All comments on routes, broken holds, difficulty, repetitions, bolting, birds... only in Belgium!
Title Posted by Replies Views Last reply    

In-situ materiaal soms gevaarlijk -> controleren!

Harald Swen 34 6871 5-11-2010 20:24  

Last reply

Harald Swen
addict
430 posts
Beta male

11-10-2009
19:04

 

In-situ materiaal soms gevaarlijk -> GSTQ enquete in 3e post!

Ik heb vrijdag in GstQ de onderste karabiner van het eerste setje vervangen. Deze was gevaarlijk doorgesleten. Op zich is inslijten van karabiners niet zo erg, maar de manier waarop was het wel. Wanneer het touw dusdanig door een setje loopt dat het setje haaks op de wand wordt getrokken slijt de karabiner (na lange tijd) zo in dat er scherpe kanten ontstaan. Deze kunnen dusdanig scherp zijn (bij karabiners met een geanodiseerde buitenkant) dat het touw kan doorsnijden (zie http://cms.alpenverein.de/download_file.php?id=882&showfile=1). Dit is vaker gebeurd dan slechts 1 maal! Een reëel risico dus.

Foto's van de karabiner hier:
http://i36.tinypic.com/2e0tgde.jpg
http://i33.tinypic.com/157hjkm.jpg

Ik zal zsm (als ik weer in de buurt kom) de eerste 2 fixed setjes vernieuwen en de eerste voorzien van een stalen karabiner (als ik daar aan kan komen). Er hangen sinds enige tijd in de eerste 6 haken oude setjes. Dat maakt het klimmen en touw terughalen relaxt, maar 'tis wel oude zooi. Mogelijk hang ik ook hier wat nieuw spul in. Niet jatten dan svp.

Überhaupt zouden alle haken van GstQ vervangen mogen worden. Met name de 3e en 4e zijn er beroerd aan toe. Het relais idem. 1op1 vervangen moet toch mogelijk zijn?

Ander voorbeeld van gevaarlijk in-situ materiaal. Twee jaar geleden op (jawel, weer) de Tete de Lion. Route: Lachez les Fauves. Haken: beroerde cola-lipjes, maar daar gaat het nu niet over. Daar waar de route naar links traverseert uit de Sirene hing al geruime tijd een witte (zongebleekt?) slinge in de haak om het klippen uit een lage positie te vergemakkelijken. Omdat de haak een lipje is, paste er geen setje meer in de haak m.a.w. de slinge was de enige optie. We waren met 4 man aan het klimmen. Nadat de eerste 3 de route hadden geklommen [en dus alledrie niks was opgevallen ] ging ik de route op toprope proberen. Toch maar eens even de slinge gecontroleerd... Voor 95% doorgesneden op de scherpe rand van de haak. Ik kon 'm met de hand in een paar bewegingen doorschuren. Je had een flinke val gemaakt als je na de haak er uit was komen zetten...

Niet blindelings op het materiaal in de wand vertrouwen dus!

 

 

Rudi Frankinouille
I used to climb
524 posts
Ik heb laagtevrees...

11-10-2009
11:13

www
 

slings

Deze denk ik zijn nog veel erger dan de karabiners niet te vertrouwen. Door inwerken van UV en weersomstandigheden zouden deze ook beter op geregelde tijdstippen vervangen worden. Waarom niet gaan voor fixed setjes (één kant maillon, andere kan snapper) en deze voldoende snel vervangen?
Die van singingrock http://www.singingrock.com/GoodsDetail_LS.asp?nDepartmentID=435&nGoodsID=460&nLanguageID=2 zijn van staal. Prijs: ongeveer 20 euro per stuk.
Wel op zoek gaan naar ofwel een goede geldschieter, ofwel een financieel benadigd klimmer en deze tijdig laten vervangen. Misschien in de chavée een pot aanmaken en daaruit in Freyr op geregelde tijdstippen door een "verantwoordelijke" deze dingen laten vervangen?
Ik kan die van Singingrock 'via via' bestellen.
(Her)equiperen van Freyr, vooral herequiperen zou mogelijk zijn volgens Kobe (BRT) - equiperen nieuwe routes onmogelijk(?) , dus best eerst aanvragen?

 

 

Harald Swen
addict
430 posts
Beta male

11-10-2009
13:16

 

Hallo Rudi,

Die setjes van Singing rock zien er goed uit. Ik zorg wel voor het geld (uit eigen zak). Er zijn er i.i.g. twee stuks van 20 cm nodig voor de traverse. En dan eventueel nog 1/2/of 3 verderop in de route, zodat het touw niet nat wordt als het uit de route wordt getrokken. MAAR het is de vraag of het wenselijk is al te veel gefixeerd materiaal te laten hangen in een route. Ik denk dat het bij deze specifieke route handig is.

Als je 3 setjes zou kunnen kopen dan betaal ik de kosten daarvan. De verkoopprijs/stuk is ongeveer 22 euro. Zo'n bedragx3 kan ik wel missen voor het goede doel.

Even afwachten of er nog meer reacties komen van mensen die een mening hebben over het aantal setjes wat gefixeerd in GstQ moet/mag hangen.

gr, Harald

 

 

kobe
daily client
146 posts

12-10-2009
09:54

www
 

haken / setjes?

Een forum, zoals deze, is prima om klimmers tot op zekere hoogte te informeren ivm
de wetgeving en beperkingen in verband met het equiperen van routes. Echter omdat de wetgeving zeer strict is en je hierbij zeer snel in de illegaliteit vervalt, wens ik niet in detail op deze vragen te antwoorden. Je kan me hierover bellen. gsm 0486123786

Vergeet niet de de verleners van de milieuvergunning zelden met veiligheid bezig zijn, zij hechten meer belang een de visuele impact en de impact op de natuur. Hoewel veiligheid voor onze klimclubs en klimmers meestal van het grootste belang is.

Wel stel ik me soms vragen bij de evolutie van de klimsport in de rotsgebieden.
De volgende vragen worden mij veel gesteld:
-kan je niet overal snelclipper relais hangen dat is zo handig
-kan je niet een paar vaste setjes hangen, dat recuperen is zo moeilijk
-kan je hier geen terras maken aan de voet van de wand, dat staat hier zo moeilijk
-die traptredes zijn zo hoog
-...
Als ik weer eens een weekend met 100m statisch touw, 60m touw, een boormachine, klimmateriaal en haken naar boven stoemp, stel ik me soms toch wel wat vragen.
Omdat ik 'GstQ' niet specifiek ken en ik geen 8e graads klimmer ben, kan ik hierover geen mening formuleren.

Sommige huidige toonaangevende Belgische klimmers dragen echter een juiste boodschap uit, laat geen onnodig rommel achter in de wand. Behaking / uitrusting van een rotsroute beperkt zich tot het minimum. En die zelf de moed hebben om andermans achtergelaten rommel mee te nemen.

Vergeet ook niet dat elke idioot rotzooi in de wand kan hangen! Dus vervangen van bestaande zaken doe je doordacht en met een minimum aan materiaal.

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

12-10-2009
10:03

www
 

Kobe Bij GSTQ is het specifiek al jaren zo dat er 2 setjes in de traverse hangen. Ook ik vond het altijd 'spannend' om die in de zon verbleekte slinges te vertrouwen. dit zijn de enige vaste setjes in Freyr?

 

 

kobe
daily client
146 posts

12-10-2009
10:09

www
 

setjes 'GstQ'?

Zoiets dacht ik al.
Dan lijkt mij het logisch om 2 kettingsetjes te hangen i.p.v. terug setjes met bandsling. Die na 2 jaar in weer, wind & zon twijfelachtig zijn, zonder versheidsdatum
Kan het niet laten, hé

 

 

Klimzaal Bleau
daily client
57 posts

14-10-2009
10:09

www
 

Ga je met een kettingetje niet nog meer scharrels op de rots polijsten?

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

14-10-2009
13:19

 

Hello,
De mousketons zoals op de foto's http://i36.tinypic.com/2e0tgde.jpg
zijn duidelijk niet uitgesleten door een touw ! eventueel door een deadthraid en dan stel ik duidelijk de vraag wat dit op een klimforum komt doen !!!
Het achterlaten van "troep" in een route is telkens bij discuties het duidelijkste bewijs van over-exploitatie van een massief. Voeg daar nog wat grote witte vlekken poeier aan toe, platgetrapte vegetatie onderaan (als die er nog is) en de visibiliteit van de moulinettes en we zijn goed bezig. Misschien kunnen we al een petitie opstarten.
Résumé : Voer dit soort discutie bij voorkeur met de gemandateerde van het massief. Die kan de contacten met de lokale klimmers en instanties leggen en eventueel samen met het reboltingteam overwegen wat de beste oplossing is.
Vergeet niet dat een "eenvoudige" vraag in verband met veiligheid of natuur al voldoende kan zijn om een massief te sluiten.

 

 

schilder
noob
2 posts

14-10-2009
14:39

 

1) waarom moeten die afschuwelijke setjes vervangen worden in gstq??? ze hebben er nooit gehangen!
2) linten in lachez: als je laag kunt klippen kun je ook normaal of hoog klippen. ik heb nooit last gehad van die touwtjes!
4) Magnesium: als je de kunstenaar wilt uithangen door her en der strepen te trekken doe je dat best op uw gevel thuis! Magnesium dat je aan uw handen en kap je niet over de grepen uit zoals ik onlangs mocht vaststellen op alegne en vd greep schoof!
5) wit-rode linten horen ook niet thuis in brochen. routes verbieden te klimmen en projecten vrijgeven is misschien een typische hollandse,huber afwijking. In Belgie heb ik er nog nooit van gehoord.


 

 

Jo
Forum God
1843 posts
Think different!

14-10-2009
15:08

www
 

Schilder: een paar aanvullingen bij uw post:
5) uitzondering zijn hier vers geplaatste brochen die nog niet belast mogen worden, én routes die tijdelijk verboden worden omdat er bijvoorbeeld een slechtvalk oid aan het nestelen is.
4) Als ik mij goed herinner is er ergens een rotsreglement, dat ook geldt voor Freyr, waar magnesium zelfs verboden wordt. Er bestaan naar het schijnt zowel wetenschappelijke studies om aan te tonen dat het goed is voor de rotsen, als studies die bewijzen dat het slecht is voor de rotsen. Maar ik heb na al die jaren nog geen enkele referentie van een publicatie gezien, voor geen van beide stellingen.
3) waar is puntje 3?

 

 

schilder
noob
2 posts

14-10-2009
16:11

 

3) was niet voor publicatie vatbaar

het duurt toch geen weken eer de epoxy uitgehard

de rest zijn alg. opmerkingen

ik viseer niemand

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

14-10-2009
17:29

 

De vraag die moet gesteld worden : "Is poeder goed of slecht voor de natuur ?" - De zuren die vrijkomen door de plantengroei tasten de rots aan - hierdoor kunnen de korstmossen zich vastzetten - enz. Voor sommige naturalisten is dus uw voet zetten op de rots al heiligschennis - laat staan de grepen proper afborstelen en over poeder hoeft men dan zelfs niet meer te spreken ...
Ik hoop dat dit een voldoende reden is om de poeierzak thuis te laten en te beseffen dat de "echte" discuties in verband met natura-2000 nog voor de boeg liggen. Dat wordt nog iets anders dan over urbanisatie klappen waarbij voor elke haak een bouwvergunning nodig is !
Ondertussen kunnen we alleen hopen dat we met het actief beheer van de rots-omgeving en aangepaste klimtechnieken de biodiversiteit in de hand werken en dat we hiermee de naturalisten kunnen overtuigen - en of er nu een rood, groen of belabberd setje hangt is uiteindelijk bijzaak - indien het niet opvalt - of moest ik schrijven indien men er niet op valt.
En schilder heeft gelijk - inderdaad als zoals sommige pseudo-klimmers onderaan op de rots in Dave met de pofzak schreven "ik was hier + naam" dan kunnen we al beginnen aftellen !
Om een idee te geven over het reeds gedane werk kijk eens op volgende link -
http://www.clubalpin.be/documents/Association%20pour%20lEtude%20de%20la%20Floristique%20rapport%20-%20CORRIGE.pdf

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

15-10-2009
09:56

www
 

Als ik dat goed gelezen heb, is het helemaal niet zo dat de klimmers automatisch de rotsen moeten verlaten voor natura 2000! We kunnen zelfs een grote bijdrage leveren aan het behoud van de habitat. En natura 2000 houdt helemaal niet in dat je nergens meer mag komen waar die van toepassing is, maar wordt er actief bepaalde plantensoorten verwijderd om andere planten de ruimte te geven. Ook ziet het rapport een functie voor klimmers om de moeilijk te bereiken plaatsen te helpen onderhouden.

Ook is het niet zo dat de klimmers zoveel kapot maken. De paden die we gebruiken zijn 90% wandelpaden (GR 5?) en komen we niet meer veel op de kwetsbare toppen. Ook is er geen negatief effect aangetoond op gevoelige planten en mossen wat betreft zuurgraad verschillen.

Wel negatief waren de oefeningen van het leger in Freyr en de manier hoe groepen op het bivakveld met de omgeving omgaan.

Ik heb er vertrouwen in dat ook binnen natura 2000 er plek is voor klimmers,. en ik denk dat een meerderheid zich graag inzet voor ene combinatie van natuurbehoud en onze sport.

 

 

Harald Swen
addict
430 posts
Beta male

15-10-2009
13:02

 

Goddomme Eddy - als je er geen verstand van hebt bemoei je er niet mee! Van dit soort reacties heb ik echt genoeg:

"Hello,
De mousketons zoals op de foto's http://i36.tinypic.com/2e0tgde.jpg' zijn duidelijk niet uitgesleten door een touw ! eventueel door een deadthraid en dan stel ik duidelijk de vraag wat dit op een klimforum komt doen !!!"


Ik heb notabene een link geplaatst in mijn initiële post om te verwijzen naar eerdere gevallen van dergelijke karabiners. Deze link heb ik specifiek geplaatst ter voorkoming van domme reacties van mensen die niet voldoende onderlegd zijn in de klimsport. Je mag dan wel lang meegaan, maar dat wil niet zeggen dat je daarmee automatisch van alles op de hoogte bent.

Ik heb bovendien zelf deze karabiner uit de route verwijderd en ik het stuit mij tegen de borst dat je mijn expertise in dezen in twijfel trekt - het is verdomme m'n beroep om me met de veiligheid van de klim- en bergsport bezig te houden. Dat kun en hoef je niet te weten. Maar doe alsjeblieft eerst zelf recherche voor je een onbezonnen antwoord plaatst. Dat een dergelijke handelswijze een minimale vereiste is vooraleer te roepen zou je op jouw leeftijd inmiddels wel mogen weten.

@ Schilder 1) waarom moeten die afschuwelijke setjes vervangen worden in gstq??? ze hebben er nooit gehangen!

Die eerste beide setjes hangen er al jaren. Natuurlijk kun je twijfelen over het nut, maar handig zijn ze wel.

@ Schilder 2) linten in lachez: als je laag kunt klippen kun je ook normaal of hoog klippen. ik heb nooit last gehad van die touwtjes!

SVP LEZEN Ik schreef: 'Omdat de haak een lipje is, paste er geen setje meer in de haak m.a.w. de slinge was de enige optie.'

@ Schilder 4) Magnesium: als je de kunstenaar wilt uithangen door her en der strepen te trekken doe je dat best op uw gevel thuis! Magnesium dat je aan uw handen en kap je niet over de grepen uit zoals ik onlangs mocht vaststellen op alegne en vd greep schoof!

On topic please. Ik verslijt meerdere tandenborstels per jaar door de rots te poetsen, ruimmeer dan ik er zelf op smeer, dus aan mij zal het niet gericht zijn mag ik hopen.

@ Schilder 5) wit-rode linten horen ook niet thuis in brochen. routes verbieden te klimmen en projecten vrijgeven is misschien een typische hollandse,huber afwijking. In Belgie heb ik er nog nooit van gehoord.

On topic please. WTF is een Hollandse,huber afwijking?!? Ik heb geen idee over welke haken met lint je het hebt - zou je dat willen verduidelijken? Heb je er ooit aan gedacht dat er een stuk rots afgesloten kan zijn ivm vogelbroed of omdat er nieuwe haken zijn geplaatst en dat er daarom lint in de haken hangt?

 

 

kobe
daily client
146 posts

15-10-2009
16:35

www
 

Lintjes

A.u.b. geen routes klimmen met rood /wit lint.
Waarom?
-de lijm is nog niet droog, lijm Hilti hit re 500 kan tot 70u duren vooralleer uitgehard is! Men mag deze niet belasten tijdens deze periode.
Anders mogen we de haken opnieuw zetten. En ja, ik ken er al een paar die dit al gedaan hebben.
-Soms gaat er iets mis met het lijmpistool / mix van de lijm. Daarom controleren we de uitharding vooralleer we de rood/witte linten verwijderen.
En ja, opnieuw weer meegemaakt, haak was er met de hand uit te trekken.
-Route maar half behaakt / geen relais, zie dan maar hoe je terug beneden raakt.
-Wij zijn vrijwilligers en het duurt wel eens een paar weken alvorens we opnieuw de route klimmen om de linten te verwijderen.

Kortweg:
Trek uwe plan als ge er toch wilt inkruipen, maar ik kom u niet bezoeken in't ziekenhuis.
En daarna moogt ge de beschadigde haken laten repareren op uw kosten.

PS. Er bestaat een ongeschreven wet in de klimwereld, dat je als routeopenaar 6 maanden de tijd krijgt om jouw route vrij te klimmen.
Daarna mag iedereen proberen. Ik persoonlijk, geef routes dadelijk vrij. Tenminste als de lijm ok is!

 

 

Bart Vanneste
regular
21 posts

15-10-2009
21:18

 

relax, take it easy

Rustig Harald. Het heeft geen zin tegen Calimero te roepen? Hij is nu eenmaal zo.
BTW: ik zal eens aan pico vragen of hij die 2 vaste lintjes in GSTQ gehangen heeft. Zou mij ten zeerste verbazen. Het eerste dient echt tot niks en pik je best zo snel mogelijk terug uit en het 2de, moet ook zonder kunnen. Dus weg ermee!

Bart

 

 

Paul Lahaye
daily client
84 posts

16-10-2009
11:33

 

lintjes

Het gebruik van lintjes is prima om een route tijdelijk te blokkeren (na inboren ivm lijm) maar routes die een half jaar geblokkeerd zijn (door de opener omdat ie het ding eerst zelf wil klimmen) is een beetje overdone. Als we het hebben over een 9a, prima! maar 7b's en 7c's blokkeren is toch niet nodig...

@Kobe, trek het u niet aan, de beste stuurlui staan aan wal. Jullie doen goed werk Thanks voor al die dagen saneren!

@Harald, wat een toon, wij 'Hollanders' zijn al luid genoeg aan de rotsen, dus laten we dat niet hier op het forum doen Tuurlijk zijn je bedoelingen goed, maar ga niet op alle onzin reageren van mensen die er geen verstand van hebben. Als de setjes in de traverse slecht zijn dan hang je toch gewoon nieuwe. Volgens mij valt het met de kwaliteit van de haken best wel mee. Laat het aan de Belgen zelf over, volgens mij is er achter de schermen een werkgroep, bestaande uit Belgen, bezig met het plan Freyr. Dus geduld.


 

 

Kees Breek
addict
278 posts

16-10-2009
15:00

 

lintjes

Behalve de redenen die Kobe en Harald al noemde kan er ook nog een stuk rots los zitten dat nog verwijderd dient te worden. Of misschien is er nog wel iets anders aan de hand. Het wordt allemaal weer lekker positief benaderd.
Ik ben wel benieuwd in welke route dan maanden lang linten hebben gehangen om iemand de kans te geven hem te openen. Of berust dit verhaal eigenlijk op speculatie van mensen die niet op de hoogte zijn.

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

28-10-2009
18:49

 


Goddomme Eddy - als je er geen verstand van hebt bemoei je er niet mee! Van dit soort reacties heb ik echt genoeg:



Inderdaad ... mijn excuses dat ik nogal laat antwoord - ik had deze rubriek niet meer opgevolgd.
Twee zaken :
1. http://i190.photobucket.com/albums/z81/freyr_bucket/P1050911-comp-1.jpg http://i190.photobucket.com/albums/z81/freyr_bucket/P1050913-comp.jpg
twee foto's - Ik hoop dat de link werkt - van een mousketon uitgesleten door een kabel gebruikt bij een reddingscursus die ik gaf in 1972- materiaal afkomstig, onder andere, van de redding van Corti op de Noordwand van de Eiger - en een mousketon uitgesleten door troep op een relais. Ik hoop dat je als professioneel het verschil opmerkt - vandaar dus mijn aanmerking. Je kan die mousketons dus bij mij bewonderen. Je mag ze zelfs publiceren, dan hoef je dat niet aan dat Duits boekje te vragen ...

2. Het overgrote deel van de klimmers werkt actief mee om te kunnen blijven klimmen en volgt de instructies, die verschillend kunnen zijn van massief tot massief, met begrip op. Als er problemen zijn is het bijna telkens met "professionelen" en "commerciële" groepen. Je mag je gelukkig achten dat een aantal oude rakkers, die niks meer hoeven te bewijzen, en autochtonen een aantal massieven ter harte nemen. Een aantal massieven werd reeds gesloten. En waarschijnlijk weet je ook wat de redenen zijn, welke klimmers daar rondliepen en welke groepen daar absoluut aan de omwonenden en eigenaars van de massieven moesten uitleggen welke visie zij hadden over gastvrijheid, gelijkberechtiging, toegang tot hun private achtertuin, haken slaan, verwijderen van de begroeiing, fancy-fair toestanden, muziek, enz. Het soort reacties ...

Ik kan je garanderen dat met de aanmerkingen, ter plaatse, van klimmers telkens serieus wordt rekening gehouden. Dit kan gaan van een eenvoudige regeling ter plaatse in verband met een activiteit. Het geven van informatie en het helpen bij het uitvoeren van oefeningen, het begeleiden van een natuurwandeling, enz. Voor andere taken, losse stenen, haken, enz wordt naar een oplossing gezocht, met personen die hiervoor technisch onderlegd zijn, en altijd na samenspraak, waarbij de verschillende aspecten bekeken worden.



 

 

Harald Swen
addict
430 posts
Beta male

28-10-2009
12:43

 

Ik zie het verschil duidelijk. Jij helaas niet - svp geen mensen op het verkeerde been brengen door onjuiste info te verspreiden. Stick to the facts. Als je meer info nodig hebt neem gerust contact op met de DAV Sicherheitsforschung.