All about climbing...
Title Posted by Replies Views Last reply    

welke knoop kan beginnen te rollen?

bart 11 2256 26-3-2012 23:01  

Last reply

bart
regular
32 posts

3-3-2012
19:48

 

welke knoop kan beginnen te rollen?

Eeuwige discussie tussen mij en mijne vaste klimpartner.
Bij het aaneen binden van een dubbel touw gebruik ik ne dubbele vissersknoop om te rappelen. Mijne maat zegt dat die los kan komen.

Dus als hij de touwen aaneen bindt gebruikt hij ne gewone knoop. Dat vertrouw ik dan weer niet, want ooit gehoord dat die kan beginnen te rollen en los kan komen.

Dus als we gaan rappelen, zit er altijd 1 van ons met de schrik in de broek (gordel).

Zijn we alletwee sukkelaars of bestaat er nog een mogelijkheid?

Die vissersknoop is mij ooit aangeleerd door het toenmalige vbf, voor het aaneenbinden van twee touwen voor het rappelen.

 

 

Rudi Frankinouille
I used to climb
524 posts
Ik heb laagtevrees...

3-3-2012
21:49

www
 

???

Dubbele vissersknoop die loskomt, wil ik wel eens zien onder normale omstandigheden. Dan moet er al heel veel verkeerd gaan.
Dubbele vissersknoop kan wel gemakkelijk vast komen te zitten.

Zaksteek: indien goed gelegd en voldoende touw over zal die eerder uit een spleet wegdraaien dus minder kans om te blokkeren bij recuperatie touw. Onder normale omstandigheden zal die ook niet loskomen.

Ga maar voor de zaksteek. Je klimmaat heeft gelijk deze keer.

 

 

bart
regular
32 posts

3-3-2012
22:07

 

.

merci

leren ze het dan tegenwoordig ook aan op de klimschool met ne zaksteek?

 

 

FL
Forum God
2239 posts

3-3-2012
23:53

 

Daar bestaan hele testen en discussies over op het internet! De Amerikanen noemen een zaksteek ook wel de "European Death Knot (EDK)" omdat hij kan rollen. Even googlen.
Heel belangrijke punten in deze discussie zijn dat (elke!) knoop goed gelegd moet worden en gebruikt moet worden op de juiste manier en in de juiste situatie.
Op de klimscholen leren ze inderdaad de zaksteek aan, met de uitdrukelijke vermelding dat hij goed aangetrokken moet worden (4 uiteinden) en dat de uiteinden lang genoeg moeten zijn.

Bij een normale belasting (i.e. rappellende klimmer) voldoet de zaksteek perfect en wegen de eventuele nadelen niet op tegen de voordelen (zie ook bericht van RF hierboven).

Voor een test, zie: http://user.xmission.com/tmoyer/testing/EDK.html

 

 

dirk v o
addict
243 posts

4-3-2012
09:00

 

Rudi, ge zegt dat zijne maat gelijk heeft en ge zegt ook dat de dubbele vissersknoop niet gemakkelijk los zal komen, terwijl zijne maat zegt van wel ...

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

4-3-2012
15:14

 

Hierover zijn verscheidene rubrieken op belclimb ...
Samengevat - gebruik uw dubbele vissersknoop, een gevolgde achtknoop zoals bij het inbinden, schootsteek als de touwen verschillende dikte hebben, enz. Dit zijn allemaal knopen die zich vasttrekken onder belasting, enz ... maak eventueel nog een stopknoop, of twee halve steken met de uiteinden.
Ofwel : Volle vuistknoop, of achtknoop met beide vrije uiteinden (minimum een dertigtal cm)naast elkaar ... uitsluitend met identieke touwen !!! Leg eventueel een tweede stopknoop in de uiteinden omdat moderne touwen erg glad zijn en inderdaad de knoop opentrekken ! Volgens de wet van Murphy hebben "ALLE" knopen de neiging vast te lopen in spleten (hee Guido !). De volle vuistknoop kan wel wegkantelen als het touw over de hoek van een rotsblok loopt. Dit is dikwijls het geval op de kant van het platform van de standplaats. Andere knopen hebben in dit geval een hogere kans te blokeren tegen de rots door het gewicht van het vrije touw.
Als het touw vrij hangt zoals meestal het geval in klimscholen gebruik je dus best een dubbele vissersknoop met stopknopen of twee vollevuistknopen achter elkaar met voldoende lange uiteinden. Als je discussie wil vermijden kan je een dubbele vissersknoop leggen en dan een volle vuistknoop en dan maar hopen dat er voldoende touw overblijft om beneden te geraken !
In de laatste jaren zijn er minstens twee zeer zware ongevallen geweest in Freyr en Yvoir met rappels - Zekeren met een afzonderlijk touw tijdens klimscholen zou een verplichting moeten zijn. Of ... naar beneden langs het pad !!!
Dirk weet dat het een lange discutie is geweest en ik lang heb moeten aandringen maar tijdens de reddingsoefening met GRIMP wordt nu altijd een zekering gebruikt op een onafhankelijk touw.
Volgens mijn informatie worden tijdens de gidsen-opleidingen bij het ENSA de verschillende methodes gedocumenteerd zodat men naargelang de omstandigheden de beste en veiligste mannier kan kiezen.
Er wordt dus geen standaard opgedrongen.

Hoe zekeren bij rappels is misschien iets voor een andere topic.

 

 

dirk v o
addict
243 posts

4-3-2012
18:24

 

Eddy, ik denk dat alle klimscholen de zaksteek aanleren om een rappel te instaleren ...

 

 

Jo
Forum God
1843 posts
Think different!

7-3-2012
13:24

www
 

en ne zaksteek goed leren leggen is nog altijd effectiever dan 3/4 pagina uitleg in welke omstandigheid ge exact welke variant van welke knoop zou moeten gebruiken.
Ik zie het al voor mij: klimmers die boven op ne rots 2 beginnen discussiëren over welke knoop ze juist gaan gebruiken en waarom, naar huis of elders bellen om nog eens in de cursus te laten opzoeken wat er juist staat,... terwijl het begint te onweren.

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

8-3-2012
09:24

 

Hey de Jo,
Moet ge eens vragen aan een "lesgeefster" van de één of andere klimvereniging Tilburg.
Deden een rappel van bovenuit het links massief in Dave (wat principieel niet mag) en hadden een dik relatief stijf touw samengeknoopt met een veel dunner spekglad super-modern hyperdry klimtouw. Toen ze beneden aankwam en aan het dik touw trok om de rappel te recuperen viel alles naar beneden - de volle vuistknoop was losgeschoten !
De conclusie was wel verbazingswekkend ... de fout was niet de volle vuistknoop want dat was de standaard ... maar het touw !
Ik denk eerder de lesgeefster, maar die had een paierken en duldde geen tegenspraak. De deelnemers verkozen naar huis te gaan. Maar achteraf vernam ik dat er een paar gebuisd waren !
Maar wel volledig akkoord dat als je klimt hierover niet moet gediscuteerd worden immers een geoefend klimmer legt in principe de goede knoop in de juiste omstandigheden. Anders verander ik van klimmer en van ... knoop.

 

 

stef schuermans
daily client
85 posts

8-3-2012
16:28

 

Goed artikel

Maar zeker ook leuke informatie en achtergrond over de "euro death knot"

Geen idee hoe je dat in het nederlands zegt echter ...

http://www.summitpost.org/the-necessary-and-sometimes-black-art-of-getting-down/773375

 

 

bart
regular
32 posts

26-3-2012
23:01

 

.

merci allemaal