All about climbing...
Title Posted by Replies Views Last reply    

klim touw

stijn van nunen 9 2549 20-3-2012 22:32  

Last reply

stijn van nunen
regular
43 posts

9-3-2012
15:00

 

klim touw

hallo ik zal mijn eerst klim touw gaan kopen en nu is mijn oog op de beal booster III gevalen nu is de vraag wat julie bevindingen zijn over dees touw.is het een goed beginger sportklimtouw? ale info is welcom mvg stijn

 

 

stef schuermans
daily client
85 posts

9-3-2012
15:23

 

Heb ongeveer hetzelfde en ben er zeer gelukkig over. Enige waar ik spijt van heb is dat het voor mij persoonlijk iets te zwaar is ... Maar zeker geen slechte aankoop! Volgende touw koop ik sowieso minder zwaar ...

Je moet bij deze afweging vooral bedenken dat een iets lager gewicht je meteen een veel duurdere prijs geeft.

Reden van het gewicht beu zijn is dat buiten belgie de aanloopstroken net iets groter zijn dan "steek het treinspoor over en je bent aan de rots" en dat je soms lange aanloopstroken moet doen ...

Maar je moet voor jezelf bekijken of je dit geld er wel wil aangeven ...

 

 

Rudi Frankinouille
I used to climb
524 posts
Ik heb laagtevrees...

9-3-2012
16:47

www
 

zwaar???

Een lichter touw gaat ongeveer 3 tot 5g/m lichter zijn.
Voor 80m is dit max 400g. Als dit er al niet meer bij kan? En om lichter te gaan moet je serieus dunner gaan...

Verder is de Beal een zeer dynamisch touw met een hele lage vangstoot, alleen "slijt" het net iets sneller heb ik de indruk.

Als beginnend klimmer die (waarschijnlijk) niet veel voorklimmersvallen zal maken zal je met dit touw veel plezier beleven!

 

 

stijn van nunen
regular
43 posts

10-3-2012
11:33

 

heben er nog mensen bevindingen over dees touw of zulen je een ander aan beveelen

 

 

rods
addict
375 posts

10-3-2012
12:25

www
 

Booster slijt inderdaad snel en de nieuwe versie "classic" gaat nog sneller slijten wegens niet behandeld.

Als je pas begint te klimmen dan speelt het niet veel rol welk touw je hebt. Als je een 70 meter touw hebt dan kan je de meeste routes wel klimmen. 80 meter is handig als je ook echt lange routes wil klimmen en in 1 keer weer op de grond wil geraken. Als je veel klimt dan is is een 80 meter handig want enkel de eerste meters verslijten en dan kan je er meer stukken van knippen. Mijn 80 meter touw is nu nog maar 65 meter. Koop gewoon een goedkoop dynamisch 70 meter touw dat volstaat in 90% van de gevallen. Als je pas begint moet je al zoveel kopen en het zou me verbazen als je veel beter gaat klimmen met een touw van 200 euro ipv 140 euro. Eens je veel hebt geklommen kan je nog uitmaken of je dat extra geld er kan aan geven. Het is niet omdat de bekende klimmers met touw X of touw Y super niveaus halen dat dat voor gewone stervelingen ook zo is.

Ik klim graag met een Tiger van beal maar mijn eerste touw was een goedkoop singing rock touw en dat heeft steeds perfect zijn werk gedaan.

 

 

Kees Breek
addict
278 posts

10-3-2012
23:49

 

Ik heb de voorganger van de booster III gehad, een fijn, soepel en dynamisch touw, maar het sleet echt belachelijk snel. De Roca die ik erna heb gekocht ging 4 tot 5 maal langer mee.

 

 

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

11-9-2012
21:28

www
 

zie ook :
http://www.belclimb.be/forum_posts.asp?topicID=10242&first=true

Trouwens die Roca /70m heb ik destijds eens gekocht in de BBH en ik was er tevreden van.
Ze hadden destijds een goede reputatie ivm de mantel.

 

 

Gaston
noob
11 posts

20-3-2012
21:08

 

Booster II

Ik heb de booster 2 70 meter dry cover nu 3 jaar en ik klim met enige regelmaat. Het touw slijt inderdaad wel maar je hebt dan ook een fijn touw in handen. Het is soepel, licht, zeer lage vangstoot of te wel lage klap op uw lichaam bij voorklimmersval en toch veel norm vallen. Doordat het soepel is moet de zekeraar ook goed opletten want de remwerking is ook laag. Op de website van Beal staat dan ook bij doelgroep "ervaren klimmers"!

Bij een nieuw touw zou ik nu voor 2 x 50 meter half touw gaan omdat je die over 2 rugzakken kunt verdelen en in de bergen veiliger zijn. Voor de rotsen enkel in België zou ik voor 60 meter enkeltouw gaan. Koop het goedkoop (wel nieuw!) en schrijf het dan wat eerder af, koop daarna het juiste touw.

 

 

Rudi Frankinouille
I used to climb
524 posts
Ik heb laagtevrees...

20-3-2012
22:32

www
 

60m???

Dat is veel te kort voor de (moderne) routes in België. tenzij je in Pont-a-Lesse de rechtse routes van thé wall doet, dan kom je met een 6m pruik toe
De norm tegenwoordig is 70m en ik verkies 80m. Als je er wat van afsnijdt blijft het lang genoeg.