All comments on routes, broken holds, difficulty, repetitions, bolting, birds... only in Belgium!
Title Posted by Replies Views Last reply    

routenaam/verloop in Freyr?

kobe 18 1602 16-3-2003 23:16  

Last reply

kobe
daily client
146 posts

16-5-2003
15:09

www
 

routenaam/verloop in Freyr?

Hulp?
Kan iemand mij helpen?
Zondag wilde ik 'Professeur bras de beurre' op
de louis-philippe klimmen. Ik denk dat het de route met de nieuwe broches is links van 'la voie des trous' of is dit de variante depart van 'ni vu ni connu'.
Links van de nieuwe broches zit nog een lijn met oude spits is dit dan 'la corde magique'.
Of is 'la corde magique' op micro-broches links hiervan. De schets van de topo is niet zo duidelijk op dit vlak.

Hulp!

 

 

m.
I used to climb
501 posts
vur mich en dzjat kaffei,en dzjee?

16-5-2003
15:09

 

Kweenie...

ik weet het ook niet Kobbe.
Corde magique loopt langs links over die paar oude gemepte haken.Volgens mij loopt "Professeur bras du beurre" pal in het midden over dat bultje en zijn die rechtse haken inderdaad een variante op het vertrek van "ni vu ni connu". We zullen het eens moeten vragen aan een "kenner".
tot ziens.
marc

 

 

Tom Vandenberghe
Sinterklaas
94 posts

16-5-2003
15:09

 

ik denk dat je idee juist is van "proffeseur ...". Normaal klim je een beetje naar die kom (lichtjes naar rechts toe .... bijna zelfde depart als "voie des trous")...eens je aan die kom of gat komt moet ge recht naar boven (waar je voor "voie des trous" naar rechts moet). Maar naar mijn mening is dit toch redelijk duidelijk op de topo ?? niet soms ??

veel plezier

 

 

Kees Breek
addict
278 posts

16-5-2003
15:09

 

overbodige hulp

Je hebt helemaal geen hulp nodig want je interpretatie klopt. Professeur Bras de Beurre is het muurtje met moderne broches. La Corde Magique heeft mini broches.

 

 

kobe
daily client
146 posts

16-5-2003
15:09

www
 

nieuwe route ontdekt?

Volgens mij zijn de nieuwe broches effectief van 'professeur bras de beurre' en de micro-broches van 'la corde maqique'. Welke is dan de route ertussen, een niet beschreven route in topo?

 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

16-5-2003
15:09

www
 

De Prof loopt links van La Voie des Trous en passeert het grote gat langs de linkerkant. Dat is wat ik ervan weet.

G

 

 

Kees Breek
addict
278 posts

16-5-2003
15:09

 

nieuwe oude of oude nieuwe routes

Een route die niet op genomen is in de nieuwste topo is geen unicum. Als je de topo uit 1983, die ook on-line staat bekijkt dan zie je dat een aantal routes niet opgenomen zijn in de latere versies van Masschelein en Bott. La cassonade, la voie du 5 fevrier, la fissure des Allemands en La bretelle d'Henri alle op de Merinos om er maar eens een paar te noemen.
Soms zijn er ook nieuwe routes 'geopend'(?)dwars door of over andere routes heen. Bijvoorbeeld de route 'une ardeur d'avance' geopend door André in 2001 op de Tete de Lion heette in 1984 nog 'le tamoure' en werd toegeschreven aan Masschelein. L'eperon walker is een combi van la voronov bip-bip en la fra diavolo. In dit laatste geval bestaan de oude namen nog maar hebben ze een ander routeverloop gekregen.
Om terug te komen op prof. bras de beurre als je zekerheid wil kun je je vraag beter op het prikbord van climbing.nl stellen want daar is Ingo Ronner 1 van de 2 mensn die de route opende vaak actief.
Het is natuurlijk altijd vervelend om een baas tegen te spreken maar Boss ik denk dat je Ni vu ni connu voor ogen hebt. De prof. bevindt zich volgens mij niet echt naast het grote gat, maar meer naar links op een muur.
Het blijft echter lastig vanuit een stoel achter een beeldscherm over 3D structuren vele km verderop te ouwehoeren.

groet
kees

 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

16-5-2003
15:09

www
 

(ik heb er even de topo bijgenomen.
Sorry Kees, maar Ni vu ni connu begint pas aan het tweede gat vanop la voie des trous. Professeur is een volledig andere route, net links van la voie des trous.

G

 

 

Kees Breek
addict
278 posts

16-5-2003
15:09

 

Hoi Geert,
dan heb ik je verkeerd begrepen en waren we het vanaf het begin af aan al eens en leidt dit slechts tot bladvulling of beter schermvulling.
proost
kees

 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

16-5-2003
15:09

www
 

Klopt, een mens moet toch wat verstrooïng hebben, niet?
mind food for climbers

G

 

 

J-M Arnould
regular
34 posts

16-5-2003
15:09

 

Ni vu ni connu

A propos de "ni vu ni connu": la voie est taillée de telle manière qu'elle semble impossible. C'est en tout cas ce que disent ceux qui l'ont essayée. Pour ma part je ne connais personne qui ait déjà grimpé cette voie. D'après ce que je sais, la voie à été équipée mais n'a jamais été réalisée.

Pour le reste de droite à gauche: "la voie des trous", "good good", "ni vu ni connu", "professeur" et/ou "y'a pas d'heure pour les braves" et "la corde magique".

 

 

Brecht Porrez
self-made climber
618 posts
I don't approve of political jokes...I've seen too many of them get elected.

16-5-2003
15:09

 

nu we toch bezig zijn
in de nieuwe topo is er een route n°48, links van lubna directe die geen naam of catatie heeft, is dit een project of gewoon een foutje in de topo?

 

 

Kees Breek
addict
278 posts

16-5-2003
15:09

 

Karakoram, 7b. Het is een foutje. Althans hij staat wel in de oude topo van Bott & Masschelein.

 

 

Harold Moody
daily client
147 posts

16-5-2003
15:09

 

Ni vu ni connu

Vorig jaar heb ik 'Ni vu ni connu' ook geprobeerd. Het leek een groot mysterie. Nu snap ik waarom.
Het is trouwens erg opvallend dat er meer routes zijn in de routedatabase die niet worden geklommen. Misschien is het een idee om naast de 'palmares' van routes waar je commentaar kunt leveren op een geklommen route, een plek te creeeren waar je commentaar kunt leveren op routes die je (nog) niet kunt klimmen.

 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

16-5-2003
15:09

www
 

Geen slechte suggestie, Harold, maar we willen de routefiches een beetje proper houden. Je kan zulke problemen eerder bespreken in het forum.

G

 

 

Guy Van den Bergh
laatst gezien op de Al'Legne
511 posts

16-5-2003
15:09

 

ni vue ni connu

verleden jaar geklommen door de jerry baets.
De ferre bijna, moest zijn vel aan zijn hand blijven hangen zijn, maar hij hield er een bloedende hand aan over als ik mij niet vergis.

 

 

J-M Arnould
regular
34 posts

16-5-2003
15:09

 

Ni vu ni connu

Hep Guy, " Ni vu ni connu" wordt ook geklomen door Jérome Abraham vrijdag. Waarschijnelijk 7b+ of 7c. Moelijk te zegen omdat de route zeer kort is.

Ni vu ni connu: répétée par Jérome A. 7b+ selon lui ou 7C. Court et violent. Voilà la fin d'une énigme.



 

 

theboss
BCN founder
4101 posts

16-5-2003
15:09

www
 

Donc Jean Marc, on change la cotation dans la database en 7b+?? Tu peut le faire si tu veut.

G