All about climbing...
Title Posted by Replies Views Last reply    

Haken plaatsen

stef schuermans 17 2602 18-4-2012 08:59  

Last reply

stef schuermans
daily client
85 posts

10-4-2012
12:40

 

Haken plaatsen

Iemand die me in contact kan brengen met de personen die in Belgie de haken plaatsen?

Ben op zoek naar goede haken en geen idee waar die te kopen aan een goedkope prijs. Momenteel in Bulgarije dus winkels op zich hebben geen nut ...

 

 

Jeroen vd S
daily client
133 posts

10-4-2012
14:10

 

Check je mail.

 

 

stef schuermans
daily client
85 posts

12-4-2012
13:36

 

nog eens even bumpen want krijg geen gehoor op het mailadres dat jeroen me bezorgde ...

 

 

Bruno M
addict
215 posts

12-4-2012
17:02

 
 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

13-4-2012
10:17

 

misschien normaal dat je geen gehoor krijgt via belclimb. De problematiek
rond de behaking is delicaat. Er zijn niet alleen problemen rond eventuele
verantwoordelijkheden maar ook rond de plaats, het aantal, enz. In de jaren
zestig was er de "pitonoorlog" met rechtsvervolging, huiszoekingen, enz.
Wat je vraag betreft ... tegenwoordig worden meestal haken gebruikt uit de
bouwwereld - die beantwoorden aan industriële normen, die niet altijd
toepasbaar zijn in de klimwereld. Hun gebruik zijn onrechtstreeks het resultaat van hun verantwoord gebruik in de zalen en het gelobie van een paar organisaties. CAB organiseert in dit kader een cursus. Maar nogmaals de massieven zijn in belgië privaat en je moet dus beschikken over de nodige toelatingen.

Het volstaat de propectus te lezen en een boormachine aan te kopen, voor de rest is er geen blaas verstand nodig op het niveau van het klimmen. Voeg nog wat gelul over save-climbing toe en je krijgt beroerde situaties. Meestal kan slechts één karabiner ingepikt worden. Talrijke ongevallen bij het ombouwen, installatie van rappels en het geklungel op de standplaatsen zijn hiervan waarschijnlijk het gevolg. Er ligt hier bij mij thuis nog een blok dat naar beneden is gevallen met middenin zo'n plakhaak !

De verenigingen kopen ze bij Hilti, Wurth, enz. Ze worden gekleefd met twee componenten-lijmen die meestal een speciaal toestel vragen.
De gemengde lijm is slechts een paar minuten bruikbaar. De haken zijn in
hardstaal en breken bij overbelasting via torsie.
Je kan bij hen ook industriële cursussen volgen.

In de praktijk, dus een ludieke en pitoreske manier om je luster op te hangen in de living, vind je onder andere ook met lijmcapsules in de klassieke
klimwinkels (Salewa, Cassin, Camp, Simond, Kong, enz). Meestal kan je er twee karabiners op inpikken, zijn ze in inox en zacht staal dat aan de normen voldoet.
Je moet heel scrupuleus de handleiding volgen !

Klimkeilen, friends, enz zijn, goedgeplaatst, niet alleen veiliger, steviger en ecologischer maar laten vooral de rots intact en moeten in ruime mate de voorkeur genieten.
De oude "mep"-haken zijn ook nog steeds aan te kopen en - indien
toegelaten - te gebruiken. Je kan ze recupereren tijdens een beklimming.
Voor permanent gebruik en om evacuaties toe te laten heb ik vroeger meer dan honderd van die haken ingemetst in Freyr, Dave, enz. Een deel zijn nog aanwezig en intact. Mephaken die niet of slecht met cement werden afgeschermd zijn echter levensgevaarlijk.
Dit is één van de redenen waarom ik voor standplaatsen nog altijd de
voorkeur zou geven aan voldoende dik betonijzer (eventueel inox) waar een hele
reeks karabiners kunnen op ingepikt worden en vast gemetst volgens de regels
van de kunst - speedcement P500 - juiste verhoudingen water - zand met
verschillende granulariteit - persoonlijk voeg ik een beetje speciaal poeder
toe om het te snel uitdrogen, het barsten te voorkomen en de hechting te verbeteren (geen compactuna gebruiken).

Beton (mortelspecie) geeft als voordeel dat het ook
nog binnen een eeuwigheid blijft verharden terwijl epoxielijmen meestal
reeds verpoederen na een paar jaar. Betonijzer voldoet bovendien ook aan industriële normen.

 

 

kobe
daily client
146 posts

13-4-2012
14:25

www
 

Behaking tips

De problematiek ivm behaking is heden enkel beperkt door het verkrijgen van milieuvergunningen.
Hakenoorlogen komen er niet meer zo dadelijk voor. Natuurlijk zijn er wat meningsverschillen ivm het herbehaken van oude routes. Maar als we een generatie verder zijn is dit volgens mij opgelost. Een milieuvergunning voor een nieuwe wand te behaken is echter een andere zaak.
Wel ben ik ook voorstander,om niet zomaar uw boormachine uit de kast te halen. Als ik een solide rots tegenkom met een barst, zal ik altijd eens kijken of het ook niet op klemblokken kan. Zo'n rots hebben we jammergenoeg niet veel in België.

Haken moeten inderdaad voldoen aan de huidige normen van de UIAA.
http://theuiaa.org/safety_standards.php - onderdeel 'Rock Anchors'
Echter omdat je meestal ook met lijmhaken en dus ook de lijm correct moet werken is een testrapport van
een trektest op de betreffende rots nuttig. Dan weet je dat de volledige setup in orde is.
De meeste Alpen clubs hebben zulke testrapporten online, of in hun equipeerhandleiding staan. Op een gelijkaardige rots kan je je baseren op deze testen.

Het zetten van aan plaquette of mechanische anker (haak) is eigenlijk kinderspel.
Kies enkel een gekeurde haak (UIAA) in inox (alle onderdelen), en boor met de correcte diameter, sleutel aan met één hand. Plaats plaquette in de richting van de belasting (Fixe is vermoedelijk de goedkoopste - met dubbele klemkeil - ook rondel in inox)

Chemische ankers zijn iets moeilijker, maar gaan langer mee en ook geschikt voor kustgebieden.
Dus een Belgisch klimaat met redelijk wat regen, kies je best voor chemische ankers.
Hier moet je wel weten waarmee je bezig bent. (brouet-badré haak met hilti hit 500 )
In een winkel vragen naar lijm is geen goede zaak. Deze weten zelden waarover het gaat.
Epoxylijmen zoals Hilti Hit 500 komen met een fabrieksgarantie dat ze niet verpoederen.
Wel wordt de roze kleur naar verloop van tijd grijzer, omwille van UV-stralen. Echter dit heeft geen invloed op de sterkte van de lijm.

Voor mephaken ben ik geen voorstander, omdat met de moderne friends je hetzelfde bereikt.
Een haak past meestal in dezelfde barsten als kleine friendjes.
Ergens in een oude equipeercursus van CAF gelezen: plaats nooit mephaken met mortel! (zal het eens opzoeken)
De meeste mortels reageren agressief op het metaal van de rotshaak. De meeste mortels krimpen ook.
Dus enkel mogelijk met ondersteuning van een technisch labo en een trektest installatie.
Betonijzer is geen inox en ook standaard in de handel niet beschermd. Levenstermijn dus beperkt.
Haken met verschillende legeringen door elkaar zijn gevaarlijk, roesten sneller, dus lasnaden zijn ook een risico.(Potentiaalverschil)

Standplaatsen bestaan volgens de normen uit 2 punten, namelijk het idee van redundantie (back-up bij falen van één haak). Twee haken boven elkaar, met aan elk een inox-maillon M10 is de beste optie. Kettingen maken de zaken onnodig moeilijk en complex.

Hopende hier wat antwoorden te geven,
Kobe Bellinkx
Belgian Rebolting Team

@Stef zal u de cursus equiperen eens mailen.

 

 

stef schuermans
daily client
85 posts

13-4-2012
15:37

 

Belangrijk om toe te voegen is dat ik wil behaken in Bulgarije, niet in Belgie!

Regelgeving hier iets milder

 

 

brigitte
regular
35 posts

15-4-2012
10:09

 

Erg genuanceerde antwoorden zowel van den Eddy als van Kobe. Ik klim geregeld met de NKBV-veteranen. Nederland is een land van zeilers en dijkenbouwers en commentaargevers - de meeste schippers staan aan wal. Die oude rakkers kunnen ons dus heel wat leren in verband met knopen, beton-en constructiestaal dat aan traktie-, torsie-, en corrosienormen voldoet. Betonstudies en de evolutie op langere termijn wordt onderwezen op de universiteiten en informatie vind je terug op internet. Volgens de laatste onderzoeken zouden zelfs een deel van de blokken van de piramides in beton gegoten zijn en uiteindelijk is onze rots niks anders !

Wat de Hiltihaken betreft. Men zou me eens moeten uitleggen hoe je daar inderdaad twee karabiners op inhaakt en hoe men eventueel er dan nog een klimtouw kan bijvoegen. Verder hoe het komt dat de haken in Goyet uit de rots vallen omdat de lijm verpoedert. Dat men die oude gemetste haken moet afslijpen omdat men ze anders niet uit de rots krijgt. Dat op standplaatsen bovenaan geen terugslag- en afdaalhaken zitten (Yvoir). Dat er haken zitten naast kanjers van gaten waar je een touwlus kan doorsteken (Merveilleuse in Dave). Dat de zinkbescherming van sommige van die industriële haken reeds gecorrodeerd is en er zich roest begint te vormen. De problemen rond de pastorale in Sy. Enz.

Waarschijnlijk zijn het de regelgevingen, de financiële belangen van een paar commercieel geïnteresserde personen betaald door hun klanten, het leger, BLOSO of ADEPS, de klimverenigingen of alles tesamen voor wie de rotsen winstgevende openluchtzalen zijn die maken dat Eddy en Kobe, die financieel nooit geïnteresseerd zijn geweest, zo kalm geworden zijn. Eddy misschien iets minder, maar met zijn ongebreidelde inzet had hij al hakenproblemen in 1968 en dat is dus lang geleden. Het wordt tijd dat men die eens rond een tafel zet. Uit hun tekst blijkt dan hun meningen niet zo ver meer uit elkaar liggen ... althans om een luster op te hangen.


 

 

stef schuermans
daily client
85 posts

16-4-2012
08:53

 

Of ik doe iets gigantisch fouts of ik vergeet iets of er klopt iets niet ...

Twee keer inpikken op een relais? Waarom???
Toch zeker niet met stukken ijzer?

1 keer met je slingetje, 1 keer met een carabiner en dan relais bouwen. Maar 2 keer? waarom?

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

16-4-2012
09:32

 

De eerste vraag is natuurlijk ... wat is een deftige standplaats ?
twee haken op lendenhoogte - vroeger klom men bijna altijd met dubbeltouw - één werd links in de karabiner vast geknoopt en het andere in de rechtse. Dan stond je dus goed stabiel, waren de haken onderling verbonden door het klimtouw en was de situatie overzichtelijk. Iets boven het hoofd maar binnen handbereik, twee haken boven elkaar voor het zekeringstouw of om het rappeltouw door te steken. Bij een voorklimmersval waren dat de terugslaghaken die het grootste deel van de slag moesten opvangen en tegelijkertijd moesten voorkomen dat je naar beneden werd getrokken of je handen in de karabieners. Je staat dan ook ideaal om eventueel te takelen. Blijft dat als de twee bovenste haken gebruikt worden voor het rappeltouw je ook stabiel staat om te vertrekken, overzichtelijk en goed gescheiden van de zelfzekeringenshaken. De fouten op standplaatsen zijn meestal het gevolg van het uitpikken van de zelfzekering, enz door gebrek aan overzicht.
Principieel is het alleen de bovenste terugslaghaak waar tegenwoordig een maillon rapide zou kunnen ingehangen worden voor de slijtage van toprooping. Voor de zekeringshaken ben ik voorstander van spul waar verscheidene karabiners kunnen op ingepikt worden. In elk geval ben ik een tegenstander van het gebruik van een grote schroefkarabiner om de zekeringen te centraliseren en die folklorisch gerecupereerd worden door de eigenaar. Behalve natuurlijk krachtendriehoeken bij avontuurlijke standplaatsen. Bij mijn weten zijn er nooit problemen geweest met zekeringshaken. De (talrijke) ongevallen in België met haken, waar ik weet van heb, waren het gevolg van een val of standplaatsen op progressiehaken. Blijft dat ik waarschijnlijk lang zal moeten zoeken om een ideale standplaats als voorbeeld te kunnen geven.

 

 

kobe
daily client
146 posts

16-4-2012
11:50

www
 

Haken

Principe van redundantie op standplaats:

Een standplaats bestaat altijd uit 2 ankers. Moest er 1 anker het begeven is er een backup anker.
Dwz dat moest 1 haak in slechte rots staan of slecht gelijmd zijn je nog steeds met het andere anker bent verbonden.
En hierbij dus de kans op een potentiëel dodelijk ongeval te verminderen.

Gevolg is dat het gebruik van de standplaats hierop wordt afgestemd.
Mogelijkheden:
-zonder ketting - dan de 2 haken verbinden met het touw dmv krachtendriehoek, setjes, schroefmusketon, zodat het touw met elk van de 2 haken is verbonden.
-standplaats met ketting (of vast touw tussen de 2 haken=old-school) verbind de 2 ankers reeds met elkaar, dus hier kan je het touw gewoon verbinden met het laagste punt (maillon-rapide / ring)

Was dit een antwoord op de vraag?

Chemische ankers zijn maar zo sterk als de gebruikte materialen. Kortweg als je naar de brico gaat en zomaar een lijm uit het rek haalt is het resultaat bedenkelijk. Lijmen moeten correct worden opgeslagen, respecteren van vervaltermijnen, correct gebruik, controleren of de 2 componenten geen lek vertonen, respecteren van mengverhoudingen,...
Persoonlijk maar 1 maal een probleem vastgesteld. En dit was omdat 1 compent lek was gegaan in het lijmpistool.
Een simpele test die je ook als klimmer kan doen:
Steek een schroefcarabiner door de haak en probeer hem te draaien. Als de haak niet beweegt is in de meeste gevallen de verlijming gelukt.

Het afslijpen van de gemetste rotshaken in Dave is inderdaad hard werk. De rede hiervoor is dat equipeerder ( Bibiche) veel kennis van zaken had. En de mephaken niet met cement maar met sicadur (chemisch cement) gelijmd heeft. Visueel lijkt het heel sterk op mortel, heeft echter volledig andere eigenschappen. De meeste haken in Freyr en Frankrijk zijn met deze lijm gezet, een prima product dat zijn degelijkheid heeft bewezen door de jaren heen. Het is echter zelf te mengen van 2 poeders en water. In vergelijking met de huidige 2 componenten lijmpistolen een omslachtige manier van werken.

De toestand van de haken in België is een historisch evolutie. Klimmers vergeten wel eens hoe oud sommige haken zijn.
Het saneren van deze routes is vrijwilligers werk. En vraagt veel inzet en ook enige mate van opleiding.
Daar bovenop komt nog eens wat vertraging door bureaucratie zoals milieuvergunningen. Dit maakt dat de toestand van de haken niet optimaal is. Echter als je bedenkt dat een groot deel van de oude haken door de toenmalige routeopenaars met hun eigen zakgeld is betaald dan denk ik dat het allemaal nog meevalt.

 

 

Eddy Abts
daily client
59 posts

16-4-2012
21:45

 

Je moet wel één van de laatste topos aandachtig lezen ... Het gaat wat de klassieke routes betreft over "heropenen". Vandaag nog met Philippe Lacroix (bibiche), onder de rotsen en in het kader van de vergunningen contact gehad. De inox-ringen op de standplaatsen en de cola-strips komen inderdaad meestal van bij hem en dateren van in de jaren eind 80 en negentig. De meeste werden ingeboord en met hilti-lijm ingeplakt. Wat de andere haken betreft, meestal zware mephaken of weinig corrosief betonijzer in het links massief, bons-enfants, fontaine, directe, escaliers, grunne, académique, enz die dateren van eind 60 begin 70 en werden door mij op vraag van Barbier (voorzitter van de toenmalige pitoncommissie) ingemetst. Er bestonden toen nog geen boormachines op baterijen 'en inderdaad ook geen financiële vergoeding! De plaats van de haken werd bepaald na overleg met een aantal klimmers en de openaars, maar ook in functie van het klimmen "en jaune" en de incidenten die hierdoor ontstonden door het verschil in progressie- , zekerings- en standplaatshaken en ook om evacuaties te kunnen versnellen.
De gebruikte betonspecie kwam van bij Béton-Gautot (Godinne) en voldeed aan de normen van voorgespannen betonbalken voor bruggenbouw en heeft bovendien een hoge hechtings- en impactweerstand. (Mijn schoonvader was daar productieveranwoordelijke).
Het is betreurenswaardig dat een aantal van die haken verwijderd werden en dat niet alleen de oorspronkelijke plaats maar vooral ook de redenen waarom ze daar geplaastst werden niet werden gerespecteerd.
Het plaatsen van de haken heeft principieel niets met de vergunningen te maken en nog veel minder met veiligheid. Volgens de natuurjongens op europees niveau vernietigd een ongeval 0,000000001% van de wereldbevolking (hopelijk staan de nullekes juist). Het plattrappen van de laatste vlieg 100 % van de vliegenbevolking !
Het traditioneel klimmen met respect voor de omgeving om zich te documenteren op natuurniveau is waarschijnlijk de enige verdedigbare optie. Voor commerciële activiteiten en de rest zijn er volges de regelgeving de zalen of klim- en avonturenoorden buiten natura2000-gebied.

 

 

Bruno M
addict
215 posts

16-4-2012
20:49

 

Ondertussen heeft Stef nog steeds geen haken

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

16-4-2012
21:01

 

Stef heeft al lang een mail gehad ... en ondertussen klimmen ze met klimkeilen, friends, enz !

 

 

kobe
daily client
146 posts

17-4-2012
00:44

www
 

Haken in Dave

Inderdaad natuurlijk is niet al het werk gedaan door Bibiche.
Voor de wijzigingen aan Bons-enfants, fontaine, directe, escaliers, grunne, académique kan ik u niet helpen Eddy.
Dit is zover ik weet niet herbehaakt door het BRT. Over het respecteren van de oude situatie kan ik u dus niet helpen.
We zijn daar als BRT moeten stoppen met werken omwille van de milieuvergunningen die in opmaak waren. Vandaar concludeer ik dat haken zetten
en vergunningen met elkaar verband houden. Of is dit een foute conclusie?
Onze werken hebben zich voornamelijk beperkt tot de massieven links van de bunker.
De term 'traditioneel' klimmen begrijp ik nog altijd niet.

Groeten,
kobe

 

 

Victor
noob
15 posts

17-4-2012
01:39

 

Volgens mij allemaal redenen te meer om met boulderen te starten.
Veel behakingsproblemen worden dan opgelost
Kan natuurlijk zijn dat de crashpadoorlog uitbreekt.

 

 

stef schuermans
daily client
85 posts

18-4-2012
08:59

 

Momenteel krijg ik zeer uitgebreidde info van Kobe en Eddy waar ik hen heel dankbaar om ben. Er zijn hier nog wel sportroutes maar denk dat ik op het niveau dat ik nu klim bijna alle mogelijkheden qua sportroutes heb uitgeput.

Friends en nuts zijn afgestoft en momenteel mezelf zwaar aan het amuseren op de rotsen hier.