen enzo? die zijn nu eenmaal noodzakelijk om een massief open te houden.

 

 

Roby
I used to climb
824 posts
May the best of your past, Be the worst of your future.

17-7-2010
23:38

 

T'is nu eenmaal een populaire route

Hey

Ik ben al blij dat ik niet de enige ben dat er zo over denkt.

Maar ik will wel verduidelijken ik heb niks tegen jean (het heeft lang geduurd voor ze iemand vonden om de refuge en omtoeren te onderhouden). Alleen zijn principe op dit punt vindt ik voor Freyr met sport routes ongepast.

En zeg nu zelf hoe kan je sterker worden en weten waar je staat als je nooit is rustig in routes kan gaan werken die net iets boven je niveau zijn. Dat is goed voor de vorm barometer de mentaal en je techniek bij te werken.

Maar groot gelijk 2 weken setjes laten hangen is geen 2 jaar.
Vooral dat de klimmer die zijn setjes voorig jaar in JB had hangen die naar het schijnt een jaar heeft laten hangen (toegegeven ik weet niet echt wat daar vanwaar is).

In mijn geval had had ik ze er zondag in gehangen om donderdag te proberen. Ben toen met Sean naar freyr geweest maar hij wou 13 op coinsuer doen.
ik heb dan geen tijd meer gehad om naar de Pape te gaan. En de volgende dagen was het voor mij te warm om een deftige poging te doen. Had voorigjaar geprobeerd met zo'n temperaturen en dat was zinloos.

Dat het een milieu kwestie is ik dacht het niet Nico hangt toch ook niewe haken als hij goesting heeft nee?

Mischien krijg ik die setjes ooit terug wie weet.
Ik hoop alleen dat ik ze nooit aan ene zijne gordel zie hangen. Dan gaan we lachen...

De goeten...

 

 

jaapi
daily client
185 posts
Climbing is not about holding on, it's about letting go...

18-7-2010
14:40

 

En zijn die setjes nu nog steeds niet terecht, welk merk, hoe lang, kleur??!!!
@Sticky, begin die kielhaalplank al maar boven te halen!