All about climbing...
Title Posted by Replies Views Last reply    

Zekeren met halve mast

Guido 8 2555 9-6-2011 12:47  

Last reply

Guido
moderator
5726 posts
Guido Blanchaert

7-6-2011
09:28

www
 

Zekeren met halve mast

Het valt mij op dat bepaalde klimmers (en dan niet enkel de senioren)blijven zekeren met een halve mastworp. Dat die aangeleerd wordt is meer dan logisch, in geval van nood kan je hem gebruiken maar stelselmatig daarmee zekeren, doen naar ik waarneem voornamelijk sommige senioren en onze Noorderburen. Nog meer: ze zekeren daarmee de voorklimmer maar als ze nadien iemand in Top-rope zekeren gebruiken ze hun acht. Een ATC, reverso of zelfs een gewoon emmertje kost nochtans niet zoveel.

Wat is jullie mening?

 

 

climbbeast
addict
246 posts
No Pain No Gain

7-6-2011
09:49

 

Halve mast vind ik enkel maar goed om zeer snelle rappals te maken voor de rest ist allemaal met nen grigri natuurlijk 1 keer 65 euro uitgeven en je doet er alles mee! Zekeren van voor/naklimmer, rappellen, indien nodig takels enzo...

No Pain No Gain

 

 

sans niveau
daily client
151 posts

7-6-2011
09:51

 

Vermits ze laatst opgesomde tools niet gebruiken, zijn ze waarschijnlijk ook helemaal niet ervaren hé. Misschien een materiaalcursus aanbieden?

 

 

Bender
I used to climb
715 posts

7-6-2011
09:55

 

Voor mijn partner en mij afhankelijk van welk materiaal we bij hebben.
Enkele vb. uit het leven gegrepen:
- We starten met 2 grigris en 2 potjes, Uiteindelijk hangen die allemaal bij de voorklimmer als hij vertrekt. De setjes uiteraard bij de naklimmer => HMS of zekeren rond het middel.
- Soms heeft de voorklimmer zijn setjes wel bij, maar vergeet hij zijn grigri en/of potje => HMS of zekeren rond het middel als de naklimmer komt.
- Mijn partner is al wat ouder en vergeet soms hoe een paalsteek of achtknoop werkt. Dan legt hij gewoon een strikje of zelfs helemaal geen knoop. => Dan moogt ge niet vallen he.
- Oja, en dan die keren dat we onder de rotsen aankomen met massas musketeons en setjes. Blijkt dat we het touw vergeten zijn. => Dan moogt ge allebei niet vallen.

Daarom pleit ik ervoor dat ze on klimscholen ook een stuk free solo klimmen (een 7a'ke a vue of zo) laten doen, ... als backup. Ook rapellen op een sliert van setjes en lintjes zou niet in het lessenpakket mogen ontbreken.

Nu efkes serieus. Alles behalve dat mijn partner dement zou zijn hierboven in meer of mindere mate al meegemaakt. Dat rappelen van een sliert setjes en lintjes incluis want ons touw waarop we gerappelled hadden zat vast en wij stonden op de eerste relais, dus moest mijn partner de eerste lengte op die manier afklimmen. Is hij aan het einde van de sliert 3 meter lager. Blijkt dat hij zijn klimschoentjes vergeten was. Dan maar zo verder, free solo afklimmen op sportsloefkes.

Gelukkig dat mijn mamma dat allemaal niet weet ...

 

 

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

7-6-2011
10:13

 

Hello Guido,

Ik heb de resultaten niet meer van de testbank - maar met de resultaten toendertijd en in de praktijk kan je met een halve mastworp zowel dynamisch als statisch zekeren. Met andere woorden het verloop was nagenoeg logaritmisch als het touw werd tegengehouden en blokkeerde dus bijna ogenblikkelijk, maar verliep dynamisch als je het voldoende speling gaf. Met de acht, enz was het lineair. Hoe hoger de kracht hoe meer je moet tegenhouden.
Ik vermoed dat met een test de grigri principieel ogenblikkelijk blokkeert, en bij het afdalen heb je beide handen nodig, maar kan je ze ook allebij loslaten.
Dus naargelang de omstandigheden moet je de zekeringsmethode aanpassen. Bij voorbeeld in sneeuw heb ik altijd onder de schouders over de rugzak gezekerd. Halve mastworp bij reddingen en tijdens het klimmen was het afhankelijk van de omstandigheden.
Gedurende ongeveer vijf jaar was ik dagelijks aan de rotsen. Er was ongeveer wekelijks een incident ... alleen kan ik zeggen zelden bij personen met ervaring - en dit zijn dikwijls NKBV-leden waar zelfs een seniorengroep bestaat (en die klimmen nog dikke 6 ondanks soms hun 80 jaar! maar dit geeft geen uitsluitsel.

 

 

Seek
noob
2 posts

8-6-2011
16:23

 

Voor je met deze discussie begint moet men eerst vaststellen wat er zo verwerpelijk is aan de HMS? Ook bij sportklimmen doet 'ie het altijd nog prima.

Persoonlijk gebruik ik in sportgebieden de ATC, maar bij het afwisselend voorklimmen van een meertouwlengte route vind ik de HMS altijd nog perfect. Razend snelle wissels op de standplaats.

 

 

jaapi
daily client
185 posts
Climbing is not about holding on, it's about letting go...

8-6-2011
17:42

 

HMS blijkt toch wel enkel nadelen te hebben

- torsie, kronkels in touw
- slijtage
- risico op opengaan musketon door touw
- rappels op HMS zijn helemaal destructief voor het touw.

dit zijn degene die ik ken. misschien zijn er nog...

maja, dat hangt natuurlijk af van wat je ermee wilt doen eh. als je cruised door een multipitch zonder te vallen, stukken uit te werken en zonder rappel... Sja, dan heb je idd geen nadelen.
Maar bij sportklimmen zul je deze dingen wel sowieso doen, behalve dat rappellen misschien. En Guido heeft gelijk imo, er zijn genoeg toestellen die niet veel kosten. Dus waarom hms?? Lijkt me vooral goed om te kennen in noodgevallen.

 

 

Seek
noob
2 posts

9-6-2011
12:47

 

Als ik rondkijk op zo'n weekendje in Belgie is het merendeel van de klimmers relaxed aan het cruisen en worden er erg weinig voorklimmers vallen gemaakt. HMS is prima geschikt daarvoor. Kringelprobleem valt wel mee als je inderdaad niet gaat abseilen en geen klimmers laat zakken. Een ATC is handiger ja, vind ik ook. Aan de andere kant, tja, whatever floats your boat.