All about climbing...
Title Posted by Replies Views Last reply    

Gezever of niet?

sans niveau 18 2498 5-10-2012 20:34  

Last reply

sans niveau
daily client
151 posts

23-9-2012
03:20

 

Gezever of niet?

Volgend bericht kwam ik vanmorgen tegen op 8a.nu
manmanman, denk ik dan...

Kim and Ramonet win - Schubert disqualified (17) Facebook


Jakob Schubert, the world champion from last week, was the last climber out in the Purs World Cup. But he was not allowed to climb as he had been given a red card for looking at his mobile.

Jakob was of course very upset and said it was ridicuolus as the judge saw that he was only checking the clock and that everyone does it. Also Sean McColl the President of the Athlete representatives said it was wrong and that they could instead have given him a yellow card.

It should be noted that Jakob did not get ranked #8 as the last finalist but disqualified from the whole competition. This means that the WC winner in 2011, now is in an almost impossible situation winning in 2012.

The other big IFSC disqualification happend in the world championship in 2005 when the semi winner Ramon Julian Puigblanque had misunderstood the final isolation time.


 

 

Rudi Frankinouille
I used to climb
524 posts
Ik heb laagtevrees...

23-9-2012
06:08

www
 

Natuurlijk gezever, maar van wie?

Reglement; je moet je GSM afgevenvoor je in isolatie gaat

Je kan op je GSM:
- berichten ontvangen van je coach hoever je moet raken om te winnen
- van je coach doorkrijgen hoe lang de beste klimmer erover deed om tot die greep te geraken
- via de live-streaming kijken naar de te klimmen route enz

Volgens mij noemt dat ding om het uur te weten een uurwerk.

Je kan op je GSM ook
- naar de klok kijken, spelletjes spelen, naar muziek luisteren enz.

Om het eerste uit te sluiten moet elke klimmer voor isolatie zijn GSM afgeven.

Volgens mij is het niet de eerste keer dat hij een wereldbeker meedoet en elke atleet is geacht het reglement te kennen, hoe belachelijk ook de kleine lettertjes kunnen lijken.

Dus m.i. een terechte diskwalificatie, hoe erg ook, want ik stond klaar om hem te zekeren...
Dura lex sed lex...

 

 

Bruno M
addict
215 posts

23-9-2012
10:01

 

Kan misschien volgende keer ook de Need for Speed foormuziek een tikkeltje zachter?

Voor de rest geen klachten

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

23-9-2012
10:10

www
 


Need for Speed foormuziek

Ik dacht dat die Japanse een ander muziekje heeft gekregen... In ieder geval is dat ook de enige opmerking die wij hadden.

 

 

sans niveau
daily client
151 posts

23-9-2012
16:40

 

Beste Rudi,
zelf loop ik niet zo hoog op met regelnichterij in de klimsport en denk dat het voorval vooral handelt om 'spieken' naar het à vue klimmen. Waar ik me wederom vragen stel dat zulke kalibers klimmers enige moeilijkheid tot lezen van een route met hun te verwachten crux zouden hebben.
Ivm hoelang iemand waar een ander klimmer hangt om uit te rusten en zo tijd te winnen, hmmmm moeilijke opgave om dit geregeld te krijgen tijdens één van zulke zware inspanningen. Tips krijgt van zijn coach etc, conspiracy alom precies daar in het competiewezen.
Sorry, maar de organisatie zorgt ervoor dat ze niets mee binnen kunnen nemen en is er geen discussie mogelijk. Fair of niet?
Foutje organisatie?
En er is een politieker die ook steeds zijn rede afsluit met zoiets als dura lex....

 

 

joverbeeck
regular
32 posts

23-9-2012
17:42

 

Heel veel gezever rond schubert

Zonder niveau, heb je ooit wel eens een wedstrijd van dichtbij meegemaakt? Je argumenten houden absoluut geen steek.

Klimmers hebben wel degelijk moeite om cruxen te lezen in wedstrijdroutes. Nog nooit opgemerkt dat moeilijke passages vaak anders worden geklommen door de klimmers, kijk maar naar de videos van de finale van de mannen in Klimax. En let vooral op de grote grijze hangende module op het einde van het dak. Door andere klimmers te zien klimmen kan ook informatie ivm inpikken bekomen worden. Welk is de beste positie om in te pikken, vanaf welke greep,...Afkijken geeft dus wel degelijk een enorm voordeel in een a vue wedstrijd.

Sinds de invoering van tijdlimieten en nu dit jaar van de klimtijd in de finale bij gelijkstand klimmen er veel klimmers met een horloge (de meeste hebben dus toch een horloge bij om het uur te lezen en hebben geen iphone nodig in isolatie). Nog nooit gezien dat wanneer klimmers op een rustpas komen in hun route soms op hun horloge kijken om te zien hoeveel tijd ze nog hebben. Ze kunnen wel degelijk zelf bepalen hoelang ze in de route of op elke rustpas zitten.

Foutje van de organisatie zeg je? Nee, dikke fout van Schubert. Bij elke wedstrijd melden klimmers zich aan in de isolatie, worden ze aangeduid op een lijst dat ze aanwezig zijn en worden ze gevraagd om hun Gsms en andere communicatiemiddelen af te geven. Die worden verzameld in een bakje en na de wedstrijd kunnen ze hun kleinood weer komen ophalen. De organisatie kan onmogelijk alle rugzakken doorzoeken en alle klimmers beginnen fouilleren. Elke klimmer is verantwoordelijk voor het afgeven van zijn gsms,... Want doen ze dit niet, dan weten ze dat ze gediskwalificeerd worden. Dit staat klaar en duidelijk in de IFSC reglementen. Schubert heeft al zo vaak wedstrijden meegedaan dat ik me niet kan inbeelden dat hij dit niet wist. Het is dus zijn eigen dikke schuld, wat hij ook beweert gedaan of niet gedaan te hebben met zijn iphone.

 

 

sans niveau
daily client
151 posts

23-9-2012
19:15

 

Beste Jo,
een wedstrijd maakte ik reeds enkele malen van dichtbij mee...komen kijken doe ik echter zelden of nooit.(en voor de toeschouwers en ambiance zou de organisatie zich beter niet bezighouden met diskwalificeren, maar vedetten laten klimmen, maar bon)
De 'wetten' zijn dus duidelijk opgemaakt en dienen gehoorzaamd te worden, das stimmt, zoveel is duidelijk en blijkbaar is iedereen op het Forum het daar volmondig mee eens. Zelf betreur ik het en blijf voorstander van een opmerking ipv een sanctie.. Het is een andere benadering en een andere houding.
Veel succes daar nog onder de grote grijze modules en zorg dat ze niet naar beneden totteren,

 

 

Lieven Vlassenroot
Vlaanderns hoop in competitieve tijden
2918 posts

23-9-2012
20:21

 

Als de regels zeggen dat dit bestraft wordt met een rode kaart, dan kan je hem niet zomaar een opmerking geven want dan benadeel je alle andere finalisten. Je kan er van op aan dat er dan zeker enkele terechte klachten zouden ingediend zijn door andere coaches. De regels zijn de regels en zou simpel is het.

 

 

tweecplus
daily client
184 posts

24-9-2012
07:04

 

zever

Bij elke wedstrijd melden klimmers zich aan in de isolatie, worden ze aangeduid op een lijst dat ze aanwezig zijn en worden ze gevraagd om hun Gsms en andere communicatiemiddelen af te geven




En onze Schubert zei : nee, ik geef hem niet af ???

 

 

teewee
noob
15 posts

24-9-2012
13:43

 

Op een topniveau wedstrijd gelden stricte regels, ik vind de beslissing doodnormaal. De klimmers hebben tenslotte zichzelf aangemeld bij IFSC om mee te doen aan hun wedstrijden, waarom zou IFSC nu in godsnaam uitzonderingen moeten maken in de vooraf opgestelde en bekende regels?

De mogelijk situaties in dit geval zijn:
1. Schubert wou spieken - terechte diskwalificatie
2. Schubert wou gewoon spelen of de tijd zien - Err... Diskwalificatie is misschien wel overdreven maar een verboden communicatiemiddel gebruiken voor deze doeleinden is ook wel absoluut niet te motiveren op een wereldbekermanche... (en als het per sé een apple product moet zijn gebruik dan een ipod touch )
3. Schubert is vergeten dat hij ze op zak had - Diskwalificatie owv nonchalance? op een wereldbekermanche? als deze nonchalance een opportuniteit tot spieken teweegbrengt? Wel, nu zal niemand deze zelfde domme fout nog maken. Cru maar terecht.

Alleen in het derde geval was een gegarandeerde-8e-plaats-sanctie even goed geweest. Dit had hetzelfde effect teweeg gebracht - dat niemand ooit nog dezelfde fout zou maken.

Als je IFSC hun regels te streng vindt, hoop dan maar dat klimmen niet olympisch wordt!
(ik ben daar persoonlijk ook wel geen voorstander van maar soit)

 

 

Joris
noob
16 posts

24-9-2012
17:54

 
 

 

sans niveau
daily client
151 posts

24-9-2012
19:45

 

@ Joris, thx

 

 

 

sans niveau
daily client
151 posts

5-10-2012
09:54

 

Onderstaand bericht lijkt me menselijker van omgang.
Maar gelukkig dat er in Belgie enkel en alleen strikt en zeer strikt met de regels wordt omgegaan!

The IFSC had changed their routine and informed each competitor that they could not bring their mobile into the Atlanta isolation. There were also several signs saying this was forbidden. The reason for this is that previously this rule had not been enforced and most athletes actually carried their mobile into the isolation.

The very unlucky guy who was made the example as IFSC started to enforce this rule in Puurs was the world champion Jakob Schubert. Although he won the semifinal which would have guaranteed him the #8 position even if he did not show up for the final, he was totally deleted from the ranking result list.

Having talked to several WC athletes about this, everyone said that this is not logical. First they do not even give one yellow card over the years and then suddenly Jakob is erased from the Puurs ranking. Let us not hope that part of this was that 8a published some critical thoughts from Schubert towards IFSC, three days before he was disqualified.

It could also been mentioned that in 2005, Ramon Julian Puigblanque was disqualified as he showed up to late into the isolation, but even so, he was not deleted from the result list. He was ranked as the last guy in the finals which of course also Jakob Schubert, at least, should be.

 

 

Tijl
moderator, maar dan wel de verslaafde versie
5207 posts
Climbing is the art of finding a possibility in something that is seemingly impossible.

5-10-2012
12:02

www
 

In België werd de beslissing genomen door een Fransman en een Brit... En waar mag dit bericht vandaan komen? Bronnen vermelden kan info interpreteerbaar maken!

T

 

 

sans niveau
daily client
151 posts

5-10-2012
13:56

 

8a.nu mijnheer

 

 

Bender
I used to climb
715 posts

5-10-2012
19:18

 

/Sarcasme/En das nou echt DE referentie voor onpartijdige rationele argumenten./Sarcasme/

 

 

Lieven Vlassenroot
Vlaanderns hoop in competitieve tijden
2918 posts

5-10-2012
20:34

 

Als IFSC judge in Puurs kan ik heel oprecht zeggen dat deze regel gewoon op de normale manier is toegepast. Er is hierover geen moment gesproken voor of tijdens de competitie. Alle klimmers weten immers dat dit verboden is. Jokab is daar geen uitzondering op.

De sanctie is wat ze is. Ze staat heel duidelijk beschreven in de regels en een andere sanctie dan rood en diskwalificatie had zeker en vast een reden tot appeal geweest voor de andere coaches. Isolatie hoort nu eenmaal bij een finale in lead (trouwens ook bij halve finale).

Voor zij dit de moeite genomen hebben om de livestreaming nog eens te herbekijken: Jakob zegt zelf: "I thought I was alone..." Deze uitspraak zegt genoeg en Jakob weet dit zelf ook wel, dat bleek trouwens uit de discussie die wij met hem gehad hem na afloop van het incident.