All about climbing...
Title Posted by Replies Views Last reply    

Alpine stages KBF vs privé cursussen

Bruno M 7 2178 25-1-2012 14:48  

Last reply

Bruno M
addict
215 posts

22-1-2012
16:13

 

Alpine stages KBF vs privé cursussen

Ik zou deze zomer graag een alpiene stage doen en ben nu het aanbod van het Kbf met dat van Namaste aan het vergelijken.

Het verschil qua prijs is niet zo groot, Namaste is ietsje duurder maar niet veel.

Het aanbod is ook vergelijkbaar.

Vraag is dan, voor wat kiezen?

 

 

Jan
noob
9 posts

23-1-2012
15:55

www
 

Enkele deelnemers van Namaste alpine opleidingen zelf aan het woord

"Ik vond het zeer goed dat we zelf ook wat vrij gelaten werden. We kregen genoeg tijd om te oefenen. En ik vond het ook heel goed dat de gids echt meedeed met ons. Toen we een halve dag gaan klimmen waren, klom hij gewoon mee met ons in de plaats van gewoon staan toe te kijken. Dat creëert ook wel een band met hem als je elkaar dan staat te zekeren".
"Ik vond het ook zeer leuk dat de gids de rustige plekjes opzocht ipv naar de drukke plekken te gaan. Dit kwam voor ons ook goed uit omdat de liften dan goedkoper zijn. En het is ook veel leuker om van de bergen te kunnen genieten in alle rust, zonder dat er nog een hele groep mensen rond staat".
Sam Van Rossom uit Herent (B)

"De zomerstage was op zich inhoudelijk gevarieerd. We leerden kennismaken met het alpine rotsklimmen en werken met friends en nuts. Een paar schitterende graatbeklimmingen stonden ook op het programma. Deze opleiding was ook de ideale manier om situaties als spaltenberging te oefenen. Sinds dat leermoment heb ik me steeds zekerder en veiliger op een gletsjer gevoeld.
Na deze twee opleidingen in de veilige nabijheid van Luc, vonden we dat het tijd was om zelf wat dingen uit te proberen. De beklimmingen die we voor ogen hadden, bespraken we samen met Luc en hij had zelf ook interessante voorstellen. De drie daaropvolgende weken hebben we heel wat van deze doelen bereikt, zoals de Mont Blanc, Breithorn en Castor. De ervaringen die we hadden opgedaan tijdens de voorbije stages, maakten dat we met voldoende zelfvertrouwen, en kennis zelfstandig aan onze eigen avonturen konden beginnen en er ongelooflijk van hebben kunnen genieten!
Kim Herremans & Igor Callaerts uit Nijlen (B) (Initiatie alpinisme Maatwerk)

Seb was onze gids. Toffe gast, sociaal, brengt zijn liefde voor de bergen over, legt uit tot iedereen het begrijpt, alst moet in
verschillende talen. Zorgt dat iedereen het naar zijn zin heeft. Vraagt iedereen zijn gedacht / idee / wat men wil doen, en houdt er rekening mee. Gewoon menselijk.
Leuke aangename nuttige cursus / vakantie. Het opent deuren naar het hooggebergte, en laat toe dit nu een stuk veiliger te doen. Dit vraagt naar meer !
Vincent Clerinx en groep uit Roosdaal (B) (opleiding alpinisme initiatie maatwerk)

Een uitstekenden bergsportcursus die een degelijke brede basis aanbiedt aan iedere beginnende bergsporter en bovendien erg professioneel begeleidt wordt.
Een degelijke initiatie die de interesse in alpinisme alleen maar heeft aangewakkerd. Het programma is goed breed opgezet met voldoende nadruk op veiligheid.
Jérôme was een uitstekende gids, geduldig, speelt in op wat cursisten willen en een erg prettig persoon in de omgang. Zeer professioneel.
Sebastian de Vogel uit 's Hertogenbosch (NL)

Een indrukwekkende, leerzame, gezellige, onvergetelijke week. Een aanrader voor de avonturier die zijn grenzen wil verleggen onder begeleiding.
Een volledig en uitgebreid programma voor een eerste cursus. Verschillende en terugkerende activiteiten om de basis onder de knie te krijgen. We hebben heel veel geleerd, mede door het slechte weer.
Ik waardeer berggids Jérôme voor zijn geduld, kundigheid en enthousiasme. Hij voelde de groep goed aan en luisterde naar wat we wilde.
Jim Orsel uit Tilburg (NL)

Het gevolgde maatwerkprogramma (opleiding alpinisme vervolmaking) voldeed aan alle eisen. Goed dat we zelf konden beslissen wat we wilden doen. Degelijk tempo en vlotte beklimmingen.
Loic, onze gids, kon met iedereen goed overweg, was sociaal, jong van geest, lachte graag en was ervaren. Hij paste zich gemakkelijk aan aan de noden van de groep.
De opleidingsweek was gewoon SUPPER !!!
Servaes Timmerman, Tim De Mazière, Denis Hoste, Christophe Ghijselinck (Opleiding alpinisme vervolmaking maatwerk)

Ik laat hen met heel veel plezier aan het woord. Er zijn geen betere ambassadeurs zijn dan zij die het meegemaakt hebben.
Vergeet ook niet dat wij ook heel veel maatwerk bieden in de opleidingen. Kwestie van je tijd 100% nuttig in te vullen.
Sportieve groeten en heel graag welkom.
Jan Vanhees

 

 

Eddy Abts
daily client
59 posts

23-1-2012
17:36

 

Jan en zijn team hebben meer dan dertig jaar ervaring, (bijna veertig ?) zowel op het niveau van alpinisme, met een prachtig palmares, als dat van de opleidingen. Ze kunnen als licentiaat LO ook een degelijke wetenschappelijke ondersteuning aanbieden. Ik denk dat ze zich vooral kunnen differentieren omdat ze een continuiteit kunnen aanbieden en een kennis op het niveau van de evolutie van het klimmen die je zelden elders kan aantreffen.

 

 

Terra Alta
regular
22 posts

24-1-2012
10:42

www
 

KBF stages

Vermits ik zelf heel veel stages geef voor het KBF, kan ik wel spreken in naam van het KBF. De vorige jaren hebben we met de actieve stageleiders van ex-BAC en ex-VBSF samen gezeten om tot een consensus te komen wat technieken betreft. Zo zijn we na een verloop van tijd tot een leerlijn bergbeklimmen gekomen, die je kan vinden in de stagebrochure, p. 32-33. Zoals je kan lezen, zijn er in totaal 4 niveaus in de leerlijn. De verkenningstage is indien je nog niet zeker bent dat je verder wil in deze sport. Vanaf het niveau beginners begint de eigenlijke opleiding. Groot voordeel van de KBF stages is dat je onderricht krijgt door enthousiaste, bekwame stageleiders in je eigen taal. Daarbij verschijnt voor deze komende zomer een eerste boek, in een reeks van drie, over de alpine technieken op niveau van een beginnerstage. Zo krijg je dus, naast je praktische opleiding een heel degelijk naslagwerk, in het nederlands, over al de technieken die op jou niveau van toepassing zijn. Ik heb dit boek zelf geschreven en de consensus in de KBF leerlijn als basis gebruikt, alsook de recente technieken in het buitenland. Van zodra dit verschenen is, begin ik aan het boek voor gevorderden.
Vorige zomer hebben we bij de KBF stages een explosie gekend aan beginnersopleidingen. Het BCT vroeg op een bepaald moment aan mij om mee in te springen omdat de vraag te groot werd. Vermits mijn eigen stages ook volzet waren, kon ik spijtig genoeg niet. Maar dat bewijst dat wij ook kwaliteit leveren. Anders zou dit fenomeen zich niet voordoen.
Naast het KBF geef ik zelf ook privé stages en werk daarbij indien nodig samen met andere, nederlandstalige UIAGM gidsen. Surf gerust naar mijn website: www.terra-alta.be
Zelf heb ik 33 jaar alpine ervaring en ben ik licentiaat L.O.

Dit gezegd zijnde, aan jou de keuze natuurlijk. Altijd welkom en veel succes in je alpine loopbaan.

Bart Overlaet
UIAGM berggids
Licentiaat L.O.

 

 

Tim.
regular
49 posts

24-1-2012
14:54

 

Ik heb nooit een stage bij KBF gevolgd, wel bij Namaste. Dus vergelijk kan ik niet.
Maar ik kan je wel zeggen dat als je bijvoorbeeld wat vrienden met een +- gelijk niveau bij elkaar zoekt en je plant dan samen een "stage op maat" bij Namaste je waarschijnlijk iets goedkoper zal uitkomen. Maar dat is niet het belangrijkste voordeel. Je zal vooral in staat zijn de stage zelf te sturen in de richting die je zelf graag wil; meer sneeuw en ijs, meer rots,... Dat is zeker een groot voordeel en ik denk dat dat een pak minder zal zijn bij KBF. Daarbij komt dat als je op voorhand van elkaar weet waartoe je al in staat bent (in elk soort terrein) zal je ook veel meer kunnen leren. Wij waren met 4 en ik kan u zeggen dat we ontzettend veel gedaan hebben in 6 (?) dagen. Je moet natuurlijk ook wat geluk hebben met de condities, maar dat is nu eenmaal zo...
Nu kunnen we er (oa dankzij Namaste) een aantal jaren op onszelf tegen aan, maar als ik nog eens een stage doe, zal dat vrij zeker bij Namaste zijn.

edit: het laatste tekstje in Jan zijn post blijkt over onze stage te gaan, zoals je leest was ik niet de enige tevredene, ik garandeer u, dat zijn we alle 4.

Groeten,
Tim

 

 

Vinnie
noob
11 posts

24-1-2012
15:56

 

Kiezen mag, en kan

Ik denk dat er in wezen weinig verschil is tussen stages van de kbf of 'commerciële' stages van bvb Namaste of Terra-Alta.

Aangehaalde verschillen als vrijheid om te bepalen wat je liever doet, zullen volgens mij eerder afhangen van de gids dan van de organiserende instantie. Begeleiders van de kbf zullen ook evengoed rekening houden met de voorkeur van de deelnemers.

En qua inhoud zullen commerciële organisaties ook de leerlijnen volgen die de kbf hanteert (waar Bart van sprak). Om de eenvoudige reden dat daardoor mensen die een basisjaar hebben gevolgd niet noodzakelijk vasthangen aan de organisator van deze eerste stage wanneer ze een vervolg willen plannen.

Het grootste verschil is de achterliggende doelstelling, al zal je als deelnemer hier nooit iets van merken. Daar waar de kbf (als vzw) enkel het doel heeft deelnemers op te leiden tot verantwoorde, zelfstandige bergsporters komt er bij de anderen bij dat zij hun boterham moeten verdienen. Maar zoals gezegd zal je hier nooit iets van merken.
Het hoofddoel van elk van deze stages is om mensen de bergen in te sturen met een achtergrond die hen toelaat om de juiste beslissingen te nemen waardoor ze veilig terug beneden kunnen geraken.
En dat is iets dat je zowel bij de kbf, als bij namaste, als bij terra-alta zal terugvinden.

De keuze is er, en veel kan je niet fout doen. Zolang je maar niet beslist om autodidactisch de bergen in te trekken!

 

 

Alex STCr
noob
1 posts

25-1-2012
14:48

 

verduidelijking

Bruno en alle anderen,

De KBF heeft als doel o.a. mensen samen te brengen, die in de beste omstandigheden bergsport te laten uitoefenen op individuele basis of in clubverband, hen op een verantwoorde wijze te begeleiden of op te leiden. Zowel voor competities, opleidingen, recreatieve activiteiten zoals familietreffens, jongeren initiatieven enz. We hebben dus als doel niet alleen het opleiden van mensen. Het gaat veel breder.

Wat specifiek stages betreft om op de vraag van Bruno te antwoorden: inhoudelijk zal je idd. weinig verschillen merken tussen ons en berggidsenbureaus. Programmas met leerlijnen van alpine stages of het leveren van maatwerk worden zowel door KBF als door verschillende andere privé initiatieven aangeboden. Je kan dus bij ons als bij alle bovenvernoemde organisaties terecht.

Onze stages zijn (doorgaans) effectief goedkoper dan bij andere organisaties. Soms is het verschil klein maar soms ook heel groot (o.a. sportklimmen). Sommige stages hebben ook eenmaal hun prijskaartje en anderzijds is het ook niet de bedoeling de markt kapot maken door wedlopen te organiseren om het goedkoopst. Wel het redelijk en betaalbaar houden.
Het is ook allemaal afhankelijk van de formule, het type stage, de begeleider, en andere factoren. Door de vrijwillige inzet van onze clubs kunnen we kosten alvast een heel pak drukken. Door de goede samenwerking met de professionelen anderzijds kunnen wij elk jaar opnieuw rekenen op een volledig aanbod en dit aan de beste voorwaarden en garanties.
Wij hebben als federatie een uitstekende band met de professionelen waarmee we samenwerken. Er zijn goede afspraken. Alle partijen kunnen zich in elkaars visie vinden. De banden zijn zeer amicaal en constructief en we worden er allemaal beter van. Ook binnen onze clubs als op stages. Dat willen we graag zo houden want tevreden begeleiders zorgen voor tevreden deelnemers. Leg uw oor maar eens te luisteren, er zijn id. geen betere ambassadeurs dan zijzelf.

Ik kan alleen maar zeggen, iedereen kan bij ons terecht met vragen en wensen. Aan kwaliteitsgebrek ligt het niet. Vrijblijvende kennismaking met het verenigingsleven behoort ook tot de mogelijkheden. Op clubinitiatieven zoals stages leer je sowieso streekgenoten kennen die dezelfde passie delen. Dat heeft ook zo zijn waarde bewezen, maar nogmaals dat is geheel vrijblijvend.

Ook de waarschijnlijkheid dat een stage kan doorgaan (aan ongewijzigde prijzen!) is quasi 100% . Niet onbelangrijk voor uzelf, als voor de begeleider, als voor de hut waar overnachtingen zijn gereserveerd, enz...

Tenslotte, voor al onze leden zorgen wij voor de beste verzekering op de markt. Niet overal krijg je dat en niet iedereen denkt er aan zich daarmee in orde te zetten. Bij ons zit dat automatisch in je lidmaatschap vervat.

Ik ga hier geen getuigenissen posten van tevreden deelnemers van afgelopen stages. Met jaarlijks honderden deelnemers aan stages
zou je morgen nog zitten lezen

Beste Bruno, je kan dus grasduinen in het diverse aanbod dat Vlaanderen (of daarbuiten) rijk is. Voornaamste is dat je er leerrijke ervaringen en goede herinneringen aan overhoud.

Veel succes!

Alex Liebens
KBF