All about climbing...
Title Posted by Replies Views Last reply    

Wie stond er eerst op de Everest ????

Eddy de Ouwe Rakker 7 1394 17-1-2012 10:16  

Last reply

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

13-1-2012
10:03

 

Wie stond er eerst op de Everest ????

Wie stond er eerst op de Everest ????
Mallory, Irvin zonder zuurstof of Hillary, Tenzing ???
Maandag 16 januari op "La Une" RTBF om 23.00 uur "premier à l'everest" van G.Salima 2011.
In de krant staat dat het een "inédit" is maar ik dacht al eens iets dergelijks in Engeland op BBC gezien te hebben waar ze om wat bijkomende sensatie te zoeken nog al zware twijfels hadden betreffende de geschriften en het fotomateriaal van Mallory en Irvin dat door een "zogezegde stommiteit" van een laborant zou verloren zijn gegaan. Moest er iets nieuws bekend zijn dan hadden we dat natuurlijk al lang op belclimb ontdekt !!!

 

 

stef schuermans
daily client
85 posts

13-1-2012
13:39

 

In 2010 kwam "the wildest dream" met 1 van de zonen of kleinzonen van mallory of irvine uit...

De doelstelling van hen was om de rotsmuur waar die chinese laddertjes staan als eerste vrij te klimmen. Na een keer gevallen te hebben blijkt dat deze route verre van de moeilijkste is en voor de meesten onder ons, de sterfelijken, haalbaar moet zijn en dus ook voor mallory in die tijd ...

 

 

Roel 1
addict
339 posts

15-1-2012
22:22

 

Second step werd in 1999 al vrij geklommen door Conrad Anker (die een paar dagen daarvoor ook het lichaam van Mallory had ontdekt). Hij was wel heel even op één van de tredes van een ladder gaan staan.

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

16-1-2012
09:23

 

Dinsdag 16 januari 23 uur tot 23.55
Durée: 00:53
Genre: Documentaire
Le 29 mai 1953, le Néo Zélandais Edmund Hillary et son sherpa Tensing sont les premières personnes à avoir atteint le sommet de l'Everest. Mais en 1924, une expédition anglaise avait tenté le sommet. Deux hommes de cette expédition (menée par George Mallory et Andrew Irvine) avaient été aperçus pour la dernière fois à 8400 mètres. Ils avaient disparu peu après. La grande question était donc : étaient-ils morts à la montée ou en redescendant du sommet. En 1999, le géologue allemand Hemmleb fait une découverte sensationnelle : le cadavre de Mallory, peut-être le premier à atteindre le sommet. Cette découverte est le point de départ d'une nouvelle recherche "sur le toit du monde" dont le héros est Jochen Hemmleb, qui va recueillir des preuves tel un détective et en interpréter les résultats avec l'aide de nouvelles méthodes de recherches.
Réalisateur: Gérald Salmina, Frédéric Lossignol

 

 

Bender
I used to climb
715 posts

16-1-2012
12:35

 

Voor de technische vrije ("en jaune") realisatie van Second Step (geschat tussen 5b en 6b) moet je toch verschillende parameters in acht nemen. Ik vernoem er slechts enkele:
1. Weerconditie (ijs, wind, zichtbaarheid, ...)
2. Gebruik van artif of klassieke methodes als het staan op shouders (in de tijd van Mallory veel gebruikt).
3. Materiaal (kleren en vooral schoeisel): een gemiddelde klimmer kan in zaal 6a aan, maar zal veel meer moeite hebben om zelfs in Freyr of zeker in het hooggebergte op bottienen datzelfde niveau te halen.
...

IMHO denk ik niet dat we ooit zullen weten wie er eerst op de top stond.

Alle respect voor Mallory of Irvine als ze in die tijd en omstandigheden dit niveau overwonnen hebben.

Blijft het feit dat de top maar halfweg is en daar hebben Tenzing en Hillary (langs de andere kant welliswaar) het ding compleet gemaakt.

Deze 4 alpinisten samen met alle klassiekers waren pioniers. Tegenwoordig gaan de sportklimmers tot 9b en daar heb ik ook respect voor, maar ik zie ze niet hun maximum klimmen in die omstandigheden. Enkele uitzonderingen (Euli Steck, Messner, Fransman die overleden is maar de naam ontschiet me, enz.)

Als mooiste vb. vind ik Steck. Als training 8a solo doen, verschillende malen na elkaar, gecombineerd met Mixed.

Ik vind de evolutie wel leuk de laatste 30 jaar om by fair means te klimmen. Geen zuurstof, geen of weinig pythons, ...

 

 

tweecplus
daily client
184 posts

17-1-2012
10:01

 

Pythons

Geen zuurstof, geen of weinig pythons, ...




Ik wist niet dat er slangen (pythons) op die hoogte leefden...

 

 

Bender
I used to climb
715 posts

17-1-2012
10:16

 

LOL, mijn enthousiasme voor dieren kwam weer onbewust op