All about climbing...
Title Posted by Replies Views Last reply    

Wat betekenen redpoint en vue

ivansch 13 1309 16-8-2004 10:40  

Last reply

ivansch
noob
7 posts

14-8-2004
15:22

www
 

Wat betekenen redpoint en vue

Hallo,

1)
Dat wou ik dus weten , toprope ken ik en flash zou voorklimmen zijn zoals ik hier al heb gevonden.
Na jaren te zijn gestop met klimmen ben ik op vakantie toch nog maar eens klimmetje gaan doen en ben dus terug gebeten van de microbe, ga mijn oude hobby terug opnemen.
2)
En is de toegang voor Goyet gratis ? of moet je ergens lid van zijn ?
3)
Staat op een touw een leeftijdsduur ?
Ze ziet er wel nog als nieuw uit maar is dus wel al enkele jaren oud.
Of kan je die ergens laten keuren ?

Alvast bedankt

Ivan

 

 

Joris
BCN security expert
2084 posts

14-8-2004
15:32

www
 

zoek een beetje rond op het forum en je kan vraag 1 makkelijk vinden
 
----------------
"Many years ago, I climbed the mountains, even thought it is forbidden.
Things are not as they teach us; the world is hollow, and I have touched the sky."

http://klimmen.no-ip.com

 

 

Bart Van Gasse
moderator
1471 posts
Many people would sooner die than think; in fact, they do so. (Bertrand Russell)

10-12-2012
14:29

 

http://www.belclimb.be/forum_posts.asp?mode=viewTopic&topicID=2166&startReply=0#28513
Over je drie vragen zijn trouwens al meerdere threads geweest in het forum. Met een beetje zoeken zul je al heel wat vinden...
 
----------------
Many people would sooner die than think; in fact, they do so. (Bertrand Russell)

 

 

Herman De Kegel
I used to climb
843 posts
No bolts, just nuts/guts

14-8-2004
16:04

 

2. Elke individuele klimmer die lid is van Natuurvrienden-Bergstijgers, BAC, VBSF, CAB heeft toegang tot het massief van Goyet.

3. Leeftijdsduur touw: veel hangt af op welke manier het werd opgeborgen. T.t.z. invloed warmte, vocht, UV-straling, stof, hoe was het opgeschoten, enz.. in jou plaats zou ik het bij de minste twijfel vervangen. Immers: hoeveel is een mensenleven waard?!?

 

 

Robbe
the spam club
2123 posts

14-8-2004
16:15

 

over a veu, redpoint en flash:
ik heb er een eindje geleden een thread over gestart, maar nu begrijp ik er niet veel meer van.
a veu is de eerste keer een route klimmen zonder voorkennis van de route en zonder stoppen, vallen of setjes voor te plaatsen.
flash zou voorklimmen zijn maar dan net het omgekeerde van a veu.

op levensduur van klimmateriaal wordt gezegd max.5 jaar, 3 jaar veel gebruikt.
maar 1 dag kan evengoed hé, dus uw materiaal goed controleren.

 

 

ivansch
noob
7 posts

14-8-2004
16:52

www
 

Bedankt iedereen voor de snelle antwoorden.


M.v.g.

Ivan

 

 

vedette
is't irritant genoeg?
172 posts
America is the only country that went from barbarism to decadence without civilization in between

14-8-2004
17:17

 

toprope is bovenaan een touw hangen en dan al afdalend de route naar beneden klimmen.

a vue klimmen is een route uitklimmen al dan niet in toprope. zo heb ik deze vakantie een 5a in mijn 3e poging a vue gepakt

flashen is in cordee een route tot succesvol einde brengen waarbij geen van beide klimmers valt of hangt in een touw.

redpointen is het aanbrengen van "tickmarks" dmv van een rode stift zodat je de grepen beter weet zitten.

voorklimmen ken je waarschijnlijk wel.

zo...ik hoop dat ik je hier mee geholpen heb

groetjes
 
----------------
America is the only country that went from barbarism to decadence without civilization in between

 

 

Vinz
I used to climb
748 posts

14-8-2004
17:17

 

flash is als je de route uitklimt van de eerste keer maar dan wel met voorkennis van die route.
Voorkennis wil zeggen dat ge uwe kameraad erin bezig gezien hebt of dat iemand de bewegingen een beetje verduidelijkt heeft.

 

 

Vinz
I used to climb
748 posts

14-8-2004
17:21

 

En dan hebt ge ook nog de vedette manier.
Uitgevonden door een mistiek persoon hij klimt ondersteboven van boven naar beneden omdat anders zn haar in zn ogen hangt
respect

 

 

Bart Van Gasse
moderator
1471 posts
Many people would sooner die than think; in fact, they do so. (Bertrand Russell)

14-8-2004
17:44

 

Ok, 'k zal 't nog 1 keer proberen uitleggen.

Vooraf: in de volgende gevallen (à vue, flash, redpoint en toprope) wordt er verondersteld dat je de route volledig uitklimt zonder 'hulp', m.a.w. de setjes en haken dienen enkel ter beveiliging en niet om je aan op te trekken, je rust niet aan het touw, je pakt de ketting niet vast voordat je het touw hebt ingepikt,...

Voorklimmen:
1)à vue (of onsight): dit wil zeggen dat je de route voorklimt van de eerste keer en zonder informatie. Lukt dit niet (b.v. doordat je hebt moeten 'rusten', of omdat je gewoonweg niet boven bent geraakt), dan heb je de route dus nog niet gedaan. Je kan deze route dan niet meer à vue of flash doen, enkel nog redpoint.
2)flash: dit wil zeggen dat je de route voorklimt van de eerste keer, met informatie (b.v. doordat je iemand de route al hebt zien klimmen, of doordat iemand je vooraf en/of tijdens de klim aanwijzingen geeft, of omdat je al foto's bekeken hebt van iemand die de route klimt, of ...). Mislukt deze poging, dan kan je de route dus enkel nog redpoint doen.
3)redpoint (of après travail): eigenlijk gewoon alle andere gevallen waarbij je de route volledig voorklimt zonder te rusten aan het touw of de setjes,... Maw: wanneer je een route al eens zonder succes geprobeerd hebt, wanneer je de route al eens toprope gedaan hebt (of geprobeerd), wanneer je de grepen op voorhand al eens hebt uitgeprobeerd (b.v. al rappellend),...

Naklimmen:
Wanneer de route lukt (dus opnieuw: zonder rusten, op haken gaan staan,...), heb je ze toprope gedaan. In feite zou je ook hier een onderscheid kunnen maken zoals bij à vue, flash en redpoint; maar dat wordt niet echt gedaan...
Als de route niet lukt, ja, dan heb je ze niet gedaan. Je kan hoogstens zeggen dat je ze geprobeerd hebt in toprope.

N.B.: sommige routes worden ook artif beklommen. Hierbij worden wel hulpmiddelen gebruikt.

Soms zijn er ook twijfelgevallen, b.v. routes die voor een deel gelijklopen. Wat als je een ervan al gedaan hebt en daarna de andere klimt (van de eerste keer)? Als het het moeilijkste deel is dat gemeenschappelijk is, is het redpoint. Indien dit deel gemakkelijk is, kan het ook wel à vue of flash zijn.
Hoe het zit met routes van meerdere touwlengtes, weet ik zelf niet zo goed. De touwlengtes apart, dat is wel duidelijk, maar kan je ook van de volledige route zeggen of je ze b.v. à vue gedaan hebt? Dikwijls wordt er om beurten voorgeklommen.

Edit: 'k moet precies wat vlugger leren typen...
 
----------------
Many people would sooner die than think; in fact, they do so. (Bertrand Russell)

 
[last edited on 2004.08.14 17:44:31]

 

 

Robbe
the spam club
2123 posts

14-8-2004
17:55

 

bwa nee,
het is een goede uitleg!

 

 

petje
Master Beta
1381 posts
De mooiste route... is de volgende

16-8-2004
10:40

www
 

Vergeet die onzin van vedette alstublieft snel, het zal wel als een grap bedoeld zijn.
 
----------------
De mooiste route?... is de volgende

 

 

BCN
red.
28 posts

10-12-2012
14:29

 

off-topic

The off-topic part was moved here...
This thread was split by Bart Van Gasse.