All about climbing...
Title Posted by Replies Views Last reply    

Gletscher

don s 5 2598 7-4-2012 10:31  

Last reply

don s
noob
0 posts

6-4-2012
13:04

 

Gletscher


Hoy
Ik had een vraagje.
Als je op een gletscher iemand uit een spleet moet gaan redden (met bvb zwitserse takel)
Hoe krijg je dan je remknopen uit het touw?

Groetjes
Johan

 

 

Vinnie
noob
11 posts

6-4-2012
15:02

 

Wel,

normaal gezien ga je takelen met je resttouw, en daar zitten helemaal geen knopen in...

Zie deze figuur:
http://mediadb.alpin.de/news/18e62c06-2fb9-4aad-8985-dd6088451619/LoseRolleFlyout.jpg

Het touw waar 'a' aanhangt, wordt niet gebruikt in de takel.

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

6-4-2012
22:06

 

Het goede nieuws : meestal ben je niet alleen op een gletscher ! Op het tekeningetje komt blijkbaar een derde man te voorschijn - die touw in overschot heeft - je engelbewaarder ? terwijl degene in de spleet blijkbaar de wereld der spoken al heeft vervoegd. In de buurt blijven van een ander kordee is meestal de beste oplossing ?
Het slechte nieuws : Bij de meeste ongevallen gaat men in de spleet omdat men denkt dat het een spoor is - dus in de lengterichting ! flinke afrader !
Volgens de boekjes - één derde van het touw op de rugzak, één derde als zekering (meestal te kort), en het laatste derde op de rugzak van de man in de spleet. De vrije uiteinden op de rugzak zijn dan altijd te kort om iets deftig te organiseren.
In de praktijk zo strak mogelijk lopen - met een beetje geluk fietst hij een beetje in de spleet en blijft hij met zijn rugzak bovenop de gletscher steken. Meestal is het een duidelijk zichtbare sneeuwbrug die begeeft (rondlopen volgens het princiepe van liever blode jan dan dode jan) en kan men een degelijke zekeringsattitude aannemen.
Normaal moet de man in de spleet er dan zelf maar zien uit te geraken en mag hij al tevreden zijn dat het touw boven deftig wordt tegengehouden.
Remknopen, zwitserse takel, enz wat nationalistische theorie niet verwarren met praktijk. Die remknopen gaan je inderdaad alleen het leven zuur maken en op dat touw naar boven prussiken gegarandeerd plezier. Denk eraan dat er geen enkele communicatie mogelijk is met de man in de spleet. Stoicijns wachten - duidelijke afspraak in de zin van dat hij zijn plan moet trekken is de realiteit. Met een touw onder spanning, in de ploetersneeuw een degelijke verankering maken is een heksentoer. Takelen kan je alleen als de rand van de spleet kan afgeschermd worden met een rugzak, een stuk kleding of het ijshouweel ! oh ja ik ben vergeten dat je die juist gebruikt hebt om je touw vast te maken. Verder moet je een pak spierbundels hebben, bovendien mag degene in de spleet slechts 45 kg wegen (maar die vallen niet in een spleet !), drie katrollekes , zes prussiken, een shunt. Bovendien valt altijd degene met de meeste ervaring in de spleet en kan degene die boven staat alleen de volle vuistknoop leggen als hij zijn boekske bij heeft.
Ik hoop dat je het begrepen hebt - die remknopen geven je inderdaad slechts een vals idee van veiligheid en al die troep eens uitproberen met je klimkompaan is een noodzaak.
Misschien wat nuttigere constataties. Zorg verder voor een prussik, minstens op een 50-tal cm van je af, zodat je in een lus kan gaan staan en een blokkeerder ingepikt op je gordel. Verder een aanrader die je in geen enkel boekje vindt - Maak een touwlus vast in het oog van je rugzak en hang er een mousketon in die je in dat prussiktouw klikt. Als je in een spleet gaat hangt die rugzak ALTIJD over je hoofd. Dan kan je die rugzak uitdoen zodat hij je bewegingen niet meer hindert. Je kan erop gaan staan - Je benen door de armlussen steken en erop gaan zitten zoals een pamper - proberen rommel, eten, kleding te zoeken in je rugzak, enz. Hou verder je handschoenen altijd binnen bereik ! Dat gesukkel kan je eens repeteren in een zaal - altijd plezant - en vooral onwaarschijnlijk op het niveau van de te leveren inspanningen.

 

 

Terra Alta
regular
22 posts

6-4-2012
23:22

www
 

geltsjerevacuatie

Beste Eddy,

Mag ik je even wakker schudden? Een Zwitserse takel en remknopen (vlinderknopen) leggen in het touw bij een touwgroep van 2 of 3 zijn verre van nationalistische theorie! In ons leerplan van de stages bergbeklimmen voor gevorderden staat de zwitserse takel met remknopen in het leerplan en worden sowieso aangeleerd. Want het is wel degelijk mogelijk om ondanks de remknopen, die wel degelijk helpen (!) om iemand eruit te halen met een Zwitserse takel. Om zelf uit de kloof te prusiken kunnen ze zelfs van dienst zijn. Maar daar ken jij blijkbaar de clou niet van. In ieder geval ga ik hier niet veel woorden meer aan vuil maken. Deze techniek met woorden uitleggen heeft geen zin, want dat is niet uit te leggen. Je moet de uitvoering ZIEN met je eigen ogen. Tijdens het OH Hemelvaart weekend 2010 hebben Helmuth van Pottelbergh (UIAGM berggids Zwisterland), Sanne Bosteels (militair berggids) en ikzelf (UIAGM berggids) de actieve stageleiders KBF bij wijze van bijscholing deze techniek bijgebracht en staat het vanaf dan standaard op de leerstof van elke gevordenstage bergbeklimmen KBF. Mijn advies: zie dat je correct ingebonden bent, vooral in een cordee van 2, want dat is super belangrijk! De statistieken zeggen genoeg: verwondingen door een val in een kloof zijn te verwaarlozen, indien je correct ingebonden bent en als het moment daar is, geconcentreerd over de gletsjer gaat. Dan zul je al deze technieken nooit moeten toepassen. De meeste klimmers vallen niet dieper dan heuphoogte in een kloof, op voorwaarde dat je cordeemaat achter jou oplet. Er zelf kunnen uitkomen is zeker zo belangrijk. De Seilrolle is slechts 1 techniek van de velen die wij aanleren afhankelijk van het niveau van de stage.

Bart Overlaet
UIAGM berggids

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

7-4-2012
11:18

 

Mijn excuses ... in de tijd propageerde het OAV wat eenvoudige knopen in het touw die moesten vastlopen in de rand van de spleet en het touw verdelen in drie. In de praktijk werkt dat niet !

Voor de rest geen idee van wat men bedoelt met zwitserse takel - Misschien is er een verschil tussen Zwitserse en Franse gletscherspleten ? in de jaren 60 clinics gegeven aan het ENSA, waar stomweg door een echte sneeuwbrug werd gesprongen aan de grand-montets en verder evacuatie opgestart met de cursussen BLOSO met onder andere hoe moest getakeld worden. Sindsdien geen enkele verbetering gezien - integendeel sommigen hanteren nog steeds boekskestheorie, met touwverlies en brute kracht. Er is dus geen reden iets te veranderen aan mijn theoriën, behalve gebruik van misschien tiblocskes, knap voor zijn gewicht of wat autoblokerende katrollekes zoals micro-traxion. Ik had zoiets, ik geloof iets amerikaans of engels. Hing altijd aan mijn rugzak en hebben ze dus gepikt in een refuge - bewijs dat het dus degelijk was !

Volledig akkoord met je advies :


zie dat je correct ingebonden bent, vooral in een cordee van 2, want dat is super belangrijk! De statistieken zeggen genoeg: verwondingen door een val in een kloof zijn te verwaarlozen, indien je correct ingebonden bent en als het moment daar is, geconcentreerd over de gletsjer gaat. Dan zul je al deze technieken nooit moeten toepassen. De meeste klimmers vallen niet dieper dan heuphoogte in een kloof, op voorwaarde dat je cordeemaat achter jou oplet ...
wat trouwens terug te vinden is in mijn tekst.
Wat ik wel niet vermeld heb en naar mijn mening belangrijk ... op een eenzame gletscher loop je in cordee van twee altijd op dubbeltouw. Op voorhand af te spreken. Eén touw wordt geblokkeerd en gebruikt om te zekeren, eventueel via een takel onder spanning te brengen en het andere wordt gebruikt door de man in de spleet om eruit te geraken (een touw dat men eventueel kan proberen vast te maken). En dan spreek ik over een methode die ik tientallen keren heb toegepast in reële omstandigheden. Voor de zekeraar buiten stoïcijns proberen zijn positie te handhaven, en zo strak mogelijk te zekeren zijn spijtig genoeg andere opties alles behalve evident. Blijft dat het dus over twee geoefende klimrotten gaat !!!

Betreft het tekeningske van Vinnie : Ik heb dat nog eens bestudeerd. De rol van de derde man of een helpend kordee. Maar ik denk dat dit een andere topic is. Snel een paar details - het afschermen van de rand om het insnijden van het touw te vermijden. Als men een touw gooit, indien mogelijk dubbel, steeds een karabiner en indien mogelijk een katrolleke voorzien zodat de man in de spleet dit onmiddellijk kan inpikken. Indien mogelijk het trektouw bevestigen aan één kant van de spleet en beginnen te takelen aan de andere kant, enz maar moet je met OH Hemelvaart wel takelen ? komt die niet vanzelf al biddend uit die gletsherspleet ?