All about climbing...
Title Posted by Replies Views Last reply    

moeilijheidsgraden

16 1441 6-6-2005 08:22  

Last reply

Danny
[email protected]
posts

31-5-2005
17:32

 

moeilijheidsgraden

Weet er iemand waar ik een tabel ofzo kan vinden waar alle internationale moeilijkheidsgraden vergeleken worden?
Zodat ik bv. zou kunnen nagaan hoe een 7a in Amerika aangegeven wordt en omgekeerd.

 

 

- Koen -
addict
341 posts

31-5-2005
17:39

 
 

 

Danny
[email protected]
posts

1-6-2005
10:31

 

Thx

 

 

Tekar
daily client
64 posts

1-6-2005
18:19

www
 

En gebruiken wij vlamingen de Franse?

 

 

Jo
Forum God
1843 posts
Think different!

1-6-2005
19:19

www
 

Wat stel je dan voor? De Oezbeekse?

(Als je voor de Zuidafrikaanse gaat dan doe ik mee!! )
 
----------------
Think different!

 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

1-6-2005
20:51

www
 

Nee, Belgen gebruiken de Belgische kwotering, die is een tikkeltje harder dan de Franse. Alles onder de 6e graad geven we aan met + en -.
De Vlaamse kwotering daarentegen is een heel pak zachter. In de Vlaamse kwotering wordt er tevens kwistig omgesprongen met a, b en c. Zo heb je op sommige massieven zelfs een 2b!

G
 
[last edited on 2005.06.01 20:51:48]

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

2-6-2005
09:59

www
 

Ik dacht dat vlamingen belgen waren? Wat is nu de belgische waardering? de belgische of de vlaamse?

En als er alleen maar + en - gebruikt wordt onder de 6a, mag er in de database nogal wat aangepast worden (ben ik voor)
 
----------------
De mooiste route?... is de volgende

 

 

Matti
addict
499 posts

2-6-2005
10:33

www
 

@Petje

daarmee heb je bij sommige routes 5B+

't is dus echt op zijn belgsche
 
----------------
muilepletser met ervaring

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

2-6-2005
11:46

www
 

Het is dus echt wel op zijn belgisch. Niet op zijn belgsch!

En wat bedoel je met 5B+? waar staat dat? Ik heb nooit een route geopend waar onder de 6e graad een + gebruikt wordt.

bewijzen!

(de vraag of vlamingen nu belgen zijn, staat nog open)
 
----------------
De mooiste route?... is de volgende

 

 

BZ
bleaubabe owner
4816 posts

2-6-2005
11:56

 


182 resultaten voor
Type route: sportklimroutes
Niveau: 5b(+)


Je ziet: er is inderdaad nog veel werk aan de winkel! Ikzelf ben ook voorstander om vanaf 5e graad de a,b,c regel te gebruiken, de meesten vinden zelfs vanaf 6e graad en alles daaronder met + of - aanduiden...

Hier op BCN is vanaf 4e graad onderverdeeld, wat naar mijn inzien een beetje overdreven is!

Aan de andere kant mogen we blij zijn met onze Belgische quoteringsmethode
 
----------------
Alles kan beter...

 

 

Nico W
Forum God
1057 posts
The ground is a harsh spotter.

2-6-2005
12:05

 

Eigenlijk komt het er dus gewoon op neer dat wat hier "de belgische quotering" genoemd wordt eigenlijk gewoon een allegaartje is van franse, vermengd met wat principes van UIAA, met een snuifje...

 
----------------
Life on earth is expensive, but it does include an annual free trip around the sun.

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

2-6-2005
12:17

www
 

Nico, leg eens uit waar jij de UIAA in herkend bij de Belgische/Franse waarderingen?
 
----------------
De mooiste route?... is de volgende

 

 

Nico W
Forum God
1057 posts
The ground is a harsh spotter.

2-6-2005
14:40

 

plussen en minnen tot in de lagere gradaties

edit: heb de tabel van rc.com nog is bekeken en daar is het ni echt duidelijk wat ik bedoel, en ook qua "makkelijkere" quotaties in het vlaamse landsgedeelte (hoewel ik daar alleen maar klimzalen zie die dat doen )
 
----------------
Life on earth is expensive, but it does include an annual free trip around the sun.


 
[last edited on 2005.06.02 14:38:05]
 
[last edited on 2005.06.02 14:40:07]

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

2-6-2005
15:09

www
 

het is andersom! vroeger ging de schaal maar tot 5 (6) toen werd alles alleen maar met + of - onderscheiden. Nadat de schaal bij 6 weer naar boven geopend werd, hebben ze er voor het eerst lettertjes tussen gezet. Dus het is vanuit de geschiedenis gezien erg normaal om tot en met 5 alleen + en - te gebruiken en pas vanaf 6 de a, b, c
 
----------------
De mooiste route?... is de volgende

 

 

Wimper
addict
225 posts
Hoe hoger je klimt, hoe dieper je kan vallen !

3-6-2005
19:23

 

Ik hoop dat die bewuste tabel niet volledig is want volgens mij begint de UIAA toch niet bij een 5e graads ?

En nu concreet : als je in ons kleine landje een 6a klimt, wat klim je dan eigenlijk ? Een franse 6a, of een franse 6a met 2 moeilijke grepen of hoe moeten we het nu eigenlijk interpreteren ?
 
----------------
When you reach the top, you're only half way there !

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

6-6-2005
08:22

www
 

Je klimt dan een belgische 6a, waarbij die route in frankijk in veel gebieden 6a+ zou zijn gewaardeerd. toch?
 
----------------
De mooiste route?... is de volgende