All about climbing...
Title Posted by Replies Views Last reply    

Steenslag

Eddy de Ouwe Rakker 2 2465 12-4-2011 12:37  

Last reply

Eddy de Ouwe Rakker
I used to climb
895 posts

12-4-2011
10:41

 

Steenslag

Hello,
Ik zet het in een nieuwe topic (zie Durnal, Yvoir, enz).
Net zoals verleden jaar is het "voorjaar" uitermate droog. De wortels van de opkomende planten, vooral de grassoorten en houtachtigen zoeken dus diep naar vocht. Bij de eerste regen (vandaag valt er een beetje vochtigheid) zwellen die wortels op en destabiliseren de rotsen. Het betreft hier dus meestal vrij grote blokken waarvan het evenwicht moeilijk te voorspellen is. Niet samentroepen onder de rotsen is bijgevolg de enige regel om aan een rampenplan te ontsnappen. Blijft het probleem van de kleinere stenen op plantforms. Deze winter was er veel sneeuw, de ondergrond was bijgevolg verzadigd maar het heeft weinig gevroren. Het aantal losse "steentjes" is dus beperkt. Een "peignage" - opruimen van losse stenen - kan dit gevaar beperken.
Er bestaat een volledig rapport (in het Frans)over het beheer van het massief te Dave. Als je me een mail zend stuur ik je een copij.
sportieve groeten.

 

 

Bender
I used to climb
715 posts

12-4-2011
12:37

 

Eddie,

Ik heb het met interesse doorgenomen. Erg interesant voor mensen die de achtergrond van bepaalde mechanismen te begrijpen.
Een aanrader voor elke buitenklimmer IMHO.